2017-01-22, 00:12
  #9313
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja förutsättningen är ju att BO inte hävdar motsatsen, det finns ju åtminstone en teoretisk chans om hon "endast" avstår från att medverka. Skulle hon hävda motsatsen så är det nog kört.

Mja, blir det inte lite väl lång indiciekedja?
Och hur skulle polis och åklagare veta att släkt och vänner hade kännedom om och skulle kunna bidra med bevisning? Om BO vill dra tillbaka anmälan när hon frågas om dokumentation på misshandel hon anmäler?
Det må väl till en viss misstankegrad för att börja kalla in folk till förhör?
Citera
2017-01-22, 00:21
  #9314
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mja, blir det inte lite väl lång indiciekedja?
Och hur skulle polis och åklagare veta att släkt och vänner hade kännedom om och skulle kunna bidra med bevisning? Om BO vill dra tillbaka anmälan när hon frågas om dokumentation på misshandel hon anmäler?
Det må väl till en viss misstankegrad för att börja kalla in folk till förhör?

Jag tycker att det kunde varit värt att pröva åtminstone. Bilderna fanns ju hos flera stycken och även vittnen till hur hon såg ut. Målsägarbiträdet vittnade t.om. om att hon sett detta.

Notera också att Martin faktiskt blev fälld för två fall av misshandel och fridskränkning mot Lotta - utan hennes medverkan.

Den största missen från samhällets sida vill jag ändå tillskriva frivården. De visste att Martin knarkade och lät honom ändå vara på fri fot. Det är skandal.

Edit: Det går utmärkt att ta in folk på förhör upplysningsvis, även utan någon misstänkt.
__________________
Senast redigerad av Dekorima 2017-01-22 kl. 00:24.
Citera
2017-01-22, 00:40
  #9315
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Jag tycker att det kunde varit värt att pröva åtminstone. Bilderna fanns ju hos flera stycken och även vittnen till hur hon såg ut. Målsägarbiträdet vittnade t.om. om att hon sett detta.

Notera också att Martin faktiskt blev fälld för två fall av misshandel och fridskränkning mot Lotta - utan hennes medverkan.

Den största missen från samhällets sida vill jag ändå tillskriva frivården. De visste att Martin knarkade och lät honom ändå vara på fri fot. Det är skandal.

Edit: Det går utmärkt att ta in folk på förhör upplysningsvis, även utan någon misstänkt.


Jo, fast det är lite skillnad när det finns ett mordoffer som tydligt bär bevisningen på sig och där GM då erkänner jämfört med ett levande BO som inte behagar dyka upp på förhör eller huvudförhandling men där släkt och vänner ska betätta om skador de sett och vad Lotta ev sagt eller inte sagt men att man från försvarets sida skulle få fråga ut BO.

Upplysningsvis förutsätter väl ändå att brott ska vara misstänkt, och att man måste ha på fötter att just dessa förväntas ha något att berätta? Annars är det väl mer som att man sprider skvaller väl?
Det är väl det polis ibland har gjort när de haft något projekt där man under förment skyddsåtgärd punktbevakade fruar och flickvänner till tungt kriminella män?

http://www.dn.se/sthlm/nytt-hemligt-polisregister-kranker-utsatta-kvinnor/


Detta skedde väl under tiden när Götblad, f. d. länspolismästare i Stockholm, var regeringens samordnare mot våld i nära relationet..
Citera
2017-01-22, 01:19
  #9316
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo, fast det är lite skillnad när det finns ett mordoffer som tydligt bär bevisningen på sig och där GM då erkänner jämfört med ett levande BO som inte behagar dyka upp på förhör eller huvudförhandling men där släkt och vänner ska betätta om skador de sett och vad Lotta ev sagt eller inte sagt men att man från försvarets sida skulle få fråga ut BO.

Upplysningsvis förutsätter väl ändå att brott ska vara misstänkt, och att man måste ha på fötter att just dessa förväntas ha något att berätta? Annars är det väl mer som att man sprider skvaller väl?
Det är väl det polis ibland har gjort när de haft något projekt där man under förment skyddsåtgärd punktbevakade fruar och flickvänner till tungt kriminella män?

Jag avsåg inte mordet utan de andra två fallen av misshandel av Lotta som Martin blev dömd för. Hon hade inga märken kvar på kroppen av det och han dömdes för det ändå, utan hennes medverkan.

För att ta in på förhör, eller ringa upp vittnen (telefonförhör) krävs endast misstanke om brott. Dessa vittnen hade troligen självmant valt att ställa upp.

Upplysningsvis innebär att man vill få mer på fötterna, det kan vara dörrknackning eller att höra perifera vittnen som själva inte upplever att de sett något men ändå kan bidra med tidsuppgift eller liknande.

Götblad talar jag helst inte om..
Citera
2017-01-22, 01:30
  #9317
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Jag avsåg inte mordet utan de andra två fallen av misshandel av Lotta som Martin blev dömd för. Hon hade inga märken kvar på kroppen av det och han dömdes för det ändå, utan hennes medverkan.

För att ta in på förhör, eller ringa upp vittnen (telefonförhör) krävs endast misstanke om brott. Dessa vittnen hade troligen självmant valt att ställa upp.

Upplysningsvis innebär att man vill få mer på fötterna, det kan vara dörrknackning eller att höra perifera vittnen som själva inte upplever att de sett något men ändå kan bidra med tidsuppgift eller liknande.

Götblad talar jag helst inte om..

Jag avser också dem, nu är hon död och han erkänner dem då de dryftas. Läget är annat än om hon hade levt och inte medverkat och han hade nekat.
För henne hade det nog de facto varit enklare att bara låta det vara när han hade hittat någon annan. Hon anmälde ju inte i nära anslutning till misshandlarna heller, så jag högst tveksam till att videoförhör som vissa tjatar om skulle ha gett något. Vitsen med dessa är väl att domstolen i huvudförhandlingen ska se hur offret påverkats av misshandeln, fysiskt och mentalt.
Men syftet med anmälan var väl inte, för Lottas del vad det verkar, att straffa honom för misshandeln, utan att straffa honom för att han lämnat henne, eller hittat någon annan.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-22 kl. 01:33.
Citera
2017-01-22, 01:41
  #9318
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag avser också dem, nu är hon död och han erkänner dem då de dryftas. Läget är annat än om hon hade levt och inte medverkat och han hade nekat.
För henne hade det nog de facto varit enklare att bara låta det vara när han hade hittat någon annan. Hon anmälde ju inte i nära anslutning till misshandlarna heller, så jag högst tveksam till att videoförhör som vissa tjatar om skulle ha gett något. Vitsen med dessa är väl att domstolen i huvudförhandlingen ska se hur offret påverkats av misshandeln, fysiskt och mentalt.
Men syftet med anmälan var väl inte att straffa honom för misshandeln, utan att straffa honom för stt han lämnat henne. Själva anmälan innebär väl en risk också.

Precis! Lottas egna syften är svårt att sia om, men visst är det märkligt att anmälan kommer just när han lagt ut bild på sig och Angelica.

Videoförhör skulle kunna påvisa påverkan på BO och därmed misstanke om övergrepp i rättssak. I övrigt väger läkarintyg tyngst. Det är viktigt att skadorna blir dokumenterade direkt just för att det har ett såpass högt bevisvärde.
Citera
2017-01-22, 01:49
  #9319
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Precis! Lottas egna syften är svårt att sia om, men visst är det märkligt att anmälan kommer just när han lagt ut bild på sig och Angelica.

Videoförhör skulle kunna påvisa påverkan på BO och därmed misstanke om övergrepp i rättssak. I övrigt väger läkarintyg tyngst. Det är viktigt att skadorna blir dokumenterade direkt just för att det har ett såpass högt bevisvärde.

Inte läkarintygen väl? Du menar journaluppgifter eller läkarutlåtanden? De var ju det hon inte ville lämna ut, vad jag förstår var det när de frågade om dessa som hon tog tillbaka anmälan. Hennes anhöriga hade ju inte kunna ge giltigt medgivande till att få ut dem. När hon är död går det ju att få ut dem i mordutredningen.
Citera
2017-01-22, 01:53
  #9320
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Det är just din typ av fördömanden som gör att kvinnor dröjer med att söka professionell hjälp, de anklagar sig själva (för det har ofta gärningsmännen lärt dem att göra) och nedvärderar sig (jag måste vara en idiot som hamnade i denna sits och inte sällan har gärningsmännen kallat dem fula saker, så länge att offren börjat tro på det ). Dessutom har de ofta en fenomenal tilltro till att saker ska förbättras hos den andre

Inser du inte att du resonerar som en kvinnomisshandlare gör, dvs alla små misstag offret begår ger dig rätt att slå hen sönder och samman för vederbörande har genom sitt ogudaktiga leverne och sin värdelöshet förbrukat sin rätt till någon form av hjälp...

Du och några andra här blandar ihop Lotta och Martins förhållande med den "vanliga" kvinnomisshandeln i nära relation.

Det här är inte ett misshandelsfall där mannen efter några år blir en skitstövel som slår. Där bor oftast BO och GM ihop, har barn, gemensam ekonomi, historik etc.
Dessa kvinnor har svårt att se sig själva i ett liv utan denne man. De har så mycket som binder dem samman med mannen - minnen, barn, ekonomi, hem. Deras ambivalens bygger på att de inte vill mista det de under flera år gemensamt med mannen byggt upp.

Martin blev inte en skitstövel - han var en. Han var helt öppen med sin historik och han påbörjade sin misshandel av Lotta efter tre veckor. Det fanns ingen tvekan för Lotta om hur/vad han var.
Hon var självständig och satt inte fast i något sammanflätat med honom. Han gjorde dessutom slut så det var inte svårt att också för henne lägga ner.

Vad då skam??? Eller att skämmas för att blivit misshandlad?? Lotta berättade ju vitt och brett om vad Martin gjorde, skickade bilder. Hon dolde ju inte detta - tvärt om.
Det hon dolde var att hon fortsatte med Martin.

Det är milsvidd skillnad att inleda ett förhållande med en notorisk kvinnomisshandlare som nästan omedelbart mishandlar igen - mot att detta långsamt utvecklas under gemensamma år.

Lottas val av Martin är helt ofattbart för de flesta - men hon, precis som Angelica, Helen osv - ville ha honom som framtida partner och barnafar. Något hos dessa kvinnor gör att de alldeles frivilligt väljer en sådan muskulös alfa-hanne som Martin.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2017-01-22 kl. 02:11.
Citera
2017-01-22, 01:56
  #9321
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Inte läkarintygen väl? Du menar journaluppgifter eller läkarutlåtanden? De var ju det hon inte ville lämna ut, vad jag förstår var det när de frågade om dessa som hon tog tillbaka anmälan. Hennes anhöriga hade ju inte kunna ge giltigt medgivande till att få ut dem. När hon är död går det ju att få ut dem i mordutredningen.

Ja exakt, läkarundersökning i direkt anslutning till misshandeln är ovärdeligt i våld nära relation. Om jag ska gissa tror jag att Lotta var för livrädd för konsekvenserna om Martin skulle bli friad, men hon gjorde ju de facto en falsk anmälan (om personrån) så det kan givetvis också ha spelat in.
Citera
2017-01-22, 05:47
  #9322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du och några andra här blandar ihop Lotta och Martins förhållande med den "vanliga" kvinnomisshandeln i nära relation.
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Det här är inte ett misshandelsfall där mannen efter några år blir en skitstövel som slår. Där bor oftast BO och GM ihop, har barn, gemensam ekonomi, historik etc.
Dessa kvinnor har svårt att se sig själva i ett liv utan denne man. De har så mycket som binder dem samman med mannen - minnen, barn, ekonomi, hem. Deras ambivalens bygger på att de inte vill mista det de under flera år gemensamt med mannen byggt upp.

Martin blev inte en skitstövel - han var en. Han var helt öppen med sin historik och han påbörjade sin misshandel av Lotta efter tre veckor. Det fanns ingen tvekan för Lotta om hur/vad han var.
Hon var självständig och satt inte fast i något sammanflätat med honom. Han gjorde dessutom slut så det var inte svårt att också för henne lägga ner.

Vad då skam??? Eller att skämmas för att blivit misshandlad?? Lotta berättade ju vitt och brett om vad Martin gjorde, skickade bilder. Hon dolde ju inte detta - tvärt om.
Det hon dolde var att hon fortsatte med Martin.

Det är milsvidd skillnad att inleda ett förhållande med en notorisk kvinnomisshandlare som nästan omedelbart mishandlar igen - mot att detta långsamt utvecklas under gemensamma år.

Lottas val av Martin är helt ofattbart för de flesta - men hon, precis som Angelica, Helen osv - ville ha honom som framtida partner och barnafar. Något hos dessa kvinnor gör att de alldeles frivilligt väljer en sådan muskulös alfa-hanne som Martin.

Precis! Och inte nog med det. Vissa här blandar ihop Lottas fall med sitt egna fall av kvinnomisshandel och blir därför djupt sårade när man undrar om Lottas val av livskamrat.. och oviljan att bryta upp.
Citera
2017-01-22, 08:08
  #9323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du och några andra här blandar ihop Lotta och Martins förhållande med den "vanliga" kvinnomisshandeln i nära relation.

Det här är inte ett misshandelsfall där mannen efter några år blir en skitstövel som slår. Där bor oftast BO och GM ihop, har barn, gemensam ekonomi, historik etc.
Dessa kvinnor har svårt att se sig själva i ett liv utan denne man. De har så mycket som binder dem samman med mannen - minnen, barn, ekonomi, hem. Deras ambivalens bygger på att de inte vill mista det de under flera år gemensamt med mannen byggt upp.

Martin blev inte en skitstövel - han var en. Han var helt öppen med sin historik och han påbörjade sin misshandel av Lotta efter tre veckor. Det fanns ingen tvekan för Lotta om hur/vad han var.
Hon var självständig och satt inte fast i något sammanflätat med honom. Han gjorde dessutom slut så det var inte svårt att också för henne lägga ner.

Vad då skam??? Eller att skämmas för att blivit misshandlad?? Lotta berättade ju vitt och brett om vad Martin gjorde, skickade bilder. Hon dolde ju inte detta - tvärt om.
Det hon dolde var att hon fortsatte med Martin.

Det är milsvidd skillnad att inleda ett förhållande med en notorisk kvinnomisshandlare som nästan omedelbart mishandlar igen - mot att detta långsamt utvecklas under gemensamma år.

Lottas val av Martin är helt ofattbart för de flesta - men hon, precis som Angelica, Helen osv - ville ha honom som framtida partner och barnafar. Något hos dessa kvinnor gör att de alldeles frivilligt väljer en sådan muskulös alfa-hanne som Martin.

Det vanliga är att riktiga psykopater relativt snabbt slår klorna i sitt offer och att de snabbt normaliserar en osund relation. Inte att det som du skriver tar flera år innan de blir destruktiva.
Citera
2017-01-22, 08:11
  #9324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så när Martin dör får man inte längre moralisera hans gärningar eftersom man inte får ifrågasätta döda människors val när de fortfarande levde?

Martin är väl inget brottsoffer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in