2017-01-12, 22:43
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det vet väl t.o.m. du att de inte gör va?

Det beror förstås på en rad faktorer som konkurrenssituationen t.ex. Attraktiva HR lär uthyrda även om hyran ligger kvar. De kan nog snarare höjas så mycket det är tillåtet när hyran ligger ändå under vad marknaden är villig att betala.
Tack för ditt fina svar!
2017-01-12, 22:43
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Om flera faktorer har ändrats påverkar förstås alla dessa priset. T.ex. en ränteförändring samtidigt som en stor ökad efterfrågan pga inflyttning.
Så nu är det inte en höjd ränta som kommer att leda till ökade hyror utan en ökad inflyttning? Är det rätt uppfattat? Håller Alpha med?
2017-01-12, 22:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Så nu är det inte en höjd ränta som kommer att leda till ökade hyror utan en ökad inflyttning? Är det rätt uppfattat? Håller Alpha med?

Såg du inte att jag skrev att det finns flera faktorer som påverkar priset?
2017-01-12, 22:52
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Såg du inte att jag skrev att det finns flera faktorer som påverkar priset?
Fast jag trodde att ni diskuterade hur ränteändringar påverkar hyrorna?

En ränteändring påverkar priset på bostäder vilket påverkar hyran. En ränteändring påverkar dock inte invandringen så invandringen är ganska irrelevant när man diskuterar hur räntan påverkar hyrorna.
2017-01-12, 23:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast jag trodde att ni diskuterade hur ränteändringar påverkar hyrorna?

Ja har du svårt att hänga med?

Citat:
En ränteändring påverkar priset på bostäder vilket påverkar hyran. En ränteändring påverkar dock inte invandringen så invandringen är ganska irrelevant när man diskuterar hur räntan påverkar hyrorna.

Nej räntans påverkan på invandringen är väl rätt tveksam va, jag har heller inte ens nämnt invandringen.
2017-01-12, 23:24
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ja har du svårt att hänga med?

Nej räntans påverkan på invandringen är väl rätt tveksam va, jag har heller inte ens nämnt invandringen.
Det är sant, fel av mig. Du pratade om inflyttning, inte invandring. Vilken inflyttning är det du syftar på?
2017-01-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Då ska vi se:

1. Om räntan höjs stiger alltid hyran.
2. Om räntan sänks händer ingenting med hyran.

Är det rätt uppfattat?
Nej, det är inte rätt uppfattat.

Räntan påverkar hyran, men det är inte den som allena styr hyran. Det borde väl kunna inses.
2017-01-12, 23:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är sant, fel av mig. Du pratade om inflyttning, inte invandring. Vilken inflyttning är det du syftar på?

Ja människor alltså.
2017-01-12, 23:26
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ja människor alltså.
Blir det fler människor när räntan stiger? Är det därför hyran kommer att gå upp?
2017-01-12, 23:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Blir det fler människor när räntan stiger? Är det därför hyran kommer att gå upp?

Men försök att hänga med och formulera någon vettig fråga nu. Var har du fått dessa fantasier ifrån?
2017-01-12, 23:34
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, det är inte rätt uppfattat.

Räntan påverkar hyran, men det är inte den som allena styr hyran. Det borde väl kunna inses.
Så det finns situationer då en räntesänkning leder till hyressänkningar? Eftersom det är gratis att äga hyreshus idag, eftersom räntan är den enda kostnaden (ref. Svenne-i-Balalajka och kurt-husby-sune), så borde vi ha sett massiva hyressänkningar för att få folk att bo kvar i lägenheterna och inte gå till en konkurrerande hyresvärd. Eftersom det inte råder någon bostadsbrist i Sverige, vi har tvärtom ett överskott på boyta (ref. Alpha), så borde hyresvärdarna just nu slåss om hyresgästerna med sänkta hyror.

Varför ser vi inte detta hända i Sverige? Vi har minusränta och ett rejält överskott på kvadratmeter i Sverige. Alla som står i bostadskö är bolånetorskar som redan bor i bostadsrätt (ref. kurt-husby-sune, Alpha och Svenne-i-Bajskorv). Marknadsekonomiska principer borde driva hyrorna neråt och hyresvärdarna i konkurs på grund av avsaknaden av hyresgäster. Varför ser vi inte detta?
2017-01-12, 23:43
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Men försök att hänga med och formulera någon vettig fråga nu.

Fråga: Är vi överens om att höjda räntor inte nödvändigtvis behöver innebära höjda hyror? (eftersom höjda räntor leder till sänkta bostadspriser)

Citat:
Var har du fått dessa fantasier ifrån?
Oftast från inläggen jag citerat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in