2017-01-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Klandra du skaparen om du tror att det kan hjälpa dig.

Ja, moralen i vår värld är i botten.
Inte i min värld.
När jämför du med, och hur?
Citera
2017-01-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Inte i min värld.
När jämför du med, och hur?

Noas dagar.
Citera
2017-01-16, 22:07
Medlem
Citat:
Noas dagar.
Då var det nog sämre. Då var alla, utom en familj, totalt vedervärdig.
Citera
2017-01-17, 00:17
Medlem
Citat:
Har "du" lässvårigheter. Jmf 2 Pet 3:5

Oj...var Petrus polarforskare.....80- 100 år efter sin egen död?
Citera
2017-01-17, 10:18
Medlem
Citat:
Då var det nog sämre. Då var alla, utom en familj, totalt vedervärdig.

Vi är fler nu. hur många underordnar sig skaparen.
Citera
2017-01-17, 11:39
Medlem
Citat:
Då var det nog sämre.

Om det var sämre vet man inte riktigt, det kan vara sämre idag om man jämför bibelns normer med världens normer. Ondska enligt bibeln ska ju mätas enligt bibelns normer, mycket av det man idag inte anser är ont, är ont i Guds ögon.

Det som lyfts upp med Noas tid är att jorden var fylld av våld, men med stor sannolikhet så handlade det också mycket om det som man i dagens värld håller på med, framförallt sexuell omoraliskhet, för det står:

"Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda."(1 Mose 6:4 Bibel2000)

Sexuell omoraliskhet har nog alltid intresserat människan, Sodom och Gomorra förintades på grund av det.

Men våldet är vanligt på jorden idag också, inte bara krig, utan i form av t.ex. kampsporter MMA, våldsfilmer och liknande. Människor runt om i världen dras mer och mer bort ifrån Guds lagar, och börjar hata religion och andra som dom anser begränsar deras frihet.

Citat:
Då var alla, utom en familj, totalt vedervärdig.

Det står inget om Noas familj, bara att Noa själv var en rättfärdig man. Hans söners fruar var tagna från världen, så det är en stor risk att åtminstone dom ändå var onda, men att dom fick leva tack vare Noa och hans familj.
Citera
2017-01-17, 12:01
Medlem
Citat:
Vi är fler nu. hur många underordnar sig skaparen.
Man räknar inte så. I så fall kan man även säga att fler är moraliskt god nu, eftersom vi är fler människor. Det finns även miljarders kristna idag. Jag antar att dom anser sig följa skaparen.
Citera
2017-01-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om det var sämre vet man inte riktigt, det kan vara sämre idag om man jämför bibelns normer med världens normer. Ondska enligt bibeln ska ju mätas enligt bibelns normer, mycket av det man idag inte anser är ont, är ont i Guds ögon.

Det som lyfts upp med Noas tid är att jorden var fylld av våld, men med stor sannolikhet så handlade det också mycket om det som man i dagens värld håller på med, framförallt sexuell omoraliskhet, för det står:

"Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda."(1 Mose 6:4 Bibel2000)

Sexuell omoraliskhet har nog alltid intresserat människan, Sodom och Gomorra förintades på grund av det.

Men våldet är vanligt på jorden idag också, inte bara krig, utan i form av t.ex. kampsporter MMA, våldsfilmer och liknande. Människor runt om i världen dras mer och mer bort ifrån Guds lagar, och börjar hata religion och andra som dom anser begränsar deras frihet.

Det står inget om Noas familj, bara att Noa själv var en rättfärdig man. Hans söners fruar var tagna från världen, så det är en stor risk att åtminstone dom ändå var onda, men att dom fick leva tack vare Noa och hans familj.
Jag tror inte vi är mer "sexuellt omoralisk" idag än på "bibelns tid". Skillnaden är att det finns fler människor nu, och så fort något händer så sprids det världen över. Vilket gör det väldigt svårt att jämföra med hur det var förut, bakom stängda dörrar. Det kan vi bara spekulera om. Det var lättare förut att komma undan.
Citera
2017-01-17, 12:11
Medlem
Citat:
Man räknar inte så. I så fall kan man även säga att fler är moraliskt god nu, eftersom vi är fler människor. Det finns även miljarders kristna idag. Jag antar att dom anser sig följa skaparen.

Kristenhetens och dess ledare erkänner inte skaparen Guds normer.
Citera
2017-01-17, 12:21
Medlem
Citat:
Kristenhetens och dess ledare erkänner inte skaparen Guds normer.
Jo, det anser dom nog.
Citera
2017-01-17, 12:31
Medlem
Citat:
Jo, det anser dom nog.

Följer de:
Matteus 28:19, 20
19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”

Väntar de med sex tills de är gifta?
E t c.
Citera
2017-01-17, 12:37
Medlem
Citat:
Följer de:
Matteus 28:19, 20
19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”

Väntar de med sex tills de är gifta?
E t c.
Vissa, vissa inte. Alla cherrypickar. Jag vet ingen som följer bibeln helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in