2016-10-11, 18:25
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En Ferrari kan jämföras med en etta i Sthlm city. Man måste inte bo just där det är som absolut dyrast för att tillfredställa sina bostadsbehov.

Hyresregleringen är boven till varför inte fler kan få ett förstahandskontrakt någonstans åtminstone.

Långt ifrån alla bryr sig om en lägenhet i Sthlm City, förutom de som jobbar central i Stockholm eller med omnejd. Men du slirar åter in på Stocholm, speciellt innerstaden.

Bristen på hyresrätter är utbredd över hela landet.

Långt ifrån alla vill ha eller behöver en fin bil, men dom flesta / alla behöver någonstans att bo.
Citera
2016-10-11, 18:35
Medlem
kato85s avatar
Lösningen på bostadsbristen existerar, den ligger i Norge.

I Norge om man hyr ut 50% eller mer av sin bostad så behöver man inte betala skatt på denna inkomst, detta ökar dels viljan att hyra ut, dels ökar det viljan att bygga bostäder.

Frågor på det?

(Sedan kommer bostadsbristen i centrala Sthlm. alltid att existera på grund av dess popularitet)
Senast redigerad av kato85 2016-10-11 kl. 18:41.
Citera
2016-10-11, 21:00
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
En Ferrari kan jämföras med en etta i Sthlm city. Man måste inte bo just där det är som absolut dyrast för att tillfredställa sina bostadsbehov.

Hyresregleringen är boven till varför inte fler kan få ett förstahandskontrakt någonstans åtminstone.

Haha, jag är alltså en otroligt lyckad individ som hade en nyproducerad 1:a på 31 m2 i innerstan nyligen. Jag hade bostadens ferrari! och detta t om 3 ggr på under 15 års tid.

Endast i ditt sjukligt statustäkande moderatsinne må så va fallet.
En 1:a i innerstan är skräp, ett råtthål man ser råttor hela tiden i stan nu, nerpissade portar, avgaser, lyhörda gamla ruckelhus överallt, bulller och trafik, luffare som stryker runt på knutpunkter och centrala stråk. Dessutom kan man inte parkera bilen och får cirkla runt och flytta bilen när det är staddag vilket gör mig vansinnig. Alla butiker har rena ockerpriserna också. Det är även folk överallt, man får aldrig vara fred och kan inte ta en mysig höstpromenad i närheten av lite skog och avskildhet.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-11 kl. 21:07.
Citera
2016-10-11, 21:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Haha, jag är alltså en otroligt lyckad individ som hade en nyproducerad 1:a på 31 m2 i innerstan nyligen. Jag hade bostadens ferrari! och detta t om 3 ggr på under 15 års tid.

Endast i ditt sjukligt statustäkande moderatsinne må så va fallet.
En 1:a i innerstan är skräp, ett råtthål man ser råttor hela tiden i stan nu, nerpissade portar, avgaser, lyhörda gamla ruckelhus överallt, bulller och trafik, luffare som stryker runt på knutpunkter och centrala stråk. Dessutom kan man inte parkera bilen och får cirkla runt och flytta bilen när det är staddag vilket gör mig vansinnig. Alla butiker har rena ockerpriserna också.

Marknaden tycker uppenbarligen inte som du och det är det du aldrig accepterar.

Därav din ilska över att eventuellt i framtiden få betala vad det egentligen kostar....

Antingen blir det ombildning tills alla bruksvärdesreglerade hyresrätter är slut, eller så blir det marknadshyror.

Hoppas på det föregående för din skull slemmet
Citera
2016-10-11, 21:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Långt ifrån alla bryr sig om en lägenhet i Sthlm City, förutom de som jobbar central i Stockholm eller med omnejd. Men du slirar åter in på Stocholm, speciellt innerstaden.

Ja det är mycket Sthlmsfokus men det är ju inte så konstigt med tanke på att bristen sägs vara störst där.

Citat:
Bristen på hyresrätter är utbredd över hela landet.

Att det inte byggs nya hyresrätter i exempelvis bastuträsk har inget att göra med bostadsbrist.

Det har att göra med att det inte finns någon marknad för nyproducerade hyresrätter där.

Så fort det ska byggas nytt så kommer det att kosta molto oavsett var i landet det byggs.

Går man in på hemnet i en random småstad med "bostadsbrist" kan man ganska lätt hitta en BR för en spottstyver.

Hur man kan kalla det för "bostadsbrist" är för mig obegripligt.

Citat:
Långt ifrån alla vill ha eller behöver en fin bil, men dom flesta / alla behöver någonstans att bo.
japp så varför ska man då tvingas stå i en allt längre hyreskö?
Citera
2016-10-11, 21:21
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
vill man inte betala det pris som marknaden erbjuder så kan man inte kalla det för bostadsbrist.

Det är som om jag skulle vilja ha en sprillans Ferrari värd 2 millar men jag vill bara betala 400 k.

Är det då brist på Ferraris för att jag bara vill betala 400 k. Nej såklart inte....

Om du bara vill betala 400k kan du avstå ferrarin och köpa ett sl-kort, en skoda eller transportera dig fram på en upphittad cykel.
Vill du bara betala 1/5 del av den skyhöga marknadshyran fryser du ihjäl under vintern eller får sjukdomar och ohälsa i ett tält.

Bilen är ett sekundärt behov och inte nödvändigt per se enligt Maslows behovstrappa.
Bostad, värme och skydd och boendestandard är ett primärt behov. Detta lärde man sig under gymnasiet.

Hoppas ni nyliberaler förstod vad jag menade då många av er 50+ men har en 3-årings hjärna.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-11 kl. 21:31.
Citera
2016-10-11, 21:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Jag tycker vi kan strunta i min privatekonomi, den har inte med saken att göra.
Jag bor för tillfället under en presenning i skogen och tjänar mitt levebröd genom svampplockning som jag säljer för en krona kilot.

Jag har fortfarande inte fått någon som helst förklaring från din sida varför du tror att bostadsbubblan skall spricka.

Kanske för att regeringen antagligen kommer att införa bolånetak om belåningsgraden och priserna fortsätter att öka ?

Berra, denna hen är så vis och självsäker att hen borde vara miljardär vid detta lag, då hen kan förutse allt på marknaden och dess eventuella stabilitet. Bäver berra var säkert en av dom som förutsåg finanskrisen 2008 också och gjorde sig en miljardhacka på bostadsblankning. Enkel match.

Eller kan det snarare vara så att Bävern är en sån som aldrig kan förutse marknadens olika överraskningar överhuvudtaget precis som 99% av befolkningen och står som ett fån sen?
Citera
2016-10-11, 21:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om du bara vill betala 400k kan du avstå ferrarin och köpa ett sl-kort, en skoda eller transportera dig fram på en upphittad cykel.
Vill du bara betala 1/5 del av den skyhöga marknadshyran fryser du ihjäl under vintern eller får sjukdomar och ohälsa i ett tält.

Hoppas du förstod vad jag menade då du är 50+ men har en 3-årings hjärna.

Det finns fortfande motsvarigheten till Skoda på den vanliga bostadsmarknaden. Vem säger att man måste ha en "Ferrari", annars fryser man ihjäl?
Citera
2016-10-11, 21:37
Medlem
slemhogs avatar
Brukesvärdeshyror är bra för alla. För arbetarna, som kan köpa mer nöjen, pizza och kolmårdenbesök och rhodos och ullaredsresor med sina barn som höjer konsumtionen, efterfrågan och därmed företagsskapandet.

För Nisse på landet som sadlat om till ekologisk kulturskribent på deltid som nu kan uppfylla drömmen om att bo centralt i Sthlm med puls vid fyllda 38 år efter ha köat 10 år. Plånboken spelar ingen roll.

För pensionären Greta som kan köpa mer mediciner och ork att umgås med sina barnbarn mer.

För såna som slemhog, som nu har kunnat köpa en begagnad Porsche årsmodell 2007 nyss och motorbåt och får en bättre livskvalíte på hyresvärdens bekostnad som redan spelar moderatbandy på Lidingö GK med Roger Akelius.

Det är även bra för kurt-sune att lära sig rätta mun efter ma5säcken, stärka sin karaktär genom att betala lite mer i skatt och lära sig att det räcker med 4+ miljoner och att det inte behövs 4.3+ och att han inte blir lyckligare för det.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-11 kl. 21:53.
Citera
2016-10-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Återigen for min poäng över ditt huvud och du började svamla iväg.
Vad är det som gör att du inte klarar av att uttrycka din poäng?
Är det möjligen för att den är otydlig att du inte förstår den själv.

Sedan noterar jag att "icke falsifierbara påståenden" är svammel i din värld.

Citat:
Det har heller aldrig varit mitt syfte.
Nu handlar tråden just om huruvida bostadsbrist föreligger i Sverige.
Då är det väldigt skäligt att du just kan visa påståenden du gör om bostadsbrist.

Citat:
Mina inlägg i tråden syftar till att lyfta svenskens säregna kultur som en bidragande orsak till bostadsbristen i landet, eftersom detta perspektiv sällan diskuteras i tråden.
Noterar att du påstår att bostadsbrist föreligger. Hur har du mätt upp den?

Citat:
Om du vill fördjupa dig i mätmetod kanske det är bäst du vänder dig till Boverket, exempelvis genom att läsa denna pdf:

http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2012/bostadsbristen-ur-ett-marknadsperspektiv.pdf

(Trigger varning: Boverket tar hänsyn till folkets preferenser i sin mätmetod)
Och det första dom skriver är det hopplösa i att försöka mäta.

Men nu har dom åkt på jobbet att definiera brist/överskott och en metod att mäta.
Det dom då säger att att brist föreligger ifall boytan i snitt inte hunnit öka med befolkningsmängden. Dvs med deras sätt att mäta kan 2 pers sitta med en bostad på 83 kvm och det anses som bostadsbrist.

Tvivlar på att så många håller med om att det är en vettig definition. Men man får ge dom viss credit för att iaf ha försökt.

Citat:
NE verkar inte hålla med dig:
Du kanske skulle läsa vad det står i länkar du kommer med. Där finns ingen invändning mot att utbud och efterfrågan är i jämvikt när prisreglering inte förekommer.

Som jag tidigare indikerade verkar det snarare du som inte förstår begreppen.

Citat:
Din position är dock intressant eftersom det ur ditt perspektiv därmed blir omöjligt för brist att uppstå i princip.
Nej nu fantiserar du något extremt.

Jag är tvärtom ganska generös i att gå med på definitioner och mätmetoder. Det jag dock kräver är att den som kommer dragandes med dom skall acceptera konsekvenserna av de. Och det brukar svikta.

T ex klarar inte de som vill mäta kölängd för HR av att bristen upphör i samma sekund man tar bort hyresregleringen. Ty då upphör köerna. Dom har lite svårt att förstå att bristen upphör pga ett pennstreck.

Citat:
Nöjer mig med att konstatera att du valt bort alla intellektuella verktyg som kan indikera huruvida vi har brist, jämvikt eller överskott. Du har aktivt valt att inte ha en susning.
Konstatera i stället att jag verkar vara ointresserad av flum, och istället föredra fakta.
Citera
2016-10-11, 21:59
Medlem
Citat:
Brukesvärdeshyror är bra för alla.
Trots det är du extremt ovillig att ta dina pengar och bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra.

Det är nästa som man kunde tro att du är rädda att inte gå plus på det.

Du har ju identifierat behov av bostäder. Så varför i all världen tar du inte dina pengar och bygger för.
Citera
2016-10-11, 22:06
Medlem
Citat:
Om du bara vill betala 400k kan du avstå ferrarin
Fast nu svarar du inte på om det var brist på Ferrari.
Det var bristen som var frågan.

Citat:
på en upphittad cykel.
Vi nyliberaler respekterar den som privat egendom, som vi befarar att någon är ledsen över att ha fått stulen. Och lämnar in den till polisen.

Ni vänsterfolk stjäl den.

Citat:
Hoppas ni nyliberaler förstod vad jag menade då många av er 50+ men har en 3-årings hjärna.
Men vad är då du, som är som ett barn intellektuellt och emotionellt, jämfört med oss?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in