2017-01-11, 03:07
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
För ett tag sedan såg jag en mycket ljusstark Venus och inte långt ifrån en röd sak som måste vara Mars. Fattar att de och vi är i våra banor så att de kan synas så nära varandra, men fattar ändå inte. Jorden är ju trots allt mellan dem. Skulle nog behöva en bild för att riktigt fatta.

En bild förklarar bäst:
Simbild
Citera
2017-01-11, 03:24
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Jag tog bild på månen och en planet klockan 17.00 2 januari. Sydöst.

När jag zommade in såg jag en fet ring runtomkring!!!!!!!

Var det saturnus?

Det var inte Saturnus. Saturnus delade himlen med solen då och tittade upp över horisonten nästan 12 timmar senare. Tittade du på månen så var det Venus och i sydväst (Mars var också där). Det var nog tyvärr bara en optisk artefakt som uppstod för att Venus är så väldigt ljusstark.

Jag har fotograferat Jupiters månar med en helt vanlig kamera men de syns bara som små prickar när man zoomar in digitalt. Tvivlar på att man kan se Saturnus ringar med en vanlig kamera då Saturnus är längre bort från jorden än Jupiter. Men har du bättre utrustning med bättre linser så försök! :-) Saturnus dyker upp i sydost runt 07.00. Du får nog vänta tills stormaset passerat innan du kan se himlen igen dock...

HeavensAbove
Citera
2017-01-11, 03:28
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
När dom kommer fram till att det inte finns nån fast kärna i gasplaneterna så kanske dom byter namn till just 'gas' Gas som samlats i en rund form. Blir som med Pluto, nyss var det en planet nu är det ingen planet längre. (Is-asteroid?)

Fast vi bytte inte statusen på Pluto (planet -> dvärgplanet) för att vi gjorde några revolutionerande upptäckter om hur Pluto är uppbyggd. Man gjorde bara en snävare definition av vad en planet är. Och Pluto passar inte riktigt in i den.
Citera
2017-01-11, 06:31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nej, eftersom den "centrala punkten" kommer att vara där du befinner dig, oavsett var i universum du är. Dessutom inflaterades universum inte i ett redan befintligt rum, utan rummet skapades och började inflateras i samband med Big Bang. En tredje sak är att det vi slarvigt kallar universum är egentligen det observerbara universum. Utanför horisonten där vi av olika anledningar inte längre kan observera universum fortsätter utsträckningen högst sannolikt, kanske oändligt mycket.

Kort sagt, det finns ingen central punkt i universum och vi kan därför inte approximera den. Eller om du så vill, den plats i universum där du för tillfället befinner dig är (det observerbara) universums mittpunkt. Oavsett om du befinner dig i Säffle, Mönsterås eller en galax 45 miljarder ljusår från jorden.
James Webb-kikaren ska ju användas för att försöka se Universums avlägsnaste (tidigaste ienligt förhoppningarna) objekt.
Men, visst vore det intressant att se hur de kommer att reagera om det de får se, ser ut som Hubble Ultra-Deep Field.

Fast, sen å andra sidan, så hade det varit minst lika kul att se hur de hade reagerat på ett lite mer förväntat foto.

Ja, jag vet faktiskt inte vad som hade varit roligast faktiskt.
Citera
2017-01-11, 06:38
Medlem
Ravenboxs avatar
Vad är skillnaden mellan "dark matter" och "dark energy"? Hur har man kommit fram till dess existens utan någon form av evidens?
Såvitt jag vet så har matematiker suttit och räknat sig höga och kommit fram till något man inte ens kan sätta ord på.
Citera
2017-01-11, 17:29
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
En bild förklarar bäst:
Simbild

Precis!

Nu fattar jag.
Citera
2017-01-12, 09:24
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Fast vi bytte inte statusen på Pluto (planet -> dvärgplanet) för att vi gjorde några revolutionerande upptäckter om hur Pluto är uppbyggd. Man gjorde bara en snävare definition av vad en planet är. Och Pluto passar inte riktigt in i den.

Jasså? Så vet man vad den är gjord av i nuläget? Eftersom den ligger ofantligt långt bort så kanske det bara är spekulationer med det sista jag hörde var att den var gjord av is & därför inte kunde klassas som planet (?) & att den var för liten för att kallas planet.
Citera
2017-01-12, 13:05
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Jasså? Så vet man vad den är gjord av i nuläget? Eftersom den ligger ofantligt långt bort så kanske det bara är spekulationer med det sista jag hörde var att den var gjord av is & därför inte kunde klassas som planet (?) & att den var för liten för att kallas planet.

Man har vetat länge vad Pluto består av. Vi har vetat hur stor Pluto är, hur långt bort och hur reflekterande Plutos yta är. Plutos albedo visade att Pluto måste bestå av is och på det avståndet är allt is, inklusive gaser som kväve och metan. De betydligt senare observationerna av Pluto har bekräftat det. Men kompositionen är inte anledningen till Plutos omklassifikation.

Man har länge insett att Plutos omloppsbana skiljer sig väldigt i karaktär än de andra planeterna. Och Pluto är väldigt liten. Så många har ifrågasatts Plutos planetstatus länge. Pluto är mindre än Merkurius och vår egen måne. Men Pluto är massiv nog för att vara sfärisk vilket något behöver vara för att vara en planet. Men Pluto är inte massiv nog för att ha rensat sin omloppsbana på andra föremål. Och det finns flera andra föremål som delar Plutos omloppsbana och det var det som gjorde att Pluto omdefinierats; andra objekt som har liknande och t.om större massa än Pluto och i liknande banor. Antingen har solsystemet 8 planeter eller så har solsystemet plötsligt dussintals och kanske hundratals planeter. Man valde att klassificera om Pluto till dvärgplanet.
Citera
2017-01-13, 04:36
Medlem
hagsatras avatar
Hade en inlämningsuppgift som gick ut på att beskriva huruvida man kan hitta solsystemets planeter från jorden sett varsomhelst på himlen eller om det är begränsat till vissa områden. Vilket område håller sig planeterna till och varför? Jag skrev att varje planet har sin egen rotationsbana runt solen och planeter kommer därför vara begränsande till vissa områden beroende på var i deras bana de befinner sig jämfört med oss. Men fick inte godkänt för det svaret, vad måste jag tänka på här?
Citera
2017-01-13, 04:57
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Hade en inlämningsuppgift som gick ut på att beskriva huruvida man kan hitta solsystemets planeter från jorden sett varsomhelst på himlen eller om det är begränsat till vissa områden. Vilket område håller sig planeterna till och varför? Jag skrev att varje planet har sin egen rotationsbana runt solen och planeter kommer därför vara begränsande till vissa områden beroende på var i deras bana de befinner sig jämfört med oss. Men fick inte godkänt för det svaret, vad måste jag tänka på här?
Föreställ dig solsystemet som en skiva. Även om inte alla planeterna ligger i exakt plan så finns det något man kallar för ekliptika. Det är den bana som Solen och planeterna ser ut att färdas i över himlen. De följer alltså ungefär samma linje.

Anledningen till att solsystemet ser ut som det gör har att göra med hur gas och stoft samlas ihop ute i rymden. Mycket kort förklarat: damm och gaser börjar ansamlas i ett gigantiskt moln. När gravitationen lägger sig i mer och mer allteftersom molnet blir tyngre så börjar det att rotera. Pga de krafter som sätts i spel så bildas små kroppar först och efter några hundra miljoner år(någon får gärna rätta mig här) så har man en stjärna med tillhörande planeter.
Citera
2017-01-13, 04:59
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra

Iaf i vårt solsystem ligger alla planeter nästan längst en plan disk.

Detta kommer utav att den gemensamma rotationsriktningen proto-systemet hade innan formationen av planeter, generellt också får alla planeter att revolutionera i samma plan samt rotera i samma riktning.

Notera nästan. Neptunus ligger på sniskan tex.

Så svaret på din fråga bör vara nej, man kan inte finna alla planeter genom att godtyckligt välja en riktning i himlen att titta mot. Du behöver titta i den riktning solsystemets plan ligger i.

Protoplanetary-disc Läs svaret längst ned.
Senast redigerad av Yppsilon 2017-01-13 kl. 05:05.
Citera
2017-01-13, 06:46
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Iaf i vårt solsystem ligger alla planeter nästan längst en plan disk.

Detta kommer utav att den gemensamma rotationsriktningen proto-systemet hade innan formationen av planeter, generellt också får alla planeter att revolutionera i samma plan samt rotera i samma riktning.

Notera nästan. Neptunus ligger på sniskan tex.

Så svaret på din fråga bör vara nej, man kan inte finna alla planeter genom att godtyckligt välja en riktning i himlen att titta mot. Du behöver titta i den riktning solsystemets plan ligger i.

Protoplanetary-disc Läs svaret längst ned.
Det beror helt på vad som menas med "begränsat till vissa områden". Vill man så kan man måla med bred pensel på himlen och säga "i det här området kan man se Solen och planeter(na) glida förbi". Det är väl inte fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in