2017-01-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Najs! Inte nån enskild för Europa eller så? Kanske blir lite redundant med Sverige+Global?

Den global fonden du redan valt har ca 20 % Europa.
Så du behöver inte nödvändigtvis en separat Europa fond.
Citera
2017-01-21, 13:05
Medlem
Vad tycker ni om detta upplägget?

Sverige 30%
Avanza Zero - 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
AMF Aktiefond Småbolag 5%

Global 30%

Länsförsäkringar Global Indexnära 15%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 15%

Tillväxtmarknader 15%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 7.5%
Swedbank Robur Access Asien 7.5%

USA – 10%

SPP Aktiefond USA 10%

Branschfonder 15%
Fastighet/kraftbolag - Swedbank Robur Realinvest 7.5%
Teknik/medicinteknik/miljöteknik - Swedbank Robur Ny Teknik 7.5%

Riskfaktorn gör mig inte så mycket, men tanken är ett långsiktigt sparande.
Senast redigerad av kris12 2017-01-21 kl. 13:10.
Citera
2017-01-21, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kris12
Vad tycker ni om detta upplägget?

Sverige 30%
Avanza Zero - 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
AMF Aktiefond Småbolag 5%

Global 30%

Spiltan Globalfond Investmentbolag 15%

Tillväxtmarknader 15%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 7.5%
Swedbank Robur Access Asien 7.5%

USA – 10%

SPP Aktiefond USA 10%

Branschfonder 15%
Fastighet/kraftbolag - Swedbank Robur Realinvest 7.5%
Teknik/medicinteknik/miljöteknik - Swedbank Robur Ny Teknik 7.5%

Riskfaktorn gör mig inte så mycket, men tanken är ett långsiktigt sparande.
Som så många andra har sagt och kommer att säga: skippa USA fonden. Du har redan globalfonden som innehåller dryga 60% USA. Lägg dessa 10% på globalfonden istället, så hade jag gjort.
Citera
2017-01-21, 23:32
Medlem
glemmys avatar
Startade ett månadsspar till hustrun.

50% fördelat på tre fonder från Didner & Gerge: small/microcap sverige och usa samt småbolag
Resten i Spiltan investmentbolag global och sverige.

Sparhorisont 10+ år.

Är det väl riskabelt med så mycket småbolag?
Lite hög avgift dessutom, men jag hoppas de levererar
Citera
2017-01-23, 21:18
Medlem
julsommars avatar
PORTFÖLJ IN PROGRESS :
Ung man med 10+ år i sparhorisont

Tankar/tips/ideér uppskattas!

Globalt (33%)
Länsförsäkringar Global Indexnära (23%)
Swedbank Robur Access Asien (10%)

Europa: (23%)
AMF Aktiefond Europa (11,5%)

Skandinavien (Europa)
Nordnet Superfonden Danmark (4%)
Nordnet Superfondet Norge (4%)
Nordnet Superrahasto Suomi (4%)

Sverige: (23%)
AMF Aktiefond Småbolag (8%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (11,5%)
Nordnet Superfonden Sverige (4%)

USA: (11,5%)
SPP Aktiefond USA (11,5%)

Tillväxt: (10%)
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära (10%)
Citera
2017-01-23, 21:30
Medlem
Kategorisera inte en ren Asienfond som "global".
Citera
2017-01-23, 23:58
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Som så många andra har sagt och kommer att säga: skippa USA fonden. Du har redan globalfonden som innehåller dryga 60% USA. Lägg dessa 10% på globalfonden istället, så hade jag gjort.
Personen kanske vill övervikta USA?
Trump är ändå rätt så protektionistisk.
Citera
2017-01-27, 22:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
PORTFÖLJ IN PROGRESS :
Ung man med 10+ år i sparhorisont

Tankar/tips/ideér uppskattas!

Globalt (33%)
Länsförsäkringar Global Indexnära (23%)
Swedbank Robur Access Asien (10%)

Europa: (23%)
AMF Aktiefond Europa (11,5%)

Skandinavien (Europa)
Nordnet Superfonden Danmark (4%)
Nordnet Superfondet Norge (4%)
Nordnet Superrahasto Suomi (4%)

Sverige: (23%)
AMF Aktiefond Småbolag (8%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (11,5%)
Nordnet Superfonden Sverige (4%)

USA: (11,5%)
SPP Aktiefond USA (11,5%)

Tillväxt: (10%)
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära (10%)

Sist jag tittade fanns det ingen till få fördelar med att ha överdrivet många fonder så varför har du så överdrivet många fonder?

Om du vill ha diversifiering testa med fonder som innehåller tillgångar som inte korrelerar så överdrivet mycket t ex:

--

# Index
Swedbank Asien 15%
Spiltan Invest 15%

# Edge
IKC Fastighetsfond 15%
AMF Småbolag 15%

# Dåliga tider
Guld 20%
AMF Räntefond Lång 20%

--

60% goda tider, 40% dåliga tider alternativt 60% party, 40% bakfylla beroende på hur man ser det.

Eller titta på http://imgur.com/BirCKuu för olika jämförelser av typiska och mindre typiska val.

För de som vill titta på ännu mer rolig data se t ex http://imgur.com/aAuxe0r, http://imgur.com/V5cWAGY och http://imgur.com/oxXgu3T eller gör en googling av något slag.
Senast redigerad av sinewave 2017-01-27 kl. 23:21.
Citera
2017-01-28, 23:11
Medlem
Tjena allihopa och tack för en mycket intressant tråd!

Efter att vad jag hade tänkt skulle vara en snabbkik på min pension har jag nu spenderat hela kvällen med planen att styra om i stort sett hela mitt kapital till fonder (bör tilläggas att jag är en total nybörjare på området). Jag är 25 år och behöver pengarna till bostad inom 1-2 år. Har cirka 100.000 kr som startkapital med möjlighet att spara 8.000-10.000 kr varje månad. Vad tror ni om nedan?

Global 38%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 23%

Sverige 24%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 14%
SPP Aktiefond Sverige 10%

Asien 8%
Swedbank Robur Access Asien 8%

Tillväxt 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%

Räntefond 20%
Spiltan Räntefond Sverige 20%

Borde jag höja delen jag lägger på räntefond rejält då jag för tillfället sparar kortsiktigt? Tacksam för alla reflektioner och åsikter. Är som sagt helt ny på ett (vad som visat sig vara) väldigt intressant område.
Citera
2017-01-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav8

Efter att vad jag hade tänkt skulle vara en snabbkik på min pension har jag nu spenderat hela kvällen med planen att styra om i stort sett hela mitt kapital till fonder (bör tilläggas att jag är en total nybörjare på området). Jag är 25 år och behöver pengarna till bostad inom 1-2 år. Har cirka 100.000 kr som startkapital med möjlighet att spara 8.000-10.000 kr varje månad. Vad tror ni om nedan?

Global 38%

Sverige 24%

Asien 8%

Tillväxt 10%

Räntefond 20%

Borde jag höja delen jag lägger på räntefond rejält då jag för tillfället sparar kortsiktigt? Tacksam för alla reflektioner och åsikter. Är som sagt helt ny på ett (vad som visat sig vara) väldigt intressant område.

En portfölj som jag gillar.
Dock hade jag plockat bort SPP AF Sverige mot en småbolagsfond.
Global fonderna tycker jag är klockrena, sparar sjäkv i båda.
Tänka på är att Robur Asien har just allt i Asien medan LF tillväxtmarknad har viss % i Afrika, Latinamerika.
Jag hade själv båda innan men valde att enbart behålla LF tillväxtmarknad.

Viktigt i ditt sparande är att hålla koll på hur portföljen går eftersom du inte skall spara så länge.
När det gäller räntefonder är jag ingen fantast av det. I ditt fall som inte sparar sålänge är det ju en trygghet.
Men på sikt är räntefonder tråkiga och har tyvärr ingen vidare avkastning.
Citera
2017-01-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav8

Global 38%

Sverige 24%

Asien 8%

Tillväxt 10%

Räntefond 20%

Det här med räntedelen är ju väldigt mycket en chansning; visst kan aktiemarknaden gå riktigt bra i 2 år till, och då har du ju tjänat på att ha så lite räntor som möjligt. Men aktiemarknaden ger ju inte någon jämn, stadig avkastning, utan det är ofta tvåsiffriga upp- eller nedgångar per år. Så det du får fråga dig är hur ont det skulle göra att efter 1-2 år sitta på minus 30%, och vilken effekt det skulle få på husköparplanerna. Och väg det mot hur viktigt det är att dina initiala 100k går upp med 30% (Och det som sätts in över tid med mindre än så, så att totalen kommer inte stiga med 30%), vilket skulle vara ett riktigt bra resultat.

Genom att ha en stor aktiedel tar du väldigt mycket risk för ganska lite möjlig vinst; Det som gör att fondsparande ger mycket över tid är just det, tid. Ränta-på-ränta effekten, samt att de oundvikliga nedgångarna utgör mindre risk. Du har inte så mycket tid här. De råd som sparekonomer, finansiella rådgivare mm ger skulle nog vara att sätta allt på sparkonto. Finns nischbanker som ger ca 1%. Spiltan Räntefond Sverige är väl det närmaste du kommer en "garanti" (Det är det ju inte heller) för en fond som kommer gå plus på 1-2 år, om än bara 2-3% per år.

Men det handlar återigen om riskbenägenhet. Är det ett måste att pengarna växer för att ha råd? Det betyder att du bör ta mer risk. Är det ett krav att pengarna inte minskar i värde? Det betyder att du bör ta lägre risk. Tänk också på att om du på något sätt kan höja sparandet från 8-10k per månad till 10-12k per månad så motsvarar det ungefär vad det bästa realistiska scenariot för att spara 100% i aktier över denna tid ger. Dessutom helt utan risk.
Senast redigerad av Lathund 2017-01-29 kl. 19:30.
Citera
2017-01-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
En portfölj som jag gillar.
Dock hade jag plockat bort SPP AF Sverige mot en småbolagsfond.
Global fonderna tycker jag är klockrena, sparar sjäkv i båda.
Tänka på är att Robur Asien har just allt i Asien medan LF tillväxtmarknad har viss % i Afrika, Latinamerika.
Jag hade själv båda innan men valde att enbart behålla LF tillväxtmarknad.

Viktigt i ditt sparande är att hålla koll på hur portföljen går eftersom du inte skall spara så länge.
När det gäller räntefonder är jag ingen fantast av det. I ditt fall som inte sparar sålänge är det ju en trygghet.
Men på sikt är räntefonder tråkiga och har tyvärr ingen vidare avkastning.

Tack för svar! Jag tror jag tar det lugnt med aktiefonderna till efter bostadsköpet. Kan jag använda ovan portfölj till mina pensionsval? Som du skriver skippar jag nog helt räntefonderna i så fall. Kanske slänga in lite "Swedbank Robur Ny Teknik" istället?

Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Det här med räntedelen är ju väldigt mycket en chansning; visst kan aktiemarknaden gå riktigt bra i 2 år till, och då har du ju tjänat på att ha så lite räntor som möjligt. Men aktiemarknaden ger ju inte någon jämn, stadig avkastning, utan det är ofta tvåsiffriga upp- eller nedgångar per år. Så det du får fråga dig är hur ont det skulle göra att efter 1-2 år sitta på minus 30%, och vilken effekt det skulle få på husköparplanerna. Och väg det mot hur viktigt det är att dina initiala 100k går upp med 30% (Och det som sätts in över tid med mindre än så, så att totalen kommer inte stiga med 30%), vilket skulle vara ett riktigt bra resultat.

Genom att ha en stor aktiedel tar du väldigt mycket risk för ganska lite möjlig vinst; Det som gör att fondsparande ger mycket över tid är just det, tid. Ränta-på-ränta effekten, samt att de oundvikliga nedgångarna utgör mindre risk. Du har inte så mycket tid här. De råd som sparekonomer, finansiella rådgivare mm ger skulle nog vara att sätta allt på sparkonto. Finns nischbanker som ger ca 1%. Spiltan Räntefond Sverige är väl det närmaste du kommer en "garanti" (Det är det ju inte heller) för en fond som kommer gå plus på 1-2 år, om än bara 2-3% per år.

Men det handlar återigen om riskbenägenhet. Är det ett måste att pengarna växer för att ha råd? Det betyder att du bör ta mer risk. Är det ett krav att pengarna inte minskar i värde? Det betyder att du bör ta lägre risk. Tänk också på att om du på något sätt kan höja sparandet från 8-10k per månad till 10-12k per månad så motsvarar det ungefär vad det bästa realistiska scenariot för att spara 100% i aktier över denna tid ger. Dessutom helt utan risk.

Tack för ett mycket bra och begripligt svar Lathund! Precis som du skriver måste pengarna inte växa, däremot är det nog nästan ett krav att pengarna inte minskar i värde. Jag lugnar mig nog med aktiefonderna till efter bostadsköpet och delar upp mitt kapital/månadssparande i sparkonto samt räntefond fram till dess.

Försökt sätta mig in i pensionen och hur det fungerar idag. Antar att jag inte borde ligga kvar i "AP7 Såfa" utan välja egna aktiefonder, med högre risk/avkastning? Kan jag välja aktiefonder både för min allmänna pension och för tjänstepensionen? Och kan jag välja de fonder jag föreslagit ovan för pensionen eller är det något annat som gäller där?
Senast redigerad av Gustav8 2017-01-29 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in