2017-01-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag vet ingen som följer bibeln helt och hållet.

Jag vet att ca 8 miljoner gör det.
Citera
2017-01-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Jag vet att ca 8 miljoner gör det.
Nä, det vet du inte. Du kan omöjligt ha koll på så många människor.
Du vet heller inte om "ni" har den rätta tolkningen, så allt är bara tro, gissningar och spekulationer. Som bäst.
Citera
2017-01-17, 13:29
Medlem
Citat:
Nä, det vet du inte. Du kan omöjligt ha koll på så många människor.
Du vet heller inte om "ni" har den rätta tolkningen, så allt är bara tro, gissningar och spekulationer. Som bäst.

Jag vet att bibeln är sanning och alla Guds barn följer den.
Citera
2017-01-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Jag vet att bibeln är sanning och alla Guds barn följer den.
Det finns dom som vet att Koranen är sann. Hur går det ihop?
Ingen har hittills varit i närheten av att bevisa att någon av dom böckerna är sann. Ingen annan helig text heller, vad jag vet. Ändå vet folk att dom är sann. Till och med dom som tolkar samma text olika, vet att dom har rätt. Så, om du inte kan backa upp ditt påstående "jag vet", så tror jag inte på dig.
Det finns trådar där du kan försöka.
Citera
2017-01-17, 13:38
Medlem
Citat:
Jag tror inte vi är mer "sexuellt omoralisk" idag än på "bibelns tid".

Om man tänker att man accepterade pedofili i Sodom och Gomorra, så är det bättre idag (än så länge), men i princip all annan sexuell omoraliskhet är ok idag, förutom tidelag kanske, men det var till nyligen man förbjöd tidelag (eller har dom ännu inte förbjudit det?).

Även så "nyligen" som i antikens Grekland och romarriket var det accepterat med pedofili och tidelag. Och vad är det som säger att det inte i framtiden återigen kommer att bli accepterat? Demokratin fungerar så "finurligt" att om majoriteten accepterar det, så blir det lagligt med det, det finns inget rätt och fel egentligen i en demokrati. Om majoriteten accepterar det så är det rätt och lagligt.

Citat:
Skillnaden är att det finns fler människor nu, och så fort något händer så sprids det världen över.

Det har inte med fler människor att göra, utan att fler människor får tillgång till porr och omoraliska tv-program (omoraliska enligt bibelns normer).

Citat:
Vilket gör det väldigt svårt att jämföra med hur det var förut, bakom stängda dörrar. Det kan vi bara spekulera om. Det var lättare förut att komma undan.

Du kanske tänker på medeltiden och framåt i västvärlden där kristenheten spred sig, men om man går lite längre bak i tiden till romarriket och antika Grekland, så var det mesta i princip öppet, homosexualitet, pedofili och tidelag. Men jag har för mig att tidelag var lite skamset, men inte för att det var omoraliskt, utan för att man ansåg att personen inte kunde få något bättre.
Citera
2017-01-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om man tänker att man accepterade pedofili i Sodom och Gomorra, så är det bättre idag (än så länge), men i princip all annan sexuell omoraliskhet är ok idag, förutom tidelag kanske, men det var till nyligen man förbjöd tidelag (eller har dom ännu inte förbjudit det?).

Även så "nyligen" som i antikens Grekland och romarriket var det accepterat med pedofili och tidelag. Och vad är det som säger att det inte i framtiden återigen kommer att bli accepterat? Demokratin fungerar så "finurligt" att om majoriteten accepterar det, så blir det lagligt med det, det finns inget rätt och fel egentligen i en demokrati. Om majoriteten accepterar det så är det rätt och lagligt.

Det har inte med fler människor att göra, utan att fler människor får tillgång till porr och omoraliska tv-program (omoraliska enligt bibelns normer).

Du kanske tänker på medeltiden och framåt i västvärlden där kristenheten spred sig, men om man går lite längre bak i tiden till romarriket och antika Grekland, så var det mesta i princip öppet, homosexualitet, pedofili och tidelag. Men jag har för mig att tidelag var lite skamset, men inte för att det var omoraliskt, utan för att man ansåg att personen inte kunde få något bättre.
Ja, fler människor har tillgång till tv nu, jämfört med "bibelns tid".
Men jag tror inte att historierna som berättades då var mer moralisk än det som visas på tv nu.
Det verkar som vissa troende vill att det ska vara "sista tiden" nu, och därför bara koncentrerar sig på det dom tycker är dåligt och ser det som tecken. Detta har pågått i århundraden, skulle jag tro.
Citera
2017-01-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ja, fler människor har tillgång till tv nu, jämfört med "bibelns tid".
Men jag tror inte att historierna som berättades då var mer moralisk än det som visas på tv nu.

Hur/när/vad/var menar du?

Jag menar att tv, massmedia, filmer påverkar många fler människor idag. Om någon berättade en omoralisk berättelse förr i tiden så påverkade inte det lika mycket som en porrfilm eller reklam med sexuella anspelningar och lättklädda kvinnor, omoraliska tv serier som det gör idag i samhället.

Detta är den största påverkan till att människor går ifrån bibelns moral, och det är det som skriftställena som kristna skrev menar:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. " (2 Tim 3:1-4 Bibel2000)

Visst skedde det sådana här saker på Paulus tid också, men i vår tid är det mer extremt och framförallt på hela jorden. Det är bara att tänka på den atmosfär som Trump sprider nu, något liknande har inte skett i världshistorien, som påverkar hela världen.

Tydligen så var inte dom sista dagarna på Paulus tid, så det måste ha skett efter hans tid. Finns det någon annan tid efter Paulus tid som överträffar vår tid med tanke på alla tecken som bibeln ger?

Citat:
Det verkar som vissa troende vill att det ska vara "sista tiden" nu, och därför bara koncentrerar sig på det dom tycker är dåligt och ser det som tecken. Detta har pågått i århundraden, skulle jag tro.

Jo, men om man t.ex. tänker på 1:a och 2:a världskriget och alla frigörelsekrig och andra krig efter 2:a världskriget, så sker det/har skett över hela jorden nu. Förut så handlade det om lokala krig som inte påverkade grannlandet något.

Och t.ex. omoraliskheten kommer att bli mer omfattande med tiden, ju fler människor får tv, mobiler, internet o.s.v. det är ganska uppenbart.

Dessutom sade Jesus att man skulle "höra" om krig och stridslarm:

"Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet." (Matteus 24:6 Bibel2000)

Det är precis det man gör om man slår på nyheterna.
Citera
2017-01-17, 16:28
Medlem
Citat:
Hur/när/vad/var menar du?

Jag menar att tv, massmedia, filmer påverkar många fler människor idag. Om någon berättade en omoralisk berättelse förr i tiden så påverkade inte det lika mycket som en porrfilm eller reklam med sexuella anspelningar och lättklädda kvinnor, omoraliska tv serier som det gör idag i samhället.

Detta är den största påverkan till att människor går ifrån bibelns moral, och det är det som skriftställena som kristna skrev menar:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. " (2 Tim 3:1-4 Bibel2000)

Visst skedde det sådana här saker på Paulus tid också, men i vår tid är det mer extremt och framförallt på hela jorden. Det är bara att tänka på den atmosfär som Trump sprider nu, något liknande har inte skett i världshistorien, som påverkar hela världen.

Tydligen så var inte dom sista dagarna på Paulus tid, så det måste ha skett efter hans tid. Finns det någon annan tid efter Paulus tid som överträffar vår tid med tanke på alla tecken som bibeln ger?

Jo, men om man t.ex. tänker på 1:a och 2:a världskriget och alla frigörelsekrig och andra krig efter 2:a världskriget, så sker det/har skett över hela jorden nu. Förut så handlade det om lokala krig som inte påverkade grannlandet något.

Och t.ex. omoraliskheten kommer att bli mer omfattande med tiden, ju fler människor får tv, mobiler, internet o.s.v. det är ganska uppenbart.

"Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet." (Matteus 24:6 Bibel2000)

Det är precis det man gör om man slår på nyheterna.
Vi människor vänjer oss vid det som visas på TV. Att omoraliska saker visas betyder inte att tittaren automatiskt blir omoralisk. Så man behöver inte bli mer omoraliska för att användandet av mobiler, internet m.m. ökar. Det kan öven öka till att moraliska saker sprids. Många församlingar använder internet, TV m.m. för att sprida sitt budskap. Blir det automatiskt omoraliskt?

Att krig drabbar fler håller jag med om, då vapnen blir "värre".
Citera
2017-01-17, 17:03
Medlem
Citat:
Vi människor vänjer oss vid det som visas på TV. Att omoraliska saker visas betyder inte att tittaren automatiskt blir omoralisk. Så man behöver inte bli mer omoraliska för att användandet av mobiler, internet m.m. ökar. Det kan öven öka till att moraliska saker sprids. Många församlingar använder internet, TV m.m. för att sprida sitt budskap. Blir det automatiskt omoraliskt?

Nej självklart inte, det beror på om man visar moraliska eller omoraliska program. Problemet är ju att det omoraliska överväger i samhället (återigen i jämförelse med bibelns moral). Och nuförtiden när man själv kan välja vad man vill titta på, så kanske man väljer mer och mer program som är omoraliska eftersom det "kittlar" mer än moraliska program.

Jag tänker t.ex. på halshuggningar på internet, många är nog fascinerade av det, men jag är säker på att om man inte mår illa av sådant, så har man börjat kliva över gränsen.

Och självklart blir en person inte automatisk omoralisk genom att titta på omoraliska program, men det påverkar, och i början kanske man blir avtrubbad (vänjer oss ) som du säger, men det innebär att man har närmare till det omoraliska än när man förfasas över det som visas.

Citat:
Att krig drabbar fler håller jag med om, då vapnen blir "värre".

Ja, men många hävdar att vår tid är den mest fredligaste, t.ex. denna artikel som visserligen är från 2012:

"Vi människor tror gärna att vi lever i en våldsam tidsålder. Men detta är en illusion. Antalet offer för krig, mord och tortyr har aldrig varit så lågt som nu. Världen är en mer fredlig plats än någonsin tidigare." http://www.dn.se/nyheter/varlden/var...g-an-nagonsin/

Men att det blir "fred och säkerhet" på jorden är inget problem för bibelns profetior, även det var förutsagt:

"När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbar undergången dem lika plötsligt som värkarna hos en kvinna som ska föda, och de slipper inte undan.
" (1 Thess 5:3 Folkbibeln)

Det ska alltså bli en kort period då världens ledare kan proklamera att världen är en fredlig och trygg plats, men omoraliskheten och brotten mot Guds lagar kommer att vara densamma, om inte bli värre.
Senast redigerad av ttsp 2017-01-17 kl. 17:07.
Citera
2017-01-17, 20:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om man tänker att man accepterade pedofili i Sodom och Gomorra, så är det bättre idag (än så länge),

Så vi är alltså INTE etisk närmare "den sista tiden" nu?
Citera
2017-01-17, 20:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej självklart inte, det beror på om man visar moraliska eller omoraliska program. Problemet är ju att det omoraliska överväger i samhället (återigen i jämförelse med bibelns moral).

Kan du bara bestämma dig istället för att vela omkring vilken väg etiken utvecklas.
Citera
2017-01-23, 22:59
Medlem
[quote=ttsp|59630266]

Det är precis det man gör om man slår på nyheterna.[/QUOTE]

Menar du att det är nyhetsrapporteringen från krigen som uppfyller profetian och inte själva krigen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in