2017-01-22, 11:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Finns ingen anledning för Trump att börja kriga i Libyen. Förhoppningsvis gör han allvar av "America First" och där ingår inte att offra amerikanska soldaters liv till ingen nytta. Libyerna får klara sig själva. Det är nya tider nu. Intervetionismens- och necons tid är förbi.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad har USD och Donald Trump med Libyen att göra? Ligger på varin sida om atlanten och hitills har USAs inblandningar i mellanöstern och nordafrika bara lett till krig, kaos och islamism. Det bästa Trump kan göra är att inte lägga sig i andras angelägenheter.
Jag håller nog med TS i stort. Tar man inte hand om problemet Libyen först så är det nog lönlöst att göra något åt Daesh. Det gäller att strypa alla reträttvägar för dem.
2017-01-22, 11:40
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag håller nog med TS i stort. Tar man inte hand om problemet Libyen först så är det nog lönlöst att göra något åt Daesh. Det gäller att strypa alla reträttvägar för dem.
Daesh försvinner på naturlig väg nu när USA slutar skicka pengar och vapen till dem.
2017-01-22, 11:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Daesh försvinner på naturlig väg nu när USA slutar skicka pengar och vapen till dem.
Det är visserligen en bra början, sedan måste man få Gulfstaterna att ge upp sin finansiering. Och tills dess...
2017-01-22, 11:49
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är visserligen en bra början, sedan måste man få Gulfstaterna att ge upp sin finansiering. Och tills dess...
Saudi är snart ett minne blott. USA är snart helt självförsörjande på energi. Blir vi av med sanktionerna mot Rysslan blir även EU oberoende av Saudisk olja. De får gå tillbaks till att valla får, som de alltid gjort.

Det bästa är att lämna MÖ till sitt eget öde, oavsett vad det ödet blir. Om de väljer att starta kalifat får de göra det.
2017-01-22, 11:57
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Får se om Trump kommer sätta in marktrupper mot IS (vilket jag tror) och inte bara rådgivare och flyganfall.
Det tror jag inte. Vad som bör ske är att USA slutar skicka vapen, pengar och instruktörer till IS. När pengar och vapen är borta, är även "kalifatet" borta. Om Trump ser till att sluta släppa ner flygbladd med info om vad som ska bombas och när det ska ske, tror jag daesh är en ond dröm innan detta år är över.
2017-01-22, 13:03
Medlem
bernad_laws avatar
Stora tråden om amerikansk utrikespolitik.

Politik: utrikes --> Papperskorgen
/Moderator
2017-01-22, 13:17
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Möjligt, och inte mig emot. Däremot så lär Trump fortsätta med att se KSA som en nära allierad. Det är som att slåss mot de radikaliserade salafistiska terror-spyflugorna med ena handen och mata dem med den andra. Och så vet i fan om Pentagon respektive CIA slutat att stödja dem direkt.
Du har uppenbarligen inte varit uppmärksam. Trump gjorde tydligt under sin valrörelse att KSA:s sötebrödsdagar var räknade.

Kolla dessutom in hans ärorika energipolicy:
Citat:
The Trump Administration is committed to energy policies that lower costs for hardworking Americans and maximize the use of American resources, freeing us from dependence on foreign oil.
https://www.whitehouse.gov/america-first-energy

Innebär undergång för Saudiarabien. Trump är ingen liberalkommunistisk hycklare som tidigare presidenter. Han är en hederns och handlingens man!
2017-01-22, 13:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Du har uppenbarligen inte varit uppmärksam. Trump gjorde tydligt under sin valrörelse att KSA:s sötebrödsdagar var räknade.

Kolla dessutom in hans ärorika energipolicy:

https://www.whitehouse.gov/america-first-energy

Innebär undergång för Saudiarabien. Trump är ingen liberalkommunistisk hycklare som tidigare presidenter. Han är en hederns och handlingens man!

Spelar ingen som helst roll. Trump vill fortfarande vara allierad med KSA för att kunna kontrollera Kinas energisäkerhet. USA vill kunna ta strypgrepp på Kina både i Syd"kinesiska" sjön och i Mellanöstern. Dessutom är allierade till USA som Japan och Frankrike beroende av import ifrån KSA.
2017-01-22, 20:50
Medlem
Snapcounts avatar
.@POTUS: "We're going to start renegotiating on NAFTA, on immigration, and security at the border, and Mexico has been terrific.

https://twitter.com/FoxNews/status/823251565020663808

Han håller ord.., och han skulle börja att jobba "tvärt". Det kommer att bli myycket intressant med NAFTA som jag ser det !

Antar att han även skall snart träffa Justin Trudeau ifrån Canada också då..
2017-01-22, 21:16
Medlem
Imorgon ska tydligen Trump besluta att Jersualem blir säte för amerikanska ambassaden i Israel
2017-01-22, 21:33
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
.@POTUS: "We're going to start renegotiating on NAFTA, on immigration, and security at the border, and Mexico has been terrific.

https://twitter.com/FoxNews/status/823251565020663808

Han håller ord.., och han skulle börja att jobba "tvärt". Det kommer att bli myycket intressant med NAFTA som jag ser det !

Antar att han även skall snart träffa Justin Trudeau ifrån Canada också då..

I morgon blir det åka av i Vita huset

Årets bästa tweet enligt Hanif Bali.

Ilan Sadé @sadeilan
"15 år sen: vänsteraktivister i demo mot amerikansk interventionism och frihandelsavtal. Nu: demo mot presidenten som ska göra som de ville."

https://twitter.com/sadeilan/status/822729367721832449
2017-01-22, 21:51
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Imorgon ska tydligen Trump besluta att Jersualem blir säte för amerikanska ambassaden i Israel
Hoppas det är sant! Länk?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in