2017-01-17, 16:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Nej, det finns inget så kallat slutresultat i det aktuella fallet. Vattenmolekyler är bland de svåraste att klyva.

Det är omöjligt att klyva vattenatomer och därmed molekyler genom infrysning. Jag citerar följande artikel: "A molecule is an aggregation of atomic nuclei and electrons that is sufficiently stable to possess observable properties — and there are few molecules that are more stable and difficult to decompose than H2O".

http://www.chem1.com/acad/sci/aboutwater.html

2. Jag håller inte med på den här punkten. Om du har många upptinade hjortron eller ett enda sådant på din tallrik så är den inre strukturen likadan. Skillnaden är att du eventuellt inte rört det enskilda bäret med din hand eller sked och därmed blir lurad till att tro att det håller ihop bättre än om det sitter ihop i en klump med många andra bär. Men det gör det inte. Det är som sagt lika löst i konsistensen som bäret i "klumpen".

~Paul~
1 Jo = havererade hallon

2 Aldrig kollat hjortron, är inget favoritbär precis.
Sen tänker jag inte på det ska vara som ett nytt hallon, utan att det går ha formen kvar.
Men i en tårta så kan man ju ändå se det släpper vätska.
Dock vid försiktig hantering och styckfryst, så kan man ge skenet av vara bättre än vad det är.

Hoppas du inser att jag inte säger det är som et nytt färskt bär, för det säger jag inte.
Citera
2017-01-17, 16:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
1 Jo = havererade hallon

2 Dock vid försiktig hantering och styckfryst, så kan man ge skenet av vara bättre än vad det är.

Hoppas du inser att jag inte säger det är som et nytt färskt bär, för det säger jag inte.
1. Fast det faktum att man erhåller mosiga hallon eller hjortron har vi ju konstaterat.

Vår diskussion gäller dock ett annat påstående som du har yttrat, nämligen: "Sen när alla bär fryser, så slås vattenmolekylerna sönder, och det blir till "sörja" oftast."

Det är detta påstående som jag inte håller med om och som du beskriver som "förenklat".

2. Hehe, så kan man uttrycka det . Men så fort du försöker hantera det upptinade och avskilda bäret så blir resultatet det samma som i samband med hela kluster av bär.

~Paul~

PS Mitt sista inlägg i den här frågan
Citera
2017-01-17, 16:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
1. Fast det faktum att man erhåller mosiga hallon eller hjortron har vi ju konstaterat.

Vår diskussion gäller dock ett annat påstående som du har yttrat, nämligen: "Sen när alla bär fryser, så slås vattenmolekylerna sönder, och det blir till "sörja" oftast."

Det är detta påstående som jag inte håller med om och som du beskriver som "förenklat".

2. Hehe, så kan man uttrycka det . Men så fort du försöker hantera det upptinade och avskilda bäret så blir resultatet det samma som i samband med hela kluster av bär.

~Paul~

PS Mitt sista inlägg i den här frågan
1 Det var dock det jag menade, att det inte blir så bra och frysa.
Hade noll tanke på att förklara det ens nära exakt, och förenklingen jag valde förmedlade det jag ville och det var att det inte blir så bra vid upptining.

2 Brukar hantera dom som frusna, och sen låta dom vara.
Men ska inte påstå att det blir bra, men man kan i alla fall se att det är ett hallon.
Citera
2017-01-17, 16:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1 Det var dock det jag menade, att det inte blir så bra och frysa.
Hade noll tanke på att förklara det ens nära exakt, och förenklingen jag valde förmedlade det jag ville och det var att det inte blir så bra vid upptining.

2 Brukar hantera dom som frusna, och sen låta dom vara.
Men ska inte påstå att det blir bra, men man kan i alla fall se att det är ett hallon.
OK .

Hur som helst, skall man göra sylt så kan det ibland vara en fördel att frysa även "ofrysbara" bär först (enligt undertecknads bestämda uppfattning) .

~Paul~
Citera
2017-01-17, 17:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
OK .

Hur som helst, skall man göra sylt så kan det ibland vara en fördel att frysa även "ofrysbara" bär först (enligt undertecknads fasta uppfattning) .

~Paul~
Gör inte mycket sylt, men lustigt nog så blir det ofta att de varit frusna.
Det är väl att man tror man ska ha bären till nått, sen tröttnar man se dom i frysen så blir det till sylt istället.
Enda är väl lingon som jag kokar direkt som färska, sen på burken direkt.
Dessa sockrar jag aldrig heller.
Citera
2017-01-17, 17:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
sen tröttnar man se dom i frysen så blir det till sylt istället.

Enda är väl lingon som jag kokar direkt som färska, sen på burken direkt.
Dessa sockrar jag aldrig heller.
Jo, så brukar det vara. Själv fastnade jag för frusna bär när jag en gång råkade jämföra sylt kokad på två olika sätt med samma typ av jordgubbe. Den "frusna" sylten var bättre, trots att båda kokades i övrigt på samma sätt.

~Paul~
Citera
2017-01-17, 17:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo, så brukar det vara. Själv fastnade jag för frusna bär när jag en gång råkade jämföra sylt kokad på två olika sätt med samma typ av jordgubbe. Den "frusna" sylten var bättre, trots att båda kokades i övrigt på samma sätt.

~Paul~
När du skrev att göra sylt på frusna, så tänkte jag direkt på just jordgubben som jag tycker är lite jobbig att göra sylt på som färsk.
Citera
2017-01-17, 17:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
När du skrev att göra sylt på frusna, så tänkte jag direkt på just jordgubben som jag tycker är lite jobbig att göra sylt på som färsk.
Ja, precis.

När gubben har varit fryst så slipper man ju jobbet med att spränga membranväggarna genom kokning. Det jobbet är så att säga avklarat.

Jag kör gubbarna direkt från frysen in i grytan, hettar upp och lägger i sockret, lite salt, samt några droppar vaniljextrakt. Ibland kör jag i lite Strohrum för att få extra dimension på den. Sedan kokan jag sylten i ca 12 minuter eller tills jag har kokat bort en del vätska. Detta är något som i vanliga fall inte rekommenderas men som jag själv finner tillfredsställande.

Därefter låter jag dem svalna och sedan portionerar jag dem på Atamonsköljda glasburkar som tillsluts medan de är varma. Därefter kör jag in dem i kylen och låter locket sätta sig ordentligt.

~Paul~
Citera
2017-01-17, 17:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, precis.

När gubben har varit fryst så slipper man ju jobbet med att spränga membranväggarna genom kokning. Det jobbet är så att säga avklarat.

Jag kör gubbarna direkt från frysen in i grytan, hettar upp och lägger i sockret, lite salt, samt några droppar vaniljextrakt. Ibland kör jag i lite Strohrum för att få extra dimension på den. Sedan kokan jag sylten i ca 12 minuter eller tills jag har kokat bort en del vätska. Detta är något som i vanliga fall inte rekommenderas men som jag själv finner tillfredsställande.

Därefter låter jag dem svalna och sedan portionerar jag dem på Atamonsköljda glasburkar som tillsluts medan de är varma. Därefter kör jag in dem i kylen och låter locket sätta sig ordentligt.

~Paul~
jag kör en betydligt enklare variant av jordgubbssylt.
Det blir lite vatten i botten, kokar till det ser bra ut, sen pektin/syltsocker eller vad nu jag använder.
Sen kanske pytte bensoat, sen kör jag diska och värma burkarna i ugnen.
Sen plastfolie två lager och på med locket omgående.
Citera
2017-01-17, 18:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
jag kör en betydligt enklare variant av jordgubbssylt.
Det blir lite vatten i botten, kokar till det ser bra ut, sen pektin/syltsocker eller vad nu jag använder.
Sen kanske pytte bensoat, sen kör jag diska och värma burkarna i ugnen.
Sen plastfolie två lager och på med locket omgående.
Traditionellt m a o . Glömde säga att jag självklart kör på syltsocker och inte på vanligt socker. Ibland kokar jag karamell först och lägger i gubbarna sedan.

Jag kan också slänga i lite rosenvatten eller apelsinblomvatten och liknande. Det gäller dock att inte överdriva så att det smakar mormors parfym .

Vill man experimenter så finns ju en hel uppsjö med örter och citrusfrukter.

~Paul~
Citera
2017-01-17, 19:14
Medlem
Strobeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ja, men tillagningstiden blir naturligtvis en annan. Du kan skära itu och banka ut lite kanske.

Maten blev bra, enligt receptet skulle kycklingen vara i ca 15min på 200 grader. Men hade i den i 33min~
Citera
2017-01-17, 20:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious
Maten blev bra, enligt receptet skulle kycklingen vara i ca 15min på 200 grader. Men hade i den i 33min~
Skaffa en termometer och pricka tempen, så får du oftare en toksaftig kyckling.
Kör man såkallat minutfiléer, så blir de klara så fort att och svåra att använda en termometer på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in