2017-01-27, 13:39
Medlem
stardust74s avatar
http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/01/27/ekkert_sem_bendir_til_akeyrslu/

En till islänning här!

Enligt artikeln som citerar den mycket upptagna polisen Grímur, finns det ingenting som tyder på att Birna har blivit påkörd (vilket har tidigare varit en spekulation här i tråden och även bland gemene man på Island där man pratar väldigt mycket om detta, för befolkningen, mycket ovanliga fall).
Citera
2017-01-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
En till islänning här

Det står att dom har en viss tanke/misstanke om var Birna kastades i vattnet, men dom preciserar inte något runt det.
Står det i artikeln att de inte kommer hålla några förhör under helgen?
Citera
2017-01-27, 13:52
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Står det i artikeln att de inte kommer hålla några förhör under helgen?

Det står att dom möjligtvis kommer att förhöras under helgen, men att det är oklart och inte bestämt. Vidare framgår att dom inväntar fler DNA resultat, från det som beslagtagits ombord på Polar Nanoq (bl.a den omtalade tvättade jackan).
Citera
2017-01-27, 14:00
Medlem
Citat:
http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/01/27/ekkert_sem_bendir_til_akeyrslu/

En till islänning här!

Enligt artikeln som citerar den mycket upptagna polisen Grímur, finns det ingenting som tyder på att Birna har blivit påkörd (vilket har tidigare varit en spekulation här i tråden och även bland gemene man på Island där man pratar väldigt mycket om detta, för befolkningen, mycket ovanliga fall).

Då missförstod jag Disalicious? när h*n skrev; En diskussion har cirkulerat om nyheter om att polisen inte utesluter att ett oaktsamhetsbrott har begåtts.

Jag tolkade det som att det är en diskussion för polisen, men det stämmer inte?
Citera
2017-01-27, 14:03
Medlem
Citat:
Det står att dom möjligtvis kommer att förhöras under helgen, men att det är oklart och inte bestämt. Vidare framgår att dom inväntar fler DNA resultat, från det som beslagtagits ombord på Polar Nanoq (bl.a den omtalade tvättade jackan).
Okej, ja de verkar ju inte få ut så mycket mer från förhören i dagsläget. Hoppas de får något att jobba med efter analyserna är färdiga.
Citera
2017-01-27, 14:05
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Självständig och beslutsam.

http://www.dv.is/folk/2017/1/27/eg-naut-thess-ad-vera-med-thessu-fallega-ljosi/
Via Google translate

Citat:
Brjánsdóttir bear was born on 28 November 1996 at the National University Hospital in Reykjavik. The midwife said she believed playful even Birna was going to move in the first hour, so determined was she. The symptoms would be one of its main traits. Silla once said:
"She is so independent that Ingólfur Arnarson twinkle stopped next to her."
Silla = hennes mor Sigurlaug Hreinsdóttir
Citera
2017-01-27, 14:23
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Då missförstod jag Disalicious? när h*n skrev; En diskussion har cirkulerat om nyheter om att polisen inte utesluter att ett oaktsamhetsbrott har begåtts.

Jag tolkade det som att det är en diskussion för polisen, men det stämmer inte?

Nej det är nog två olika artiklar eller kommentarer vi diskuterar.

Disalicious har tolkat det helt korrekt, att polisen ine har uteslutit dråp eller att hon dött genom oaktsamhet, men att det samtidigt inte är något dom utgår ifrån heller.

Polisen verkar ha gått in i ett "locket på" läge, vilket i sig är rätt svårt i ett så litet sammhälle där det pratas väldigt mycket, med det just den kommentaren eller artikeln sa var att det finns ingenting som tyder på dråp/oaktsamhet medan dom inte utesluter det heller. Min tolkning: dom har anledning att kalla detta för mord men blundar inte för några alternativ.
Citera
2017-01-27, 14:26
Medlem
Citat:
Nej det är nog två olika artiklar eller kommentarer vi diskuterar.

Disalicious har tolkat det helt korrekt, att polisen ine har uteslutit dråp eller att hon dött genom oaktsamhet, men att det samtidigt inte är något dom utgår ifrån heller.

Polisen verkar ha gått in i ett "locket på" läge, vilket i sig är rätt svårt i ett så litet sammhälle där det pratas väldigt mycket, med det just den kommentaren eller artikeln sa var att det finns ingenting som tyder på dråp/oaktsamhet medan dom inte utesluter det heller. Min tolkning: dom har anledning att kalla detta för mord men blundar inte för några alternativ.
Är du boende på Island? Om ja, vad säger ryktet på stan angående dödsorsak, tillvägagångssätt osv?
Citera
2017-01-27, 14:33
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Är du boende på Island? Om ja, vad säger ryktet på stan angående dödsorsak, tillvägagångssätt osv?

Nej, bor i Sverige men har mitt liv där så att säga, majoriteten av min dagliga kontakt är med dom som bor på ön.

Det har funderats på just att hon blev påkörd vilket förmodligen förklarar att polisen specifikt avfärdar det.

Grönlänningarna är bekanta med Reykjavik och har vänner där efter att ha besökt Reykjavik ofta.

Min närmaste väninna är advokat och rätt nära väninna och tidigare kollega till Thomas försvarsadvokat, hon skulle se om hon kunde få ut lite info "vänner emellan" idag. Att två fulla och irriterade grönlänningar ansåg Birna ett lätt byte, drog in henne i bilen men att hon gav ett så pass hårt motstånd att det spårade ur helt enkelt. Smutsigt och äckligt och hemskt helt enkelt.

Ett ganska ihärdigt och rätt välinformerat rykte säger att det finns tecken på att det varit en hel del blod i bilen, fast den var rengjord med klorin. Hon har nog fått ta emot en hel del slag. Jackan som tvättades har alltså varit indränkt kan man tänka sig.

Vidare saknade hon fler klädesplagg än bara skorna när hon hittades på stranden, men om hon har helt eller bara delvis naken har jag inte fått bekräftat.
Citera
2017-01-27, 14:50
Medlem
Citat:
Nej, bor i Sverige men har mitt liv där så att säga, majoriteten av min dagliga kontakt är med dom som bor på ön.

Det har funderats på just att hon blev påkörd vilket förmodligen förklarar att polisen specifikt avfärdar det.

Grönlänningarna är bekanta med Reykjavik och har vänner där efter att ha besökt Reykjavik ofta.

Min närmaste väninna är advokat och rätt nära väninna och tidigare kollega till Thomas försvarsadvokat, hon skulle se om hon kunde få ut lite info "vänner emellan" idag. Att två fulla och irriterade grönlänningar ansåg Birna ett lätt byte, drog in henne i bilen men att hon gav ett så pass hårt motstånd att det spårade ur helt enkelt. Smutsigt och äckligt och hemskt helt enkelt.

Ett ganska ihärdigt och rätt välinformerat rykte säger att det finns tecken på att det varit en hel del blod i bilen, fast den var rengjord med klorin. Hon har nog fått ta emot en hel del slag. Jackan som tvättades har alltså varit indränkt kan man tänka sig.

Vidare saknade hon fler klädesplagg än bara skorna när hon hittades på stranden, men om hon har helt eller bara delvis naken har jag inte fått bekräftat.
Okej, tack för informationen! Låter brutalt om hon skulle ha blivit ihjälslagen med nävarna i bilen. Måste varit ett jävla tumult och lämnat mycket spår i form av blod etc.

Hur tror du en eventuell rättegång skulle gå om det inte framkommer så mycket mer i bevisväg? Båda blånekar och "minns inget". Nikolaj verkar ju skylla på att han har varit väldigt full och minns inte så mycket. Vi har väl inte fått veta så mycket om vad Thomas har sagt, bara att han nekar till brott.
Senast redigerad av Suup 2017-01-27 kl. 14:54.
Citera
2017-01-27, 14:53
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Det står 2015 ovanför bilden? Är du säker på att det är rätt?
Om du hängt med i diskussionen hade du sett att jag just ville visa att det är en italiensk genrebild och inte en bild från Island.

Vilket användaren OY dock inte verkade vilja köpa (eftersom h*n trodde ändå att det var en bild på Birnas övertäckta kropp). Det är det uppenbart inte, vilket framgår tydligt om man googlar bilden.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-01-27 kl. 14:57.
Citera
2017-01-27, 14:58
Medlem
Citat:

Om det stämmer att det var en hel del blod i bilen samt att hon blev dödad i bilen, som polisen tror så borde de själva fått blod på sig..

Det får mig att tro att de körde till golfbanan för att dumpa kroppen där men fick syn på övervakningskameran och kom på "klarare" tankar - inget bra ställe för dumpning. Så de åker vidare till hamnen och anser att det är bäst att ena går ombord och TO tar på sig jobbet med att göra sig av med kroppen. Det tar ca. 50 minuter innan han åker ifrån hamnen, under den tiden kollar han upp lämpliga platser i sin telefon där kroppen kan dumpas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in