2017-01-14, 22:03
  #8581
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doh94
Har hycklaren bara ätit för lite kolhydrater ikväll eller lyckades han inte undvika reavinstskatten på fastigheten?

Nu var det en klumpsumma som jag ville betala för de månader jag blev medlem, i tron om att jag hade a-kassa från det. Nej därför jag startade en tråd här för att få svar av någon som har bra koll då jag tidigare läst att folk lyckats få retroaktivt medlemskap. Givetvis berättade jag inte för administratören att jag hade tänkt använda mig av a-kassan en kort period innan jag går över till nytt jobb. Skrev redan från början att det var klantigt att missa raden i blanketten så det är inget jag försöker dölja.

Du kan inte teckna hemförsäkring efter du har fått inbrott och tro att du får pengar. Precis samma gäller här.
__________________
Senast redigerad av Boomshiggabang 2017-01-14 kl. 22:05.
Citera
2017-01-14, 22:09
  #8582
Medlem
teasardigs avatar
Snälla tänk efter lite. Om man kunde göra på det sättet du vill, vad skulle hindra varenda en från att göra exakt samma sak och inte betala a-kassemedlemskap förrän man känner att man riskerar uppsägning? Bara idioter skulle ju vara med i a-kassan då.
Citera
2017-01-14, 22:21
  #8583
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doh94
Glömde inte bli medlem utan missade att fylla i. Frågar kunniga om det går att lösa i efterhand alltså få retroaktivt medlemskap i a-kassan. Jag är alltså helt ointresserad av din åsikt huruvida det är rätt att använda sig av a-kassa.
Gissar att du känner dig kränkt då du är här och kommenterar. Måste vara jobbigt för dig med vetskapen om hur många det är som använder sig av a-kassa.

Citat:
Ursprungligen postat av doh94
Frågar kunniga om det går att lösa i efterhand alltså få retroaktivt medlemskap i a-kassan.

Citat:
Ursprungligen postat av doh94
Har hycklaren bara ätit för lite kolhydrater ikväll eller lyckades han inte undvika reavinstskatten på fastigheten?

Nu var det en klumpsumma som jag ville betala för de månader jag blev medlem, i tron om att jag hade a-kassa från det. Nej därför jag startade en tråd här för att få svar av någon som har bra koll då jag tidigare läst att folk lyckats få retroaktivt medlemskap. Givetvis berättade jag inte för administratören att jag hade tänkt använda mig av a-kassan en kort period innan jag går över till nytt jobb. Skrev redan från början att det var klantigt att missa raden i blanketten så det är inget jag försöker dölja.

Men vad är det du inte förstår??? Om regelverket säger att man inte blir medlem förrän man ansöker, så förefaller det ju märkligt att sitta på FB och efterfråga kunniga personer om vad som gäller, och dessutom kasta skit på dom som svar dig att du inte kan bli medlem retroaktivt. Som sagt vad är det du inte förstår, varför frågar du vad som gäller när det så tydligt framgår i regelverket om vad som gäller. 34 § i lag om arbetslöshetskassor säger:

"Rätt att bli medlem i en arbetslöshetskassa har var och en som vid ansökningstillfället förvärvsarbetar och uppfyller villkoren i kassans stadgar om arbete inom kassans verksamhetsområde. Även den som vid ansökningstillfället inte arbetar har rätt att bli medlem i en arbetslöshetskassa, om han eller hon uppfyllde villkoren när han eller hon senast arbetade. Rätt att bli medlem har dock inte den som är medlem i en annan arbetslöshetskassa eller har fyllt 64 år. När medlemskap i arbetslöshetskassan beviljas anses inträdet i kassan ha skett första dagen i den kalendermånad när ansökan om medlemskap gjordes."

Vad är det som är så oklart som du inte förstår som gör att du måste kasta skit på dom som svarar dig i tråden?
Citera
2017-01-14, 22:32
  #8584
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doh94
Nej det stämmer ju, men eftersom risken är stor att jag blir uppsagd så vore det bra att ha a-kassa då.
I värsta fall blir jag medlem denna månad och jobbar tills dess eller byter jobb.
Men om du missar att fylla i ditt medlemskap hur kan du undvika att se vad du betalar för varje månad? Låter bara som du nu efterhand vill skydda dig själv och betala in retroaktivt för att säga upp dig och tro du får akassa, vilket du inte hade fått ändå. Bättre du byter jobb omgående och hoppas du trivs bättre på nästa.
Citera
2017-01-14, 22:38
  #8585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Men om du missar att fylla i ditt medlemskap hur kan du undvika att se vad du betalar för varje månad? Låter bara som du nu efterhand vill skydda dig själv och betala in retroaktivt för att säga upp dig och tro du får akassa, vilket du inte hade fått ändå. Bättre du byter jobb omgående och hoppas du trivs bättre på nästa.

Sant. Dock styrs mycket vad arbetsgivarintyget har för ifyllda boxar. TS liv i närtid styrs av boxarna. A-kassa betalas inte ut utan ifyllt arbetsgivarintyg. Rymdkram.
Citera
2017-01-14, 22:39
  #8586
Medlem
Nu är det inte så att han glider in på en räckmacka och tror han ska få semester utan han missade kryssa för en rad. Ett enkelt misstag som jag tror många gör framförallt äldre.

Hela hans tanke med att gå med facket var att få a-kassa och inte betala de lata jävlarna som dricker skumpa på dyra hotell. Med största sannolikhet är han dessutom anställd av bemanningsföretag som nästan alla är idag och säger företaget att det inte behövs så kan facket inte göra ett skit så dina pengar som du betalat till facket kunde du lika gärna torka dig i röven med.

Mitt tips är verkligen att inte betala denna lögnaktiga organisation.


Så typiskt svensk att alla säger att det är hans fel och man måste följa allt till punkt o pricka. Han gjorde ett enkelt misstag det kan vem som helst se.

Inte undra på att svenskarna snart är utblandade och era kvinnor våldtas medan ni ska rätta andra efter a-kassa.....
Citera
2017-01-14, 22:54
  #8587
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Nu är det inte så att han glider in på en räckmacka och tror han ska få semester utan han missade kryssa för en rad. Ett enkelt misstag som jag tror många gör framförallt äldre.

Hela hans tanke med att gå med facket var att få a-kassa och inte betala de lata jävlarna som dricker skumpa på dyra hotell. Med största sannolikhet är han dessutom anställd av bemanningsföretag som nästan alla är idag och säger företaget att det inte behövs så kan facket inte göra ett skit så dina pengar som du betalat till facket kunde du lika gärna torka dig i röven med.

Mitt tips är verkligen att inte betala denna lögnaktiga organisation.


Så typiskt svensk att alla säger att det är hans fel och man måste följa allt till punkt o pricka. Han gjorde ett enkelt misstag det kan vem som helst se.

Inte undra på att svenskarna snart är utblandade och era kvinnor våldtas medan ni ska rätta andra efter a-kassa.....
Hur kan man missa vad man månad efter månad betalar för? Då borde man klassas med en diagnos och bli omyndigförklarad.
Citera
2017-01-14, 23:18
  #8588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Men om du missar att fylla i ditt medlemskap hur kan du undvika att se vad du betalar för varje månad? Låter bara som du nu efterhand vill skydda dig själv och betala in retroaktivt för att säga upp dig och tro du får akassa, vilket du inte hade fått ändå. Bättre du byter jobb omgående och hoppas du trivs bättre på nästa.

Betalat en medlemsavgift varje månad, jag har då trott att summan är för både a-kassa och fackavgift. Japp det är förmodligen det bästa.
Citera
2017-01-14, 23:27
  #8589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Men vad är det du inte förstår??? Om regelverket säger att man inte blir medlem förrän man ansöker, så förefaller det ju märkligt att sitta på FB och efterfråga kunniga personer om vad som gäller, och dessutom kasta skit på dom som svar dig att du inte kan bli medlem retroaktivt. Som sagt vad är det du inte förstår, varför frågar du vad som gäller när det så tydligt framgår i regelverket om vad som gäller. 34 § i lag om arbetslöshetskassor säger:

"Rätt att bli medlem i en arbetslöshetskassa har var och en som vid ansökningstillfället förvärvsarbetar och uppfyller villkoren i kassans stadgar om arbete inom kassans verksamhetsområde. Även den som vid ansökningstillfället inte arbetar har rätt att bli medlem i en arbetslöshetskassa, om han eller hon uppfyllde villkoren när han eller hon senast arbetade. Rätt att bli medlem har dock inte den som är medlem i en annan arbetslöshetskassa eller har fyllt 64 år. När medlemskap i arbetslöshetskassan beviljas anses inträdet i kassan ha skett första dagen i den kalendermånad när ansökan om medlemskap gjordes."

Vad är det som är så oklart som du inte förstår som gör att du måste kasta skit på dom som svarar dig i tråden?

Frågade här eftersom det tydligen var folk som faktiskt fått bli medlem retroaktivt.. Sen om det är sant eller inte är en annan sak.

Vad är ditt problem? Svarade jag dig genom att kasta skit på dig eller?
Citera
2017-01-14, 23:34
  #8590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Hur kan man missa vad man månad efter månad betalar för? Då borde man klassas med en diagnos och bli omyndigförklarad.

Oftast dras de autogiro och så står det kanske ifmetall eller liknande. Har man 10 autogiro på det så kanske man inte lägger märke till att det inte betalar till a-kassa utan bara facket?

Om du säljer glass och vaniljglass och det kommer en snubbe som säger att han älskar vaniljglass och inte alls gillar vanlig glass och skulle vilja beställa en glass. Visst fan kan du sätta ihop 1+1 och räkna ut att han vill ha en vaniljglass ?

Det är samma skitfolk som sitter bakom facken. De åker runt till företagen och pratar och predikar till nyanställda att de måste vara med i facket och vill man inte så blir de arga.
Citera
2017-01-14, 23:52
  #8591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Nu är det inte så att han glider in på en räckmacka och tror han ska få semester utan han missade kryssa för en rad. Ett enkelt misstag som jag tror många gör framförallt äldre.

Hela hans tanke med att gå med facket var att få a-kassa och inte betala de lata jävlarna som dricker skumpa på dyra hotell. Med största sannolikhet är han dessutom anställd av bemanningsföretag som nästan alla är idag och säger företaget att det inte behövs så kan facket inte göra ett skit så dina pengar som du betalat till facket kunde du lika gärna torka dig i röven med.

Mitt tips är verkligen att inte betala denna lögnaktiga organisation.


Så typiskt svensk att alla säger att det är hans fel och man måste följa allt till punkt o pricka. Han gjorde ett enkelt misstag det kan vem som helst se.

Inte undra på att svenskarna snart är utblandade och era kvinnor våldtas medan ni ska rätta andra efter a-kassa.....

Helt klart mitt fel med missen, men verkar ju vara vissa som fått betala i efterhand för medlemskap till tidigare datum. Därav tråden. Nä, kommer helt klart gå ur facket! Över 500kr månaden och då har det inte ens varit med a-kassa avgift som jag trodde.
Citera
2017-01-15, 00:02
  #8592
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Oftast dras de autogiro och så står det kanske ifmetall eller liknande. Har man 10 autogiro på det så kanske man inte lägger märke till att det inte betalar till a-kassa utan bara facket?

Om du säljer glass och vaniljglass och det kommer en snubbe som säger att han älskar vaniljglass och inte alls gillar vanlig glass och skulle vilja beställa en glass. Visst fan kan du sätta ihop 1+1 och räkna ut att han vill ha en vaniljglass ?

Det är samma skitfolk som sitter bakom facken. De åker runt till företagen och pratar och predikar till nyanställda att de måste vara med i facket och vill man inte så blir de arga.
Jag köper grejen med autogiro men man borde ju ha lite koll på vad man betalar för. Ditt exempel är som Per köper en bil med trafikförsäkring och sedan total kvaddar den och sen hävdar att han har helförsäkring men missat det pga autogiro och således vill ha det retroaktivt. TS har fått bra svar vi låter det ligga där om han är nöjd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in