2017-02-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commendatore
Länsförsäkringar Global Indexnära 30%

Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 25%

SEB Europa Index Lux 10%

SPP Aktiefond USA 10%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%

Vad tycker ni om mitt fondval och fördelning?
Tycker personligen att du har för hög andel i tillväxtmarknaden. 10-15% tycker jag känns rimligt. Lägg resten på globalfonden istället. Funderat på en småbolagsfond? (Istället för europafonden?).
Citera
2017-02-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Tycker personligen att du har för hög andel i tillväxtmarknaden. 10-15% tycker jag känns rimligt. Lägg resten på globalfonden istället. Funderat på en småbolagsfond? (Istället för europafonden?).

Okej, tack för din synpunkt. Har du tips på någon bra småbolagsfond?
Citera
2017-02-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commendatore
Okej, tack för din synpunkt. Har du tips på någon bra småbolagsfond?
Beror på vad du själv känner för och hur stor vikt du lägger ner på avgifter. Kör själv med AMF småbolagsfond, som är billigast och presterat bra. Återigen mina åsikter!
Citera
2017-02-08, 19:05
Medlem
Dessa fonder har jag. Kollar varje månad på hur de går. Beroende på hur den månaden gått brukar jag ändra antalet %, behåller alltid samma fonder.
× Spiltan Globalfond Investmentbolag
× Spiltan AF investmentbolag
× Länsförsäkringar tillväxtmarknad index
× Länsförsäkringar global indexnära
× Aktiespararnas direktavkastning
× Robur Ny Teknik
× Didner & Gerge Aktiefond
× Didner & Gerge småbolag
× SPP Aktiefond USA

Funderar dock på att skaffa en Europa fond då jag läste en artikel igår om att världens största fondbolag trodde att Europa skulle gå bra framöver.
Citera
2017-02-09, 23:03
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Funderar dock på att skaffa en Europa fond då jag läste en artikel igår om att världens största fondbolag trodde att Europa skulle gå bra framöver.

Nja skulle jag säga. Där råder skilda meningar mellan bankerna i dess investeringsstrategier. Nordea har övervikt Europa, medan t.ex Swedbank kör undervikt Europa.

Många är avvaktande till regionen på grund av den politiska risken, ett flertal val står på agendan under året.

Det har ju varit lite sådär för Europa sedan finanskrisen.
Citera
2017-02-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Nja skulle jag säga. Där råder skilda meningar mellan bankerna i dess investeringsstrategier. Nordea har övervikt Europa, medan t.ex Swedbank kör undervikt Europa.

Många är avvaktande till regionen på grund av den politiska risken, ett flertal val står på agendan under året.

Det har ju varit lite sådär för Europa sedan finanskrisen.

Håller med dig. Funderade lite och struntar i en Europa fond.
Får räcka med andelen Europa som där är i Global fonderna.
Citera
2017-02-10, 10:04
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Håller med dig. Funderade lite och struntar i en Europa fond.
Får räcka med andelen Europa som där är i Global fonderna.

Det tycker jag du gör rätt i, att lägga sin geografiska allokering i Europa är mer risk än vad man tror. Bättre med en globalfond som kör <20% Europa. (Sverige inkluderat)

USA och Nordamerika, samt Japan har bra framtidsutsikter (även om Trump är Trump). Försök att hitta något med mer allokering i dem regionerna.

Även Sydamerika tåls att se över! ( dock väldigt osäkra )

Jag kör med Nordea Global Dividend i mitt ISK förvar på Nordea, har en bra allokering och acceptabel risk (11% standardavvikelse).

Lite halvtaskig start på året har den, men den har stort innehav i Nordamerika, så det kan vara därför.
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-02-10 kl. 10:13. Anledning: Tillägg
Citera
2017-02-10, 10:55
Medlem
Hur lägger man om/omfördelar man sin portfölj? Måste man sälja av allt och sedan lägga upp en ny?
Citera
2017-02-10, 13:49
Medlem
dullabos avatar
Ser man till det geopolitiska läget i världen så borde väl tillväxtmarknaden gå bäst under en bra tid framöver, eller?
Citera
2017-02-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dullabo
Ser man till det geopolitiska läget i världen så borde väl tillväxtmarknaden gå bäst under en bra tid framöver, eller?
https://www.google.se/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN1571FD?client=ms-android-huawei
Citera
2017-02-10, 20:59
Medlem
GripeDaSnipes avatar
Jag ser att Swedbank Robur Ny Teknik fortsatt går bra och har gjort likaså historiskt sätt. Lade till den i dag för min kortsiktiga portfölj. Är det värt att även skaffa lite andelar i den även för min långsiktiga (+20år) portfölj med tanke på den lite högre avgiften, lönar det sig ändå? Har idag ingen fond för teknologi i långsiktiga portföljen.
Citera
2017-02-10, 23:11
Medlem
julsommars avatar
Hur skulle ni i allmänhet fördela detta, eran egen åsikt ?

Startkapital: 100 000 kr
Månatlig insättning: 10 000 kr
Sparhorisont: 10+ år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in