Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-17, 03:46
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Ok. Har läst på lite. Deffa kallas det? Har också läst att det är då väldigt svårt att bygga muskler. Vissa säger att man kan, men det blir iallafall väldigt svårt.

Jag vill bygga muskler, är helt nybörjare på gymmet och känns inte som om deffning skulle vara bra för mina mål just nu.

Ja vet inte, jag har käkat väldigt mycket pizzor och sånt förr i tiden utan att gå upp i vikt och nu när man för en gångs skull börjat röra på sig och har börjat käka bättre mat så håller jag på o bli en tjockis.

Vad föreslår du? Kanske kag ska lägga in ett konditionspass på lördagar? Räcker det med en gång per vecka eller?

Hjälp den bara fortsätter växa
Det finns bra träningspass enbart för att gå ned i vikt utan att bygga mycket muskler om man skulle vilja det.

Du kan börja äta mer nyttigt utan att "deffa" som jag testar att göra. Angående kondition så håller jag fast vid att den är en viktig/nödvändig del av träningen men som en del andra skriver här så behöver man inte överdriva konditionsträningen om man är inriktad på att bygga muskler. Om du vill gå ner i vikt så föreslår jag konditionsträning ca 3 ggr i veckan så du orkar mer reps på gymet och du orkar mer överhuvudtaget. Kondition främjar ju syreupptagningsförmågan och den är ju även viktig vid styrketräning. Sen tror jag man får viss konditionsträning på många gymövningar.
Citera
2017-01-17, 05:08
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ok. Har läst på lite. Deffa kallas det? Har också läst att det är då väldigt svårt att bygga muskler. Vissa säger att man kan, men det blir iallafall väldigt svårt.

Jag vill bygga muskler, är helt nybörjare på gymmet och känns inte som om deffning skulle vara bra för mina mål just nu.

Ja vet inte, jag har käkat väldigt mycket pizzor och sånt förr i tiden utan att gå upp i vikt och nu när man för en gångs skull börjat röra på sig och har börjat käka bättre mat så håller jag på o bli en tjockis.

Vad föreslår du? Kanske kag ska lägga in ett konditionspass på lördagar? Räcker det med en gång per vecka eller?

Du behöver inte deffa, men du bör antagligen dra ner på ditt överskott om du inte gillar att magen växer i den takt den gör. Hur mycket ökar du i vikt nu? Ett kilo i månaden är en helt ok clean bulk. Två kilo i månaden börjar redan bli lite grisigt. Det finns ingen anledning att gå upp tre kilo i månaden om du har kommit ur puberteten. Du kan naturligtvis minska ditt överskott genom konditionsträning men det i särklass enklaste sättet är att äta mindre.
Citera
2017-01-17, 10:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Att man käkar "bättre" mat innebär inte automatiskt att man håller vikten, man kan gå upp i vikt oavsett. Minska maten, svårare än så är det inte. Vill du ha bättre kondition får du nog ha fler än ett pass i veckan.

Det behöver inte vara komplicerat. Leta upp ett schema/upplägg du tycker verkar intressant, finns massor både här på flashback och på nätet, följ det under en period och se vad du tycker. Behåll det du gillar, släng det som inte funkar. Du får ha tålamod, en förändring är inget som sker över en natt.
Citera
2017-01-18, 18:19
Medlem
Är ny till gymträning, och körde igenom alla muskler idag när jag tränade, ungefär 3 set x 12 på alla dessa standardmaskiner. Men antar att det är fel sätt att träna på? Alla har ju scheman där man kör 2-3 muskelgrupper/pass, så antar att detta sättet är absolut effektivast?
Finns det några speciella muskler man inte bör kombinera på ett pass, som t.ex. triceps och biceps?

Förlåt för dumma frågor
Citera
2017-01-18, 18:21
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Är ny till gymträning, och körde igenom alla muskler idag när jag tränade, ungefär 3 set x 12 på alla dessa standardmaskiner. Men antar att det är fel sätt att träna på? Alla har ju scheman där man kör 2-3 muskelgrupper/pass, så antar att detta sättet är absolut effektivast?
Finns det några speciella muskler man inte bör kombinera på ett pass, som t.ex. triceps och biceps?

Förlåt för dumma frågor
Det är inget fel på att köra helkropp. Se till att få in en vilodag mellan passen bara.
Citera
2017-01-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Det är inget fel på att köra helkropp. Se till att få in en vilodag mellan passen bara.

Ah okej, då kör jag nog vidare på ''helkropp'' några veckor
Trodde det var lite tabu, då alla jag känner bara kör några muskler/pass och snackar om ''leg day'' osv hela tiden, så kan inte direkt relatera hehe
Citera
2017-01-18, 18:42
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Trodde det var lite tabu, då alla jag känner bara kör några muskler/pass och snackar om ''leg day'' osv hela tiden, så kan inte direkt relatera hehe
Som nybörjare finns det egentligen ingen anledning att köra någon split. Du bör med största sannolikhet prioritera frekvens över volym (alltså träna ofta snarare än mycket åt gången) för att växa.
Citera
2017-01-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Som nybörjare finns det egentligen ingen anledning att köra någon split. Du bör med största sannolikhet prioritera frekvens över volym (alltså träna ofta snarare än mycket åt gången) för att växa.

Okej, kör på såhär då några månader och dokumenterar min ökning. Får återvända när jag börjar fastna.
Tusen tack för svar! (Var säkert väldigt basic svar för dig, men jag har absolut noll koll på dessa grejer)...:/
Citera
2017-01-18, 20:19
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Att splitta utan anledning är bland de vanligaste orsakerna till långsam utveckling bland nybörjare.
Citera
2017-01-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Att splitta utan anledning är bland de vanligaste orsakerna till långsam utveckling bland nybörjare.

Japp, kör på din guide istället!

Vissa kör 3x10 /3x12, medan många även kör typ 5x5 osv. Vad blir det för skillnad? Kör de som kör 5x5 med högre vikter och får större muskler, medan de som kör 3x10 blir uthålligare? Eller handlar det bara om personliga preferenser?
Citera
2017-01-18, 21:29
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Japp, kör på din guide istället!

Vissa kör 3x10 /3x12, medan många även kör typ 5x5 osv. Vad blir det för skillnad? Kör de som kör 5x5 med högre vikter och får större muskler, medan de som kör 3x10 blir uthålligare? Eller handlar det bara om personliga preferenser?
Vad trevligt, uppdatera mig hur det går. Jag kommer vara PT för alla som väljer att köra det och svara på frågor.

Hur många reps man kör per set spelar inte stor roll med tanke på den otroligt stora uppmärksamhet ämnet får, särskilt inte för dig som nybörjare. Du kommer växa på allt, men jag rekommenderar 5x5 för att vikten man hanterar på 5 reps lämpar sig bättre att höja +2,5kg på än skulle du köra typ 20 reps. Dessutom ger 5 reps oftast bättre styrkeutveckling än lite högre reps, så du får både styrka och storlek.

Oroa dig inte för sånt utan kör bara schemat så kan du variera reps och set när du tagit dig förbi nybörjarstadiet och vid den tiden även förstår mer vad sådant har för påverkan.
Citera
2017-01-19, 00:05
Medlem
Är progression eller pump viktigast när man tränar armarna?

Samma sak med andra muskelgrupper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in