Europa, EU och NATO nämndes överhuvudtaget i Trumps installationstal. I motsatts till alla amerikanska ledare sedan 1945 så nämnde inte heller Trump "den fria världen" utan valde istället att tala om "den civiliserade världen" och krig emot IS.
I vanliga fall så brukar en nytillträdd president i alla fall behålla några av den förra administrationen ambassadörer. Så icke Trump som gett order till samtliga att återvända till USA. Eftersom nya ambassadörer måste tillsättas först efter kongressförhör och, dessutom måste ackrediteras i de länder de skall verka, så kommer det ta tid innan situationen blir normal igen vad gäller diplomatin.
Så vad kommer detta att innebära. Tja, vi vet bara det Trumps sagt under valkampanjen, i sitt segertal och i installationstalet, plus då lite Tweets. Om vi nu utgår ifrån att Trump menar allvar så väntar stora förändringar för EU,k Europa, (dit jag inte räknar Ryssland), och inte minst USA som geopolitisk makt.
Det som redan har sagts och tweetrats hade redan innan Trump svors in orsakat en oåterkallelig förändring i relationen mellan EU och USA. Allt här i världen är inte Trumps fel. Det är t.ex. inte hans fel att vi européer viljelöst accepterade att bli behandlade som USA jätte-bebis. Visst vi slapp ta ansvar för försvaret av vår kontinent. Visst vi fick ekonomisk hjälp av USA, Visst USA skyddade oss med sitt kärnvapenparaply, och visst fick USA därför ett inflytande över Europa som man inte annars skulle ha haft.
Men någon gång så måste även en jätte-bebis växa upp, och det är dags för oss att göra det nu, snabbt! För det går inte att vara en jätte-bebis och sätta sin tillit till bebisen Trump i vita huset. Detta speciellt när det ryska fascistiska piss-imperiet utgör att allvarligt säkerhetshot emot oss.
Det bebisen Trump inte fattar är att även USA försvagas av ett splittrat Europa. Och vi kommer, för övrigt, inte att tillåta att Europa splittras av ren överlevnadsinstinkt.
Jag vet att många på flashback tror att EU nu kommer att falla sönder. Jag tror faktiskt inte det. Jag tror det blir precis tvärt om. Nu har vi två moderna fascistiska ledare att enas emot, om vi vill kunna behålla vår europeiska civilisation som vi känner den. Det som händer när en makt drar sig tillbaka är att det, automatiskt, kommer en annan makt som fyller det tomrummet. Detta är alltså något som sker automatiskt och som redan börjat ske. Kina kliver nu fram som frihandels och Parisavtalets främsta försvarare. Gissa vilken makt EU kommer att börja närma sig allt mer? Och detta ligger också i Kinas intresse. Ett handelskrig med USA kan neutraliseras med starkare handelsförbindelser med EU-länderna. Ryssland är i detta sammanhang blott en liten spelare.
Någon ställde frågan till mig: Vad gör ni i Europa om Trump lyckas med att förbättra levnadsstandarden för amerikanarna? Det är faktiskt fullkomligt irrelevant för oss om Trump lyckas på hemmaplan eller ej. Det intressanta för oss är vad som händer geopolitiskt, och det har redan börjat hända..... Självklart så kommer de europeiska ledarna att försöka hålla god min och sträva efter så goda relationer med USA som möjligt. Men samtidigt, så tror jag, att det redan börjar utarbetas reservplaner, inklusive för försvaret av EU. Ja, vi var infantila som trodde att USA alltid skulle vara ett stabilt land som med säker kurs försvarade frihet och demokrati runt omkring i världen. Varför skulle detta vara fallet med USA? Vi själva har ju fått uppleva diverse extremistiska regeringar som kommit till makten i europeiska länder.
Det vi vet med, nästan, all säkerhet är att Trump kommer att misslyckas globalt, (det enda som kan få mig att förlåta honom är om han knäcker det ryska fascistiska piss-imperiet och gör Fastlandskina till en demokrati, och sannolikheten för detta är mycket låg). För så här fungerar det.
Inför du tullar gentemot konkurrerande länder så svarar de, garanterat, med tullmurar själva.
Detta får följande konsekvenser:
Högre priser och därmed minska köpkraft för vanliga människor.
Minskad konkurrens som i längden försämrar kvalitén på produkter.
Minskat teknologiskt utbyte och därmed bromsad teknologisk utveckling.
Ökad risk för krig. För stängs marknader så ökar risken att någon väljer att öppna dem med våld.
Kan jag då ha fel? Ja, utan tvekan kan jag ha fel, förutsatt att Trumps agerande blott är en förhandlingsfint syftande till att vi européer skall göra "eftergifter" redan innan förhandlingarna startat. Merkel säger sig t.ex. beredd "eftergifter". Men saker och ting har redan uttalats och saker och ting är redan på gång. Det är ingen "eftergift" att vi i Europa skaffar oss förmåga att försvara oss själva. Det är ingen "eftergift" att vi slutar att se USA som "den snälla pappan" som skall ta ansvar för saker vi själva borde ta ansvar för!
Men steget ifrån att se USA som en partner som man förhandlar med på jämställd fot till att se USA som en geopolitisk konkurrent är ytterst litet, försvinnande litet, det kanske inte ens existerar! Så en sak kan vi vara förvissade om. USA:s geopolitiska inflytande över Europa kommer att minska, och det inte bara under den moderna fascisten Trump, utan för, åtminstone, årtionden framöver, oavsett vem som väljs till nästa president i USA i framtiden. För nu vet vi européer att vi själva måste börja ta ansvar för vår egen framtid, och det ändrar precis allt!
Men vad händer om nu populisterna/fascisterna kommer till makten i t.ex. Frankrike och Tyskland, för det kan väl ändå hända? Ja, det kan hända, men jag tror faktiskt att risken minskat i och med Trumps makttillträde och Rysslands informationskrig mot Europa. Men om detta ändå sker så blir konsekvenserna lite olika beroende på om det "bara" blir Frankrike som faller, eller om också Tyskland faller. I värsta fall så kan Sverige komma att stå ensamt. Det har vi gjort förut, och ändå klarat oss ganska bra i en värld som under 30- och 40-talet dominerades av Sovjetunionen och Nazityskland. Detta ända fram till att USA ingrep i det andra världskriget och Storbritannien lyckats hålla stånd. Detta blev inledningen till den historiska epok som räckte ända fram till Trumps valseger.
Senast redigerad av Ola Schubert 2017-01-21 kl. 22:16.