2018-09-01, 12:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi

Du får gärna utveckla vad du menar?
Det skulle stå internering.

Vi hade förr interneringsstraff i Sverige --- vilket innebar att dömda till internering kunde hållas hur länge som helst på anstalt. Det var den tänkta risken för återfall som avgjorde om personen skulle friges eller inte.
På rättspsykiatri vårdas däremot sjuka. Martin är inte sjuk på det sättet och har därför dömts till fängelse istället för rättspsykiatrisk vård. Han kan helt enkelt inte bli föremål för det på grund av hans tillstånd vid brottet.
Citera
2018-09-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Vi hade förr interneringsstraff i Sverige --- vilket innebar att dömda till internering kunde hållas hur länge som helst på anstalt. Det var den tänkta risken för återfall som avgjorde om personen skulle friges eller inte.
På rättspsykiatri vårdas däremot sjuka. Martin är inte sjuk på det sättet och har därför dömts till fängelse istället för rättspsykiatrisk vård. Han kan helt enkelt inte bli föremål för det på grund av hans tillstånd vid brottet.

Jag vet mkt väl att han inte ansågs sjuk för rättspsykiatrisk vård. Vilket är beklämmande för då hade han inte varit ute. Tycker nog att systemet ska ses över min privata åsikt är ... empatilösa beteende störda borde låsas in och fängelse är inte optimalt eftersom de är ute efter sitt avtjänade straff. Undrar varför de tog bort det förstnämnda ??? Det passar just den här typen av individer.
Citera
2018-09-01, 15:22
Medlem
Citat:

När har det använts i Sverige annat än under 40-talet för krigsfångar?

Jag vet att psykiatriförslag funnits men skrotats.

När skulle det tillämpats enligt dig?
Citera
2018-09-01, 15:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När har det använts i Sverige annat än under 40-talet för krigsfångar?

Jag vet att psykiatriförslag funnits men skrotats.

När skulle det tillämpats enligt dig?
I Sverige in på åttiotalet, (1981) för fångar som begått brott.
Citera
2018-09-01, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
I Sverige in på åttiotalet, (1981) för fångar som begått brott.
Karsudden.
Citera
2018-09-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det går inte att bota en psykopat.
Det här har man utrett ett tag och jag har talat om det förut, men det har inte gått in.
Inte heller har du fattat att det inte är Lex Lotta som har livstid för mord och att man kan hindra en villkorlig frigivning. Du har inte hängt med utan sitter i din egen bubbla full med hat.
Som sagt har dina åsikter inte ens med ett enda ord nämnts i lagstiftning eller förarbeten. Det betyder att ingen hänsyn tas öht gällande lag och straff av det du tycker eller önskar. Det handlar strikt om att skydda samhället från våldspsykopater. Är det något mer du inte fattar ? Det här är aktuellt brott och inte din privata kvinnohatartråd.

Lex Lotta-anhängare vill att livstid ska vara normalstraff vid partnermord.

Jag har inget emot det.

Problemet är bara att då har ju någon redan dött..
Citera
2018-09-01, 16:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det du citerar är vad andra påstår att Lotta har sagt. Bland annat uppgifter från Lottas syster C. vars trovärdighet efter alla motbevisade lögner, torde anses som väldigt låg idag.

Det här är vad Lotta själv skrev.
Allt ur FUP. Observera att alla nedanstående sms är skrivna efter att Lotta gått till polisen 25/5. Hon uppgav även för polisen att hon inte hade någon kontakt med Martin längre eller visste var han fanns.

Under denna period 25/5 - 3/6 skickade Lotta totalt 189 sms till Martin. Martin skickade 232 sms till henne.
Lotta skrev bl a följande till Martin:

"Du finns kvar i mitt hjärta". 29/5
"Du finns jämt i mina tankar". 31/5
"Så glad att du fått hjälp. Det behövs för att vi ska få en framtid tillsammans med allt vad det innebär barn, resa, trygghet, skratt etc". 1/6
"Du har funnits i mitt ❤️[hjärta] hela tiden. Saknar din famn" 1/6 kl 21.37
"Trevligt att få umgås med dig idag". 2/6 kl 21.21
"Vill gärna ses och få hålla om dig" 3/6 kl 17.57
"Jag gillar dig och vill ha dig i min närvaro hela tiden" 3/6 kl 18.12
"Ska vi träna imorgon.. Funkar kl 12? Skulle kunna tänka mig att sola också". 3/6 kl 19.02
"Skulle inte du ringa ikväll?" 3/6 kl 19.03
"Gör vad du vill..Fokusera på ditt nu. . Har inte sagt att du inte får. Men så fort vi pratar måste du jämt avbryta för att det ringer. Du säger att du snart ska ringa tillbaka men du gör aldrig det" 3/6 kl 20.58 (Detta är Lottas allra sista sms till Martin, vid 4-5 tiden samma natt skedde dödsmisshandeln hemma hos henne.)
Jag har läst FUP inkl sms och skapat mig en helhetsbild.
Jag vet att du absolut aldrig varken vill eller kommer förstå vad som försiggår.
Antingen är det väl pure evil från dig eller så har du tolkningsproblem.
Du lösrycker partier i din hatkampanj.
Du rycker Lotta ur sitt sammanhang och en process och läser bokstavligt på nivå med en Asperger..
En HELHETSBILD; psykologi, grav psykopati samt grovt våld kommer du aldrig begripa dig på förrän du möjligen sitter där själv.

Hon är i ett virrvarr av psykopatens attacker skrev jag där han byter fot varav hon växlar emotionellt som ett aprilväder.
Han har henne i sitt grepp.
Fortsättningsvis så blidkar hon Martin. Hon försöker tona ner och avveckla sig för att han inte ska få vredesutbrott. Hon önskar en naturlig avgång från hans håll.

Tillägger att tidsbegrepp är väldigt avgörande i det här som pågår (tre faser).
Från en förtroendefull lyssnande vän och extrem charmattack till kontroll till våld och hot. Sen ömsom slår och smeker Martins hand. Fas 3 heter dumpningsfasen. Här få man väl tyvärr döpa det till mordfasen...
Det är just denna hastighet som både är ett tecken på psykopati samt faran.
Citat:
vars trovärdighet efter alla motbevisade lögner, torde anses som väldigt låg idag.
Vems trovärdighet? C eller Lotta?
Vi fortsätter diskussionen, Solglittret. Ämne för ämne, och du kan börja redogöra för låg trovärdighet.
Senast redigerad av develi 2018-09-01 kl. 17:11.
Citera
2018-09-01, 17:59
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dee0715
Jag tror minsann att jag ska stämma dem oxå för det har ju utsatt mig för risk att bli mördad av honom. Jag kunde ju ha träffat på honom o blivit hans nästa offer. Kanske kan jag få en miljon oxå.

Det borde alla göra eftersom psykopaten tillåtits vara fri och begå grova brott under hela sitt vuxna liv.
En vandrande mördarmaskin som absolut utsatt samhället för stor risk för precis vem som helst när som helst.
Så ja det ligger en poäng i det att man borde stämma staten som vårdslöst släpper lös en mördarpsykopat ute i samhället. Det är inte rättssäkert öht.
Citera
2018-09-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har läst FUP inkl sms och skapat mig en helhetsbild.
Jag vet att du absolut aldrig varken vill eller kommer förstå vad som försiggår.
Antingen är det väl pure evil från dig eller så har du tolkningsproblem.
Du lösrycker partier i din hatkampanj.
Du rycker Lotta ur sitt sammanhang och en process och läser bokstavligt på nivå med en Asperger..
En HELHETSBILD; psykologi, grav psykopati samt grovt våld kommer du aldrig begripa dig på förrän du möjligen sitter där själv.

Hon är i ett virrvarr av psykopatens attacker skrev jag där han byter fot varav hon växlar emotionellt som ett aprilväder.
Han har henne i sitt grepp.
Fortsättningsvis så blidkar hon Martin. Hon försöker tona ner och avveckla sig för att han inte ska få vredesutbrott. Hon önskar en naturlig avgång från hans håll.

Tillägger att tidsbegrepp är väldigt avgörande i det här som pågår (tre faser).
Från en förtroendefull lyssnande vän och extrem charmattack till kontroll till våld och hot. Sen ömsom slår och smeker Martins hand. Fas 3 heter dumpningsfasen. Här få man väl tyvärr döpa det till mordfasen...
Det är just denna hastighet som både är ett tecken på psykopati samt faran.
Vems trovärdighet? C eller Lotta?
Vi fortsätter diskussionen, Solglittret. Ämne för ämne, och du kan börja redogöra för låg trovärdighet.

Naturlig avgång geom att planera samboskap och föräldraskap tillsammans med psykopaten?

Sen får du gärna utveckla hur den extrema charmattacken såg ut just i detta fall?..
Citera
2018-09-02, 04:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det borde alla göra eftersom psykopaten tillåtits vara fri och begå grova brott under hela sitt vuxna liv.
En vandrande mördarmaskin som absolut utsatt samhället för stor risk för precis vem som helst när som helst.
Så ja det ligger en poäng i det att man borde stämma staten som vårdslöst släpper lös en mördarpsykopat ute i samhället. Det är inte rättssäkert öht.

Jo det låter ju förnuftigt och bra

Problemet i detta är ju att eftersom Martin inte var en dömd mördare innan mordet på Lotta, var han någon som man antagligen inte kunde fått riskskadestånd för att ha träffat.
Ska man kunna få skadestånd för att någon som ännu inte mördat får gå fri blir det ju lite komplicerat. Eller faller skadestånden ut till alla som vederbörande tidigare träffat i samma ögonblick som han begår ett mord?
Lite som en jackpott för alla i närområdet således

Hur ställer du dig till Socionomer utan gränser, dvs Socionomer som mördar?
Arbogakvinnan socionomen Möller är sannolikt en psykopat och dömd för mord och mordförsök är hon också (där toppar hon Martin med + 1 mordförsök).
Kanske stämma Socialkontoret och de chefssocionomer som anställde henne?
Skadestånd till alla klienter?
Hon kanske var en av de gränslösa Socionomerna som demonstrerade för ”Lex Lotta”....

Hur är det med övriga mördare, Flink som dödade 7 personer 1994 eller vår värsta seriemördare i modern tid som dömdes för 11 mord och 16 mordförsök 1979. Tänk hur många anhöriga som var och ett av dessa offer har och alla som mördarna träffat någon gång. BTW är dessa mördare fria idag och träffar folk. Staten måste öppna upp för mångmiljonskadestånden.

Tänk alla dessa mördare som gått och går fria på våra gator - vilka skadestånd var och en av oss kan få från norr till söder när vi varit utsatta för sådana risker, kanske mött dem på bussen eller i snabbköpet! Martin köpte ofta sushi - kunde alltså varit livsfarligt att köpa hämtmat!
Vi kommer bli rikare än Norrmännen. Statsskulden måste mångdubblas. Likt Grekerna måste Sverige ta lån överallt, montera ner sjukvården, stänga åldringsvården och alla dagis, biltullar på alla vägar för att underhålla dessa.

Fler mördare kommer att släppas ut, för vi har inte råd med fängelser längre, inte poliser heller och då ökar ju risken för alla medborgare. Staten är ju återigen ansvarig för detta och ska betala ut ännu större skadestånd till alla medborgare ......
Citera
2018-09-02, 07:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tycker ditt pseudopsykologiserande är tröttsamt och jag gillar inte dina personangrepp.

Precis allt en individ gör går att tolka psykologiskt om man är intresserad av psykologiska förklaringsmodeller.
Men grunden för att diskutera det hela proffsigt bygger på att man inte är besatt av bias - läs rosa genusglasögon. Annars är man bara en amatör som tolkar efter eget tycke.

Lottas sms ger med all tydlighet en bild av hur relationen med Martin var. Sms-en talar för sig själva. Övriga pseudopsykologiska tolkningar blir överflödiga.

En stor del av de felaktiga uppgifter som media presenterat, framförallt före FUP, härrör från Lottas anhöriga. Mestadels från intervjuver med Lottas syster C. Därav Cs trovärdighetsproblem.

En postare som uppgett sig vara C har också postat i tråden. Bl a påstått att anhöriga ”inte fått en krona i skadestånd”. Brottsoffermyndigheten såg sig nödgad att publicera en separat artikel på sin hemsida (!) där myndigheten tydligt förklarade att Lottas anhöriga fått skadestånd enligt praxis och inte, trots de krav de sannolikt framfört, var berättigade till mer.
Detta var långt innan anhöriga lämnade in en stämning av svenska staten på en miljon.
Läs gärna bakåt i tråden.
Visst är jag tröttsam. Och värre blir det.
Citat:
En stor del av de felaktiga uppgifter som media presenterat, framförallt före FUP, härrör från Lottas anhöriga. Mestadels från intervjuver med Lottas syster C. Därav Cs trovärdighetsproblem.
Gällande vad? Allmänt svammel från dig svarar inte på frågan angående dina påståenden om trovärdighetsproblem.
Citera
2018-09-02, 11:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Visst är jag tröttsam. Och värre blir det.
Gällande vad? Allmänt svammel från dig svarar inte på frågan angående dina påståenden om trovärdighetsproblem.

Bl. a. att Lotta försökt fly och undkomma Martin. Fupen visar rakt motsatt beteende dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in