2017-01-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Fast då blandar man ihop två olika saker. När man bedömer oaktsamheten i en handling så skall man inte blanda in huruvida misstag går att missbruka. Om man har en term ”oaktsamhet” så förväntar jag mig att den utgår från vad ordet egentligen betyder. Men det du säger är att man måste anpassa betydelsen av oaktsamhet så att den förebygger eventuell missbruk. Då blir oaktsamhet ett begrepp som man aldrig kan komma ur. Återigen, det är bara om man fullständigt omedvetet, och utan egentlig möjligheter att upptäcka det, blivit ilurad en substans som man går fri från oaktsamhet. Att regelverket då har något som kallas oaktsamhet är bara nonsens.
Det är ju inte så heller att ”missbruket” av att kunna hänvisa till misstag, och ändå inte klassas som oaktsam, leder till att man kan dopa sig fritt. Det är fortfarande ett straff fastän man visat bara en aning oaktsamhet.

Betyder det att det inte beaktas alls eller betyder det att man inte kan gå fri genom att hänvisa till läkaren? Står det i Wadas regler att oaktsamhetsgraden inte påverkas av ett läkarutlåande? Har du länk?
Som du lägger fram det finns inga andra nyanser än frikänd och max-straff. Ja ser inga möjligheter till reducerade straff. Ändå förekommer de.

Att hon inte läst förpackningen är helt a och o i fallet. Hon kan ju inte säga att hon läst "doping" och sedan kletat på. Hela hennes oaktsamhet (lätt oaktsamhet) är att hon inte läst förpackningen. Det är en engångsföreteelse. Det blir inte värre av att hon inte läst den andra dagen, tredje dagen osv.. utan hon läste inte på förpackningen.

Ja. Och det kan då lämpligen vara max 2 år.

Det är länkat och saxat och förklarat några sidor tillbaks. Pallar inte leta igenom dokumentet och saxa igen. Du var väl dessutom med i höstas i tråden när vi nagelfor detta?

Det är rätt tydligt i reglerna; om hon brukat anabola är det 4 år i grunden. Kan hon bevisa att det var utan uppsåt där det menas att hon inte hade för avsikt att dopa sig OCH hon inte kan /bör ha förstått att bruket av läkemedlet kunde vara doping ( "grov oaktsamhet") så är det 2 år. Som jag kan se alltså inget däremellan. Kan hon också bevisa ingen signifikant skuld är det en skala ner till 1 år baserat på graden av skuld.

Ingen signifikant skuld är att tex lämna sin dricka obevakad och någon lägger i något.

Hon kan också bli helt frikänd om hon har ingen skuld. Det är exemplifierat med att hon inte kunnat göra något för att förhindra dopingen - en jurist skrev nånstans överfallen och tvångsdopad.

Det står också tydligt i reglerna att det inte duger att skylla på läkaren.

Edit: notera också att reglerna blev strängare typ förra året. Därmed kan man bli förvirrad och tycka det är ologiskt om man jämför med tidigare domar under ett annorlunda regelverk. Samt att de ofta dömer rätt skumt.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-01-29 kl. 19:31.
Citera
2017-01-29, 19:29
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
I hennes fall gäller det väl att överbevisa då hon har fått i sig steroider från ett preparat hon använt i fel syfte, "missat" varningssymboler, inte kan visa sig ren på en lång tid med mycket mera.

Varför det finns kryphål beror väl på att det finns överordnade skrifter att beakta. Inblandning av "mänskliga rättigheter" som överordnad lagar börjar gå överstyr.

jag ska inte lägga mig i eran intressanta diskussion, vill bara inflika
hur jag ser på detta med oaktsamhet.
Det jag kan jämföra till i mitt vardagliga liv är att alltid se upp med vad jag
stoppar i mig innan jag ska köra bil. Det håller knappast att säga till polisen:
- Ähhh dom sa att det var en lättöl.
-Sorry, det hjälper inte, du drack ju själv, eller?
- Jo.

TJ har ju ljugit och sagt att hon trippelkollar allt, att hon inte ville stoppa i sig
något hennes Mor hade gett henne.
Hon kan ju INTE trippelkollat denna gång.... = 4-år.
Citera
2017-01-29, 19:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Fiskarn
Är du seriös? Visa oss en bild där Brita har muskler som kan jämföras med Marits?
Kan du inte det eller fabulerar du?
Jag är personligen intresserad och väntar med spänning på ditt svar.

Sök själv.
Citera
2017-01-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sök själv.

Patetiskt, du hittar alltså ingenting. Du fabulerar alltså? FAKTA: Det finns inget att hitta, tycker det är ett slag låångt under bältet att ens nämna Britas namn i det sammanhanget.
Citera
2017-01-29, 19:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Fiskarn
Patetiskt, du hittar alltså ingenting. Du fabulerar alltså? FAKTA: Det finns inget att hitta, tycker det är ett slag låångt under bältet att ens nämna Britas namn i det sammanhanget.

Du reagerar som om det vore världskrig. För det första är det ju så att skulpterade och stora muskler absolut inte är någon fördel i längdåkning. Där är det snarare långa muskler som gäller. Korta muskler blir trötta mycket fortare. Johansson-Norgren har gjort en remarkabel förbättring under senare år som man kan fundera över. Att döma hunden efter håren har sällan varit ett bra sätt.

Marit Björgen har aldrig ertappats med någon otillåten substans. Det brukar vara kutym att människor är oskyldiga tills motsatsen bevisas.

Observera att det enda jag skrev i mitt inlägg var: »Hur tror du Britta Johansson-Norgren ser ut?«.

Allt övrigt har du lagt till.
Citera
2017-01-29, 19:53
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Sök själv.
Bedrövligt påhopp på BJH och bedrövlig argumentation.
Citera
2017-01-29, 19:54
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Vet inte vad du nu snackar om. Jag blandar inte ihop något. Oaktsamhet handlar om att inte gjort allt som rimligen står i ens makt för att undvika att det händer. Det är rimligt att Johaug skulle ha läst bipacksedeln i stället för att kasta den i papperskorgen. Det är inte rimligt att hon kan hänvisa till läkaren och därmed göra det till aktsamhet att kasta bort bipacksedeln.

Johaug har inte gjort det som står i hennes makt att göra. Hon har varit oaktsam och ska dömas utifrån detta.

Att Johaug får en salva av landslagsläkaren är enligt mig ett tecken på att ett visst mått av aktsamhet föreligger. Läkaren i fråga har ändå rollen av medicinsk expertis som står till utövarnas förfogande.

Om regelverket inte anser att läkarutlåtandet ger någon grad av trovärdighet, att det är likvärdigt med att salvan fås av en skum figur på gatan, så avviker man från vad som rimligen kan avses med pålitlighet, trovärdighet och aktsamhet, bara för att inte ge möjligheter till missbruk.

Man bedömer alltså inte aktsamheten i verklig mening utan då bedömer man aktsamheten som en term som inte har mycket med ordets egentliga betydelse att göra. Det är vad jag menar med att du blandar ihop. Mycket möjligt att wada blandar ihop på samma sätt.

Att göra allt som rimligen står i ens makt låter väldigt diffust. Jag tycker faktiskt det är orimligt att konstant misstänka landslagsomgivningen, speciellt landslagsläkaren, Jag hoppas och tror att de som beslutar i fallet så småningom tänker som jag gör.
Citera
2017-01-29, 19:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Bedrövligt påhopp på BJH och bedrövlig argumentation.

Tag då fram var jag har hoppat på henne. Varsågod, jag väntar med spänning. Det är ganska avslöjande hur du går på andras uppgifter i stället för att faktiskt läsa. Kom igen nu. Om du går till angrepp får du förbanne mig visa att du har något att gå på. Om någon är löjeväckande är det du.

Jag väntar!
Citera
2017-01-29, 20:01
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är länkat och saxat och förklarat några sidor tillbaks. Pallar inte leta igenom dokumentet och saxa igen. Du var väl dessutom med i höstas i tråden när vi nagelfor detta?

Jag pallar inte heller. Jag har hoppats att någon annan skulle leta fram det.
Citera
2017-01-29, 20:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att Johaug får en salva av landslagsläkaren är enligt mig ett tecken på att ett visst mått av aktsamhet föreligger. Läkaren i fråga har ändå rollen av medicinsk expertis som står till utövarnas förfogande.

Mycket märklig resonemang som du dessutom bara har andra- och tredjehandsuppgifter på.

Citat:
Om regelverket inte anser att läkarutlåtandet ger någon grad av trovärdighet, att det är likvärdigt med att salvan fås av en skum figur på gatan, så avviker man från vad som rimligen kan avses med pålitlighet, trovärdighet och aktsamhet, bara för att inte ge möjligheter till missbruk.

Det är du som placerar in en »skum figur« i ett sammanhang där en sådan inte hör hemma. Det finns inga sådana jämförelser som du gör. Det argumentet är inte värt ett vitten.

Citat:
Man bedömer alltså inte aktsamheten i verklig mening utan då bedömer man aktsamheten som en term som inte har mycket med ordets egentliga betydelse att göra. Det är vad jag menar med att du blandar ihop. Mycket möjligt att wada blandar ihop på samma sätt.

Tvärtom, det finns ganska bra exempel på vad aktsamhet är. Skillnaden beskrivs inom juridiken under det som kallas för »ond respektive god tro«. Du tycks inte förstå den skillnaden som beskrivs i passusen »borde ha vetat«. Kort och gott: hon ska inte kasta bipacksedeln i papperskorgen, ty då är hon oaktsam.

Citat:
Att göra allt som rimligen står i ens makt låter väldigt diffust. Jag tycker faktiskt det är orimligt att konstant misstänka landslagsomgivningen, speciellt landslagsläkaren.

Det är då för väl att du inte har något med rättsprocesser att göra.

Citat:
Jag hoppas och tror att de som beslutar i fallet så småningom tänker som jag gör.

Det tror jag inte att de gör. De försöker kanske åstadkomma samma resultat (14 månader), men de gör det för att de vet hur otydligt det är skrivet och utnyttjar det. Du tycks inte förstå vad »ond tro« är.
Citera
2017-01-29, 20:13
Medlem
Citat:

Att göra allt som rimligen står i ens makt låter väldigt diffust. Jag tycker faktiskt det är orimligt att konstant misstänka landslagsomgivningen, speciellt landslagsläkaren, Jag hoppas och tror att de som beslutar i fallet så småningom tänker som jag gör.

Så är det i alla fall, för att man inte ska kunna köpa målvakter antar jag. Det står explicit i reglerna.

Vad gäller ordet oaktsam är ju detta ett svenskt ord som inte nämns i reglerna som är på engelska. Där beskriver man ju istället vad som krävs för att få strafflindring utifrån grundstraffet 4 år. Och de kriterierna förkortar vi sedan till de svenska begreppen. Det har inget att göra med ordet oaktsams generella betydelse i det svenska språket, som ju även rent språkligt är svår att definiera exakt.

Jag önskar att man följer reglerna och att dessa ska vara hårda då jag avskyr doping. Bättre att 9 skyldiga åker dit och en asklantig "oskyldig" straffas än att man öppnar för att 9/10 skyldiga går fria. Historien har visat att hårda regler krävs med alla jävla fuskare som fortsatt år efter år med praktexemplet Armstrong, som ju till och med åkte dit i test och körde en Johaug historia men klarade sig den gången.

( tror inte just Johaug är en av de "klantiga" utan hon ljuger ju uppenbart, men tex kowa kan man tänka sig klantade sig med sin dopingdom, ändå rätt att hon fälldes)
Citera
2017-01-29, 20:15
Medlem
Citat:
Du reagerar som om det vore världskrig. För det första är det ju så att skulpterade och stora muskler absolut inte är någon fördel i längdåkning. Där är det snarare långa muskler som gäller. Korta muskler blir trötta mycket fortare. Johansson-Norgren har gjort en remarkabel förbättring under senare år som man kan fundera över. Att döma hunden efter håren har sällan varit ett bra sätt.

Marit Björgen har aldrig ertappats med någon otillåten substans. Det brukar vara kutym att människor är oskyldiga tills motsatsen bevisas.

Observera att det enda jag skrev i mitt inlägg var: »Hur tror du Britta Johansson-Norgren ser ut?«.

Allt övrigt har du lagt till.

Det var du som nämnde BJN, inte jag. Nu ska du slingra dig ur detta också?
Man får Sheldon Cooper-vibbar av detta, eller snarare trollvibbar då jag gillar Sheldon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in