Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ja, svårt att gissa ränta om om 5 år. Jag tror inte KI ens försöker utan dom bara antar en konvergens mot något slags "normalt" ränteläge. Hur många hade 2012 gissat att vi skulle sitta med -0.5% nu.
(Bernanke var däremot ganska pricksäker. Han sa när FED sänkte hur länge FED skulle behöva sitta med låg ränta. Och det många år. Kommer inte ihåg hur länge nu).

Om inflationen drar iväg kommer nog RB att höja villigt. Så länge det inte ser ut som att dom får en rekyl. Och så avyttrar dom sina QE innehav. Men riktigt varför KPI skulle dra iväg så kraftigt är väl inte så uppenbart. skulle folk börja slösa mer?
Det påstås ju i tråden att folk lånar till konsumtion. Då skulle väl förändringen snarare bli att folk minskar konsumtionen och KPI ökning uteblir.

Jag skulle önska en mer konsistent linje.

Vad är det jag/vi skulle ändra oss om?
Jag ser inte att jag skulle behöva ändra mig om något, bara för att KPI ökar. Vad skulle det vara?

Vi har full sysselsättning med ofrånkomliga löneökningar som följd, minskad konsumtion kommer i lågkonjunkturen, efter inflationen peakat.
I pressen häromdagen skrevs det att inflationen inte varit så här hög sedan 2011. Stämmer iof, men då under sjunkande trend. I stigande trend får man gå tillbaka till hösten 2007, och det är en mer skrämmande period att jämföra inflationen med.

Efter finanskrisen 08-09 var inflationen negativ, sedan steg den brant eftersom ekonomin återhämtade sig snabbt, tillgång efterfråga normaliserades, men en andra finanskris runt 2011-2012 var mycket nära. QE och nollräntor räddade oss från den.

Jag tror, och har tjatat i tråden om det länge, att inflationen kommer leda till bankproblem här.
2017-08-17, 21:25
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tja, kanske någon som bor i Gävle, men familjen vill bo kvar. Och denne någon tycker att det är för långt att pendla varje dag. Genom att skaffa ett övernattningsställe och ett ställe att ha bilen på så kan denne ha ett jobb i Stockholm.
Jag ser inte problemet. Det låter mer som du reagerar negativt för att dom gör på ett sätt som inte känns bra när du känner efter. Du verkar inte kunna acceptera att andra har andra preferenser än vad du har.

Vidare är det kanske så att köparen inte ser detta som en investering. Utan som ett sätt att ordna en bostad. Men med ett ägande som kan röra sig lite upp eller ned under tiden.

Som sagt, jag ser inte riktigt problemet. Vad talar vi om för kostnad? 500/vecka?

Det är dock på samma nivå som att det var fula tapeter. Du kan substituera "enligt sunt förnuft" mot "enligt mina känslor" och du säger samma sak.
Ja, fast den där stugan som vi diskuterar ser inte särskilt fin ut och när ett riktigt lyxigt Attefallshus kostar en halv miljon nyckelfärdigt så har jag svårt att se hur priset hamnar på 2,1 miljoner.

Särskilt som en halv miljon nyckelklart är ett överpris, i alla fall i mina ögon då man snickrar ihop en motsvarande stuga klart billigare än det.
2017-08-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Vi har full sysselsättning med ofrånkomliga löneökningar som följd, minskad konsumtion kommer i lågkonjunkturen, efter inflationen peakat.
I pressen häromdagen skrevs det att inflationen inte varit så här hög sedan 2011. Stämmer iof, men då under sjunkande trend. I stigande trend får man gå tillbaka till hösten 2007, och det är en mer skrämmande period att jämföra inflationen med.

Efter finanskrisen 08-09 var inflationen negativ, sedan steg den brant eftersom ekonomin återhämtade sig snabbt, tillgång efterfråga normaliserades, men en andra finanskris runt 2011-2012 var mycket nära. QE och nollräntor räddade oss från den.

Jag tror, och har tjatat i tråden om det länge, att inflationen kommer leda till bankproblem här.
Nja, det är en hel del som går på bidrag och inte jobbar.

Minskad konsumtion lär det bli när BNP är lägre. Och det kan det bli vid lågkonjunktur.

Titta på Euro-området. Där var inflationen uppe i 3% 2011, för att sedan falla tillbaka till 0. Och nu krypa upp igen som i Sverige. Det RB är beredda på är att den kan falla tillbaka igen. Därför säger man nu att det dröjer ett år innan man höjer.
Fortsätter det upp så lär man tidigarelägga höjningen.

Varför skulle inflation leda till problem för bankerna?
2017-08-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Ja, fast den där stugan som vi diskuterar ser inte särskilt fin ut och när ett riktigt lyxigt Attefallshus kostar en halv miljon nyckelfärdigt så har jag svårt att se hur priset hamnar på 2,1 miljoner.

Särskilt som en halv miljon nyckelklart är ett överpris, i alla fall i mina ögon då man snickrar ihop en motsvarande stuga klart billigare än det.
Vad kostar en av de intilliggande borätterna? Det kan väl vara indikativt.
Marken kostar en hel del och mäklaren sa att marken var friköpt. Du får räkna med att det hörde en p-plats till. Och den betalar man marken för också.

Sedan kan du inte räkna med att det är du som ska göra jobbet. Utan byggjobbare/hantverkare som har en hög lönekostnad som skall göra det.

För den villa jag länkade som kostade 8.6M att bygga, så låg huset på 2.4M om jag inte missminner mig. Det är en del som tillkommer om man säger så.
2017-08-17, 22:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Resonerar du på samma sätt i andra situationer?

Nej usch, den här knölen jag känner på halsen kan omöjligen vara något farligt. För om det skulle vara cancer skulle jag ju kunna dö, och det vore ju bara för hemskt! Därför är det inget farligt. Säkert.

Bara för att ett tänkbart utfall är väldigt obekvämt innebär det inte att det är omöjligt.

Den andra extremen är förstås att vara hypokondriker och tro att varje lite sak tyder på att man har en allvarlig sjukdom. En mer balanserad syn på tillvaron är bättre, gör rimliga riskkalkyler men se också på potentialerna. Vad är det t.ex. som tyder på kraftiga räntehöjningar nu har vi frågat massor av gånger men aldrig fått några vettiga svar.

Mer sannolikt är då att det kommer ökad konkurrens för bolånen då bankerna har ökat sina marginaler rätt bra. Det finns alltså stora möjligheter att vi snart kommer få se nischaktörer som pressar ned bolåneräntorna.
2017-08-17, 23:03
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den andra extremen är förstås att vara hypokondriker och tro att varje lite sak tyder på att man har en allvarlig sjukdom. En mer balanserad syn på tillvaron är bättre, gör rimliga riskkalkyler men se också på potentialerna. Vad är det t.ex. som tyder på kraftiga räntehöjningar nu har vi frågat massor av gånger men aldrig fått några vettiga svar.

Mer sannolikt är då att det kommer ökad konkurrens för bolånen då bankerna har ökat sina marginaler rätt bra. Det finns alltså stora möjligheter att vi snart kommer få se nischaktörer som pressar ned bolåneräntorna.

Min poäng var att man inte kan förneka verkligheten bara för att den är obehaglig.

Vad gäller räntorna så behövs inte kraftiga uppgångar. Räntorna kan knappast bli lägre och skuldnivåerna är astronomiska. Varje rörelse uppåt i räntorna kommer ha stora återverkningar.
2017-08-17, 23:09
Medlem
Citat:
Min poäng var att man inte kan förneka verkligheten bara för att den är obehaglig.

Vad gäller räntorna så behövs inte kraftiga uppgångar. Räntorna kan knappast bli lägre och skuldnivåerna är astronomiska. Varje rörelse uppåt i räntorna kommer ha stora återverkningar.

Yep, multiplicera uppgången med 3500 miljarder och det är vad som försvinner från handeln
2017-08-17, 23:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Och min poäng var att man heller inte ska vara en hypokondriker.

Citat:

Nej skuldnivåerna är inte astronomiska, vi har sett många rapporter här om att de flesta inte alls maxar sina lån.

Också inte alls säkert att räntehöjningar trycker ned priserna, möjligt men långt ifrån säkert och vi har flera gånger påpekat att när vi haft ränteuppgångar under längre perioder under 2000-talet har vi samtidigt haft prisökningar.

Slutligen också nej på att det inte skulle gå att pressa räntorna mer nedåt. Som jag skrev har bankerna ökat sina marginaler betydligt nu när räntenivåerna är så låga vilket ger ett klart utrymme för nischaktörer att pressa räntorna. Jag skulle vara förvånad om inte flera aktörer har sådana tankar nu.
2017-08-18, 00:19
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Slutligen också nej på att det inte skulle gå att pressa räntorna mer nedåt. Som jag skrev har bankerna ökat sina marginaler betydligt nu när räntenivåerna är så låga vilket ger ett klart utrymme för nischaktörer att pressa räntorna. Jag skulle vara förvånad om inte flera aktörer har sådana tankar nu.
Så samtidigt som stora banker med stora marginaler börjar rynka på näsan och långsamt backa ut från den här bolånehysterin så ska alltså andra banker köra in i kaklet med lägre marginaler?

Säger inte att det är omöjligt, men det blir inga långvariga organisationer.
2017-08-18, 00:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Så samtidigt som stora banker med stora marginaler börjar rynka på näsan och långsamt backa ut från den här bolånehysterin så ska alltså andra banker köra in i kaklet med lägre marginaler?

Säger inte att det är omöjligt, men det blir inga långvariga organisationer.

Har du några bilder på dessa rynkade näsor och varför skulle inte de som pressar ned marginalerna till mer normala nivåer bli långvariga?
2017-08-18, 00:42
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Har du några bilder på dessa rynkade näsor och varför skulle inte de som pressar ned marginalerna till mer normala nivåer bli långvariga?
Förstår du varför marginalerna ökat?

Det kan bli lite intressant utvecklingen på den här diskussionen, eftersom det finns historik där jag försökt insistera för dig och Alpha vad som händer med kostnaden för risk (vilket är en kostnad, inte ett abstrakt filosofiskt koncept) när lånen ökar.

f(lån, tillgångar) = risk är inte en linjär funktion.

EDIT: Det där blev ett oerhört malplacerat påstående eftersom jag inser att du faktiskt inte heller har påstått att den funktionen är linjär. Däremot kommer kostnaden för risk generellt öka när lån och tillgångar ökar med samma faktor. Det går att konstruera kvalitativa motexempel, men inte i den verklighet vi lever i.
Senast redigerad av Trillske 2017-08-18 kl. 00:49.
2017-08-18, 00:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Förstår du varför marginalerna ökat?

Det kan bli lite intressant utvecklingen på den här diskussionen, eftersom det finns historik där jag försökt insistera för dig och Alpha vad som händer med kostnaden för risk (vilket är en kostnad, inte ett abstrakt filosofiskt koncept) när lånen ökar.

f(lån, tillgångar) = risk är inte en linjär funktion.

Har du någon poäng eller vill du bara lära dig lite mer om saken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in