Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Återigen for min poäng över ditt huvud och du började svamla iväg.
Vad är det som gör att du inte klarar av att uttrycka din poäng?
Är det möjligen för att den är otydlig att du inte förstår den själv.
Sedan noterar jag att "icke falsifierbara påståenden" är svammel i din värld.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Det har heller aldrig varit mitt syfte.
Nu handlar tråden just om huruvida bostadsbrist föreligger i Sverige.
Då är det väldigt skäligt att du just kan visa påståenden du gör om bostadsbrist.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Mina inlägg i tråden syftar till att lyfta svenskens säregna kultur som en bidragande orsak till bostadsbristen i landet, eftersom detta perspektiv sällan diskuteras i tråden.
Noterar att du påstår att bostadsbrist föreligger. Hur har du mätt upp den?
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Om du vill fördjupa dig i mätmetod kanske det är bäst du vänder dig till Boverket, exempelvis genom att läsa denna pdf:
http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2012/bostadsbristen-ur-ett-marknadsperspektiv.pdf
(Trigger varning: Boverket tar hänsyn till folkets preferenser i sin mätmetod)
Och det första dom skriver är det hopplösa i att försöka mäta.
Men nu har dom åkt på jobbet att definiera brist/överskott och en metod att mäta.
Det dom då säger att att brist föreligger ifall boytan i snitt inte hunnit öka med befolkningsmängden. Dvs med deras sätt att mäta kan 2 pers sitta med en bostad på 83 kvm och det anses som bostadsbrist.
Tvivlar på att så många håller med om att det är en vettig definition. Men man får ge dom viss credit för att iaf ha försökt.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
NE verkar inte hålla med dig:
Du kanske skulle läsa vad det står i länkar du kommer med. Där finns ingen invändning mot att utbud och efterfrågan är i jämvikt när prisreglering inte förekommer.
Som jag tidigare indikerade verkar det snarare du som inte förstår begreppen.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Din position är dock intressant eftersom det ur ditt perspektiv därmed blir omöjligt för brist att uppstå i princip.
Nej nu fantiserar du något extremt.
Jag är tvärtom ganska generös i att gå med på definitioner och mätmetoder. Det jag dock kräver är att den som kommer dragandes med dom skall acceptera konsekvenserna av de. Och det brukar svikta.
T ex klarar inte de som vill mäta kölängd för HR av att bristen upphör i samma sekund man tar bort hyresregleringen. Ty då upphör köerna. Dom har lite svårt att förstå att bristen upphör pga ett pennstreck.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Nöjer mig med att konstatera att du valt bort alla intellektuella verktyg som kan indikera huruvida vi har brist, jämvikt eller överskott. Du har aktivt valt att inte ha en susning.
Konstatera i stället att jag verkar vara ointresserad av flum, och istället föredra fakta.