2017-01-11, 08:49
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Framgår av Expressens artikel att journalisten bara sett ett kvitto på att det inhandlats en tub på ett apotek under norska landslagets vistelse i Seiser Alm och att kvittot inte går att knyta till det norska landslaget.
Ja, det har jag också läst. Men du påstod att han hade hittat kvittot i en papperskorg. Har du någon källa på det? I originalartikeln står följande: Men etter det VG forstår klarte aldri Lersveen å knytte denne til de norske langrennsjentene.
Citera
2017-01-11, 09:03
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Några funderingar kring den senaste tidens utveckling inom längdskidåkningen. Ryssarna är under internationell prövning och längdskidåkningens två dominanter från fjolårssäsongen har båda blivit dopingavstängda. De två sistnämnda är från Norge. I Norge har man nationellt tillsatt en prövning av de medicinska rutinerna som vi väntar svar på.

Personligen är jag glad att Ustiogov vann idag och inte Johnsrud Sundby. MJS nyss avslutade dopingavstängning gör att det är plågsamt att se honom i spåren. I hans fall var det verkligen inte frågan om ett administrativt misstag gällande astmamedicinering, utan ett högst medvetet och extremt överdoserande av högpotent medicin över tid som låg bakom hans avstängning. Samtidigt är det ju svårt att bortse från att en rad av Ustiogovs lagkamrater är avstängda på grund av att medicinsk personal i deras förbund manipulerat testresultat.

Båda de norska dopningsfallen skylls på ”misstag” av lagläkare. Samtidigt har det kommit fram att man har en mycket generös syn på medicinanvändning och vad som är att betrakta som normalt. En syn som inte delas av vare sig de svenska eller finska landslagen eller för den delen av medicinsk expertis inom WADA. Ett genomgående argument är att man medicinerar åkare så att de ska kunna prestera på sin normala nivå.
  • Är du sliten i luftrören i mitten av ett sprintevent, så används nebulisator och astmamedicin för att öppna luftvägarna, oavsett om du har en astmadiagnos eller inte.
  • Är det tävling i torrt och kallt klimat som i Toblach, så används nebulisator och astmamedicin i förebyggande syfte, oavsett om du har en astmadiagnos eller inte.
  • Är det tävling med juniorer på en ort där luften befaras smutsig, så används nebulisator och astmamedicin i förebyggande syfte, oavsett om du har en astmadiagnos eller inte.
Med en fullständigt perverterad logik påstår man att detta inte är prestationsfrämjande!
Frågan som bränner är: gäller denna syn på medicinering upp till normal nivå endast luftvägarna?
  • Säg att en löpare under lång tid har svårt med näringsupptaget och därmed inte kan bygga muskler som sina lagkamrater, är det då fritt fram att medicinera för att uppnå ”normal” nivå?
  • Säg att en åkare lider av osedvanligt låga blodvärden och därmed inte har förutsättningar att prestera som sina lagkamrater, är det då fritt fram för att medicinera upp till ”normal” nivå?
I den debatt som uppstod efter dokumentären Blodracet så mer eller mindre fastslog den legendariske fysiologen och antidopningsexperten prof. Bent Saltin, att även de norska åkarna manipulerade sina blodvärden under 90-talet. Samma personer som var involverade då, har fram till nu haft en ledande ställning inom den norska skidåkningen men även inom FIS. Den bristande öppenhet och arrogans som präglade debatten efter Blodracet, har genomsyrat hanteringen av de två högprofilerade dopningsfallen 2016 inom norsk längdskidåkning.

Den norska skidåkningen (och därmed internationell skidåkning och FIS) har ett gigantiskt trovärdighetsproblem. Det är synd om de åkare som på grund av dubiösa medicinska rutiner och ett arrogant förbund, oförskyllt drabbas av misstro. Men mest synd är det om de åkare som missar pallplatser, pris- och sponsorpengar på grund av att andra manipulerar tester, tänjer på regelverk och opererar i eller bortom gråzoner.

Jag vill komplettera mitt långa inlägg med några ord om varför jag tycker det som kommit fram runt det norska skidlandslagets är långt värre än de flesta andra dopningsfall.
Norge har en ledande ställning inom längdskidåkning och antidopningsarbete på alla nivåer. Metoder och praxis får stort genomslag.

De allra flesta förstår att alla gränser är passerade när du injicerar anabola steroider eller EPO, eller för den delen manipulerar med testresultat. Den vida syn norrmännen gett uttryck för på vad som är tillåtet kring medicinering, ”inte prestationshöjande” osv. är betydligt svårare att greppa utifrån ett etiskt och juridiskt perspektiv.

Om du som åkare redan under juniortiden fått dig tillsagt att medicinering med olika preparat är okej, så länge det handlar om att endast möjliggöra för dig att tävla på ”normal” nivå, det vill säga utan några som helst ansträngningar i luftrör oavsett klimat, höjd, frekvent tävlande etc. så är ju risken stor att denna syn på ”normal” nivå, börjar inkludera fler omständigheter likt de jag skissade på i det förra inlägget.

Risken blir stor att enskilda åkare eller läkare vidgar ”normal nivå” begreppet och vad som är okej medicinering till att inkludera mer metoder än överdriven astmamedicinering.
Citera
2017-01-11, 09:31
Medlem
Citat:
Jag vill komplettera mitt långa inlägg med några ord om varför jag tycker det som kommit fram runt det norska skidlandslagets är långt värre än de flesta andra dopningsfall.
Norge har en ledande ställning inom längdskidåkning och antidopningsarbete på alla nivåer. Metoder och praxis får stort genomslag.

De allra flesta förstår att alla gränser är passerade när du injicerar anabola steroider eller EPO, eller för den delen manipulerar med testresultat. Den vida syn norrmännen gett uttryck för på vad som är tillåtet kring medicinering, ”inte prestationshöjande” osv. är betydligt svårare att greppa utifrån ett etiskt och juridiskt perspektiv.

Om du som åkare redan under juniortiden fått dig tillsagt att medicinering med olika preparat är okej, så länge det handlar om att endast möjliggöra för dig att tävla på ”normal” nivå, det vill säga utan några som helst ansträngningar i luftrör oavsett klimat, höjd, frekvent tävlande etc. så är ju risken stor att denna syn på ”normal” nivå, börjar inkludera fler omständigheter likt de jag skissade på i det förra inlägget.

Risken blir stor att enskilda åkare eller läkare vidgar ”normal nivå” begreppet och vad som är okej medicinering till att inkludera mer metoder än överdriven astmamedicinering.

Jag stör mig också enormt på hur de pratar om "normalnivåer". Vem bestämmer vad detta är? Vet någon om deras resonemang går att läsa någonstans?

Är vad de menar med "normalnivå" som man tolkar det i media, hur idrottaren hade reagerat vid plusgrader under perfekt luftfuktighet eller? I så fall, är det mig det är fel på som tycker att det självfallet är en helt vansinnig ståndpunkt och solklar doping om man på medicinsk väg kan uppnå den "normalnivån" i 10 minus?

Det är ju sjukt, varför blir det inte en större skandal. Sen att man medicinerar friska åkare i förebyggande syfte. Det är alltså för att de anstränger sig så hårt i hård kyla så att de spränger sig och får dåliga luftrör. Är inte en stor del i själva idrotten att känna sin kropp och ha förmågan att avgöra vilken nivå man lägger sig på utifrån förutsättningarna för att inte bli sjuk.

Om detta hade varit självklart hade elitidrottarna säkert varit friskare än idag. Men nu ska de som några slags maskiner prestera på topp vartenda lopp år efter år. Kroppen ses som en maskin som ska smörjas med mediciner för att uppnå "normalnivån". Jag skulle vilja säga att det som man menar med "normalnivå" hellre är att beteckna som "maxnivå".

Man medicinerar alltså med preparat för sjuka för att hela tiden uppnå maxnivå oavsett förutsättningarna. Naturligtvis är detta doping.

Säkert är det så extra mycket i Norge att det finns en sådan press på utövarna att aldrig vara svaga eller göra dåliga resultat. Då blir det skitkastning i media och hela nationen flyger på dem och undrar vad som är fel. T Johaug har ju till och med sagt detta i en intervju, att det är jobbigt med den pressen och att det bara är guld som gäller. "I Sverige kan de glädjas över ett brons" om jag inte minns fel.

Den kulturen är nog vad som har lett till detta fuskande i gråzonen. Man behöver tagga ner och ändra sitt synsätt på elitidrott och skidåkning.

För övrigt, Har man på riktigt astma sedan födseln är inte en konditionsidrott något man ska syssla med på elitnivå. Dels är det skadligt, dels är det orättvist mot andra då medicinerna ger dem flera olika fördelar.
Citera
2017-01-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ja, det har jag också läst. Men du påstod att han hade hittat kvittot i en papperskorg. Har du någon källa på det? I originalartikeln står följande: Men etter det VG forstår klarte aldri Lersveen å knytte denne til de norske langrennsjentene.
Ursäkta mitt ordval. Trodde alla skulle förstå att ordet papperskorg användes som en metafor, då journalisten givetvis inte har åkt till Selser Alm i efterhand och grävt fram ett par månader gammalt kvitto ur en papperskorg där.

Det har istället sannolikt gått till så att han frågat apoteket där om det köpts någon tub Trofodermin under tiden det norska landslaget var där och sedan bett att de tagit fram en kvittokopia på det. Det enda alternativet, som jag kan komma på att han skulle kunna få fram ett kvitto på köpet, är om han fått tillgång till norska skidlandslagets bokföring. Men eftersom kvittot inte gått att knyta till det norska skidlandslaget är detta alternativ inte aktuellt.
Citera
2017-01-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag stör mig också enormt på hur de pratar om "normalnivåer". Vem bestämmer vad detta är? Vet någon om deras resonemang går att läsa någonstans?

Är vad de menar med "normalnivå" som man tolkar det i media, hur idrottaren hade reagerat vid plusgrader under perfekt luftfuktighet eller? I så fall, är det mig det är fel på som tycker att det självfallet är en helt vansinnig ståndpunkt och solklar doping om man på medicinsk väg kan uppnå den "normalnivån" i 10 minus?

Det är ju sjukt, varför blir det inte en större skandal. Sen att man medicinerar friska åkare i förebyggande syfte. Det är alltså för att de anstränger sig så hårt i hård kyla så att de spränger sig och får dåliga luftrör. Är inte en stor del i själva idrotten att känna sin kropp och ha förmågan att avgöra vilken nivå man lägger sig på utifrån förutsättningarna för att inte bli sjuk.

Om detta hade varit självklart hade elitidrottarna säkert varit friskare än idag. Men nu ska de som några slags maskiner prestera på topp vartenda lopp år efter år. Kroppen ses som en maskin som ska smörjas med mediciner för att uppnå "normalnivån". Jag skulle vilja säga att det som man menar med "normalnivå" hellre är att beteckna som "maxnivå".

Man medicinerar alltså med preparat för sjuka för att hela tiden uppnå maxnivå oavsett förutsättningarna. Naturligtvis är detta doping.

Säkert är det så extra mycket i Norge att det finns en sådan press på utövarna att aldrig vara svaga eller göra dåliga resultat. Då blir det skitkastning i media och hela nationen flyger på dem och undrar vad som är fel. T Johaug har ju till och med sagt detta i en intervju, att det är jobbigt med den pressen och att det bara är guld som gäller. "I Sverige kan de glädjas över ett brons" om jag inte minns fel.

Den kulturen är nog vad som har lett till detta fuskande i gråzonen. Man behöver tagga ner och ändra sitt synsätt på elitidrott och skidåkning.

För övrigt, Har man på riktigt astma sedan födseln är inte en konditionsidrott något man ska syssla med på elitnivå. Dels är det skadligt, dels är det orättvist mot andra då medicinerna ger dem flera olika fördelar.

Angående normalnivå. Kroppen är i normala fall väldigt bra på att kompensera tillfälliga/kroniska brister. Har man astma/astmasymtom produceras ju fler röda blodkroppar för att kompensera den mindre mängd syre som ska transporteras. Dvs det blir en jävla effekt om man som frisk manipulerar framkallning av ovanligt många röda blodkroppar (normalt vid astma) och sedan tillsätter astmamedicin på det. Efter det är det hur lätt som helst att fejka sin astmadiagnos och skylla ökade antalet röda blodkroppar på det.
Citera
2017-01-11, 19:00
Medlem
Nya direktiv gällande Salbutamol + nebulisator i Norge

Citat:
Ursprungligen postat av Antidoping Norge
Salbutamol er en beta2-agonist som brukes ved behandling av astma og inhaleres med spray (aerosol), pulverinhalator eller forstøverapparat.

Dosen av salbutamol som blir gitt på forstøverapparat er betydelig større enn for spray og pulverinhalator og den er langt over grenseverdiene for inhalasjon på 800 mikrogram i løpet av 12 timer. Den store dosen skyldes at mye av forstøvet salbutamol går ut i omgivende luft og det er vanskelig å vite nøyaktig hvor mye som inhaleres.

Vi fraråder derfor inntak av salbutamol eller andre beta2-agonister ved bruk av forstøver dersom det ikke foreligger et særskilt medisinsk fritak. De doser som angis nedenfor for spray og pulverinhalator gjelder medikamenter som selges i Norge, andre land kan markedsføre andre doser.
http://antidoping.no/regler/astma-og-idrettsutovere/

Verkar som man tagit till sig Sundbydomen till slut...
Citera
2017-01-11, 20:12
Medlem
Från antidoping Norge

Citat:
Derfor ga WADA et generelt fritak for bruk av salbutamol/ Ventoline, formoterol/Oxis og salmeterol/Serevent forutsatt at man har diagnosen astma og at disse preparatene brukes i terapeutiske doser til inhalasjon med spray eller pulverinhalator (maksimale døgndoser er angitt i dopinglisten).

Hur var det med medicinering av friska i Norge?
Det betyder att alla som tar beta2 agonisterna är dopade om de är friska
Citera
2017-01-11, 21:07
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Ursäkta mitt ordval. Trodde alla skulle förstå att ordet papperskorg användes som en metafor, då journalisten givetvis inte har åkt till Selser Alm i efterhand och grävt fram ett par månader gammalt kvitto ur en papperskorg där.

Det har istället sannolikt gått till så att han frågat apoteket där om det köpts någon tub Trofodermin under tiden det norska landslaget var där och sedan bett att de tagit fram en kvittokopia på det. Det enda alternativet, som jag kan komma på att han skulle kunna få fram ett kvitto på köpet, är om han fått tillgång till norska skidlandslagets bokföring. Men eftersom kvittot inte gått att knyta till det norska skidlandslaget är detta alternativ inte aktuellt.

Ja, eller kanske ännu hellre, journalisten har efter anonymt tips fått en kvittokopia från det norska landslagets bokföring där det framgår att någon köpt en tub trofodermin i Selser Alm. Det har däremot inte gått att fastställa att det varit någon av de "norske langrennsjentene". Detta scenario rimmar ju faktiskt bättre med det som kommit fram i media. Överhuvudtaget är ju det grundläggande problemet att oavsett hur misstrogen eller konspiratoriskt sinnad du är, så är de scenarier du frammålar mer troliga än det som NSF och Johaug lade fram vid presskonferensen.
Citera
2017-01-12, 00:16
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Nya direktiv gällande Salbutamol + nebulisator i Norge

http://antidoping.no/regler/astma-og-idrettsutovere/

Verkar som man tagit till sig Sundbydomen till slut...

Citat:
Ursprungligen postat av Antidoping Norge
Salbutamol er en beta2-agonist som brukes ved behandling av astma og inhaleres med spray (aerosol), pulverinhalator eller forstøverapparat.

Dosen av salbutamol som blir gitt på forstøverapparat er betydelig større enn for spray og pulverinhalator og den er langt over grenseverdiene for inhalasjon på 800 mikrogram i løpet av 12 timer. Den store dosen skyldes at mye av forstøvet salbutamol går ut i omgivende luft og det er vanskelig å vite nøyaktig hvor mye som inhaleres.

Vi fraråder derfor inntak av salbutamol eller andre beta2-agonister ved bruk av forstøver dersom det ikke foreligger et særskilt medisinsk fritak. De doser som angis nedenfor for spray og pulverinhalator gjelder medikamenter som selges i Norge, andre land kan markedsføre andre doser.

Jag har bara hunnit läsa citatet. Jag är inte säker på att detta kommer att medföra några förändringar i praktiken. Det är ju bara en rekommendation.

Dessutom säger man väl inget om de som har fått diagnosen astma?
Citera
2017-01-14, 11:00
Medlem
Harrfenas avatar
En ny favorit hemma i Harrströmmen.

"Maurice Manificat har varit en av de mest vokala kritikerna mot de norska skidåkarnas användning av astmamediciner."

"– I Frankrike skrattar vi bara åt "sjuka" norska längdåkare. Om de är sjuka varför tävla då? Om man är trött kan man inte bara ta medicin och återhämta sig, sa Manificat i augusti."

Hela artikeln, Expressen.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/skidbraket-han-vill-inte-ens-titta-pa-mig/
Citera
2017-01-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
En ny favorit hemma i Harrströmmen.

"Maurice Manificat har varit en av de mest vokala kritikerna mot de norska skidåkarnas användning av astmamediciner."

"– I Frankrike skrattar vi bara åt "sjuka" norska längdåkare. Om de är sjuka varför tävla då? Om man är trött kan man inte bara ta medicin och återhämta sig, sa Manificat i augusti."

Hela artikeln, Expressen.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/skidbraket-han-vill-inte-ens-titta-pa-mig/

Manificat är patetisk.

Kritiserade norrmännen - tog själv astmamedicin

Citat:
– Det är väldigt speciellt att friska utövare som Therese tar astmamedicin. Varför ska hon göra det? sa han då till Dagbladet.

Och bedyrade samtidigt att han själv inte gjorde det.

– Jag har själv känt det som kan tolkas som tendenser till astma. När man pressar sig hårt i kylan så gör det ont att andas. Det är svårt att andas. Men jag går inte till läkaren och skaffar astmamedicin för det. Det är galenskap.

”Använde det till och från”
Men i en intervju med NRK säger Manificat nu något helt annat.

– Jag använde Ventolin av och till förra vintern. Jag har inte astma, men ibland har jag astmasymptom, säger han till NRK.

– Jag använder det under träning och efter tävling. Då och då tog jag också ett par "shots" på morgonen före tävling, det är 0,2 milligram. Vi vet att många utövare använder Ventolin.

http://www.svt.se/sport/vintersport/kritiserade-norrmannen-tog-sjalv-astmamedicin/
Citera
2017-01-14, 13:26
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Manificat är patetisk.

Kritiserade norrmännen - tog själv astmamedicin

http://www.svt.se/sport/vintersport/kritiserade-norrmannen-tog-sjalv-astmamedicin/

Aha ja, man ska inte tro att något är hederligt längre.
Då tar jag tillbaka det jag skrev tidigare, och hävdar motasatsen istället.
Tack för länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in