Citat:
Ja, svårt att gissa ränta om om 5 år. Jag tror inte KI ens försöker utan dom bara antar en konvergens mot något slags "normalt" ränteläge. Hur många hade 2012 gissat att vi skulle sitta med -0.5% nu.
(Bernanke var däremot ganska pricksäker. Han sa när FED sänkte hur länge FED skulle behöva sitta med låg ränta. Och det många år. Kommer inte ihåg hur länge nu).
Om inflationen drar iväg kommer nog RB att höja villigt. Så länge det inte ser ut som att dom får en rekyl. Och så avyttrar dom sina QE innehav. Men riktigt varför KPI skulle dra iväg så kraftigt är väl inte så uppenbart. skulle folk börja slösa mer?
Det påstås ju i tråden att folk lånar till konsumtion. Då skulle väl förändringen snarare bli att folk minskar konsumtionen och KPI ökning uteblir.
Jag skulle önska en mer konsistent linje.
Vad är det jag/vi skulle ändra oss om?
Jag ser inte att jag skulle behöva ändra mig om något, bara för att KPI ökar. Vad skulle det vara?
(Bernanke var däremot ganska pricksäker. Han sa när FED sänkte hur länge FED skulle behöva sitta med låg ränta. Och det många år. Kommer inte ihåg hur länge nu).
Om inflationen drar iväg kommer nog RB att höja villigt. Så länge det inte ser ut som att dom får en rekyl. Och så avyttrar dom sina QE innehav. Men riktigt varför KPI skulle dra iväg så kraftigt är väl inte så uppenbart. skulle folk börja slösa mer?
Det påstås ju i tråden att folk lånar till konsumtion. Då skulle väl förändringen snarare bli att folk minskar konsumtionen och KPI ökning uteblir.
Jag skulle önska en mer konsistent linje.
Vad är det jag/vi skulle ändra oss om?
Jag ser inte att jag skulle behöva ändra mig om något, bara för att KPI ökar. Vad skulle det vara?
Vi har full sysselsättning med ofrånkomliga löneökningar som följd, minskad konsumtion kommer i lågkonjunkturen, efter inflationen peakat.
I pressen häromdagen skrevs det att inflationen inte varit så här hög sedan 2011. Stämmer iof, men då under sjunkande trend. I stigande trend får man gå tillbaka till hösten 2007, och det är en mer skrämmande period att jämföra inflationen med.
Efter finanskrisen 08-09 var inflationen negativ, sedan steg den brant eftersom ekonomin återhämtade sig snabbt, tillgång efterfråga normaliserades, men en andra finanskris runt 2011-2012 var mycket nära. QE och nollräntor räddade oss från den.
Jag tror, och har tjatat i tråden om det länge, att inflationen kommer leda till bankproblem här.