2015-03-14, 00:06
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller
Förstår inte vrf folk envisas med ha fonder i Dollar ? kör Seb bioteknik som är billigare och har gått lite sämre, dessutom slipper du valutarisker.
Vrf räntefond i dagsläget med minusränta? Byt DNB global mot LF global som är 33% billigare, kommer spela roll i längden.
Du slipper inte valutarisker bara för att fonden är svensk. De är innehaven som ger valutarisken.
Citera
2015-03-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du slipper inte valutarisker bara för att fonden är svensk. De är innehaven som ger valutarisken.
Det blir förvisso en indirekt valutarisk men inte en direkt som det är om man har en fond i USD.
Citera
2015-03-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller
Det blir förvisso en indirekt valutarisk men inte en direkt som det är om man har en fond i USD.

Och vad är skillnaden?
Om fonden handlar med amerikanska värdepapper som handlas i dollar så borde valutarisken vara exakt den samma oavsett om fonden är i USD eller SEK.
Citera
2015-03-14, 15:34
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Och vad är skillnaden?
Om fonden handlar med amerikanska värdepapper som handlas i dollar så borde valutarisken vara exakt den samma oavsett om fonden är i USD eller SEK.

Om fonden är i USD så kommer den där andelen likvida medel som alla fonder tydligen måste uppfylla vara i USD. Så valutarisken är faktiskt liite större om den är i en annan valuta än SEK.
Citera
2015-03-14, 15:44
Medlem
KetchupJudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikihisa
Hemfosa Hastigheter
Cloetta
Immunicum / WNTResearch

Hemfosa skulle jag inte rekommendera just nu - låt den sjunka ytterligare innan du slänger in dina pengar där - haft en väldig fin period dock som nu börjar avta.

---

Hur långsiktig bör man vara på sin Europafond? Jag kör SPP Europafonden som gått ner -1.41% redan, köpte på rekommendationer om Europafonder pga återhämtning. http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000FYN
Citera
2015-03-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
Hemfosa skulle jag inte rekommendera just nu - låt den sjunka ytterligare innan du slänger in dina pengar där - haft en väldig fin period dock som nu börjar avta.

---

Hur långsiktig bör man vara på sin Europafond? Jag kör SPP Europafonden som gått ner -1.41% redan, köpte på rekommendationer om Europafonder pga återhämtning. http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000FYN

Det var snack om Europafonder under Avanza Forum eventet.
Där plussade de väldigt mycket för att gå in i en sådan då de har framtiden för sig nu.

Vad tror du/ni?
Citera
2015-03-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Om fonden är i USD så kommer den där andelen likvida medel som alla fonder tydligen måste uppfylla vara i USD. Så valutarisken är faktiskt liite större om den är i en annan valuta än SEK.

Det visste jag inte.
Indexfonder måste ju vilja ha så liten andel likvida medel som möjligt för att komma så nära index som möjligt, kravet på likvider måste ju göra det svårare.
Citera
2015-03-14, 19:18
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Jag har aldrig hört att en fond måste ha en viss mängd likvida medel. Har du möjligen någon källa för det?
Citera
2015-03-14, 20:05
Medlem
Andelen likvida medel i en vanlig aktiefond är bara bråkdelar av hela fondens värde, typ 3%, så huruvida de likvida medlen är i USD eller SEK bör påverka ytterst lite.
Citera
2015-03-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag har aldrig hört att en fond måste ha en viss mängd likvida medel. Har du möjligen någon källa för det?

Jag har inte heller hört det, däremot har jag sett det motsatta, att en viss typ av fond inte får innehålla mer än tex 10% likvida medel och det bara under en begränsad tid.

Jag tolkar det som att finansinspektionen tycker att fonderna bör innehålla så lite likvider som möjligt.

Från finansinspektionen:

" Fråga uppkommer då om hur mycket likvida medel som får ingå och hur länge en fond får ligga i likvida medel. Någon uttrycklig vägledning i lagtexten ges inte. I de förberedande diskussionerna om UCITS diskuterades hur stor del av fondförmögenheten som skulle kunna utgöras av likvida medel. Där framgår att en betydande del likvida medel under vissa omständigheter och under en viss tidsperiod skulle kunna accepteras.
FI har i tidigare praxis angett att det som tumregel inte får finnas mer än 10 procent i likvida medel."
Senast redigerad av lindome 2015-03-14 kl. 21:50.
Citera
2015-03-15, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude

---

Den är ju upp 13% i år. Titta inte kortsiktigt. Och ja Europa fonderna och USA fonder kommer gå bra i och med att USA fonder gynnas av stark dollar och en stark dollar mot låg euro lockar folk till Europa.
Citera
2015-03-16, 00:12
Medlem
Bbobis avatar
Spp aktiefondSverige: Låg avgift. Slår zero. Större spridning.

Länsförsäkringar Fastighetsfond: Ägt länge. Konstanta raketen i mitt innehav. Lika mycket i denna som den indexnära spp fonden. Nordisk fond, viss spridning.

Danske Invest Global Index.

Robur asien index.

Robur rysslandsfond: denna har jag inte valt för långsiktighet utan bryttiden då jag jobbar natt så jag hinner lägga ordrar för dagen.
Senast redigerad av Bbobi 2015-03-16 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in