Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav8
Tjena allihopa och tack för en mycket intressant tråd!
Efter att vad jag hade tänkt skulle vara en snabbkik på min pension har jag nu spenderat hela kvällen med planen att styra om i stort sett hela mitt kapital till fonder (bör tilläggas att jag är en total nybörjare på området). Jag är 25 år och behöver pengarna till bostad inom 1-2 år. Har cirka 100.000 kr som startkapital med möjlighet att spara 8.000-10.000 kr varje månad. Vad tror ni om nedan?
Global 38%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 23%
Länsförsäkringar Global Indexnära 15%
Sverige 24%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 14%
SPP Aktiefond Sverige 10%
Asien 8%
Swedbank Robur Access Asien 8%
Tillväxt 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
Räntefond 20%
Spiltan Räntefond Sverige 20%
Borde jag höja delen jag lägger på räntefond rejält då jag för tillfället sparar kortsiktigt? Tacksam för alla reflektioner och åsikter. Är som sagt helt ny på ett (vad som visat sig vara) väldigt intressant område.
Det här med räntedelen är ju väldigt mycket en chansning; visst kan aktiemarknaden gå riktigt bra i 2 år till, och då har du ju tjänat på att ha så lite räntor som möjligt. Men aktiemarknaden ger ju inte någon jämn, stadig avkastning, utan det är ofta tvåsiffriga upp- eller nedgångar per år. Så det du får fråga dig är hur ont det skulle göra att efter 1-2 år sitta på minus 30%, och vilken effekt det skulle få på husköparplanerna. Och väg det mot hur viktigt det är att dina initiala 100k går upp med 30% (Och det som sätts in över tid med mindre än så, så att totalen kommer inte stiga med 30%), vilket skulle vara ett riktigt bra resultat.
Genom att ha en stor aktiedel tar du väldigt mycket risk för ganska lite möjlig vinst; Det som gör att fondsparande ger mycket över tid är just det, tid. Ränta-på-ränta effekten, samt att de oundvikliga nedgångarna utgör mindre risk. Du har inte så mycket tid här. De råd som sparekonomer, finansiella rådgivare mm ger skulle nog vara att sätta allt på sparkonto. Finns nischbanker som ger ca 1%. Spiltan Räntefond Sverige är väl det närmaste du kommer en "garanti" (Det är det ju inte heller) för en fond som kommer gå plus på 1-2 år, om än bara 2-3% per år.
Men det handlar återigen om riskbenägenhet. Är det ett måste att pengarna växer för att ha råd? Det betyder att du bör ta mer risk. Är det ett krav att pengarna inte minskar i värde? Det betyder att du bör ta lägre risk. Tänk också på att om du på något sätt kan höja sparandet från 8-10k per månad till 10-12k per månad så motsvarar det ungefär vad det bästa realistiska scenariot för att spara 100% i aktier över denna tid ger. Dessutom helt utan risk.