2017-01-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Hej
Det är första gången jag skriver på FB. Ny reggad.

När jag läst denna tråd uppfattar jag det som att de flesta verkar tro/hoppas att de gripit rätt gärningsman och det gör jag också.
Men samtidigt tycker jag att det finns ett frågetecken kring taxi bilen.
Vi kallar det Taxispåret
GM hoppar av bussen, det är inget konstigt tycker jag. Kan finnas många anledningar till att hoppa av en buss: kissnödig. må illa etc
Det jag tycker är konstigt är att en taxibil stannar och plockar upp en person. Han kanske ej plockade upp honom.
Vi leker med tanken.
GM hoppar av bussen pga att han ska kissa. När han gjort det så börjar han gå mot Bergsjö. Viker då av mot husen vid Råbo sjön.
Scenario 1
Killen går mot husen i Råbosjön och möter GM som är blodig. GM attackerar killen i handen som skadas. Han flyr då in i skogen.
Scenario 2
Killen går mot husen i Råbo och han hör att det är tumult där inne, ser något och blir rädd. Tänker då att han ska gömma sig i stugan. Skär sig på fönster och börjar blöda. I skräck springer han in i skogen.
Scenario 3
Han hoppar av taxin av någon anledning och scenario 2 eller 3 uppstår.
Scenario 4
Taxikillen är GM och använder sig av historian om att han plockat upp GM och skjutsat honom 500 meter i syfte att rentvå sig själv.

Det är lite konstigt att GM uppsöker akuten för vård. Det är enklare att tänka sig ett skrämt vittne uppsöker akuten för vård.
Jag tycker inte man ska låsa sig vid att man har rätt gärningsman.

Taxichauffören var på väg till bergsjö för att plocka upp folk, såg en man gående efter vägen i kolsvarta mörkret, var då schysst och körde den MGM dock bara 5-600meter. Detta är bekräftat utav diverse personal samt Chauffören själv. GPSen i taxin kan visa exakt vart bilen varit och vilken rutt, och skulle han ha åkt in till råbo och mördat två personer för att sedan fortsätta sitt arbete så skulle centralen blivit fundersam skulle jag tro. Det har även framkommit att offren ringde sos i lugnan ro och det var inget tumult, utan det urartade under samtalet.

Om taxichauffören var på väg till bergsjö, varför skulle han då vända och åka mot hudik, sen vända igen och bege sig mot bergsjö? Han kom från stan. Det här är redan fastställt, tror nog att taxirutten redan är kontrollerad dessutom.

Ingenting som är konstigt med att han uppsöker vård, har var rejält skadad, och vid det där laget visste alla att detta hade hänt. Om han nu är oskyldig, varför sa han då att han aldrig hade lämnat staden? Om han bara klev av vid bromsvallen för att kissa, eller för att han mådde dåligt. Vad gjorde han då i Silja morgonen efter morden om han skulle hem till älgered?
Senast redigerad av Buddisten 2017-01-16 kl. 11:08.
Citera
2017-01-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Hej
Det är första gången jag skriver på FB. Ny reggad.

När jag läst denna tråd uppfattar jag det som att de flesta verkar tro/hoppas att de gripit rätt gärningsman och det gör jag också.
Men samtidigt tycker jag att det finns ett frågetecken kring taxi bilen.
Vi kallar det Taxispåret
GM hoppar av bussen, det är inget konstigt tycker jag. Kan finnas många anledningar till att hoppa av en buss: kissnödig. må illa etc
Det jag tycker är konstigt är att en taxibil stannar och plockar upp en person. Han kanske ej plockade upp honom.
Vi leker med tanken.
GM hoppar av bussen pga att han ska kissa. När han gjort det så börjar han gå mot Bergsjö. Viker då av mot husen vid Råbo sjön.
Scenario 1
Killen går mot husen i Råbosjön och möter GM som är blodig. GM attackerar killen i handen som skadas. Han flyr då in i skogen.
Scenario 2
Killen går mot husen i Råbo och han hör att det är tumult där inne, ser något och blir rädd. Tänker då att han ska gömma sig i stugan. Skär sig på fönster och börjar blöda. I skräck springer han in i skogen.
Scenario 3
Han hoppar av taxin av någon anledning och scenario 2 eller 3 uppstår.
Scenario 4
Taxikillen är GM och använder sig av historian om att han plockat upp GM och skjutsat honom 500 meter i syfte att rentvå sig själv.

Det är lite konstigt att GM uppsöker akuten för vård. Det är enklare att tänka sig ett skrämt vittne uppsöker akuten för vård.
Jag tycker inte man ska låsa sig vid att man har rätt gärningsman.

Kul att det kommer andra förslag på scenarion. Som du skriver, man ska inte låsa sig vid att det är rätt gärningsman. Men samtidigt verkar det vara mycket som talar för att det är så. Polisen har nog fler bevis än vi fått veta. Skulle jag tro.

När ska åtal väckas?
Senast redigerad av Budare123 2017-01-16 kl. 12:49. Anledning: lägga till
Citera
2017-01-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Kul att det kommer andra förslag på scenarion. Som du skriver, man ska inte låsa sig vid att det är rätt gärningsman. Men samtidigt verkar det vara mycket som talar för att det är så. Polisen har nog fler bevis än vi fått veta. Skulle jag tro.

När ska åtal väckas?
Sista januari, men han kommer förmodligen att skjuta på det ännu längre trodde sammens. Om jag inte missminner mig
Citera
2017-01-16, 19:04
Medlem
Några saker som pekar på att det är fel GM som polisen har.
1. Blodspåren slutar vid en väg.(nämns i början av tråden) Någon har haft en bil eller ett fordon där och färden har fortsatt med den.
2. GM verkar inte känna till trakten så bra och stiger av vid fel hållplats och tvingas gå.

Det jag tror är, att den person som sitter häktad känner gärningsmannen. Jag tror att han fick ett telefonsamtal om att han skall möta denna person vid dessa hus och så skulle han få skjuts hem med bilen sedan.
Jag tror att han trodde att personen skulle möta honom i stugan med det sönderslagna fönstret och när ingen öppnade dörren, så kanske han trodde att personen blivit sjuk eller somnat, så han använder sin hammare till att slå sönder fönstret. Skär sig illa.
Huset är tomt.
Han går till det upplysta huset, hittar den riktiga GM och de tar sig genom skogen till bilen.
Kör hem.
Den unge killen är skadad och såret behöver sys. Han körs tillbaka och är beredd att bära skulden för dådet, eftersom blodet kommer att visa att han är oskyldig.

Motivet till detta dåd är troligen någon affär som gått helt snett. Man diskuterar i termer av "du lovade, nej du minns fel..."
Så när kvinnan inte kan få ut männen, så ringer hon polisen och det manliga offret tar telefonen och säger försmädligt: Här finns en karl som säger att han tappat minnet!
Varpå den riktiga förövaren "ser rött" och bara hugger och slår med allt han hittar! Om kvinnan stör med sitt skrik så hugger eller slår han henne också för att tysta henne.
Och...
Jag tror att det är den fängslades far. Det skulle förklara tystnaden och de långsökta förklaringarna.
Citera
2017-01-16, 19:35
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
1. Blodspåren slutar vid en väg.(nämns i början av tråden) Någon har haft en bil eller ett fordon där och färden har fortsatt med den.
2. GM verkar inte känna till trakten så bra och stiger av vid fel hållplats och tvingas gå.

Det jag tror är, att den person som sitter häktad känner gärningsmannen. Jag tror att han fick ett telefonsamtal om att han skall möta denna person vid dessa hus och så skulle han få skjuts hem med bilen sedan.
Jag tror att han trodde att personen skulle möta honom i stugan med det sönderslagna fönstret och när ingen öppnade dörren, så kanske han trodde att personen blivit sjuk eller somnat, så han använder sin hammare till att slå sönder fönstret. Skär sig illa.
Huset är tomt.
Han går till det upplysta huset, hittar den riktiga GM och de tar sig genom skogen till bilen.
Kör hem.
Den unge killen är skadad och såret behöver sys. Han körs tillbaka och är beredd att bära skulden för dådet, eftersom blodet kommer att visa att han är oskyldig.

Motivet till detta dåd är troligen någon affär som gått helt snett. Man diskuterar i termer av "du lovade, nej du minns fel..."
Så när kvinnan inte kan få ut männen, så ringer hon polisen och det manliga offret tar telefonen och säger försmädligt: Här finns en karl som säger att han tappat minnet!
Varpå den riktiga förövaren "ser rött" och bara hugger och slår med allt han hittar! Om kvinnan stör med sitt skrik så hugger eller slår han henne också för att tysta henne.
Och...
Jag tror att det är den fängslades far. Det skulle förklara tystnaden och de långsökta förklaringarna.

Ja där har vi ännu ett uppslag.

Men varför tror du att det är hans pappa? Visst är han blodtörstig osv men kan han mörda människor? Är han inte bara en feg lirare som skjuter o slaktar försvarslösa djur??
Sitter du inne med info? Vad vet vi om pappans affärer med BO? Känner dom varandra?

Tänkte på en sak, kanske en bagatell men varför kallar hon MGM för karl i telefonsamtalet?
Vore det inte mer självklart att kalla Simon, om det nu var han, för pöjk??
Citera
2017-01-16, 20:00
Medlem
Citat:

1, Simon hade handen i väskan när han fick skjuts, och tidigare har det nämts att han hade den i en (damväska?) på akuten dvs. Inte helt säker. Men i en väska sa kvinnan som plockade upp honom.
Han sprang förmodligen därifrån efter dåden, tänkte inte riktigt utan sprang bara, sedan insåg han kanske hur mycket det egentligen blödde varpå han kanske lindade den med kläder han hade med sig, har nämts att polisen hittat blodiga kläder i väskan. Och varför åkte dom till sjukhuset dagen efter, och inte till någon annan ort istället om det nu fanns en bil med i bilden, kunde ju lätt åkt från Silja ut till e4 sedan till Gävle eller Sundsvall.

2, mannen som fick skjuts utav taxichauffören var Simon Persson. Det är också fastställt. Varför skulle Simon hoppa av bussen överhuvudtaget egentligen när han bor i älgered? Och enligt han själv så har han inte lämnat staden, vad gjorde han då i Silja morgonen efter morden. Dessutom massor med vittnen som sett honom åka buss samt taxichauffören då.

Intressanta teorier, men har man följt tråden och kollat vilka fakta som faktiskt kommit in så kan man lätt sålla bort en hel del, enligt mig iallafall 😊
Citera
2017-01-16, 20:07
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Men varför tror du att det är hans pappa? Visst är han blodtörstig osv men kan han mörda människor? Är han inte bara en feg lirare som skjuter o slaktar försvarslösa djur??
Jaså nu är du tillbaka med ditt dravel. Det finns ingenting som pekar åt någon annan gärningsman, speciellt inte pappan. Han gillar jakt som tusentals andra i detta land.
Citera
2017-01-16, 20:15
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jaså nu är du tillbaka med ditt dravel. Det finns ingenting som pekar åt någon annan gärningsman, speciellt inte pappan. Han gillar jakt som tusentals andra i detta land.

Dravel och dravel, det får stå för dig.

Om du tog dig tid att läsa och försöka förstå vad som skrivs så hade du aldrig skrivit detta meningslösa inlägg. Jag frågade om det verkligen kan vara pappan, läs och försök förstå.
Att han gillar jakt är helt klart det vet vi alla!
Men om han kan mörda annat än försvarslösa djur är frågan??!!
Citera
2017-01-16, 20:17
Medlem
Citat:

Huset är tomt.
Kör hem.

Och...

Men bra!
Nu fick du igång virrpannan som vill blanda in pappa jägare igen...
För övrigt inga lysande slutsatser om du följt med i tråden.
Citera
2017-01-16, 20:21
Medlem
5549s avatar
Citat:
Dravel och dravel, det får stå för dig.

Om du tog dig tid att läsa och försöka förstå vad som skrivs så hade du aldrig skrivit detta meningslösa inlägg. Jag frågade om det verkligen kan vara pappan, läs och försök förstå.
Att han gillar jakt är helt klart det vet vi alla!
Men om han kan mörda annat än försvarslösa djur är frågan??!!
Det är dravel, det håller nog alla med om. Och mitt svar i övrigt var mer riktat generellt åt teorin om en till/en annan GM, som användaren torppet kom med.

Du borde ändå tänka på att det är en (till 99.9% förmodad) oskyldig anhörig du pratar om.
Citera
2017-01-16, 20:35
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det är dravel, det håller nog alla med om. Och mitt svar i övrigt var mer riktat generellt åt teorin om en till/en annan GM, som användaren torppet kom med.

Du borde ändå tänka på att det är en (till 99.9% förmodad) oskyldig anhörig du pratar om.

Jag har aldrig anklagat honom, förstår inte hur du kan missuppfatta allt så groteskt?
Citera
2017-01-16, 20:40
Medlem
Citat:
Jag har aldrig anklagat honom, förstår inte hur du kan missuppfatta allt så groteskt?

Du anklagar honom hela tiden att vara en blodtörstig mördare. Har du till och med missat det själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in