Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
rcs har tog fel i de fallet när han påstod att Haag inte vågar åka SM av den orsaken... mästerskaps år har Haag ett rätt högt snitt med SM starter innan mästerskapet...2014 där de kan falla in men då åkte ju utmanarna lika mkt eller mindre så går inte hem de heller den gången

och dom som åker VM stafetten måste ändå prestera på VM innan kommer vara rätt lätt tror jag till sist
Var inte Haag mer given tidigare? Nu känner hon förmodligen pressen från dem bakom.

På 5 fritt har hon förlorat mot Falk, Ida, Ebba och Jonna i vinter. Jag är inte så säker på att 10 km eller skiathlonen säger tillräckligt om vad Haag kan göra på 5 km...
2017-01-19, 21:53
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
1-8 = 6 platser
9-12 = 5 platser
13-16 = 4 platser
17- = 3 platser
not ranked = Basic quota = 2 platser

Å fan, fick för mig att man hade *avskaffat det systemet till den här säsongen (måste ha förväxlat det med någon annan sport) - visar väl hur lite jag bryr mig.

Jag har lika svårt att bry mig om t.ex. placeringsmatcher i handbollsmästerskap. Jag vet att en bättre placering där innebär en bättre ranking i kommande kval, men kan ändå inte tvinga mig själv att bry mig nämnvärt.

^
*edit: Eller det kanske är det nya systemet man infört till i år?
Senast redigerad av Stefan4 2017-01-19 kl. 21:55.
2017-01-19, 21:58
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
rcs har tog fel i de fallet när han påstod att Haag inte vågar åka SM av den orsaken... mästerskaps år har Haag ett rätt högt snitt med SM starter innan mästerskapet...2014 där de kan falla in men då åkte ju utmanarna lika mkt eller mindre så går inte hem de heller den gången

och dom som åker VM stafetten måste ändå prestera på VM innan kommer vara rätt lätt tror jag till sist

Fast här hade Haag faktiskt chansen att visa att hon verkligen bör vara med på stafetten på VM med en fin sträcka på söndag. Nu kan hon i princip känna sig körd på en startsträcka. Det är tredjesträckan som möjligtvis kan vara aktuell. Fast där har vi Ebba som joker. Och undrar om Grip vågar sätta in ett så (denna säsong) oprövat kort som Haag i en viktig VM-stafett. Jag tvivlar...

Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Var inte Haag mer given tidigare? Nu känner hon förmodligen pressen från dem bakom.

På 5 fritt har hon förlorat mot Falk, Ida, Ebba och Jonna i vinter. Jag är inte så säker på att 10 km eller skiathlonen säger tillräckligt om vad Haag kan göra på 5 km...

Ja, precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Å fan, fick för mig att man hade *avskaffat det systemet till den här säsongen (måste ha förväxlat det med någon annan sport) - visar väl hur lite jag bryr mig.

Jag har lika svårt att bry mig om t.ex. placeringsmatcher i handbollsmästerskap. Jag vet att en bättre placering där innebär en bättre ranking i kommande kval, men kan ändå inte tvinga mig själv att bry mig nämnvärt.

^
*edit: Eller det kanske är det nya systemet man infört till i år?

Ja, nytt för i år. Innan var det 9 åkare (distans resp sprint) som tog poäng under säsongen = full kvot
Senast redigerad av rainbowia 2017-01-19 kl. 22:04.
2017-01-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat

Är Haag i from fixar hon ju bra 5 km men frågan är om hon kommer i form... tror inte hon just nu tänker på någon VM stafett och tänker på pressen från andra om platserna om vet nog som alla andra att de gäller prestera på VM
2017-01-19, 22:08
Medlem
Ibiza80s avatar
Det brukar i den här skidsektionen framföras uppnästa klagomål på somliga inlägg i eventtrådar. Temat för klagovisorna är att skribenterna och deras inlägg inte håller samma höga nivå som skid-översteprästernas bidrag.

Men en sak är klar: Dessa kritiserade inlägg är tack och lov inte lika mördande trista som era evinnerliga spekulationer kring vem som eventuellt ska åka tredje sträckan i Sydsudans U23-lag i Afrikanska mästerskapen år 2020. Har ni inget bättre att prata om - tig!

2017-01-19, 22:55
Medlem
Nu har jag visserligen sagt att jag vill se Falk på en startsträcka för att se vad hon går för men betydelsen av helgens stafettinsatser inför VM överdrivs rejält. För att ta det till sin spets med ett överdrivet exempel; om Haag vinner SM-guld på 10 klassiskt (med de bästa deltagandes) så är det med rätta glömt, och av ringa betydelse att hon inte deltog till helgen. Skillnaden på 5 respektive 10 km överdrivs också imo, även om det såklart ska vägas in. Men form är i princip allt.
2017-01-19, 22:57
Medlem
BraidsMammas avatar
Tänk att Falk är aktuell för en förstasträcka. I alla fall jag hade aldrig kunnat ana det före säsongen.
Dock lite oro över hennes form, hoppas för allt i världen bara att hon inte pikade i Scancupen...
2017-01-19, 23:02
Medlem
Citat:
Fast här hade Haag faktiskt chansen att visa att hon verkligen bör vara med på stafetten på VM med en fin sträcka på söndag. Nu kan hon i princip känna sig körd på en startsträcka. Det är tredjesträckan som möjligtvis kan vara aktuell. Fast där har vi Ebba som joker. Och undrar om Grip vågar sätta in ett så (denna säsong) oprövat kort som Haag i en viktig VM-stafett. Jag tvivlar...

Ja, precis.

Ja, nytt för i år. Innan var det 9 åkare (distans resp sprint) som tog poäng under säsongen = full kvot

Grip o övriga ledare kommer inte tveka sätt att in Haag i stafetten om hon gör bra resultat under VM Haag kan åka bra på korta lopp när formen är där... så de handlar mer om att hitta formen i detta fall men jag får ingen bra känsla av de jag hör... fick redan när hon åkte på höjd med Ida en dålig känsla hur hon kan reagera efteråt när hon kommer hem... och de skrev jag om så inget påhitt nu
2017-01-19, 23:03
Medlem
Blir Sverige diskade i stafetten om Falk får att gultkort till eller hur fungerar de

väldigt lite om att Settlin är sjuk hade ju vart väldigt roligt se henne på en mil i fritt o stafett..
Senast redigerad av Johanhaa 2017-01-19 kl. 23:07.
2017-01-19, 23:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Känns väl som det har blivit ett lite annat läge nu när inte Stina, Ebba och Anna är på plats. Blir inte riktigt så att vi testar en tänkt förstauppställning i VM mot de andra nationerna. För min del är det inte alls givet längre hur man skall komponera de svenska lagen.
2017-01-19, 23:10
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Grip o övriga ledare kommer inte tveka sätt att in Haag i stafetten om hon gör bra resultat under VM Haag kan åka bra på korta lopp när formen är där... så de handlar mer om att hitta formen i detta fall men jag får ingen bra känsla av de jag hör... fick redan när hon åkte på höjd med Ida en dålig känsla hur hon kan reagera efteråt när hon kommer hem... och de skrev jag om så inget påhitt nu

Klart formen under själva VM är den avgörande faktorn i slutändan. Tycker dock ändå att det är ett rejält plus att visa på resultat innan VM (som t ex denna stafett). Hmm, man får inte jättebra vibbar när det gäller Haag just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Känns väl som det har blivit ett lite annat läge nu när inte Stina, Ebba och Anna är på plats. Blir inte riktigt så att vi testar en tänkt förstauppställning i VM mot de andra nationerna. För min del är det inte alls givet längre hur man skall komponera de svenska lagen.

Blir lite som det brukar när det gäller WC-stafetterna, lite avslagna trots allt. Var likadant i La Clusaz för att vara lite negativ. Fast på de klassiska sträckorna kan vi fortfarande köra en potentiell VM-uppställning.
Senast redigerad av rainbowia 2017-01-19 kl. 23:16.
2017-01-19, 23:47
Medlem
Citat:
Klart formen under själva VM är den avgörande faktorn i slutändan. Tycker dock ändå att det är ett rejält plus att visa på resultat innan VM (som t ex denna stafett). Hmm, man får inte jättebra vibbar när det gäller Haag just nu.

Blir lite som det brukar när det gäller WC-stafetterna, lite avslagna trots allt. Var likadant i La Clusaz för att vara lite negativ. Fast på de klassiska sträckorna kan vi fortfarande köra en potentiell VM-uppställning.

Är alltid plus så klart att visa bra form ofta. Haag gjorde de 3 raka lopp fram till jul då de bara blev bättre och bättre.. Men nu är jag orolig att hon blir sjuk också vilket jag tror är hög risk. Och att hon då får svårt hitta någon topp form till vm.

Har du svar på frågan om Hanna får att gult kort i stafetten vad som händer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in