2017-01-29, 20:19
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Det är du som placerar in en »skum figur« i ett sammanhang där en sådan inte hör hemma. Det finns inga sådana jämförelser som du gör. Det argumentet är inte värt ett vitten.

Jag beskrev en situation som kan klassas som grov oaktsamhet. En skum figur vs landslagsläkare visar ganska bra skillnaden i trovärdighet och därmed aktsamhet.

Citat:
Tvärtom, det finns ganska bra exempel på vad aktsamhet är. Skillnaden beskrivs inom juridiken under det som kallas för »ond respektive god tro«. Du tycks inte förstå den skillnaden som beskrivs i passusen »borde ha vetat«. Kort och gott: hon ska inte kasta bipacksedeln i papperskorgen, ty då är hon oaktsam.

Jag tycker inte Johaug borde ha misstänkt att landslagsläkaren ger henne dopingpreparat.

Citat:

Det är då för väl att du inte har något med rättsprocesser att göra.
Baserat på vad? För att jag tycker att skum figur vs landslagsläkare ger en passande bild av skillnad på trovärdighet? Jag tror en civil domstol skulle hålla med mig.

Citat:

Det tror jag inte att de gör. De försöker kanske åstadkomma samma resultat (14 månader), men de gör det för att de vet hur otydligt det är skrivet och utnyttjar det. Du tycks inte förstå vad »ond tro« är.
Det är alltså otydligt, precis som jag anade.
Förövrigt har jag hela tiden tyckt att 2 år vore det lämpligaste straffet.
Citera
2017-01-29, 20:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Fiskarn
Det var du som nämnde BJN, inte jag. Nu ska du slingra dig ur detta också?
Man får Sheldon Cooper-vibbar av detta, eller snarare trollvibbar då jag gillar Sheldon.

Vad var det jag skrev som jag ska slingra mig ur?
Citera
2017-01-29, 21:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag beskrev en situation som kan klassas som grov oaktsamhet. En skum figur vs landslagsläkare visar ganska bra skillnaden i trovärdighet och därmed aktsamhet.

En »skum figur« är något som sker i Kalle Anka, nu pratar vi om verkligheten och faktiska händelser. Håll dig till det.

Citat:
Jag tycker inte Johaug borde ha misstänkt att landslagsläkaren ger henne dopingpreparat.

Jag tycker att det inte bara är misstänksamt, snarare ett uppenbart brott att inte försäkra sig om vad som stod på bipacksedeln. Läkaren borde för övrigt bli av med sin läkarlicens för sitt agerande.

Citat:
Baserat på vad? För att jag tycker att skum figur vs landslagsläkare ger en passande bild av skillnad på trovärdighet? Jag tror en civil domstol skulle hålla med mig.

För att du inte förstår begreppet »ond tro«. Gör man inte det är man inte lämplig som aktör i en rättsprocess.

Citat:
Det är alltså otydligt, precis som jag anade.
Förövrigt har jag hela tiden tyckt att 2 år vore det lämpligaste straffet.

Det är inte bara otydligt. Det är diffust och jag tror dessvärre att det finns krafter som vill ha det så. Jag tycker också att et ska bli 24 månader, men den norska nämnden vill ju ha maximalt 14 månader. Ni har således inte samma uppfattning. Du och jag verkar dock ha det angående strafflängd.
Citera
2017-01-29, 21:04
Medlem
Jofs avatar
Underbart att det är en del som tror att norskorna och norrmännen i gemen dopar sig. Synd man inte har bevis då.
Citera
2017-01-29, 21:06
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Tag då fram var jag har hoppat på henne. Varsågod, jag väntar med spänning. Det är ganska avslöjande hur du går på andras uppgifter i stället för att faktiskt läsa. Kom igen nu. Om du går till angrepp får du förbanne mig visa att du har något att gå på. Om någon är löjeväckande är det du.

Jag väntar!
Du insinuerar att BJN är dopad. När ngn form av källor, bilder eller bevis efterlyses svarar du: sök själv. Återigen: Bedrövligt påhopp, bedrövlig argumentation.
Citera
2017-01-29, 21:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Du insinuerar att BJN är dopad. När ngn form av källor, bilder eller bevis efterlyses svarar du: sök själv. Återigen: Bedrövligt påhopp, bedrövlig argumentation.

Nej, jag svarade en person som insinuerade att Marit Björgen skulle vara det på grundval av hennes utseende. Något som du tycks stå bakom eftersom du påstår det du gör. Du är en fullständig nolla som helt saknar förmåga att argumentera, i så fall. Inte ett vettigt ord har jag hört från dig. Inte fan går det väl att peka ut någon som dopad genom att titta på bilder, eller tycker du det?

Berätta nu, anser du att Björgen är dopad utan att hon lämnat ett enda positivt prov?

Om du anser det är det du själv som insinuerar. Du dömer då någon som inte bevisats skyldig. Jag anser inte att Björgen är dopad med utgångspunkt från att titta på bilder. Det var anledningen till att jag lyfte fram BJN för att visa för den som skrev det hur idiotisk den kommentaren var.

Du fattar ingenting, men ska lika förbannat komma med en massa ovidkommande bludder och påhopp. Vet du överhuvudtaget vad du tycker?
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-01-29 kl. 21:22.
Citera
2017-01-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
jag ska inte lägga mig i eran intressanta diskussion, vill bara inflika
hur jag ser på detta med oaktsamhet.
Det jag kan jämföra till i mitt vardagliga liv är att alltid se upp med vad jag
stoppar i mig innan jag ska köra bil. Det håller knappast att säga till polisen:
- Ähhh dom sa att det var en lättöl.
-Sorry, det hjälper inte, du drack ju själv, eller?
- Jo.

TJ har ju ljugit och sagt att hon trippelkollar allt, att hon inte ville stoppa i sig
något hennes Mor hade gett henne.
Hon kan ju INTE trippelkollat denna gång.... = 4-år.

Bättre att jämföra med intag av narkotikaklassad medicin och bilkörning. Det finns en dom där en man blev friad trots att han var märkbart påverkad samt inte följt läkarens ordination. Han slank undan tack vare att det kunde förklaras som en olyckshändelse att han tagit flera olika mediciner samtidigt. Får hoppas att inte Johaug får det likvärdigt.
Citera
2017-01-29, 21:47
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Du är en fullständig nolla som helt saknar förmåga att argumentera, i så fall. Inte ett vettigt ord har jag hört från dig.

Du fattar ingenting, men ska lika förbannat komma med en massa ovidkommande bludder och påhopp. Vet du överhuvudtaget vad du tycker?

Jag påstod att du ägnar dig åt bedrövliga påhopp och bedrövlig argumentation, inget annat. Jag ser nu att det var en fullständigt onödig ansträngning från min sida. Du understryker mer än väl på egen hand min modesta tes. 🙂
Citera
2017-01-29, 23:13
Medlem
Patrik2108s avatar
På sid 336 #4024 av Hzj hittas ett utdrag ur det som en del hänvisar till.
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Jag har dock sett andra klipp från dokument ocksåsom jag ännu inte hittat. Jag har inte läst hela dokumentet heller, endas Hzj:s citat.

I detta inlägg handlar texten om fullständig straffeliminering. Det handlar inte om avdrag. När det talas om läkare så talas det om personlig läkare, läkare man själv valt. I Johaugs fall var det inte så.

I slutet av sista citatet skrivs så här:

"However, depending on the unique facts of a particular case, any of the referenced illustrations could result in a reduced sanction under Article 10.5 based on No Significant Fault or Negligence."

De uppräknade undantagen från straffeliminering kan allts ändå användas för straffreducering? Det är min bedömning av denna text. Läkarens roll skulle då inte bortses ifrån fullständigt.
Citera
2017-01-29, 23:19
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Hur tror du Britta Johansson-Norgren ser ut?

Britta ser ut som en fuskare. Om hon fuskat med doping också finns inga bevis för, men den som fuskat en gång, tror jag har lättare för att fortsätta fuska.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-os-hoppet-stangs-av---efter-fusk/

Fysiskt är Britta mycket mindre än Björgen, med mindre muskler och mer underhudsfett. Britta ser ut som en vältränad kvinna med andra ord.
Citera
2017-01-29, 23:46
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Bättre att jämföra med intag av narkotikaklassad medicin och bilkörning. Det finns en dom där en man blev friad trots att han var märkbart påverkad samt inte följt läkarens ordination. Han slank undan tack vare att det kunde förklaras som en olyckshändelse att han tagit flera olika mediciner samtidigt. Får hoppas att inte Johaug får det likvärdigt.

Ok, har någon sluppit undan med alkohol i blodet då?
Säkert någon med diplomatiskt pass eller nått högdjur.

Men det jag ville sätta fingret på var att man är till mans
så försiktig man kan, och är man inte det har man klantat till det
på egen hand, finns inget att skylla på menar jag.
4-år.

Edit:
Jag har ett jobb som jag behöver bilen i och kan inte sabba det.
En gång var jag på akuten med svåra brännskador, jag hade kört dit själv,
frågade doktorn om jag kunde köra efter medecineringen, japp sa han.
Men, jag beställde taxi, bara ifall.....

Trippelkolla,,,,, my ass.
Senast redigerad av Harrfena 2017-01-29 kl. 23:53.
Citera
2017-01-30, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
På sid 336 #4024 av Hzj hittas ett utdrag ur det som en del hänvisar till.
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Jag har dock sett andra klipp från dokument ocksåsom jag ännu inte hittat. Jag har inte läst hela dokumentet heller, endas Hzj:s citat.

I detta inlägg handlar texten om fullständig straffeliminering. Det handlar inte om avdrag. När det talas om läkare så talas det om personlig läkare, läkare man själv valt. I Johaugs fall var det inte så.

I slutet av sista citatet skrivs så här:

"However, depending on the unique facts of a particular case, any of the referenced illustrations could result in a reduced sanction under Article 10.5 based on No Significant Fault or Negligence."

De uppräknade undantagen från straffeliminering kan allts ändå användas för straffreducering? Det är min bedömning av denna text. Läkarens roll skulle då inte bortses ifrån fullständigt.

Det finns en liten brasklapp som du citerade att man kan få strafflindring om man har no significant fault i helt unika fall. Då kan de göra undantag från alla regler ang strafflindring helt enkelt förutom att det blir minst ett år.

Johaug som i sin historia slängde den dopingmärkta förpackningen och, som flera före henne, skyller på läkare och medicin är inte i närheten något unikt fall som aktiverar specialhantering. Men absolut, vore intressant att höra en argumentation om motsatsen!

Johaug väljer att vara med i landslaget och accepterar därmed läkaren. Hon är inte tvingad på något sätt. Reglerna skiljer naturligtvis inte på detta och du inser väl att det vore heltokigt. Tänk alla ryssar, de är oskyldiga för landslagsläkarna gav dem läkemedel de inte läste på förpackningen helt enkelt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in