Citat:
Ursprungligen postat av
doh94
Glömde inte bli medlem utan missade att fylla i. Frågar kunniga om det går att lösa i efterhand alltså få retroaktivt medlemskap i a-kassan.

Jag är alltså helt ointresserad av din åsikt huruvida det är rätt att använda sig av a-kassa.
Gissar att du känner dig kränkt då du är här och kommenterar. Måste vara jobbigt för dig med vetskapen om hur många det är som använder sig av a-kassa.

Citat:
Ursprungligen postat av
doh94
Frågar kunniga om det går att lösa i efterhand alltså få retroaktivt medlemskap i a-kassan.
Citat:
Ursprungligen postat av
doh94
Har hycklaren bara ätit för lite kolhydrater ikväll eller lyckades han inte undvika reavinstskatten på fastigheten?
Nu var det en klumpsumma som jag ville
betala för de månader jag blev medlem, i tron om att jag hade a-kassa från det. Nej därför jag startade en tråd här för att få svar av någon som har bra koll då jag tidigare läst att folk lyckats få retroaktivt medlemskap. Givetvis berättade jag inte för administratören att jag hade tänkt använda mig av a-kassan en kort period innan jag går över till nytt jobb. Skrev redan från början att det var klantigt att missa raden i blanketten så det är inget jag försöker dölja.
Men vad är det du inte förstår??? Om regelverket säger att man inte blir medlem förrän man ansöker, så förefaller det ju märkligt att sitta på FB och efterfråga
kunniga personer om vad som gäller, och dessutom kasta skit på dom som svar dig att du inte kan bli medlem retroaktivt. Som sagt vad är det du inte förstår, varför frågar du vad som gäller när det så tydligt framgår i regelverket om vad som gäller. 34 § i lag om arbetslöshetskassor säger:
"
Rätt att bli medlem i en arbetslöshetskassa har var och en som vid ansökningstillfället förvärvsarbetar och uppfyller villkoren i kassans stadgar om arbete inom kassans verksamhetsområde. Även den som vid ansökningstillfället inte arbetar har rätt att bli medlem i en arbetslöshetskassa, om han eller hon uppfyllde villkoren när han eller hon senast arbetade. Rätt att bli medlem har dock inte den som är medlem i en annan arbetslöshetskassa eller har fyllt 64 år. När medlemskap i arbetslöshetskassan beviljas anses inträdet i kassan ha skett första dagen i den kalendermånad när ansökan om medlemskap gjordes."
Vad är det som är så oklart som du inte förstår som gör att du måste kasta skit på dom som svarar dig i tråden?