2017-01-16, 22:43
Medlem
Strobeliciouss avatar
Ifall det står att det ska vara minutfiléer i ett recept, funkar det lika bra att använda vanliga kycklingfiléer då?
Citera
2017-01-17, 06:21
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious
Ifall det står att det ska vara minutfiléer i ett recept, funkar det lika bra att använda vanliga kycklingfiléer då?

Ja, men tillagningstiden blir naturligtvis en annan. Du kan skära itu och banka ut lite kanske.
Citera
2017-01-17, 07:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag köpte Polaricas frysta hjortron då jag trodde att det var bär jag köpte, men det visade sig att bären sitter ihop som en smet. Varför är det så och vad kan jag göra med det?

Jag köpte även Polaricas hjortgrytbitar och renskav. Jag har aldrig lagat det förut så vad kan jag göra för gott med det?
Varför köpte du hjortron?
Om du har ett svar där, så gör du detta.
Sen när alla bär fryser, så slås vattenmolekylerna sönder, och det blir till "sörja" oftast.
Enda är om man styckfryser, så kan de hålla ihop lite bättre.
Citera
2017-01-17, 08:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
1. Sen när alla bär fryser, så slås vattenmolekylerna sönder, och det blir till "sörja" oftast.

2. Enda är om man styckfryser, så kan de hålla ihop lite bättre.
1. Inte riktigt . Man slår inte sönder vattenmolekylerna genom att frysa känsliga grönsaker och frukt, utan cellväggarna/cellstrukturen.

När man fryser vatten så expanderar det som bekant och iskristallerna spränger cellväggarna . I samband med upptining så får man en sladdrig produkt utan den rigida struktur som grönsaken/frukten har i rått/obehandlat tillstånd.

2. Det hjälper tyvärr inte. Detta sker på molekylär nivå och det har således ingen betydelse ifall du fryser in bären separat eller i klump .

~Paul~
Citera
2017-01-17, 09:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Varför köpte du hjortron?
Om du har ett svar där, så gör du detta.
Sen när alla bär fryser, så slås vattenmolekylerna sönder, och det blir till "sörja" oftast.
Enda är om man styckfryser, så kan de hålla ihop lite bättre.

Jag har läst att hjortron är nyttigt så jag tänkte prova. Jag har köpte en massa olika frysta bär och alla håller bra och är ungefär som färska bär. Men just hjortronen ligger i en plastburk i kartongen och konsistensen är som en fryst smet. För att äta den måste jag tina upp hela burken. Jag trodde att det skulle vara som vilka bär som helst som man kan källa ut några bär för sig och låta tina separat. Mycket konstigt. Det ser mer ut som fryst hjortronsylt än bär.
Citera
2017-01-17, 10:04
Medlem
Citat:
Jag har läst att hjortron är nyttigt så jag tänkte prova. Jag har köpte en massa olika frysta bär och alla håller bra och är ungefär som färska bär. Men just hjortronen ligger i en plastburk i kartongen och konsistensen är som en fryst smet. För att äta den måste jag tina upp hela burken. Jag trodde att det skulle vara som vilka bär som helst som man kan källa ut några bär för sig och låta tina separat. Mycket konstigt. Det ser mer ut som fryst hjortronsylt än bär.

Gissar på att hjortron är rätt så känsliga och vattnar sig/mosas lätt när man plockar stora mängder.
Citera
2017-01-17, 10:46
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Gissar på att hjortron är rätt så känsliga och vattnar sig/mosas lätt när man plockar stora mängder.

Det verkar så. Nu måste jag äta upp allt på en gång om det inte går att frysa in flera gånger.
Citera
2017-01-17, 11:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Inte riktigt . Man slår inte sönder vattenmolekylerna genom att frysa känsliga grönsaker och frukt, utan cellväggarna/cellstrukturen.

När man fryser vatten så expanderar det som bekant och iskristallerna spränger cellväggarna . I samband med upptining så får man en sladdrig produkt utan den rigida struktur som grönsaken/frukten har i rått/obehandlat tillstånd.

2. Det hjälper tyvärr inte. Detta sker på molekylär nivå och det har således ingen betydelse ifall du fryser in bären separat eller i klump .

~Paul~
Såklart förenklat, slutresultatet blir ju det samma.
Att styckfrysa gör så den håller längre än slänga ihop det till en klump.
Dock tål inte mycket behandling alls.
Citera
2017-01-17, 12:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det verkar så. Nu måste jag äta upp allt på en gång om det inte går att frysa in flera gånger.
Behövs inte, hjortron har eget konserveringsmedel.
Så går ha i kylen ett tag och frysa in borde funka bra det med.
Sen inte svårt att koka sylt av det, så kan du ha det i en burk i åratal.
Citera
2017-01-17, 12:06
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Behövs inte, hjortron har eget konserveringsmedel.
Så går ha i kylen ett tag och frysa in borde funka bra det med.
Sen inte svårt att koka sylt av det, så kan du ha det i en burk i åratal.

Håller den i några veckor i kylen? Jag vill helst inte göra sylt för då förstör man mycket av näringsämnena.

Förresten, hur kan en syltburk hålla i åratal?
Citera
2017-01-17, 12:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Håller den i några veckor i kylen? Jag vill helst inte göra sylt för då förstör man mycket av näringsämnena.
Aldrig testat hjortron, men väl lingon och lingon håller sig länge.
Det är samma konserveringsämne i bägge.

Så du kan vara vår försökskanin.
Men man ska nog hantera det varsamt än då, för det tål säkert inte hur mycket som helst och kan bli infekterad.
Citera
2017-01-17, 14:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Såklart förenklat, slutresultatet blir ju det samma.

2. Att styckfrysa gör så den håller längre än slänga ihop det till en klump.
Dock tål inte mycket behandling alls.
1. Nej, det finns inget så kallat slutresultat i det aktuella fallet. Vattenmolekyler är bland de svåraste att klyva.

Det är omöjligt att klyva vattenatomer och därmed molekyler genom infrysning. Jag citerar följande artikel: "A molecule is an aggregation of atomic nuclei and electrons that is sufficiently stable to possess observable properties — and there are few molecules that are more stable and difficult to decompose than H2O".

http://www.chem1.com/acad/sci/aboutwater.html

2. Jag håller inte med på den här punkten. Om du har många upptinade hjortron eller ett enda sådant på din tallrik så är den inre strukturen likadan. Skillnaden är att du eventuellt inte rört det enskilda bäret med din hand eller sked och därmed blir lurad till att tro att det håller ihop bättre än om det sitter ihop i en klump med många andra bär. Men det gör det inte. Det är som sagt lika löst i konsistensen som bäret i "klumpen".

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in