2017-01-30, 08:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Och jag behöver fortfarande hitta en bostad oavsett. Du verkar fortfarande inte fatta. Vem har jag klandrat?

Jo jag fattar som sagt men du verkar inte fatta att det är du som hamnat där du hamnat pga dina egna misstag. Du är vuxen va?
Citera
2017-01-30, 08:25
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så hur vill du att vi ska lösa bostadsbristen?

Att du är bostadslös verkar helt klart hänga samman med att du levt oansvarigt och har ingenting med verklig bostadsbrist att göra.

Jag kan ju också sätta mig på rumpan, skita i allt som har med arbete att göra och gorma att det är "bostadsbrist", eftersom det inte finns bostäder för x antal kr som passar min minimala budget.

Du ser inte det orimliga i din tolkning av "bostadsbrist"?

Näe jag ser inte det orimliga för många har av flera skäl inte haft möjligt att spara ihop till det som krävs för att köpa en bostad. Till dessa människor finns det då ingenting.
Citera
2017-01-30, 08:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Näe jag ser inte det orimliga för många har av flera skäl inte haft möjligt att spara ihop till det som krävs för att köpa en bostad. Till dessa människor finns det då ingenting.

Jaha och hur har vi hamnat i denna situation menar du?

Det är riktigt att bostadskön är absurt lång, men varför är den det menar du?
Citera
2017-01-30, 08:29
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo jag fattar som sagt men du verkar inte fatta att det är du som hamnat där du hamnat pga dina egna misstag. Du är vuxen va?

Ja jag har gjort misstag så dessa (4 anmärkningar totalt) under tiden man var långtidsarbetslös ska diska en från ett värdigt liv? Ja det verkar ju så, ni verkar här verkar ha samma synsätt också. Man ska bo på ett härbärge mer eller mindre pga det?

Jag är varken kriminell, missbrukare eller något liknande. Mina misstag var att ligga efter med några betalningar när man var mer eller mindre utan inkomst överhuvudtaget. När jag nu haft arbete och bott i andrahand har jag inte varit annat än ansvarig o betalat allt i tid m.m. Men det har ingen betydelse alls.
Senast redigerad av Big Boss 2017-01-30 kl. 08:34.
Citera
2017-01-30, 08:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja jag har gjort misstag så dessa (4 anmärkningar totalt) under tiden man var långtidsarbetslös ska diska en från ett värdigt liv? Ja det verkar ju så, ni verkar här verkar ha samma synsätt också. Man ska bo på ett härbärge mer eller mindre pga det?

Nej du kan säkert komma tillbaks med tiden om du skärper dig men du kan inte kräva att andra ska låna ut pengar till dig om du har misskött dig tidigare. Skulle du låna ut pengar till någon som inte betalar tillbaks?
Citera
2017-01-30, 08:35
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Jaha och hur har vi hamnat i denna situation menar du?

Det är riktigt att bostadskön är absurt lång, men varför är den det menar du?

För många sökande, för få hyresrätter.
Citera
2017-01-30, 08:36
Medlem
Citat:
Ja jag behöver hitta en bostad på relativt kort varsel nu, vad med det är svårt att förstå? :

Det som verkar vara så svårt att förstå är att du borde skylla på politikerna och hyresgästföreningen. Det är de som skapat ett system med en välbärgad kulturelit som bor i billiga hyresrätter i stockholms innerstad (gärna förmedlade av AMF eller Statens Fastighetsverk). Klart det finns starka röster som vill bevara hyresregleringen? Trots att den skapar brist på hyresrätter som drabbar vanliga människor.

Skriver du till den store svetsaren och förklarar att det inte är hans väljare som tjänar på det utan en postmodernistisk grupp kulturarbetare, som ändå röstar på (Fi), (L) eller (Mp), så kanske kan får mod att göra något åt det....
Citera
2017-01-30, 08:42
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det som verkar vara så svårt att förstå är att du borde skylla på politikerna och hyresgästföreningen. Det är de som skapat ett system med en välbärgad kulturelit som bor i billiga hyresrätter i stockholms innerstad (gärna förmedlade av AMF eller Statens Fastighetsverk). Klart det finns starka röster som vill bevara hyresregleringen? Trots att den skapar brist på hyresrätter som drabbar vanliga människor.

Skriver du till den store svetsaren och förklarar att det inte är hans väljare som tjänar på det utan en postmodernistisk grupp kulturarbetare, som ändå röstar på (Fi), (L) eller (Mp), så kanske kan får mod att göra något åt det....

Jag förstår mycket väl att det är en artificiellt skapad brist för att trissa upp priserna på bostadsrätter, villor m.m. Om den nu beror på hyresreglering, att man importerat tonvis av folk eller att det byggs för lite eller om det är en kombo av allt detta vet jag inte.

Men jag förstår att den är skapad av politiker och eliten för upptrissandet av priserna och att folk måste ta topplån för att bo är en av få saker som driver ekonomin just nu.

Bostäder är en av få basala behov som politiker o elit kan skapa en brist på o "komma undan" med det. Det är svårare att skapa brist på vatten o mat t.ex utan det blir för tydligt o genomskinligt.
Senast redigerad av Big Boss 2017-01-30 kl. 08:49.
Citera
2017-01-30, 08:52
Medlem
Citat:
Jag förstår mycket väl att det är en artificiellt skapad brist för att trissa upp priserna på bostadsrätter, villor m.m. Om den nu beror på hyresreglering, att man importerat tonvis av folk eller att det byggs för lite eller om det är en kombo av allt detta vet jag inte.

Det finns ingen brist på bostadsrätter. Istället höjs priserna. Du får anpassa dig till vad du har råd med och köpa mindre och/eller längre bort från innerstaden.

Hyresrätter är skillnad. Prismekanismen tillåts inte styra. Då är alternativet att ha en kö. Kompletterat med svartförmedning via AMF pension ifall någon kulturarbetare eller politiker måste kunna flytta till Södermalm.

Visst massinvandringen kommer ju givetvis leda till större konkurrens om hyresbostäder också. Antigen höjer man priset (med följd av att fler tränger ihop sig på färre rum) eller så växer kön.

Misstänker att fler redan tränger ihop sig dock. Man sitter ensam i sin hyres 5:a och hyr ut ett eller två rum till inneboende studenter eller liknande (och bor i praktiken gratis eller med vinst varje månad). Vet folk som gör så faktiskt. Fast Linköping är en studentstad så det kanske inte är lika lätt överallt i landet.
Citera
2017-01-30, 08:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För många sökande, för få hyresrätter.

Och hur hamnade vi här??
Citera
2017-01-30, 08:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Misstänker att fler redan tränger ihop sig dock. Man sitter ensam i sin hyres 5:a och hyr ut ett eller två rum till inneboende studenter eller liknande (och bor i praktiken gratis eller med vinst varje månad). Vet folk som gör så faktiskt. Fast Linköping är en studentstad så det kanske inte är lika lätt överallt i landet.

Det förekommer absolut.

So much for the bostadsbrist...

https://www.hemhyra.se/nyheter/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast/
Citera
2017-01-30, 09:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det förekommer absolut.

So much for the bostadsbrist...

https://www.hemhyra.se/nyheter/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast/

Stackars tjej, hon kan inte bo ensam i en 5:a på 145 kvm utan måste hyra ut rum för att klara sig, ja här ser vi hur stor bristen har blivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in