Citat:
Ursprungligen postat av
SixtenSixX
Nej, det är något du tolkar in. Jag har inte sagt att de är oföränderliga, jag har enbart återgivit min erfarenhet. Jag tror absolut att de är föränderliga, det tror jag alla är. Jag tror massor av kvinnor har potential att vara grymma i tekniska roller, men det spelar ju ingen roll om jag tror det ifall de inte tror det själv.
Och de kanske inte tror på detta själva för att de konstant blivit matade med din syn på saken?
Din syn och Oantastligs etc. är ju trots allt normerna i detta. Att kivnnor är sämre på matte har ju varit ett evigt mantra...
Jag minns det när jag gick i skolan, och tycker inte direkt det ändrat sig speciellt.
Fakta i detta är att när man jämför män/ kvinnor i grad av självförtroende/ förväntningar på sig själv etc. så är det rätt konsekvent så att män som grupp har högre förväntnignar på sig själva (som individer och som män) än vad de faktiskt presterar...
och motsatsen för kvinnor de har lägre förväntningar än vad de faktiskt presterar.
Gällande matematik specifikt så har man gjort studier på detta.
Säger man inget till en klass och serverar man dem ett mattetest så får du ett resultat.
Säger man att detta test så brukar könen vara lika bra...så får man högre resultat för tjejerna.
( om detta beror på att tjejerna presterar bättre eller killarna sämre eller lika från två håll, vet jag inte...)