2017-01-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Hur gör jag en vanlig kontant överföring mellan två konton? båda kontona finns på avanza. dock är det olika personer som äger kontona.
Går inte att överföra mellan olika personer. Ta ut pengarna till din vanliga bank och sen sätter du in dem på den andra personens Avanza-konto.
Citera
2017-01-13, 10:31
Medlem
Hej Avanza,
Jag ska använda er portföljgeneratorn, men jag vill i första hand sätta in en summa pengar först, för att sedan gå över till månadsspar, hur gör jag det rent tekniskt på hemsida?
Citera
2017-01-14, 10:11
Medlem
glemmys avatar
Varför går det så trögt att skapa en portföljrapport? ~15 min.
Är det någon slags medveten fördröjning så att det inte ska missbrukas?

Knappast att det kan vara så betungande för ert system.
Citera
2017-01-15, 03:40
Medlem
Blev nyss medlem på avanza. Frågor om aktier och sparkonto

Registrerade mig nyss på Avanza för två syften. Ett för att ha ett sparkonto och det andra att investera i aktier. Tänkte ställa några frågor innan jag sätter in pengar, jättetacksam för svar.

Sparkonto på Avanza

- Avanza har ett sparkonto som heter klarna 12 månader, man är alltså bunden 1 år och får en ränta på 0,9 procent. Anta att jag sätter in 10000k idag den 14 januari, alltså är jag bunden till den 14 januari 2018. Men kan jag göra fri insättningar på det kontot? Dvs säga lägga in pengar varje månad? Och kommer bindningstiden då förflyttas med ett år eller gäller det fortfarande 14 januari 2018?

- Skattas vinsten automatiskt?

Aktier

- Jag kommer lägga in mina pengar, till att börja med, på Kinnevik. Nu finns det Kinnevik A och Kinnevik B, vad är skillnaden och vad ska man ta?

- Skattar man vinsten? Görs det automatiskt eller måste man själv lösa det?

- Har hört att INGA extra avgifter förekommer under 50000k? Stämmer detta? Så jag bara köper aktiern och behöver inte oroa mig för några andra avgifter? Vad händer när jag passerat 50K? Kostar det att ha ett konto? Betalar man för kontot även om man går minus?

- Vad menas med förlustavdrag? Har googlat men fastnar inte

Oerhört tacksam för svar!
Citera
2017-01-15, 06:40
Medlem
ihelps avatar
Vad för typ av konto har du öppnat hos avanza? Är det ISK konto så behöver du inte deklarera,eller rättare sagt bankerna skickar in uppgifter om dit innehav till skatteverket. Till skillnad från aktiefond där du måste deklarera varje innehav osv.

Varför vill du öppna ett sparkonto hos avanza där det ger 0.9% det är lika med att förlora pengar, viss säkerhet över det hela men satsa hellre på någon fond om du vill spela på det säkra?
Citera
2017-01-15, 06:50
Medlem
hieroboams avatar
Om du har det vanligaste nybörjarkonton skattas allt automatiskt. Över 50000 måste du betala courtage när du köper aktier. Kontot kostar inget i sig. Förlustavdrag innebär (tror jag?) att om du tjänar 1000kr och sen förlorar 1000kr så slipper du betala skatt på de 1000kr du tjänade.

A aktier har mer röster i bolagsstämman. Det betyder inget för dig som småsparare. Generellt borde man köpa den som har mest omsättning för att den är lättare att handla med, det blir lite knepigt om man är helt ny och skillnaden är minimal, så bara köp B aktier eller vad du känner för.
Citera
2017-01-15, 11:23
Medlem
Kolla så du ändrat din förmånsnivå till start så du får gratis courtage. Har för mig du inte har rätt nivå automatiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av NP.S
Registrerade mig nyss på Avanza för två syften. Ett för att ha ett sparkonto och det andra att investera i aktier. Tänkte ställa några frågor innan jag sätter in pengar, jättetacksam för svar.

Sparkonto på Avanza

- Avanza har ett sparkonto som heter klarna 12 månader, man är alltså bunden 1 år och får en ränta på 0,9 procent. Anta att jag sätter in 10000k idag den 14 januari, alltså är jag bunden till den 14 januari 2018. Men kan jag göra fri insättningar på det kontot? Dvs säga lägga in pengar varje månad? Och kommer bindningstiden då förflyttas med ett år eller gäller det fortfarande 14 januari 2018?

- Skattas vinsten automatiskt?

Aktier

- Jag kommer lägga in mina pengar, till att börja med, på Kinnevik. Nu finns det Kinnevik A och Kinnevik B, vad är skillnaden och vad ska man ta?

- Har hört att INGA extra avgifter förekommer under 50000k? Stämmer detta? Så jag bara köper aktiern och behöver inte oroa mig för några andra avgifter? Vad händer när jag passerat 50K? Kostar det att ha ett konto? Betalar man för kontot även om man går minus?

Citera
2017-01-15, 12:08
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NP.S

Om du använder ett Investeringssparkonto (vilket du bör göra) så behöver du inte ta upp det i deklarationen utan det beskattas automatiskt va en schablonbeskattning på det totala värdet på innehavet på kontot, vilket är mycket förmånligare och enklare än ett vanligt aktiekonto.

Skillnaden på A och B-aktier är endast röstetalet, dvs hur många röster man har på bolagsstämman. Det är i stort sett bara intressant för storägare som vill ha kontroll över bolaget utan att behöva ha en aktiemajoritet. För dig som aktiesparare är B-aktien bättre eftersom det finns fler och att omsättningen är högre. Dvs den är enklare att sälja och köpa.

Förlustavdrag är att man kan "kvitta" förlust i en aktie mot vinst i en annan och alltså minska skatten på den man gör vinst i. Men det är ingenting som man kan göra med aktier i ett Investeringssparkonto eftersom man där skattar för hela värdet.
Citera
2017-01-15, 13:07
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Finns det någon möjlighet än att dela upp portförljen i underkategorier?

Exempelvis ISK-fortförlj:
- Långtidssparning
- Kortid
- Wildcard

Etc?
Citera
2017-01-15, 15:17
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Finns det någon möjlighet än att dela upp portförljen i underkategorier?

Exempelvis ISK-fortförlj:
- Långtidssparning
- Kortid
- Wildcard

Etc?

Starta flera olika jag har en för pension en för mitt större sparande och en lite mer kortsiktig. Funderar även på att ha en med bara fonder men har inte gjort så än.
Citera
2017-01-15, 17:21
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Starta flera olika jag har en för pension en för mitt större sparande och en lite mer kortsiktig. Funderar även på att ha en med bara fonder men har inte gjort så än.
Om jag har 3 isk och flyttar inom dom så blir det inte extraskattat eller extra byråktari som måste genomföras? Samma fråga med KF-konto.
Citera
2017-01-15, 18:25
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Om jag har 3 isk och flyttar inom dom så blir det inte extraskattat eller extra byråktari som måste genomföras? Samma fråga med KF-konto.

Så länge det är inom samma ISK nej men att flytta mellan dem gör så att du får betala skatt.
KF vet jag inte då jag glömt hur skatten beräknas i en KF men det finns säkert mycket information på Avanza eller på andra sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in