2017-01-10, 17:40
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det blir väl en etymologisk fråga om ordet atmosfär per definition förutsätter något för atmosfären att vara runt. Om det är en förutsättning så borde man inte kalla det atmosfär om en planet enbart bestod av gas. Rent fysiskt så kan såklart en gasplanet bestå enbart av gas men då kanske man borde kalla det något annat än atmosfär.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Stjärnor har till exempel atmosfär, fastän de saknar fast yta.

När dom kommer fram till att det inte finns nån fast kärna i gasplaneterna så kanske dom byter namn till just 'gas' Gas som samlats i en rund form. Blir som med Pluto, nyss var det en planet nu är det ingen planet längre. (Is-asteroid?)
Citera
2017-01-10, 20:05
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Hur pass stark är solens gravitation på 1 AU? Jag menar alltså om vi säger att vi relativt solen står helt stilla i rymden och lämnar av t.ex en blykula på 1 KG. Hur lång tid tar det då för solen att så att säga suga den till sig?

Exakta siffror är mindre intressant för mig i alla fall, men en fingervisning hade vart kul att få eftersom jag själv inte har den blekaste aning.
Citera
2017-01-10, 20:29
Medlem
Herzs avatar
Jag tog bild på månen och en planet klockan 17.00 2 januari. Sydöst.

När jag zommade in såg jag en fet ring runtomkring!!!!!!!

Var det saturnus?
Citera
2017-01-10, 20:49
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz

Var det saturnus?
Sorry läste fel
Citera
2017-01-10, 20:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Hur pass stark är solens gravitation på 1 AU? Jag menar alltså om vi säger att vi relativt solen står helt stilla i rymden och lämnar av t.ex en blykula på 1 KG. Hur lång tid tar det då för solen att så att säga suga den till sig?

Exakta siffror är mindre intressant för mig i alla fall, men en fingervisning hade vart kul att få eftersom jag själv inte har den blekaste aning.
Jag orkade inte räkna själv så jag googlade och i tredje svaret här http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=1127534 har någon kommit fram till 0,0059 m/s². Detta kan jämföras med jordens gravitation vid ytan som är c:a 9,81 m/s².

Hur lång tid det skulle ta att falla ända till solen vete fan, tyngdaccelerationen kommer ju att öka ju närmre solen man kommer så det får någon annan roa sig med att räkna ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Herz

Var det saturnus?
Om du tog bild med en vanlig kamera och inte ett teleskop så var det nog Venus och ringen var antingen ett litet halo orsakat av brytning i atmosfären eller i kameralinsen.
Citera
2017-01-10, 21:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ambelain har inte alltid rätt, något jag påpekat många gånger, men han har inte alltid fel heller.
Fast i detta fall skulle jag inte ge honom rätt heller. Nog för att förhållandena i en protoplanetarisk skiva gör det osannolikt att en ren gasplanet skulle uppstå, därtill är konkurrensen från kompaktare masskoncentrationer (gravitationskoncentrationer) för stor men det finns för den skull inget fysikaliskt hinder för rena gasplaneter. Gas har ju också massa som utövar gravitation på andra gasmolekyler/atomer och kan bilda planeter om det inte är en massa annat skräp i vägen som drar i grejerna innan gasen hinner göra det.
Citera
2017-01-10, 21:12
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Eftersom att man med hjälp av röd/blåförskjutning kan räkna ut hur långt bort andra stjärnor och galaxer befinner sig, och man vet att alla galaxer rör sig bort från en central punkt (därav teorin om big bang), borde man inte då kunna approximera fram ett par koordinater i universum där big bang utgick ifrån?
Citera
2017-01-10, 21:24
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Eftersom att man med hjälp av röd/blåförskjutning kan räkna ut hur långt bort andra stjärnor och galaxer befinner sig, och man vet att alla galaxer rör sig bort från en central punkt (därav teorin om big bang), borde man inte då kunna approximera fram ett par koordinater i universum där big bang utgick ifrån?
Nej, eftersom den "centrala punkten" kommer att vara där du befinner dig, oavsett var i universum du är. Dessutom inflaterades universum inte i ett redan befintligt rum, utan rummet skapades och började inflateras i samband med Big Bang. En tredje sak är att det vi slarvigt kallar universum är egentligen det observerbara universum. Utanför horisonten där vi av olika anledningar inte längre kan observera universum fortsätter utsträckningen högst sannolikt, kanske oändligt mycket.

Kort sagt, det finns ingen central punkt i universum och vi kan därför inte approximera den. Eller om du så vill, den plats i universum där du för tillfället befinner dig är (det observerbara) universums mittpunkt. Oavsett om du befinner dig i Säffle, Mönsterås eller en galax 45 miljarder ljusår från jorden.
Citera
2017-01-10, 22:02
Medlem
Perdites avatar
Om man tar hänsyhänsyn till tidsdilatation, kan jag då se längre bort än det observerbara universumet på 93 miljarder ljusår?

Om jag färdas i 87c så har ju avstånden minskat till hälften, men universum ur mitt perspektiv borde ju fortfarande vara 93 miljarder ljusår stort, så att jag kan se dubbelt så långt bort, eller tänker jag fel?
Citera
2017-01-11, 00:09
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Jag räknade och kan verifiera skunkjobbs siffra. Tiden kan jag också beräkna, men det borde vara i storleksordningen ett par månader.

Edit: 82 dagar OM accelerationen var konstant hela vägen in. Men den ökar, så det rätta svaret är ett färre antal dagar.

Edit2: 64 dagar och 15 timmar, efter att ha löst relevanta differentialekvationer
Senast redigerad av nerdnerd 2017-01-11 kl. 00:36.
Citera
2017-01-11, 00:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Om man tar hänsyhänsyn till tidsdilatation, kan jag då se längre bort än det observerbara universumet på 93 miljarder ljusår?

Om jag färdas i 87c så har ju avstånden minskat till hälften, men universum ur mitt perspektiv borde ju fortfarande vara 93 miljarder ljusår stort, så att jag kan se dubbelt så långt bort, eller tänker jag fel?

Du menar nog 0.87c för då kontraheras avstånden till hälften.

Ja, du tänker rätt. OM man kan röra sig väldigt nära c så blir avstånden väldigt mycket kortare, och det skulle vara möjligt att t ex färdas 1000 ljusår på bara några år. Dvs några år i upplevd tid på rymdskeppet, och 1000 ljusår relativt jorden.

Det kanske lite trista är dock att man har en tidsdilation med samma faktor, så på jorden har det gått ca 1000 år.
Citera
2017-01-11, 00:51
Medlem
neuron-drones avatar
För ett tag sedan såg jag en mycket ljusstark Venus och inte långt ifrån en röd sak som måste vara Mars. Fattar att de och vi är i våra banor så att de kan synas så nära varandra, men fattar ändå inte. Jorden är ju trots allt mellan dem. Skulle nog behöva en bild för att riktigt fatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in