2017-01-27, 16:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Trådens store fåntratt och hans små hjälpredor vägrar fortfarande erkänna att den
stora utförsäljningen av allmännyttan i Stockholm var ett vallöfte från alliansen.
Ett vallöfte som faktiskt bröts när man såg vartåt det barkade med den stora rean.
Pengarna som kom in i stadens kassa gick väl mest åt till skattesänkningar.

Det finns ingen "utförsäljning" att tala om. Priset är inte högre på hyresfastigheter. Har du problem med det borde du vara för marknadshyror. Men det är du väl inte och då får du äta ditt eget bajs som straff?!

Citat:
https://mitti.se/nyheter/bostad/vem-att-innerstan/

"– Det har fått en väldigt stark effekt. Innerstan har gått från en ganska blandad befolkning till en befolkning med stark medelklassprofil. Sedan finns det alltid folk som bor kvar men det har varit trenden.
Kortfattat, och kanske inte så överraskande har de med minst pengar hamnat längst från city. Ju mer pengar man sedan tjänar desto längre inåt flyttar man.
Mmm och varför blir det så? Jo så går det när man hyresreglerar. De fattiga utan kötid hamnar längst ut och kan inte få ett förstahandskontrakt. Med friare hyror hade det varit lättare att komma in i city och delat boende med en kompis i samma sits. Den möjligheten finns inte idag.

Citat:
– Vi varnade för det redan när man tog beslut om ombildningar eftersom det redan då saknades hyresrätter. Jag tyckte att det var en rätt knäpp idé eftersom storstäder behöver en stor hyressektor. Rörligheten försvåras om du hela tiden måste köpa för att flytta. En stor hyressektor är också nödvändig ur ett segregationsperspektiv och då är det också viktigt att hyrorna är överkomliga – det är de inte i nybyggnationer"
De billiga hyresrätter som finns blir inte lediga oavsett om man ombildar eller ej. Och de flesta som köper loss sin hyresrätt bor kvar.

Citat:
Gentrifiering till varje pris är borgerlig ideologi.
Det är de reglerade hyrorna som skapar segregation och stänger ute.

Citat:
De stora marknadsentusiasterna kan väl fundera på varför priserna på bostadsrätter
hela tiden stiger kraftigt samtidigt som tillgången ökar. Den där myten om efterfrågan
och tillgång stämmer inte på den här s k marknaden.
Inte så konstigt när hyresmarknaden inte tillåts fungera normalt. Men då är väl du nöjd?
Citera
2017-01-27, 16:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Om priset är det rätta så finns det bostad. Jag kan fixa fram en för 18.000 kr / månaden till dig. Hör av dig. Nej förresten, migrationsverket betalar 60.000 kr / månaden. Glöm det.

såklart det är en prisfråga. Du är en av alla som önskar en bostad till underpris och sådana kommer det alltid att vara brist på.
Citera
2017-01-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
såklart det är en prisfråga. Du är en av alla som önskar en bostad till underpris och sådana kommer det alltid att vara brist på.

Jag vill förstås ha bostäder till rimligt pris, så att folk kan bo, leva och arbeta.

Men ska jag vara ärlig så är jag en av de som blivit miljonär på dyrare bostäder. Har tjänat väldigt mycket pengar på de värdeökningar vi sett sista 25 åren. Mitt största bekymmer är nog att undvika bli sittande med svarte petter, dvs inte hinna sälja innan priserna rasar. Det är bara en tidsfråga och jag håller ständigt koll på tecken som signalerar att det är dags att sälja.
Citera
2017-01-27, 16:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag vill förstås ha bostäder till rimligt pris, så att folk kan bo, leva och arbeta.

Men ska jag vara ärlig så är jag en av de som blivit miljonär på dyrare bostäder. Har tjänat väldigt mycket pengar på de värdeökningar vi sett sista 25 åren. Mitt största bekymmer är nog att undvika bli sittande med svarte petter, dvs inte hinna sälja innan priserna rasar. Det är bara en tidsfråga och jag håller ständigt koll på tecken som signalerar att det är dags att sälja.

Det är nog ingen risk eftersom man måste bo någonstans. Varför skulle du bli sittande med svartepetter?

Själv bryr jag mig inte så mycket om priserna eftersom jag ändå måste bo oavsett pris. Det mest optimala är förstås om priserna går ner. Då blir det lättare att uppgradera sig. (sålänge man har täckning för det och inte är maxbelånad i dagsläget)

Det talas ju om "bostadsbrist" i den här tråden så jag förstår inte riktigt vad som ska få priserna att rasa just nu.
Citera
2017-01-27, 16:10
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Kanske dags att se över ditt sparande och jobbsituation?

Dyra nöjen? Rökning, snusning? Krogrundor? Bil? Titta i billigare områden? Gå ner i storlek?

Acceptera att du inte kan få allt på en gång så kommer det bli lättare att köpa något skulle jag tro.

Har inte jobbat så länge så har inte haft tid till att spara ihop, tjänar relativt lågt också. Cirka 23k brutto.

Nej, nej, nej, nej inget av bil, rökning, går aldrig ut på krogen. Finns inga "billiga" områden runt i Göteborgsområdet. Men jag bor hellre hos mina föräldrar i ett tryggt villaområde än Bergsjön eller så.
Kan heller inte ta lån då man gick bet på anmärkningar när man var arbetslös länge.
Citera
2017-01-27, 16:17
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:

Det talas ju om "bostadsbrist" i den här tråden så jag förstår inte riktigt vad som ska få priserna att rasa just nu.

Hade du sagt så till mig nu i det humöret jag befinner mig i nu hade jag gett dig en smäll så du flyger.

Klart det är aldrig någon brist på något här i världen så länge man har pengar till det. Jävla helvetes degskalle.
Citera
2017-01-27, 16:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Har inte jobbat så länge så har inte haft tid till att spara ihop, tjänar relativt lågt också. Cirka 23k brutto.

Nej, nej, nej, nej inget av bil, rökning, går aldrig ut på krogen. Finns inga "billiga" områden runt i Göteborgsområdet. Men jag bor hellre hos mina föräldrar i ett tryggt villaområde än Bergsjön eller så.
Kan heller inte ta lån då man gick bet på anmärkningar när man var arbetslös länge.

"gick bet på anmärkningar" ja då kan jag förstå att du inte får lån.

Men din lön är det inget fel på. Du borde utom problem kunna lägga undan 10 k i månaden om du är lite klok med utgifterna.

Men vems är då ansvaret för att du "gick bet" menar du?
Citera
2017-01-27, 17:03
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
"gick bet på anmärkningar" ja då kan jag förstå att du inte får lån.

Men din lön är det inget fel på. Du borde utom problem kunna lägga undan 10 k i månaden om du är lite klok med utgifterna.

Men vems är då ansvaret för att du "gick bet" menar du?

För att ta ett lån för att ta en etta i ett relativt tryggt område skulle jag behöva lägga undan 10k i månaden i cirka 27 månader bara för handpenning. Dvs jag behöver avstå nästan all min konsumtion i nästan 3 år, beroende på boendesituation.

Har man sen innan varit arbetslös länge, flera år. Så är det svårt att ha fått ihop ett sparkapital och det är även lätt att vissa enkla skiträkningar kan gå till KFM när man ibland kan stå utan någon som helst inkomst i 2 - 3 månader. Men det är kanske inte så lätt att relatera till sånt här när man aldrig vart i sån situation.
Senast redigerad av Big Boss 2017-01-27 kl. 17:11.
Citera
2017-01-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hyresregleringen lägger beslutet om underhåll/renovering i händerna på den lokala hyresgästföreningen.
Om hyresgästföreningen lagt sin på en sniknivå så blir det också minimalt med underhåll.

Det är precis detta som skett i stora delar i Allmännyttan. Det är därför som det talas om att det skall kosta enorma miljardbelopp att renovera upp Allmännyttan. Och att skattebetalarna skall tvingas betala hyran för parasiterna i Allmännyttan.

(Notera nu att underhåll/renovering kostar ganska mycket. Byggjobbar/hantverkare är inte precis billiga i drift. Något som villaägare och andra som betalar för sig är medvetna om. Småskvättarna som ligger med i hyran räcker knappt till att en hantverkare ska komma och titta).

Lite lustigt då att en nyproducerad bostadsrättsavgift, där man av affärsmässiga skäl tar ut underhållskostnad, ligger på samma kostnad som en bajskorv till hyresrätt där man underlåtit underhåll i 30-40 år?

Det kanske är dags att söka hjälp och medicin för dina gnidna självbedrägerier?
Senast redigerad av femlitersbongen 2017-01-27 kl. 19:38.
Citera
2017-01-27, 19:45
Medlem
Citat:
Det är ni som vill ha hyresregleringen som rimligen tar ansvar och bygger och hyr ut till bruksvärdeshyra. (Och öppnar era plånböcker och gör kapitaltillskott när hyrorna inte räcker för täcka kostnaderna).

Jag kan inte se att ni tagit ansvar alls. Varför har ni inte byggt bort bostadsköerna. Är det ren illvilja det handlar om för er?

Köerna beror på skattefinansierad människoimport, men jag antar att du är för denna, då den genererar privata vinster. Kommer du ihåg hur man började riva hyresrätter innan den privat lukrativa skattefinansierade människohandeln tog fart?

Du är alltså för skatteplundring, bara det gynnar privata intressen.
Senast redigerad av femlitersbongen 2017-01-27 kl. 19:52.
Citera
2017-01-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femlitersbongen
Lite lustigt då att en nyproducerad bostadsrättsavgift, där man av affärsmässiga skäl tar ut underhållskostnad, ligger på samma kostnad som en bajskorv till hyresrätt där man underlåtit underhåll i 30-40 år?

Det kanske är dags att söka hjälp och medicin för dina gnidna självbedrägerier?
Fick inte ihop semantiken. Jag tror du kanske blandar in för mycket avföring in dina inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av femlitersbongen
Köerna beror på skattefinansierad människoimport, men jag antar att du är för denna, då den genererar privata vinster. Kommer du ihåg hur man började riva hyresrätter innan den privat lukrativa skattefinansierade människohandeln tog fart?

Du är alltså för skatteplundring, bara det gynnar privata intressen.
I så fall borde Schweiz, ha längre köer. Dom har betydlig fler utlandsfödda i landet.

Men visst är er vänsterpolitik ett problem. Jag är den första att hålla med om det.
Om ni kunde sluta krama Stalin och ge upp kollapspolitiken och vi kunde privatisera kostnaderna, så skulle så gott som alla problem försvinna.

Men vad kommer det sig är en så solidarisk vänsterextremist som du, som identifierat behovet av hyresrätter, inte tar av dina pengar och bygger hyresrätter. Och hyr ut till bruksvärdeshyra. Så solidarisk som du är har du väl inga problem med att ta av din lön och betala andras boende.

Men av någon outgrundlig anledning ser vi inte er som gillar hyresregleringen, ta av eran inkomst och bygger hyreshus och hyr ut till bruksvärdeshyra. Och det är helt omöjligt att få svar på varför ni inte gör det.
Citera
2017-01-27, 20:43
Medlem
Citat:
Fick inte ihop semantiken. Jag tror du kanske blandar in för mycket avföring in dina inlägg.

I så fall borde Schweiz, ha längre köer. Dom har betydlig fler utlandsfödda i landet.

Men visst är er vänsterpolitik ett problem. Jag är den första att hålla med om det.
Om ni kunde sluta krama Stalin och ge upp kollapspolitiken och vi kunde privatisera kostnaderna, så skulle så gott som alla problem försvinna.

Men vad kommer det sig är en så solidarisk vänsterextremist som du, som identifierat behovet av hyresrätter, inte tar av dina pengar och bygger hyresrätter. Och hyr ut till bruksvärdeshyra. Så solidarisk som du är har du väl inga problem med att ta av din lön och betala andras boende.

Men av någon outgrundlig anledning ser vi inte er som gillar hyresregleringen, ta av eran inkomst och bygger hyreshus och hyr ut till bruksvärdeshyra. Och det är helt omöjligt att få svar på varför ni inte gör det.

Jag tar redan av min inkomst. Jag har räknat lite, och jag betalar runt 65% skatt privat, och för det anser jag att samhällskontraktet ska garantera basala levnadsvillkor (mat, bostad och värme). Jag tycker dock att summan är lite saftig om jag på detta också ska betala ocker för, i ditt fall, en bostad som skatter redan byggt och betalat.

Sedan ljuger du om Schweiz importerade försörjningsbörda förstås, då du är patologisk.
Senast redigerad av femlitersbongen 2017-01-27 kl. 20:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in