2016-12-21, 14:44
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Problemet med ditt exempel är att det inte speglar hur det ser ut i budgivningarna. (det finns förvisso inte 100 budgivare heller men det finns allt som oftast de som kan betala mer än vad just det objektet kostar)
Går man in i en budgivning så vill de flesta mäklarna se att du har lånelöfte som täcker upp det du budar. Om det hade varit som i ditt exempel så hade det inte blivit några bud i stort sett.

Det du har sett är att det just nu verkar finnas många människor med (för tillfället) god betalningsförmåga. Det är därför de har fått ett lånelöfte. Det du argumenterade för var att människor med dålig betalningsförmåga kan driva upp priserna på dyrare objekt, som "ringar på vattnet". Det stämmer inte. Det som händer är bara att det blir mer optimerad konkurrens mellan dem om objekt på den nivån de kan betala.

Ponera att det plötsligt invandrar en miljon heminredningsintresserade katolska munkar med fattigdomslöfte till ett land ett land utan välfärdsstat. Landet har bostadsbrist. Munkarna är samtliga jättesugna på walk-in-closets och de kommer att öka bostadsbristen i landet oerhört mycket, men eftersom de samtliga har 0 kr så kommer de inte att öka priserna på bostäder med en enda krona.
2016-12-21, 15:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Ponera att det plötsligt invandrar en miljon heminredningsintresserade katolska munkar med fattigdomslöfte till ett land ett land utan välfärdsstat. Landet har bostadsbrist. Munkarna är samtliga jättesugna på walk-in-closets och de kommer att öka bostadsbristen i landet oerhört mycket, men eftersom de samtliga har 0 kr så kommer de inte att öka priserna på bostäder med en enda krona.

Om de klassas som flyktingar ordnar kommunerna bostäder åt dem och tränger därmed undan svenskar som redan bor där. Dessa svenskar med lite bättre betalningsförmåga börjar då konkurrera om lite bättre bostäder och driver upp priserna på dessa. De som redan bor där och ogillar att få WT som grannar söker sig vidare till ytterligare bättre områden och på så sätt drivs priserna på hela marknaden upp. Detta är elementär marknadsekonomi.
2016-12-21, 18:49
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej men det säger lite om det som bubbelbabblat. För nu har vissa bubbelbabblat i hela trådens livslängd. Till vilken nytta?

Problemet är att även om priserna går ner så kommer man ändå att förlora totalt sett på att bubbelbabbla och tro på prisnedgång.

Vi fick besked från riskbanken senast idag och det är snarare räntesänkningar som väntar än räntehöjningar.

Och tror du på allvar att du är skyddad mot höjda räntor i en hyresrätt så tror du helt fel.

Du menar att det blir en självuppfyllande profetia? Tror du kan vara lugn, det är nog inte särskilt många som läser den här tråden. Du borde vara mer orolig över hushållens skuldsättning.

Ang det sista du skriver: jag är inte rädd för att få dyrare avgift per månad. Däremot vore jag rädd om jag riskerade personlig konkurs, något vi kommer se hos väldigt många självupplevt välbärgade människor NÄR räntan går upp och NÄR bubblan därmed spricker .
2016-12-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Roligt att kolla hur många inlägg vissa har gjort här i tråden. Alpha101 måste vara i topp med nästan 1000(!) inlägg, varför måste du sitta och argumentera och försvara dig själv så mycket, om du nu är så säker på att det inte alls finns någon bostadsbubbla?
Det jag håller på med här kan närmast liknas vid undervisning. (Och vad eleverna kan liknas vid kan det nog finnas en del kommentarer på).

Vad du borde göra är att gå till din förmyndare och berätta: "Jag skrev i ett diskussionsforum och ifrågasatte varför folk diskuterade. Gjorde jag någon tankefel då?"
2016-12-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är väl ändå en viss skillnad.

Min poäng är att om bostäder vore en så bergsäker investering skulle ju försäkringsbolagen lätt kunna tjäna stora pengar på att sälja försäkringar som ingen någonsin skulle behöva använda ( eftersom prisfall vore omöjligt.... )

Varför gör dom nu inte det ? Jo för att bostäder inte är en bergsäker investering.....

Väldigt många människor är kluvna i frågan, och oroar sig för ett prisfall, väldigt många skulle lätt teckna en sådan försäkring.
Hur skulle dom kunna tjäna så mycket om ingen köper försäkringen?

Hur många ligger med säljoptioner på sitt aktie/fond/pensionsparande?
Dom är lätt räknade. Eller hur?

Och där visar historiken att det är större sannolikhet för nedgång. Och därmed bättre motiv för att hedga sig.
Om man nu inte gör det där, varför skulle man då göra det för bostaden. En bostad man oftast tänker bo kvar i även om det skulle bli prisfall.
2016-12-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Du menar att det blir en självuppfyllande profetia? Tror du kan vara lugn, det är nog inte särskilt många som läser den här tråden. Du borde vara mer orolig över hushållens skuldsättning.

Ang det sista du skriver: jag är inte rädd för att få dyrare avgift per månad. Däremot vore jag rädd om jag riskerade personlig konkurs, något vi kommer se hos väldigt många självupplevt välbärgade människor NÄR räntan går upp och NÄR bubblan därmed spricker .

Det roliga med kurtan är att han sitter självgod och förespråkar bostadsrättens livsstil när han dessutom står i bostadskön för att kunna flytta till hyresrätt och casha ut.
2016-12-21, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Jag vet men inte ringer du trygghansa för det?

Det enda jag försöker påpeka är att motsvarande en villaförsäkring som man ringer trygghansa och tecknar är det inte.

Jag skriver till och med att de flesta juridiska personerna redan försäkrar sig mot dylikt.
Det går att försäkra sig mot händelser som korrelerar i tiden. Men att TryggHansa inte tillhandahåller en sådan försäkring kan bero på att dom inte ser någon marknaden.

Jag har för mig att någon var på gång att starta (eller tom startade) två fonder som följde ett bostadsindex. En låg och en kort. Det kan ha varit för ca 6 år sedan. Men har inte hört om det sedan. Kan kanske ha varit Valueguard som låg bakom.
Kan tänka mig att dom fick lägga ned pga bristande intresse.

Annars hade det varit ett sätt för folk att kunna positionera sig i bostadsindex. Den långa fonden för de som bor i HR men tror att byggnads kommer att fortsätta höja lönerna.
Och den korta fonden för de som spekulerar i bostadsbubbla. Fast man kan väl fråga sig vem som vill bränna stålar på en sådan spekulation. Inte ens Trilske, Mertillen eller Highbanker skulle väl våga sig på det.
2016-12-21, 19:43
Medlem
Citat:
Den spar vi som framtida referens sa räven!
Här är KI's prognos 5 år framåt:
Kod:
	Reporänta, Sverige, årsgenomsnitt
Procent	 
2016	-0,48
2017	-0,50
2018	-0,38
2019	0,14
2020	1,08
2021	2,19
Sedan kan vi kanske lite förenklat anta att bolåneränta ligger ca 2% över.
Så 5 år kan man få vänta tills bolåneräntorna är uppe i 4%. Och då lär KPI öka med drygt 2% också. Eller mer.

Två minusår ser det ut att vara kvar, enligt deras prognos.
2016-12-21, 19:49
Medlem
Citat:
Nej du fattar inte, produkten skulle inte kunna skapas och prissättas attraktivt då ett utfall i försäkringen skulle gälla alla försäkringstagare, till skillnad mot tex hemförsäkring där de flesta betalar men få behöver utnyttja.

Så försäkringsbolagen ser att dom skulle ta för stor risk, vilket indikerar att dom inte tänker som du, vilket inte heller känns så otippat.
Varför i all världen inte det???

Vad är din förklaring till att man kan försäkra sig mot kredithändelser för statsobligationer och företagsobligationer.

Eller är detta ytterligare ett exempel på när du ägnat dig åt förvirrade verklighetsfrånvända fantasier och baserar påståenden på de som om det vore sant.
2016-12-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför i all världen inte det???

Vad är din förklaring till att man kan försäkra sig mot kredithändelser för statsobligationer och företagsobligationer.

Eller är detta ytterligare ett exempel på när du ägnat dig åt förvirrade verklighetsfrånvända fantasier och baserar påståenden på de som om det vore sant.

Du förstår inte hur vanliga försäkringar fungerar?

Ta tex hemförsäkringen, om alla hus i hela landet brann ned, skulle försäkringsbolagen göra en bra affär på sina försäkringar då?
2016-12-21, 20:06
Medlem
Citat:
Du förstår inte hur vanliga försäkringar fungerar?

Ta tex hemförsäkringen, om alla hus i hela landet brann ned, skulle försäkringsbolagen göra en bra affär på sina försäkringar då?
Jag är väl införstådd med hur det fungerar.

Men vi ser väl båda två att du är helt svarslös. Du kommer inte med den redogörelse som efterfrågas som konsekvens av ditt påstående. Det enda du kan göra är att orera om dina förvirrade fantasier.

Om du inte begriper så får du väl bara säga det. Men hade du från början haft en vilja att ta emot information om verkligheten så hade du varit i den här situationen.
2016-12-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag är väl införstådd med hur det fungerar.

Men vi ser väl båda två att du är helt svarslös. Du kommer inte med den redogörelse som efterfrågas som konsekvens av ditt påstående. Det enda du kan göra är att orera om dina förvirrade fantasier.

Om du inte begriper så får du väl bara säga det. Men hade du från början haft en vilja att ta emot information om verkligheten så hade du varit i den här situationen.

Vad svamlar du om? Jag kan inte ta ansvar för att du inte förstår vad jag menar, din tolkning får du faktiskt vara ansvarig för själv.

Svarslös? Du är ju dum i hela huvudet, återigen jag ber om en mute knapp så man slipper vara dagisfröken åt aspergerklubben.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in