2014-05-04, 03:48
Bannlyst
Frågeställningen är väl ganska klar. Alla som följt det som hänt i Libyen de senaste tre åren kan ju inte ha missat alla lögner och förtalskampanjer av Qaddafi. Allt ifrån en mordlysten despot till en missbrukande sexgalning. Knarkande platsikmissbrukare. Det går nyproducerade program om hans "illdåd" på olika kanaler, det har skrivits böcker om hans påstådda harem, det har skrivits spaltkilometer om hans "brutala regim", det har sagts att tusentals fångar har avrättats i Abu Salim-fängelset men där experter bara har hittat ben av kor och getter nedgrävda. Vart har alla Qaddafis offer tagit vägen? Har det överhuvudtaget funnits några offer föutom ett hundratal islamistpsykopater i LIFG som fick den behandligen de förtjänade för att de ville ha 9-10-åringar som fruar (precis samma sak som händer i Irak nu). Är det någon idag som går på alla dessa lögner när man har facit i hand? Så kallade seriösa organisationer som HRW och så kallade seriösa förläggare och återförsäljare av böcker står för länkarna här nedan.

Ett axplock av alla lögner.

Libya: Abu Salim Prison Massacre Remembered
http://www.hrw.org/news/2012/06/27/libya-abu-salim-prison-massacre-remembered

Gaddafi's Harem: The Story of a Young Woman and the Abuses of Power in Libya
http://www.amazon.co.uk/Gaddafis-Harem-Story-Young-Abuses/dp/1611856108

MAD DOG: Inside the Secret World of Muammar Gaddafi
http://www.sho.com/sho/reality-docs/titles/3400168/mad-dog-inside-the-secret-world-of-muammar-gaddafi#/index

Uncovered: The macabre sex chamber of Libya's Colonel Gaddafi where he raped girls - and boys - as young as 14
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2545819/Uncovered-The-macabre-sex-chamber-Libyas-Colonel-Gaddafi-raped-girls-boys-young-14.html

Libya: Muammar Gaddafi's secrets finally revealed
http://www.bbc.com/news/world-africa-25979532

Är det verkligen någon som tror på alla dessa lögner när landet än idag lever i samma system som han en gång i tiden skapade? Om han var så dålig och grym, varför är systemet det samma idag plus allt skjutande och mördande? Varför skiter alla "rebeller" i toaletter som Qaddafi skapde? Allt rinnande vatten. För drygt tre år sen var det lugnt i Libyen. Det hade varit lugnt i landet i över fyra årtionden. Hela västvärlden mobbade Libyen i åratal och sen gick t o m Sverige och förstörde det lilla som var kvar. Jag vet varför, men jag frågar varför alla dessa lögner om en död människa så många år efter? Är det för att västvärlden är rädda för att han verkligen ska bli en martyr för alla människor oberoende av ras och religion? Är det därför som hans grav aldrig har visats officiellt? Jag har hört vissa saker om folk i västländer som fått sparken för att de fört fram åsikter om att försöka hitta hans grav.

Är det normalt att baktala en människa flera år efter hans död?
Citera
2014-05-04, 04:02
Medlem
Det kallas propaganda, det är sånt som sprids i media hela tiden. Man vill smutskasta Qaddafi så mycket som möjligt för det är det som gynnar sittande regeringar mest. Man ville få bort honom och det fick man. Dock måste man se till att det hela ser rent ut, så dessa framstår som frihetskämpar snarare än terrorister. Det som är mest sorgligt är att folk sväljer det som media matar dem med, utan att ifrågasätta någonting.

Nu är jag inte så jätteinsatt i Qadaffis fall, men jag tror inte att det skiljer sig särskilt mycket ifrån hans fall till så många andra. Han är bara en i "högen".

Vi "vet" ganska lite och har väldigt dålig insikt i hur dessa verkar. Frågan är bara hur vitt detta fenomen är. Vad är egentligen sant och inte? Det kan ju inte direkt gå så långt att man kan ifrågasätta historieböckerna... eller kan man?
Citera
2014-05-05, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ER433
Det kallas propaganda, det är sånt som sprids i media hela tiden. Man vill smutskasta Qaddafi så mycket som möjligt för det är det som gynnar sittande regeringar mest. Man ville få bort honom och det fick man. Dock måste man se till att det hela ser rent ut, så dessa framstår som frihetskämpar snarare än terrorister. Det som är mest sorgligt är att folk sväljer det som media matar dem med, utan att ifrågasätta någonting.

Nu är jag inte så jätteinsatt i Qadaffis fall, men jag tror inte att det skiljer sig särskilt mycket ifrån hans fall till så många andra. Han är bara en i "högen".

Vi "vet" ganska lite och har väldigt dålig insikt i hur dessa verkar. Frågan är bara hur vitt detta fenomen är. Vad är egentligen sant och inte? Det kan ju inte direkt gå så långt att man kan ifrågasätta historieböckerna... eller kan man?

Visst är det propaganda men man börjar ju bli lite misstänksam när det så många år efter en persons död fortfarande förekommer smutskastning av någon anledning. Vad är så speciellt med Qaddafi att västvärlden och dess medier fortsätter som om det var år 2011? Varför dyker det upp spaltkilometer med "nya uppgifter" om hans så kallade grymhet flera år efter hans död? Finns det någon i modern tid som det ältats om så länge efter dödsögonblicket? Det är ju knappt någon idag som skriver och säger något om Bin laden. Vad var/är det som Qaddafi verkligen symboliserade som måste smutskastas vidare år ut och år in? Kommer det att någonsin sluta? Varför är det tabu att försöka ta reda på vart han är begravd?

Jag hittade en intressant analys gjord av en BBC-anställd. Åsikterna är hans och han fick väl tillåtelse av BBC att publicera sina tankar. Författaren anser att Qaddafi var en skapelse av amerikansk schizofreni under Reagan-administrationen. Qaddafi skapades för att visa upp en svartvit bild av världen där en är god och en är ond. Det här är en mycket bra analys och den visar hur en förenklad bild är lättare för media att sälja till sina läsare och lyssnare. Det finns många intressanta videolänkar i texten. Texten är från oktober 2012.

HE'S BEHIND YOU - HOW COLONEL GADDAFI AND THE WESTERN ESTABLISHMENT
TOGETHER CREATED A PANTOMIME WORLD
http://www.bbc.co.uk/blogs/adamcurtis/posts/hes_behind_you

Citat:
Things come and go in the news cycle like waves of fever. A year ago Colonel Gaddafi was killed and an avalanche of camera phone footage of his last minutes was played again and again on the news channels. Then it stopped - and Gaddafi disappeared off into the dark.

What remains is all the footage recording Gaddafi's forty year career as a global weirdo. But the closer you look at the footage and what lies behind it - you begin to discover an odd story that casts a rather unflattering light on many of the elites in both the British and American establishments.

Historien kommer med största sannolikhet att visa att Libyen och Qaddafi inte hade något som helst att göra med incidenter som diskobombningen i Berlin, Lockerbie eller skjutandet på demonstranter. Allt sitter i västvärldens medvetande. Tänk, det fanns en tid då Ronald Reagan verkligen intalats att Qaddafi ville mörda honom. Det var efter Hinckleys attentatsförsök. Så skruvad är västvärlden. Man ser skuggor mitt på dagen.
Citera
2014-05-06, 10:43
Medlem
Koksans avatar
Det är vinnarna som skriver historien...

/Koksan
Citera
2015-10-21, 23:26
Medlem
BUMPBUMPBUMP!

Jag är riktigt intresserad av ämnet efter att ha stött på lite olika "uppgifter" om Qaddafi som ledare. Massmedia tycks måla upp honom som den värsta personen som levt de senaste 50 åren, men å andra sidan såg jag lite klipp och länkar som underströk att Libyen var ett extremt lyckligt land under hans styre, och att han var en av de mest älskande och generellt bästa ledarna någonsin.

Någon som kan ge lite fräscha perspektiv på denna sak?
Citera
2015-10-22, 00:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
BUMPBUMPBUMP!

Jag är riktigt intresserad av ämnet efter att ha stött på lite olika "uppgifter" om Qaddafi som ledare. Massmedia tycks måla upp honom som den värsta personen som levt de senaste 50 åren, men å andra sidan såg jag lite klipp och länkar som underströk att Libyen var ett extremt lyckligt land under hans styre, och att han var en av de mest älskande och generellt bästa ledarna någonsin.

Någon som kan ge lite fräscha perspektiv på denna sak?

Läs på vem som finansierade Sarkozy´s kampanj för att vinna valet. Sök på hur mycket dollar Kaddafi hade i EU- banker. Sök när Kaddafi började säga, jag kommer erkänna Sarkozys "tiggeri" av pengar för kampanj. Vem släppte dom tre första bomberna på Libyen?
Citera
2015-10-22, 00:46
Avslutad
Svar på mitt inlägg. Ska Eu fördöma Frankrike?
Citera
2015-10-22, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Läs på vem som finansierade Sarkozy´s kampanj för att vinna valet. Sök på hur mycket dollar Kaddafi hade i EU- banker. Sök när Kaddafi började säga, jag kommer erkänna Sarkozys "tiggeri" av pengar för kampanj. Vem släppte dom tre första bomberna på Libyen?
Hmm, intressant… Helt plötsligt känns uppgifterna jag stött på rätt rimliga, med de jävla resurserna som Gaddafi och Libyen satt på har man råd att förse sitt folk med en rätt hög levnadsstandard och rätt goa vilkor. Han var alltså i god för ca 200 miljarder dollar?

Jag misstänker att du ser honom som en bad guy, utifrån vad du uttryckt?

Känns som att din Frankrike-tanke byggde på just detta också, att Gaddafi var en gangster (typ), och då Frankrikes president (right?) fick sitt ekonomiska stöd av honom, och sedan försökte rädda sitt skinn och sopa det under mattan, är Frankrike att ifrågasätta?

Frågan kvarstår dock, hur är det med själva Gaddafi??
Citera
2015-10-26, 00:34
Avslutad
[quote=Jorgen300|55108922]

Jag misstänker att du ser honom som en bad guy, utifrån vad du uttryckt?

Nej,tvärtom. Ser han som en bra ledare.
Citera
2015-10-26, 01:37
Medlem
rex144s avatar
libyerna längtar nog till Kaddafi, visst var han excentrisk och torterade och mördade sina motståndare,
men jämfört med Assad eller IS eller Saddam så var han en bra diktator,

vanliga libyer hade svarta slavar/gästarbetare, staten gav en massa bidrag, fri sjukvård, skola, etc.

de hade det bra
Citera
2015-10-26, 02:43
Medlem
Kadaffi hade deal med EU att stoppa alla lyckosökare till EU. Vilket han gjorde bra. Nu söker mördarna (GB Blair [herdersjude], F Sarkozy [jude]) o deras lakejer mörk vad de gjort.

Citat:
Here are some Facts you probably do not know about Libya under Muammar Gaddafi:
• There was no electricity bills in Libya; electricity is free … for all its citizens.
• There was no interest on loans, banks in Libya are state-owned and loans given to all its citizens at 0% interest by law.
• If a Libyan is unable to find employment after graduation, the state would pay the average salary of the profession as if he or she is employed until employment is found.
• Should Libyans want to take up a farming career, they receive farm land, a house, equipment, seed and livestock to kick start their farms –this was all for free.
• Gaddafi carried out the world’s largest irrigation project, known as the Great Man-Made River project, to make water readily available throughout the desert country.
• A home was considered a human right in Libya. (In Qaddafi’s Green Book it states: “The house is a basic need of both the individual and the family, therefore it should not be owned by others.”)
• All newlyweds in Libya would receive 60,000 Dinar (US$ 50,000 ) by the government to buy their first apartment so to help start a family.
• A portion of Libyan oil sales is or was credited directly to the bank accounts of all Libyan citizens.
• A mother who gives birth to a child would receive US $5,000.
• When a Libyan buys a car, the government would subsidizes 50% of the price.
• The price of petrol in Libya was $0.14 per liter.
• For $ 0.15, a Libyan local could purchase 40 loaves of bread.
• Education and medical treatments was all free in Libya. Libya can boast one of the finest health care systems in the Arab and African World. All people have access to doctors, hospitals, clinics and medicines, completely free of charge.
• If Libyans cannot find the education or medical facilities they need in Libya, the government would fund them to go abroad for it – not only free but they get US $2,300/month accommodation and car allowance.
• 25% of Libyans have a university degree. Before Gaddafi only 25% of Libyans were literate. Today the figure is 87%.
• Libya had no external debt and its reserves amount to $150 billion – though much of this is now frozen globally.
Citera
2015-10-26, 04:16
Medlem
Helt jävla löjliga anklagelser. Hans fru, Safia, försöker ju än idag rentvå honom. Jävla västmedia och politiker. Må ni brinna i helvetet för vad ni gjort. Speciellt du, Fredrik Reinfeldt i Sverige. En dag kanske även du får något vasst uppstoppat i röven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in