2017-01-29, 18:38
Medlem
Tyvärr finns det hur många frågor som helst som man skulle vilja veta vad läkaren har för svar på men som man nu aldrig kommer få svar på.

Tyvärr kommer domen säkert ta stor hänsyn till att läkaren dabbade sig och straffet stanna vid 14 månaders avstängning, vilket sedan inte kommer överklagas. Mycket tråkigt att man inte tycks klara av att hålla fast vid principen om strikt personligt ansvar. Ska man kunna komma tillrätta med dopingen är det nödvändigt att vidmakthålla denna princip.

För övrigt finns denna princip i civilrätten bl.a. vad gäller bokföringsbrott. En företagare som har brister i bokföringen kan inte säga "jag kan inget om bokföring så jag lämnade bort bokföringen till en revisor som jag trodde kunde sitt jobb". Företagaren blir ändå ansvarig för bokföringen som om han gjort den själv. På samma sätt borde det vara för Johaug. Det ska bedömas som om hon gjort kontrollen av salvan själv. Dvs. hon har inte gjort något alls utan varit grovt oaktsam.
Senast redigerad av Ragulina 2017-01-29 kl. 18:40.
Citera
2017-01-29, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nå då är vi inne på riktiga exempel. Jag anser dock att om någon spetsat ens dryck så är man fullständigt oskyldig. Problemet är dock att om man är i det läget att ens dryck spetsats så vet man inte om det och kan aldrig hänvisa till det. Så om man definierar oaksamhet som du gör så är man körd om man hamnar i en situation där man inte varit oaktsam.

Oaktsamhet för mig (grov oaktsamhet) är att inta en substans utan någon kontroll alls. Att en läkare man har förtroende för ger en salva utgör enligt mig en form av kontroll. Jag anser att även inom idrotten måste det gälla att vi skall kunna lita på andra (inte alla), vi kan inte alltid misstänka att omgivningen är opålitlig. Därför vill jag åtminstone underkänna "grov oaktsamhet".

I Norge har man dessutom nåt sorts avtal där åkarna förbinder sig att följa läkarens rekommendationer så då höjer det auktoritetstron ytterligare. Man har kanske uppfattat den egna organisationen som professionell och tillförlitlig. Det kan aldrig bli fel så länge man rör sig inom dess ramar tänker de kanske. Borde de ständigt kritiskt granska den organisation de tillhör?

Ja något ansvar vill ja ju kräva av den enskilda men jag vill inte göra för stort väsen av oaksamhetsaspekten. Jag vet själv hur lätt man kan tappa i koncentration och göra dumma misstag. Vissa mänskor däremot har en förmåga att med stor säkerhet undvika dem. Kanske den indivduella skillnaden har betydelse för hur man värderar oaksamhet.

Fast vad Norge har för regelverk är egentligen ointressant. Det är alltid idrottaren som har det yttersta ansvaret. Man kan aldrig hävda att det är någon annans fel om man testas för anabola steroider. Man skall aldrig kunna hävda att det är någon annans fel. Ffa inte i Johaugs fall.
Det skall alltid ges ETT straff om man har en substans i kroppen.
Citera
2017-01-29, 18:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det skall alltid ges ETT straff om man har en substans i kroppen.

Det borde alltid ge en motiverad påföljd, ja. Jag tror dessvärre att du får vara beredd på att mycket konstigt kan hända i detta fall. Du ska nog inte ha så stor tilltro till CAS.
Citera
2017-01-29, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det borde alltid ge en motiverad påföljd, ja. Jag tror dessvärre att du får vara beredd på att mycket konstigt kan hända i detta fall. Du ska nog inte ha så stor tilltro till CAS.

Det är rimligt att tro att detta går till CAS.
Citera
2017-01-29, 18:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Björgen ser ju knappast "natty" ut...

Hur tror du Britta Johansson-Norgren ser ut?

Citat:
Det är rimligt att tro att detta går till CAS.

Det finns inget som är rimligt i den här cirkusen.
Citera
2017-01-29, 19:05
Medlem
Citat:

Haha, det där var en rätt dålig jämförelse. Brita ser ut som en bondjänta vs Marit som ser ut som en Belgian Blue. Tips, googla innan du jämför. Fick ett gott skratt iaf, tack tack.
Citera
2017-01-29, 19:07
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Det skulle vara för enkelt att kunna avhända sig ansvaret genom att skylla på andra, när man gjort en aktiv handling. Varför det är grov oaktsamhet är för att hon inte bemödat sig om att begära skriftlig dokumentation på vad preparatet innehåller. Att hon inte gjort det och att läkaren kommer med sina »fantastiska« förklaringar leder ofrånkomligen tanken till att detta är en skenmanöver.

Det understryker bara ytterligare vilket kvalificerat trams som tillåts. Även det leder tankarna till att det finns intresse att skapa utrymme för olagligheter.

Fast då blandar man ihop två olika saker. När man bedömer oaktsamheten i en handling så skall man inte blanda in huruvida misstag går att missbruka. Om man har en term ”oaktsamhet” så förväntar jag mig att den utgår från vad ordet egentligen betyder. Men det du säger är att man måste anpassa betydelsen av oaktsamhet så att den förebygger eventuell missbruk. Då blir oaktsamhet ett begrepp som man aldrig kan komma ur. Återigen, det är bara om man fullständigt omedvetet, och utan egentlig möjligheter att upptäcka det, blivit ilurad en substans som man går fri från oaktsamhet. Att regelverket då har något som kallas oaktsamhet är bara nonsens.
Det är ju inte så heller att ”missbruket” av att kunna hänvisa till misstag, och ändå inte klassas som oaktsam, leder till att man kan dopa sig fritt. Det är fortfarande ett straff fastän man visat bara en aning oaktsamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är du fri att tycka, men enligt WADAs regler är detta grov oaktsamhet eftersom man inte kan hänvisa till läkaren - det står uttryckligen i texten. I detta fall är det dessutom extra tydlig grov oaktsamhet (att hon borde ha förstått att det fanns en risk för doping) då hon erhöll en förpackning där det står både doping och clostebol. Denna har hon erkänt att hon inte ens läste på under 10 dagar.

Med detta sagt verkar man som många påpekat inte riktigt beakta de skrivna reglerna. Kanske är det till slut ett par domare som sitter och tycker godtyckligt? Verkar ju va en del ex-idrottsutövare och inte jurister..

Betyder det att det inte beaktas alls eller betyder det att man inte kan gå fri genom att hänvisa till läkaren? Står det i Wadas regler att oaktsamhetsgraden inte påverkas av ett läkarutlåande? Har du länk?
Som du lägger fram det finns inga andra nyanser än frikänd och max-straff. Ja ser inga möjligheter till reducerade straff. Ändå förekommer de.

Att hon inte läst förpackningen är helt a och o i fallet. Hon kan ju inte säga att hon läst "doping" och sedan kletat på. Hela hennes oaktsamhet (lätt oaktsamhet) är att hon inte läst förpackningen. Det är en engångsföreteelse. Det blir inte värre av att hon inte läst den andra dagen, tredje dagen osv.. utan hon läste inte på förpackningen.

Citat:
Dumhet är i vissa fall något som ska bestraffas.
Ja. Och det kan då lämpligen vara max 2 år.
Citera
2017-01-29, 19:09
Bannlyst
Citat:

Björgen är uppbyggd av anabola steroider. Formoterol ( substans i Symbicort) ger anabola effekter.. mer potent än Clenbuterol ( som Katrin Krabbe åkte dit för). Det är solklart att Björgen är en medicinsk broiler skapad av Olympiatoppen.Tycker du skall läsa på lite mer.

https://www.researchgate.net/publication/6663627_Low_dose_formoterol_administration_improve s_muscle_function_in_dystrophic_mdx_mice_without_i ncreasing_fatigue

Jo, det är rimligt att någon av FIS eller WADA vill granska domen hos CAS. Ffa när den är så mild relaterat till det straff CAS tycker är rimligt.
Citera
2017-01-29, 19:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Björgen är uppbyggd av anabola steroider. Formoterol ( substans i Symbicort) ger anabola effekter.. mer potent än Clenbuterol ( som Katrin Krabbe åkte dit för). Det är solklart att Björgen är en medicinsk broiler skapad av Olympiatoppen.Tycker du skall läsa på lite mer.

https://www.researchgate.net/publication/6663627_Low_dose_formoterol_administration_improve s_muscle_function_in_dystrophic_mdx_mice_without_i ncreasing_fatigue

Tvärtom, tycker att du ska spekulera mindre.

Citat:
Jo, det är rimligt att någon av FIS eller WADA vill granska domen hos CAS. Ffa när den är så mild relaterat till det straff CAS tycker är rimligt.

Det finns inget som är rimligt i denna cirkus. Läs dig skilja på »ska«, »kommer« och »bör«. Det är ingen mening med att upprepa vad du tycker. Vad CAS eventuellt gör vet vi först efter att dom i första instans förkunnats. Jag är väl medveten om din åsikt och tro. Jag säger dock att du kan bli negativt överraskad.
Citera
2017-01-29, 19:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Fiskarn
Haha, det där var en rätt dålig jämförelse. Brita ser ut som en bondjänta vs Marit som ser ut som en Belgian Blue. Tips, googla innan du jämför. Fick ett gott skratt iaf, tack tack.

Ja, det är ju så att man ser det man vill se. Skratta på du. Dina jämförelser är mer att gråta åt.
Citera
2017-01-29, 19:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Fast då blandar man ihop två olika saker. När man bedömer oaktsamheten i en handling så skall man inte blanda in huruvida misstag går att missbruka.

Vet inte vad du nu snackar om. Jag blandar inte ihop något. Oaktsamhet handlar om att inte gjort allt som rimligen står i ens makt för att undvika att det händer. Det är rimligt att Johaug skulle ha läst bipacksedeln i stället för att kasta den i papperskorgen. Det är inte rimligt att hon kan hänvisa till läkaren och därmed göra det till aktsamhet att kasta bort bipacksedeln.

Johaug har inte gjort det som står i hennes makt att göra. Hon har varit oaktsam och ska dömas utifrån detta.
Citera
2017-01-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ja, det är ju så att man ser det man vill se. Skratta på du. Dina jämförelser är mer att gråta åt.

Är du seriös? Visa oss en bild där Brita har muskler som kan jämföras med Marits?
Kan du inte det eller fabulerar du?
Jag är personligen intresserad och väntar med spänning på ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in