2017-10-25, 15:44
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag är inte och har aldrig varit ett JV, så du kan lägga ner det.

Vi har inte kommit fram till den sista stora nöden som nämns i Matt 24. Hungersnöd i ett visst område i Afrika innebär inte att kraven för Matt 24:21-22, att ingen skulle överleva om Gud inte ingriper, är uppfyllda. Men det var just sånt du tog upp som bevis på att slutet är nära. Det är faktiskt, som titsup säger, exakt samma tolkning som JV gör - och den är fel!

Vad sa Jesus till såna som du?

Ni forskar i skrifterna därför att ni tror att de kan ge er evigt liv. Just dessa vittnar om mig, men ni vill inte komma till mig för att få liv. Människors ära vill jag inte ha, men jag har förstått att ni inte har någon kärlek till Gud. Jag har kommit i min Faders namn, och ni tar inte emot mig. Men kommer någon (falsk profet) i sitt eget namn, så tar ni emot honom. Hur skall ni kunna tro, ni som vill bli ärade av varandra och inte söker äran hos den ende Guden? Tro inte att jag skall anklaga er hos Fadern; den som anklagar er är Mose, han som ni har satt ert hopp till. Om ni trodde på Mose skulle ni tro på mig, ty det var om mig han skrev. Men om ni inte tror på vad han har skrivit, hur skall ni då kunna tro på vad jag har sagt?” Joh 5:39-47

Bara för att du tror att du är bror Duktig när du tolkar skrifterna, betyder inte att det du säger är rätt. Framförallt inte när det kan ifrågasättas, för en absolut sanning kan inte ifrågasättas. Ett exempel på att det du (och JV) säger inte stämmer är ju att krig har förekommit i alla tider sedan Jesus gick på denna jord, och vi har inte sett slutet än.

På ett djupare plan måste jag säga att du inte lyssnar på vad Guds ande säger, eller så är det så att Gud inte vill att du (och JV) ska profetera i hans namn, för du upprepar bara vad andra falska profeter har sagt i många år. Det kommer alltså inte från Guds ande, för du tänker människors tankar, inte Guds tankar. Referenser?

Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi (som har Guds ande och faktiskt lyssnar) tänker Kristi tankar. 1Kor 2:16

Men han vände sig om, och när han såg lärjungarna tillrättavisade han Petrus: ”Håll dig på din plats, Satan. Dina tankar är inte Guds, utan människors.” Mark 8:33

Slutet är inte nära, så du kommer inte att dö än, och då finns tid till omvändelse!

Vilken trosgren tillhör du då? Du kan inte säga inget eftersom du envisas med att dina teorier är rätt. Det är omöjligt att argumentera med dig om man inte vet vilken världsbild eller trosinriktning du har? Så snälla, specificera din position så vi vet vart vi har dig?
Citera
2017-10-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vilken trosgren tillhör du då? Du kan inte säga inget eftersom du envisas med att dina teorier är rätt. Det är omöjligt att argumentera med dig om man inte vet vilken världsbild eller trosinriktning du har? Så snälla, specificera din position så vi vet vart vi har dig?

Det vill jag också veta. Om han påstår att han inte tillhör någon församling, utan tillhör Jesus eller liknande flum, så vet vi att han inte kan hålla sams med andra människor, och därför "frilansar", eller egentligen har en egen liten sekt med endast en person. Enligt bibeln ska man tillhöra en församling för att man ska uppmuntra varandra:

"Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig."(Hebr 10:24-25 Bibel2000)

Jag kommer inte ihåg om jag frågat dig Apologist, tillhör du en församling? Hur stor är den församlingen?
Citera
2017-10-25, 17:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det vill jag också veta. Om han påstår att han inte tillhör någon församling, utan tillhör Jesus eller liknande flum, så vet vi att han inte kan hålla sams med andra människor, och därför "frilansar", eller egentligen har en egen liten sekt med endast en person. Enligt bibeln ska man tillhöra en församling för att man ska uppmuntra varandra:

"Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig."(Hebr 10:24-25 Bibel2000)

Jag kommer inte ihåg om jag frågat dig Apologist, tillhör du en församling? Hur stor är den församlingen?

Är församlings-tillhörighet ett legitimets-krav i religions-debatten?
Citera
2017-10-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är församlings-tillhörighet ett legitimets-krav i religions-debatten?

Nej, inte i religionsdebatten i Flashback, men det förenklar saker och ting i att det t.ex. inte blir missförstånd och antaganden i diskussionen.

När det gäller bibelns kriterier så är det i närmaste avgörande eftersom kristna ska uppmuntra varandra i församlingar:

"Ge akt på er själva och på hela den hjord som den heliga anden satt er att ha uppsikt över, för att ni skall vara herdar för Guds församling som han har vunnit åt sig med sin sons blod." (Apg 20:28 Bibel2000)

Det är inte bibliskt att isolera sig och anse sig vara oberoende av andra:

"Enslingen följer sin egen lust, mot all sund insikt går han till storms. "(Ord 18:1 Folkbibeln)
Citera
2017-10-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Jag ser inte hur min trosinriktning skulle göra någon skillnad, för detta är ett debattforum, och det enda du har att förhålla dig till, om du vill hålla dig on topic och inte gå på person, är vad jag skriver här.
Citera
2017-10-25, 20:21
Medlem
Citat:

Jag "tillhör" inte någon församling, men det gjorde inte Paulus heller vad jag vet, trots hans egna uppmaningar. I stället reste han runt och startade församlingar genom att predika för folk. Ungefär som jag gör här på forumet, där många möts.

Men i vår herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att vara överens och inte dela upp er i olika läger, utan återigen stå eniga i tankar och åsikter. Av Chloes folk har jag nämligen fått höra, mina bröder, att det förekommer motsättningar bland er. Vad jag menar är att ni alla säger: ”Jag hör till Paulus”, eller ”Jag hör till Apollos”, eller ”Jag hör till Kefas”, eller ”Jag hör till Kristus”. Har Kristus blivit delad? Var det kanske Paulus som korsfästes för er, eller var det i Paulus namn ni döptes? 1Kor 1:10-13

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Matt 13:13

Att det jag skriver gör er förbannade, det beror mer på er än på mig, så vem är det som inte kan förlika sig med att jag kan säga nej?
Citera
2017-10-25, 20:34
Medlem
Citat:
Det är inte bibliskt att isolera sig och anse sig vara oberoende av andra:

"Enslingen följer sin egen lust, mot all sund insikt går han till storms. "(Ord 18:1 Folkbibeln)
Jag isolerar mig inte, jag förlitar mig på profeternas ord och Guds ande. Jag gör som Paulus och frågar inte människor om råd, vilket ni gör i era församlingar, för att ni vill bli ärade av varandra och ha gott anseende. Ska jag plocka fram bibelverserna åt dig? Bäst att jag gör det.

Men han som utsåg mig redan i moderlivet och som kallade mig genom sin nåd beslöt att uppenbara sin son för mig, för att jag skulle förkunna evangeliet om honom för hedningarna. Då frågade jag inte någon av kött och blod till råds, inte heller for jag upp till Jerusalem, till dem som var apostlar före mig. Gal 1:15-17

Hur skall ni kunna tro, ni som vill bli ärade av varandra (den yrande kretsen) och inte söker äran hos den ende Guden? Joh 5:44

Allt vad de företar sig gör de för att människorna skall lägga märke till dem. De skaffar sig breda böneremsor och stora manteltofsar. De tycker om att ha hedersplatsen på gästabuden och sitta främst i synagogan, och de vill bli hälsade på torgen och kallas rabbi av alla människor. Matt 23:5-7
Citera
2017-10-25, 20:35
Medlem
Citat:
Jag "tillhör" inte någon församling,

Som jag misstänkte, freelance. Du kan säga vad du vill och hur du vill, och bilda din egen sekt om du vill, utan att ta hänsyn till andra, väldigt bekvämt.

Citat:
men det gjorde inte Paulus heller vad jag vet,

Jo det var just Paulus som uppmanade kristna att församlas:

Och du verkar missa totalt att Paulus underordnade sig besluten från dom äldste i Jerusalem:

"Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem." (Apg 15:2 Bibel2000)

Citat:
trots hans egna uppmaningar. I stället reste han runt och startade församlingar genom att predika för folk. Ungefär som jag gör här på forumet, där många möts.

Hur många församlingar har du startat?

Citat:
Att det jag skriver gör er förbannade, det beror mer på er än på mig, så vem är det som inte kan förlika sig med att jag kan säga nej?

Jag blir inte förbannad, mer än att du t.ex. kallar mig för "korkad" och andra nedvärderande attityder.
Citera
2017-10-25, 20:40
Medlem
Citat:
Jag gör som Paulus och frågar inte människor om råd

Ändå ville Paulus fråga dom äldstes råd i Jerusalem:

Citera
2017-10-25, 20:53
Medlem
Citat:
Som jag misstänkte, freelance. Du kan säga vad du vill och hur du vill, och bilda din egen sekt om du vill, utan att ta hänsyn till andra, väldigt bekvämt.

Och du verkar missa totalt att Paulus underordnade sig besluten från dom äldste i Jerusalem:

"Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem." (Apg 15:2 Bibel2000)

Hur många församlingar har du startat?

Jag blir inte förbannad, mer än att du t.ex. kallar mig för "korkad" och andra nedvärderande attityder.
Det korrekta ordet på svenska är frilans. Problemet med det epitetet är att jag inte tjänar pengar på det jag gör, så du har fel. Jag skiter fullständigt i vad sådana som du tycker om det jag gör, säger eller skriver på forumet.

Underordna sig apostlarnas beslut skulle jag inte kalla det. Han ansåg sig själv vara apostel, och han gick bevisligen emot "apostlarnas beslut" när han skrev om kött av olika slag. Apostlarna bestämde ju att inget kött av kvävda djur fick ätas, medan Paulus inte gjorde någon skillnad alls (ta fram skriftstället om du vet bättre), för hedningarna åt (äter) ju självdöda djur (då tänker jag på poaching som av nån anledning kallas tjuvjakt på svenska). De äter djur med koagulerat blod (alla JV får rysningar nu) som fångats i en fälla. Det är alltså ingen kosher slakt.

Det har ingen betydelse, folk får göra vad de vill enligt mig. Om de känner för att träffas får de göra det.

Du blir inte förbannad? Du satte upp mig på din ignorera-lista för att jag enligt dig inte är "lojal"! Jag är inget JV du!
Citera
2017-10-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ändå ville Paulus fråga dom äldstes råd i Jerusalem:
Ja, tyvärr blev det diskussioner om hur man skulle leva som kristen allteftersom antalet lärjungar växte, men det Paulus syftade till var evangeliet. Det fick han från Gud, inte från människor som predikade för honom.
Citera
2017-10-25, 23:38
Medlem
I USA är det ju en folkrörelse att tro på jordens undergång. Det anses ju nästan vara målet inom både kristendom och judendom.

Jag tror inte egentligen att det handlar om undergång utan om övergång till en ny epok. Även mayaindianerna hade ju någon sådan föreställning.

Jorden har ju genomgått många kataklysmer genom tiderna då nästan allt liv har gått under- Kanske är det något sådant vi står inför igen. En mycket stor katastrof som kanske leder till att 90% av mänskligheten dör. Men de som överlever kan sedan skapa en ny värld som är ren och vacker. I detta nya Atlantis blir människorna nästan som gudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in