Citat:
Ursprungligen postat av
Sookker
Hej!
Jag tar gärna emot era tips och tankar om mina fonder nedan.
Jag är 27år och öppnade under förra året ett ISK-konto för att för första gången spara i fonder. Jag sparar ca 1500-2000kr/månaden till ISK som jag sedan fördelar ut i fonderna för lång sikt (>10 år).
SPP Aktiefond USA- Nordamerika
Didner & Gerge Aktiefond-
Swedbank Robur Access Global-
Spiltan Aktiefond Investmentbolag-
AMF Balansfond-
Carnegie Strategifond-
Spiltan Högräntefond-
Jag ser att många av er delat upp efter marknad (Asien, Sverige etc.). Men jag har inte hittat riktigt hur mina är fördelade

. Hur tar jag reda på det?
Övriga frågor:
Har jag för mycket fonder som är på samma marknad?
Sista frågan är om ni ser att dessa är såpass långsiktiga att jag i princip bara kan låta de vara i 10 år om jag skulle vilja. Eller är några av dem mer beroende av en viss förvaltare te.x som jag bör hålla ett extra öga på?
Beroende på var du handlar dina fonder (Avanza, Nordnet, Swedbank osv) kan de se olika ut, men de flesta fonder listar vilka regioner de har aktier i. Morningstar.se har också den informationen, där kan man också sätta samman portföljer och sen med det de kallar X-ray se den sammanlagda fördelningen mellan regioner, brancher osv. Du har ganska mycket Sverige (Blandfonderna är i stort sett 100% Sverige vad gäller aktiedelen), vilket inte behöver vara fel. Men är planen att man ska kunna lämna det i 10+ år och inte behöva bry sig skulle jag ha större andel globalt, mindre Sverige. Går det åt helvete med världsekonomin kommer Sverige påverkas negativt. Medan Sverige kan ha en finanskris (Som i början av 90-talet) medan omvärlden inte har det.
Skippa blandfonder IMO. De är dyra, och egentligen bara gynnsamma för den som bara sparar i 1-2 fonder och som verkligen aldrig kommer ombalansera. Annars kan du lika gärna köpa en aktiefond och en räntefond, och nån gång per år eller så ombalansera till den fördelningen räntor/aktier du bestämt dig för. Carnegie Strategifond är bra, men Spiltan Investmentbolag + Spiltan Högräntefond tillsammans (Typ 70/30 fördelning) motsvarar ganska bra Carnegie Strategifond men till 1/3 av kostnaden. De flesta här på flashback skulle säga att du ska skippa räntor helt, men jag skulle säga att det gäller mer ett rent pensionssparande (Eller annat sparande på minst 15-20 år där du vet att du inte kommer behöva något av pengarna tidigare.) eller för någon med ett mycket starkt psyke som tål nedgångar på -30-40% på ett år. Och som kan tolerera om denna nedgång sker precis innan pengarna ska användas. För oss andra är en del räntor inte fel, även om vi just nu har rekordlåga räntor som ställer till det.
Kan va bra att tänka på att en företagsobligationsfond som investerar i obligationer med dålig kreditrating (Såsom Spiltan Högräntefond gör) ger möjlighet till hög (Med räntefonder mätt) avkastning, men också har hög risk för att vara en räntefond. Spiltan Räntefond Sverige är raka motsatsen, stabil låg avkastning men väldigt lite risk för att gå back. Kan fördela räntedelen mellan dem kanske, beroende på riskvilja.
Det är i grunden ett bra gäng fonder du valt (Med de reservationer för blandfonder jag nämnt ovan) så de funkar bra allihop. Ger ganska grovt fördelningsförslag;
40-60% Globalfond(er) (SPP Aktiefond Global, som inkluderar lite tillväxtmarknader också är inte fel som alternativ till Access Global för ännu lite mer bredd)
20-40% Sverigefond(er)
10-30% Räntefond(er)
Bestäm dig för en procentuell fördelning, och logga sedan in någon/några ggr per år och fördela om innehavet till den ursprungliga fördelningen. Ett sätt att kunna sälja dyrt och köpa billigt.