2017-01-28, 13:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Varför tror ni resan har tagit så lång tid?

Det är det här du syftar på förmodar jag?

Citat:
Police cannot say with certainty what the men did between the time when Birna disappeared at 5:25 AM on Saturday morning and 6:10 AM when the car can be seen driving up to the trawler Polar Nanoq where it is harboured in Hafnarfjörður harbour. Around 6:00AM the car can be seen in security camera footage at a nearby golf course. The driver is described as behaving suspiciously in the footage. The car then enters a controlled area at the harbour at 6:10 AM. The men can be seen talking to one another on security camera footage from the harbour before one of them boards the ship while the other later leaves the harbour area, and then returns at 11:30 AM.

Tiden mellan 5:25 och 6:00, trettiofem minuter.

Tja, det kan ju indikera att Birnas mobil slutade(kanske batteriet var urladdat) att fungera 5:25, hon får kontakt med killarna i KIA:n, de samtalar(tjafsar) en stund, innan hon av någon anledning sätter sig i bilen.

5:25 måste inte betyda att Birna satte sig i bilen just då. Hon kan ha stått still på samma plats en stund innan hon stöter på NO och TO, hon måste inte ha suttit i bilen i trettiofem minuter.

Hur lång tid tar det att köra till golfbanan från Reykjavik centrum, inte särskilt många minuter förmodar jag.

NO kan ha varit däckad i framsätet, TO kör en full och halvsovande Birna till golfbanan i syfte att ha sex med henne, ser att det finns en övervakningskamera på platsen, samtidigt vaknar NO till och säger att han vill till Polar Nanoq, säger kanske till TO att han och Birna kan fortsätta med vad de nu ska göra efter att NO har blivit skjutsad till fartyget.

Är det en rimlig förklaring?
Citera
2017-01-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är det här du syftar på förmodar jag?

Tiden mellan 5:25 och 6:00, trettiofem minuter.

Tja, det kan ju indikera att Birnas mobil slutade(kanske batteriet var urladdat) att fungera 5:25, hon får kontakt med killarna i KIA:n, de samtalar(tjafsar) en stund, innan hon av någon anledning sätter sig i bilen.

5:25 måste inte betyda att Birna satte sig i bilen just då. Hon kan ha stått still på samma plats en stund innan hon stöter på NO och TO, hon måste inte ha suttit i bilen i trettiofem minuter.

Hur lång tid tar det att köra till golfbanan från Reykjavik centrum, inte särskilt många minuter förmodar jag.

NO kan ha varit däckad i framsätet, TO kör en full och halvsovande Birna till golfbanan i syfte att ha sex med henne, ser att det finns en övervakningskamera på platsen, samtidigt vaknar NO till och säger att han vill till Polar Nanoq, säger kanske till TO att han och Birna kan fortsätta med vad de nu ska göra efter att NO har blivit skjutsad till fartyget.

Är det en rimlig förklaring?

Mobilen kopplar upp sig mot master efter den tiden.
05:50 stängs mobilen av.

EDIT:
05:25 - B syns på övervakningskamera vid Laugavegur (31?)

- Efter 05:25 kopplas mobilen till mast på Lindaregatan - mobilen är i gånghastighet.
- Mobil kopplas upp till nästa mast (vet ej vilken.)
- 3-4 minuter senare kopplas mobilen till mast vid Laugarnes (Preem) - mobilen är i körhastighet.
Senast redigerad av helsan 2017-01-28 kl. 14:36.
Citera
2017-01-28, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Mobilen kopplar upp sig mot master efter den tiden.
05:50 stängs mobilen av.

Tröjan blev tvättad pga spyor,kan va sant,enligt tjejen i baren brukade inte Nikolaj dricka lika mkt som dem andra från båten,denna kväll drack han väl ovanligt mycket om han somnade vid bordet och blev utkastad?
Så spyor är inte alls omöjligt, spyr man vill man nog fort bort från en bil och fort ner under täcket i sin egen säng.
Citera
2017-01-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Tröjan blev tvättad pga spyor,kan va sant,enligt tjejen i baren brukade inte Nikolaj dricka lika mkt som dem andra från båten,denna kväll drack han väl ovanligt mycket om han somnade vid bordet och blev utkastad?
Så spyor är inte alls omöjligt, spyr man vill man nog fort bort från en bil och fort ner under täcket i sin egen säng.

Jag har missat uppgiften med spy-tröja. Däremot läst uppgift i tråden om en nerblodad tröja.
Vart kommer den förstnämnda uppgiften ifrån? Har NO uppgett att han spydde ner tröjan varför den tvättades?

EDIT: ja, man vill fort ner i sin egen säng, inte stå i en hamn och tjöta.
Senast redigerad av helsan 2017-01-28 kl. 14:44.
Citera
2017-01-28, 14:43
Medlem
Citat:
Jag har missat uppgiften med spy-tröja. Däremot läst uppgift i tråden om en nerblodad tröja.
Vart kommer den förstnämnda uppgiften ifrån? Har NO uppgett att han spydde ner tröjan varför den tvättades?

Den som tvättat tröjan lär ska ha sagt så,vem av dom två vet jag inte.
Citera
2017-01-28, 14:45
Medlem
Citat:
Den som tvättat tröjan lär ska ha sagt så,vem av dom två vet jag inte.

Vart finns uppgiften?

Se min EDIT också.
Citera
2017-01-28, 14:51
Medlem
"
Två grönländska sjömän sitter häktade misstänkta för att ha dödat Birna Brjánsdóttir. Bägge nekar till brott. Hon sågs senast i livet vid Laugavegur 31 klockan 5.25 lördagen den 14 januari. Någon minut senare befann hon sig i en hyrbil som disponerades av de två grönländarna. Polisens teori är att hon då hade högst 45 minuter kvar i livet"

http://www.islandsbloggen.com
Citera
2017-01-28, 14:52
Medlem
Citat:
"
Två grönländska sjömän sitter häktade misstänkta för att ha dödat Birna Brjánsdóttir. Bägge nekar till brott. Hon sågs senast i livet vid Laugavegur 31 klockan 5.25 lördagen den 14 januari. Någon minut senare befann hon sig i en hyrbil som disponerades av de två grönländarna. Polisens teori är att hon då hade högst 45 minuter kvar i livet"

http://www.islandsbloggen.com

Stämmer detta kan dom ha hittat blod eller nåt annat som binder även Nikolaj till brottet.
Citera
2017-01-28, 15:01
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Vart finns uppgiften?

Se min EDIT också.

Det skulle jag också gärna vilja veta. Det får inte bli en trådsanning.

Om det fanns en nerspydd tröja finns det i teorin två personer som skulle kunna vara skyldiga till det. Birna var uppenbarligen rätt berusad om man får tro övervakningskamerorna och NO sägs ju ha varit rejält på lyran också.

Tre scenarion:
1. NO kräks pga berusning.
2. Birna kräks av berusning på någon av de misstänkta eller i bilen. Denna person kan ha blivit förbannad och spårat ur vilket fick tragiska konsekvenser för Birna. Låter onormalt för vanliga människor men psykopater finns det tyvärr.
3. NO kräks efter att Birna bragts om livet pga nervositet/äckel/panik/insikt.

Att TMO skulle kräkts känns för mig osannolikt men självklart inte omöjligt.

Så, är det med den nerspydda tröjan sant eller inte?
Citera
2017-01-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Det skulle jag också gärna vilja veta. Det får inte bli en trådsanning.

Om det fanns en nerspydd tröja finns det i teorin två personer som skulle kunna vara skyldiga till det. Birna var uppenbarligen rätt berusad om man får tro övervakningskamerorna och NO sägs ju ha varit rejält på lyran också.

Tre scenarion:
1. NO kräks pga berusning.
2. Birna kräks av berusning på någon av de misstänkta eller i bilen. Denna person kan ha blivit förbannad och spårat ur vilket fick tragiska konsekvenser för Birna. Låter onormalt för vanliga människor men psykopater finns det tyvärr.
3. NO kräks efter att Birna bragts om livet pga nervositet/äckel/panik/insikt.

Att TMO skulle kräkts känns för mig osannolikt men självklart inte omöjligt.

Så, är det med den nerspydda tröjan sant eller inte?
"I hyrbilen fanns en ylletröja tillhörande en tredje besättningsman. Han reagerade under lördagen på att den hamnat i tvätten. Förklaringen han ska ha fått var att en av männen kräkts på den"

Man väntar fortfarande på DNA-analys från tröjan. Själv tror jag inte på det med spyan men vi får väl se.
Citera
2017-01-28, 15:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vanlig bortförklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av Suup
"I hyrbilen fanns en ylletröja tillhörande en tredje besättningsman. Han reagerade under lördagen på att den hamnat i tvätten. Förklaringen han ska ha fått var att en av männen kräkts på den"

Man väntar fortfarande på DNA-analys från tröjan. Själv tror jag inte på det med spyan men vi får väl se.

Jag tror inte heller på spyan förrän det har blivit bekräftat att så verkligen var fallet från polisen.

Att Nikolaj skulle ha varit så berusad att han i stort sett inte minns någonting är även detta något som jag inte tror på. En mycket vanlig bortförklaring när en misstänkt inte vill berätta något som är känsligt och besvärande.
Citera
2017-01-28, 16:08
Medlem
Citat:
Bilresan från stan till hamnen tog 50 minuter i stället för 20 minuter?

Hinner två män hitta plats,våldta,döda på 30 minuter? För jag räknar med att det är ett sexbrott.

Jag tror hon levde när dom kom till båten,Nikolaj går ombord,TH förklarar för N att han kör hem henne.

Men han kör till platsen där skorna hittades,våldtar,dödar,kör sen ut från hamnen hittar bra plats där han dumpar.

Hittas det blod på TH:s kläder och inte på Nikolajs kan det vara på det viset.

Kollar man bådas Facebok är det minst sagt olika förhoppningar på deras familjers FB... Alla vänner,släkt runt Nikolaj skriver bara hjärtan överallt.

TH vänner familj försvinner,låser sina profiler,har inte sett ett hjärta eller nåt annat.

Jag håller med dig och tror att ovan ligger nära sanningen och med vad som hände den natten/morgonen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in