2017-01-14, 21:15
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag har inte läst deras tidningar på många år. Något sådant skrev de inte i vskttornet förr.

Hur ska jag uttrycka det här 😞
Förr sas det att de var vägledda av gud, nu av änglar.
När jag och en kompis började studera och vi trodde att man kunde ha skyddsänglar, fick vi höra att det var onda andar, demoner som lurade folk att de vara goda, utan bara försökte dra bort människor från gud.

De pratade om tiden innan syndafallen, då manliga änglar kom ner på jorden för att ha sex med kvinnor.

Nu plötsligt är det positivt att ha kontakt med änglar, eftersom de inte har kontakt med gud, hur vet de styrande att det inte är onda änglar?

Styrande kretsens makt är byggd på deras cirkelresoneringar och nonsens paketerad i finurligt konstruerade ordlekar många vilsna och sårbara människor tar till sig som sanning.
"Since Jehovah God and Jesus Christ completely trust the faithful and discreet slave, should we not do the same?" Watchtower 2009 Feb 15 p.27
Men återigen är det styrande kretsen som här talar för Jehova. Hur vet vi att Jehova verkligen litar till fullo på styrande kretsen? Jo, för att styrande kretsen säger så.
Citera
2017-01-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Styrande kretsens makt är byggd på deras cirkelresoneringar och nonsens paketerad i finurligt konstruerade ordlekar många vilsna och sårbara människor tar till sig som sanning.
"Since Jehovah God and Jesus Christ completely trust the faithful and discreet slave, should we not do the same?" Watchtower 2009 Feb 15 p.27
Men återigen är det styrande kretsen som här talar för Jehova. Hur vet vi att Jehova verkligen litar till fullo på styrande kretsen? Jo, för att styrande kretsen säger så.

Nu vet övriga jehovas vittnen hur det ligger till.
Jag undrar verkligen vad de tänker om allt som står i vakttornet nu för tiden.
Citera
2017-01-14, 22:35
Medlem
Vakttornet har lekt med medlemmarna. De sitter säkert och skrattar när de kommer överens om vad som är det "nya ljuset" för de vet att deras medlemmar är så fast i JW, för de har byggt upp hela sitt liv kring detta. En del har väl missionerat i 40-50 år och spridit det som vakttornet sagt i tron att det var sant och att de var inspirerade av Gud (eller som de då felaktigt benämner Jehovah), och nu kan de läsa i sin kommande publikation att det är inte inspirerade...vakttornet avsäger sig allt ansvar.

De säger att de är vanliga män som tolkat bibel, och om de har fel så kan ingen skylla på dem, för de har nu sagt att de inte företräder Gud och inte kan hållas ansvariga för eventuella fel som det medför/eller har medfört medlemmarna.

Jag har alltid velat att JV ska avslöjas och att medlemmar ska lämna irrläran, men detta är väl magstarkt, att deras egna ledare helt sonika skriver typ : Jo just det...vi företräder inte Gud...sorry för eventuella problem det må ha åsamkat er
Citera
2017-01-14, 22:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Det patologiska i det hela är att det vanliga vittnet inte reagerar nämnvärt på uttalanden som i Feb '17 VT studieartikel. Det mesta går in i ena örat och ut ur det andra. Det är för att dom har överlåtit allt tänkande till styrande kretsen och känner sig helt trygga i denna förordning. De skulle kunna komma ut imorgon och säga att "allt är bara en lögn, Jehova var aldrig sant, vi gjorde detta bara för pengarnas skull" och vittnena skulle på något vis hitta ett sätt att rationalisera denna information och traggla vidare som om inget hänt. De skulle använda sig av gammalt material om inget nytt produceras längre och tro att detta är minsann tecknet på att den stora vedermödan nu har börjat. "Satan har tagit över kontrollen som ett sista försök att överrumpla oss" och de skulle bunkra upp med mat och sitta i sina källare och trycka.

Det går att leda en häst till vatten men det går inte att tvinga den att dricka. Jag tror det är omöjligt att få ett vittne att se vilken lögn den gått på. "Det är enklare att få någon att gå på en lögn än att få den att inse att den gått på en lögn" När ett vittne vaknar upp måste bero på denne själv, ingen annan. Det går att så frön lite här och där men var och en måste på eget bevåg komma till insikt. Som tur är så finns det trots allt många vittnen som självständigt vaknar upp och lämnar orgen. Och det har vi faktiskt styrande kretsen och skrivkommissionen att tacka för. Som jag skrivit innan, jag nästan tror att de -vill- att medlemmarna överger orgen.
Citera
2017-01-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Tänk att det skulle ta 50 år att koma fram till det beslutet

Om inte priset för att lämna vore så högt skulle många begära utträde snabbare. Resultatet av den obibliskt stränga uteslutningspolicyn är att många stannar i församlingen trots att de inte vill vara där.
Citera
2017-01-15, 04:55
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Om inte priset för att lämna vore så högt skulle många begära utträde snabbare. Resultatet av den obibliskt stränga uteslutningspolicyn är att många stannar i församlingen trots att de inte vill vara där.

1 kor 5:11-13
2 joh 9-11

Matt 18:15-17

är verser som används som grund för uteslutning. Så visst finns det biblisk grund att utesluta syndare och att inte vara i sällskap med de.
Citera
2017-01-15, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
2 joh 9-11

är verser som används som grund för uteslutning. Så visst finns det biblisk grund att utesluta syndare och att inte vara i sällskap med de.

Och syndare är man automatiskt om man lämnar församlingen?

Dessutom skrev jag inte att uteslutning är obibliskt. Läs igen.
Citera
2017-01-15, 10:09
Medlem
Citat:

Varför inte bara stanna hemma från mötena?
Då blir man overksam.
Citera
2017-01-15, 10:12
Medlem
Citat:
Då blir man overksam.

Många gör nog så. Är det din rekommendation? Tycker du det är ärligt om man tappat tron på att Jv har sanningen?
Citera
2017-01-15, 10:33
Medlem
Citat:
Då blir man overksam.

Sant. Många gör så och det funkar sålänge man kan finna sig i att klä skott för sånt man tycker är fel ( som tex policyn kring pedofiler ). Du kan direkt översätta antalet overksamma till individer som inte vill vara kvar men stannar för att priset för att lämna är för högt.
De människorna befinner sig i andlig fångenskap.
Citera
2017-01-15, 12:16
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Och syndare är man automatiskt om man lämnar församlingen?

Dessutom skrev jag inte att uteslutning är obibliskt. Läs igen.

Att inte umgås och hälsa på uteslutna stöds av dessa verser jag skrev, 1 kor 5:11-13 , 2 joh 9-11 och matt 18:15-17, enligt vittnena.

Och det är ju enligt dessa verser uteslutningspolicyn inom jehovas vittnen baseras på.

men att inte umgås med uteslutna är det enda jag ser att bibeln stödjer.

Men att man undviker all kontakt med nån som lämnar frivilligt, kan det inte vara så att om man avsäger sig sin tro,trots att man lovat tjäna honom genom överlämnadet och dopet så bryter man löftet. Som att man säger att man inte längre vill vara på guds sida längre och medvetet väljer detta. Eller om man inte mer vill vara i det andliga paradiset så har man ju bara satans värld att välja på. Är inte det som vittnen tänker när det gääler nån som lämnar frivilligt?

Men annars tycker jag det är lite fel om jag tänker efter att bryta med nån som frivilligt lämnar jehovas vittnen. Om man enligt vittnena har en fri vilja som man har rätt att använda, så motsäger det lite att man förlorar hela sin bekantskrets i o m lämnandet av jv orgen.

Du som var äldste Avfallit. Var du med i nån dömande kommittee som äldste? har du själv varit med och uteslutit nån?
Citera
2017-01-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
2 joh 9-11

Ingen här har väl påstått att det inte skulle finnas någon biblisk grund för uteslutning?
Men frågan som har varit uppe är JVs sätt att hantera uteslutningar. Är det sättet verkligen i enlighet med Bibeln?

I Kor har vi ett bra exempel, i kap 5 i 1 Kor talas det om en uteslutning, av en man som lever med sin faders hustru. Svår otuktssynd alltså! Han blir utesluten! Men vad händer sedan?

I 2 Kor 2 skriver Paulus till församlingen angående detta, inte så länge efteråt:
"Nu är det likväl nog med den näpst som han har fått mottaga från de flesta bland eder." 2 Kor 2:6.
1917.
Hoppsan; "näpst från de flesta" i församlingen. Inte från alla. Och ändå går inte Paulus tillrätta med de församlingsmedlemmar som inte visade mannen någon näpst..
Så går det inte till i JV idag, utan man kan tom bli utesluten om man umgås med en utesluten. Se fallet Ray Franz.

Men det är inte nog, Paulus fortsätter i vers 7 " I mån alltså nu tvärtom snarare förlåta och trösta honom, så att han icke till äventyrs går under genom sin alltför stora bedrövelse.
Därför uppmanar jag eder att fatta ett gemensamt beslut om att bemöta honom med kärlek."

Så går det knappast till bland JV, eller hur. Snabb återupptagning efter svår omoraliskhet, och ingenting om att han skulle gå till mötena under en period utan att någon pratade med honom.

Så var finns grunden för att straffa de som fortsätter att umgås med en utesluten, tex en nära släkting?
Och var finns grunden för att de som vill komma tillbaka ska gå på mötena under en längre tid, sitta längs bak, och inte prata med någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in