2016-01-25, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanklennart
Det måste ju vara nått fel på systemet, och det måste fixas omgående .
Fan vad irriterad jag blir på alla latgrisar som bara dräller runt och går på bidrag.
men mest irriterad blir jag på att vi bor i ett samhälle som accepterar detta beteende.

alltså akassan är ju en otrolig trygghet ifall man blir arbetslös av nån anledning , men när folk utnytjar det blir jag fan förbannad.

Undrar om det inte skulle löna sig att anställa mer folk som kontrollerade dom som går på akassa och satte lite press på dom .
Så att man inte kan ligga på sofflocket i 300 dagar utan man måste AKTIVT söka jobb inte bara ett tamt mail eller tom ljuga på rapporten om att man ha sökt jobb.

Kul att du är så legitimerad att du inte vet skillnad mellan A-kassa och bidrag.
Citera
2016-01-25, 14:06
Medlem
hanklennarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR-BOEG-HORA
Kul att du är så legitimerad att du inte vet skillnad mellan A-kassa och bidrag.

tänkte inte på de slarvigt av mig.
men ändå lite samma "skit" i mina ögon . antingen försörjer du dig själv eller inte
Citera
2016-01-25, 14:16
Medlem
hanklennarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Dom vanligaste ekobrotten är skattebrott och bokföringsbrot, vet inte riktigt var detta kvalificerar sig men att anställa mer folk till ett redan korrumperat system tycker jag låter onödigt ekobrott är ett accepterat beteende och rätt snällt i rättsväsendets hänsyn, fusk med akassedagar är som sagt mer skambelagt just av det faktum att dom som gör detta oftast ljuger om sökta jobb(och uppfattas därefter som latgrisar) etc men sanningen är att det nog är ett systemfel och inte något som kan åtgärdas med mer övervakning.
)

nja jag tror att många skulle anstränga sig mer om det ringde nån typ varje vecka och följde upp vad som gjorts eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Sen det där med folk som dräller runt på bidrag, 20.5 miljarder svenska kronor varje år går till skattesubventionerade jobb, Sverige och sveriges företag dräller på bidrag och inte specifika individer på arbetsförmedlingen.
)

Fast det där tycker jag är en bra lösning .
det gör ju så att företagare har råd att anställa folk som annars kanske inte fått chansen.
och att dom får jobba för pengara.
och en möjlighet för den arbetslöse att visa vad han/hon kan .
Citera
2016-01-25, 14:17
Medlem
Citat:
tänkte inte på de slarvigt av mig.
men ändå lite samma "skit" i mina ögon . antingen försörjer du dig själv eller inte

Hur kan det vara samma "skit" - personen som går med i A-kassan betalar sin avgift till sin A-kassa för att få en försäkring vid eventuell arbetslöshet. Medan den som struntat i att betala sin avgift måste leva på försörjningsstöd. Många människor som blir akademiker är ofta personer som levt på A-kassa några månader för att sedan se sin chans att ta vara på sin chans att utbilda sig, ofta först läsa upp vissa små betyg som fattas från gymnasiet för att sedan läsa vidare på någon högskola.
Citera
2016-01-25, 14:43
Medlem
Citat:
Det måste ju vara nått fel på systemet, och det måste fixas omgående .
Fan vad irriterad jag blir på alla latgrisar som bara dräller runt och går på bidrag.
men mest irriterad blir jag på att vi bor i ett samhälle som accepterar detta beteende.

alltså akassan är ju en otrolig trygghet ifall man blir arbetslös av nån anledning , men när folk utnytjar det blir jag fan förbannad.

Undrar om det inte skulle löna sig att anställa mer folk som kontrollerade dom som går på akassa och satte lite press på dom .
Så att man inte kan ligga på sofflocket i 300 dagar utan man måste AKTIVT söka jobb inte bara ett tamt mail eller tom ljuga på rapporten om att man ha sökt jobb.

Det du skriver är sant. Men samtidigt så är det ju egentligen ett symptom på att dagens system inte klarar av dagens verklighet.

Tänk på följande saker som sker just nu. Praktik blir mer och mer etablerat och praktikanter tas in av arbetsgivare och används för företagets bästa. Detta innebär, tyvärr, att de inte alltid får jobb, utan istället kastas tillbaka ner i havet av arbetslösa. Fler och fler företag ser inte heller praktik som yrkeserfarenhet längre, och har alltså inte längre den inverkan vid en jobbintervju man vill.

Det finns ju dessutom gott om arbetslösa att fiska upp igen och använda på nytt. AF har egentligen som uppgift att se till att så inte sker, att arbetsgivare inte utnyttjar. Men samtidigt så har de ju direktiv att se till att folk inte är arbetslösa. När folk praktikserar, då är de ju "sysselsatta", ej arbetslösa. De har alltså ett intresse i att blunda för detta problemet.

Vi räknar med att omkring 400.000 personer är heltidsarbetslösa i Sverige idag. Märk väl, praktikanter är inte med bland dessa siffror(de är ju "sysselsatta") men där är det alltså 30.000-50.000 till människor. Sedan kommer ju våra nyanlända att räknas in i denna statistik med start i år, ytterligare 100.000 - 150.000 alltså.

Sedan har vi de som är deltidsarbetare, som också är tvungna att ändå ta bidrag från Försäkringskassan på kanske 50% då deras arbetsgivare inte ger dem full anställning. 200.000 personer i denna grupp. Det är ju mycket enklare för arbetsgivare att fixa med schemat och annat om de kan bolla runt med tiderna.

Deras skäl för dessa typer av anställningar är ju att det går väl ihop med studenter, som sedan kommer fixa välbetalda heltidsjobb som ekonom, jurist, ingenjör etc med universitetsexamen. Kvar lämnar de alltså deltidsjobben för låginkomsttagare som måste acceptera 50%, varannan helg etc och leva på soc, bostadsbidrag mm.

Sedan är det tydligt. Jobb som annonseras på AF just nu är 103898 stycken. Allt från telefonsäljare till eventpersonal och chef-positioner. Säg mig, hur ska tillräckligt med jobb skapas, för att täcka våra 400.000 arbetslösa, när företag som har fått skattelättnader av olika typer med målet att de ska anställa folk, istället väljer att automatisera och ge ut ännu mer pengar till sina rika aktieägare?

Ekvationen är enkel. Det går inte. Vårt synsätt kring arbetslöshet, jobb, praktik osv måste ändras. Låt oss titta utanför Sveriges lilla värld och se vad andra länder gör, länder som har högre arbetslöshet än Sverige, som berörs tidigare, vad deras lösningar är, se om de fungerar osv. Just nu trampar vi bara samma vatten om och om igen utan lösning medan politiker försöker gömma arbetslösa i statistiksystemet.
Citera
2016-01-25, 15:02
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
nja jag tror att många skulle anstränga sig mer om det ringde nån typ varje vecka och följde upp vad som gjorts eller inte.

haha, men så är det månadsvis fast digitalt eller på papper, det finns som sagt inte resurser. En arbetsgivare kan få tusentals ansökningar, ska arbetsförmedlaren eller vem det nu är som ringer, ringa först till arbetssökaren, och sen till arbetsgivaren, för att verifiera att arbetssökaren sökt jobb? det låter faktiskt som en rimlig idé i dagens byråkratiska tjänstemanne-hittepåjobb-samhälle

låt oss göra det mer komplicerat och dyrt...många arbetsgivare har redan slutat ansöka och anställa via af just för att det är sånt byråkratiskt strul och såna enorma ansökningar, vem kan klandra dom.

Citat:
Fast det där tycker jag är en bra lösning .
det gör ju så att företagare har råd att anställa folk som annars kanske inte fått chansen.
och att dom får jobba för pengara.
och en möjlighet för den arbetslöse att visa vad han/hon kan .

Bidragsjobb kan som du säger i många fall vara en bra lösning för arbetsgivaren(som vågar anställa) och den arbetssökande som får chansen och en inkomst och ett jobb, så jag håller med dig.
Senast redigerad av raxmouse 2016-01-25 kl. 15:05.
Citera
2016-01-25, 15:42
Medlem
Vettfan om detta stämmer . jag är arbetslös nu och AF börjar redan nu maila mig en massa jobb jag ska söka och frågar hur det går m.m... 14 dagar har jag knappt varit arbetslös... bor i storstad
Citera
2016-01-25, 16:38
Medlem
hanklennarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR-BOEG-HORA
Hur kan det vara samma "skit" - personen som går med i A-kassan betalar sin avgift till sin A-kassa för att få en försäkring vid eventuell arbetslöshet. Medan den som struntat i att betala sin avgift måste leva på försörjningsstöd. Många människor som blir akademiker är ofta personer som levt på A-kassa några månader för att sedan se sin chans att ta vara på sin chans att utbilda sig, ofta först läsa upp vissa små betyg som fattas från gymnasiet för att sedan läsa vidare på någon högskola.

nä men vafan om man går på bidrag och inte vill jobba så är det samma skit oavsett om det är socialbidrag eller akassa man lever på .
Citera
2016-01-25, 17:31
Medlem
Njaa riktigt så lyxigt är det inte. Jag fick gå på möte efter ett halvår (gick inte så långt dock). Illa nog.
Tycker det är riktigt skönt att kunna varva arbetet med att gå på a-kassa, speciellt på sommaren när man har två månaders semester.
Tur att man har en arbetsgivare som kan fixa detta!
Citera
2016-01-26, 13:06
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Sluta svamla. Har du inget svar på frågan, så skriv inget.

För det första kostar en genomsnittlig a-kassa inte 200 kr per månad. För det andra kan frågeställaren få ersättning även utan tidigare medlemskap, så länge arbetsvillkoret är uppfyllt.
Nej det kan han inte om han inte har varit medlem i 12 månader i akassan. Annars så gäller att man uppfyller arbetsvillkoren så får man (innan 1/11 -15) 340 kronor max om dagen. Med tanke på vad grabben skrivit (inget jobb mellan jan-nov) så uppfyller han inte arbetsvillkoren heller.
Citera
2016-01-26, 17:42
Medlem
Min sambo blev nyligen arbetslös och har varit det sen okt 2015. Då vi både aldrig haft med -akassa att göra och behöver svar på några funderingar.

- Hur länge behöver man vänta för får ersättning från a-kassa?
Hon har fyllt i online kassakort sen bröjan v.53
- Måste man aktivt söka jobb hela tiden för få ersättning?
Sökt ett jobb och fick aldrig nåt svar tillbaks.

Har mailat och skickade flera medd sen 1 vecka tillbaks och inget svar ännu.
Citera
2016-01-26, 18:27
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DT33
Min sambo blev nyligen arbetslös och har varit det sen okt 2015. Då vi både aldrig haft med -akassa att göra och behöver svar på några funderingar.

- Hur länge behöver man vänta för får ersättning från a-kassa?
Hon har fyllt i online kassakort sen bröjan v.53
- Måste man aktivt söka jobb hela tiden för få ersättning?
Sökt ett jobb och fick aldrig nåt svar tillbaks.

Har mailat och skickade flera medd sen 1 vecka tillbaks och inget svar ännu.

Första utbetalningen kan dröja rejält. Kan bli fördröjning på 5 veckor men kanske mer om det behöver kompletteras uppgifter. Det är väldigt olika. Ibland snabbare. Ibland segare.

Ja, man måste söka OCH rapportera vilka jobb man har sökt till AF vilket man gör online nuförtiden. Annars kan a-kassan underrättas och stängas av.

Inte lönt att emaila. Bäst är att lyfta luren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in