2017-01-10, 15:42
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Hur levde överklassen på 1800-talet?

Jag har ingen aning.
Citera
2017-01-10, 16:25
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag har ingen aning.

Det gör du visst. Överklass har självklart koll på sina anor, gamla anekdoter, och vad de nu döda släktingarna gjorde.
Citera
2017-01-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det gör du visst. Överklass har självklart koll på sina anor, gamla anekdoter, och vad de nu döda släktingarna gjorde.
Historien är allt för överklassen. Utan en historia bakåt ej överklass.
Citera
2017-01-10, 16:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:

1) Du menar stamtavla? Man brukar ha en släktbok med bilder och info om sina släktingar några generationer tillbaka. Min gick tillbaka till minst mina farföräldrars föräldrar.

2) Brewingmob frågade om hur folk levde då det är det ingen som vet. Man kan veta var de levde, vad de jobbade med (om de jobbade), kanske hur många barn de hade men man kan inte veta exakt hur de levde.
Citera
2017-01-10, 16:40
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Babianen|59554743]

1) Så om en muslim umgås med danskar och seglar då blir han dansk?

2) Finns det någon "rätt sport" som danskar håller på med?

1. Jag tror att detta med att byta nationalitet, precis som detta med att byta klass, handlar om en glidande skala. Där hundra procent kurd (whatever) står längst till vänster och hundra procent dansk/svensk (whatever) längst till höger. Och på samma sätt hundra procent medelklass (whatever) längst till vänster och hundra procent överklass (whatever) längst till höger.

Om du invandrar till Danmark/växer upp i lägre medelklassen (säger vi) så blir du aldrig hundra procent dansk/överklass. Men du kan under ett liv förflytta dig längre och längre till höger på skalan. För en invandrare handlar det om att lära sig språket och arbeta bort brytningen, skaffa sig ett jobb och bli självförsörjande, flytta bort ifrån förorten där han växte upp till ett "vitt" område med ägda bostäder, avveckla sin religionsutövning, byta ut sitt umgänge med och mer till danskar och andra västeuropéer, börja fira jul, äta fläsk och dricka alkohol o.s.v..

Motsvarande grejor finns ju då för den som vill göra en klassresa.

2. Ölhävning..? För svenskar och norrmän skulle det i alla fall kännas betryggande integrerat, om en person med ursprung i Mellanöstern visade sig kunna åka skridskor eller skidor lika bra som de själva. För överklassen gäller förmodligen segling, golf, tennis och ridning, ja.
Citera
2017-01-10, 16:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, har man inte koll på DET så är man definitivt inte överklass...
Citera
2017-01-10, 16:42
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huminten
Historien är allt för överklassen. Utan en historia bakåt ej överklass.

1) Men hur påverkar det ditt liv vad någon gjorde för 100 år sen?

2) Vem som helst kan släktforska och göra en släktbok.
Citera
2017-01-10, 16:48
Medlem
Citat:
1) Men hur påverkar det ditt liv vad någon gjorde för 100 år sen?

2) Vem som helst kan släktforska och göra en släktbok.
En överklassmänniska ser sig själv som en del i en större enhet, det ser en självklar koppling mellan sig själv och släktingar som levde för 100 år sedan. Det tillhör något som är större än sig själv och har ett ansvar att bevara och föra traditioner vidare. Släktens betydelse är större än den enskilda människan, det finns en naturlig och självklar stolthet över släktens historia. Kontinuiteten bakåt visar vem du är.
Senast redigerad av huminten 2017-01-10 kl. 16:55.
Citera
2017-01-10, 16:50
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

1. Jag tror att detta med att byta nationalitet, precis som detta med att byta klass, handlar om en glidande skala. Där hundra procent kurd (whatever) står längst till vänster och hundra procent dansk/svensk (whatever) längst till höger. Och på samma sätt hundra procent medelklass (whatever) längst till vänster och hundra procent överklass (whatever) längst till höger.

Om du invandrar till Danmark/växer upp i lägre medelklassen (säger vi) så blir du aldrig hundra procent dansk/överklass. Men du kan under ett liv förflytta dig längre och längre till höger på skalan. För en invandrare handlar det om att lära sig språket och arbeta bort brytningen, skaffa sig ett jobb och bli självförsörjande, flytta bort ifrån förorten där han växte upp till ett "vitt" område med ägda bostäder, avveckla sin religionsutövning, byta ut sitt umgänge med och mer till danskar och andra västeuropéer, börja fira jul, äta fläsk och dricka alkohol o.s.v..

Motsvarande grejor finns ju då för den som vill göra en klassresa.

Om du är en arab som gör allt det där blir du dansk då?

Citat:
2. Ölhävning..? För svenskar och norrmän skulle det i alla fall kännas betryggande integrerat, om en person med ursprung i Mellanöstern visade sig kunna åka skridskor eller skidor lika bra som de själva. För överklassen gäller förmodligen segling, golf, tennis och ridning, ja.

Ingen bryr sig om vad du håller på med för sport.

Citat:
Ja, har man inte koll på DET så är man definitivt inte överklass...

Lol dude. Överklass-människor har inte mer koll än vilken Svensson som helst.
Citera
2017-01-10, 16:56
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huminten
En överklassmänniska ser sig själv som en del i en större enhet, det ser en självklar koppling mellan sig själv och släktingar som levde för 100 år sedan. Det tillhör något som är större än sig själv och har ett ansvar att bevara och föra traditioner vidare. Släktens betydelse är större än den enskilda människan, det finns en naturlig och självklar stolthet över släktens historia.

1) Du har tittat för mycket på film.

2) Det är mer så att man känner sig skyldig för att man föddes med en massa privilegier och man har inte gjort något för att förtjäna det man är bara född så.

3) Känner Svensson stolthet över att han råkar vara född i Sverige och har det bättre än nån som är född i Afrika?
Citera
2017-01-10, 17:02
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
1) Du menar stamtavla? Man brukar ha en släktbok med bilder och info om sina släktingar några generationer tillbaka. Min gick tillbaka till minst mina farföräldrars föräldrar.

2) Brewingmob frågade om hur folk levde då det är det ingen som vet. Man kan veta var de levde, vad de jobbade med (om de jobbade), kanske hur många barn de hade men man kan inte veta exakt hur de levde.

Du har alltså anor tillbaka till mellankrigstiden!😂

Jaha! Så vad gjorde din farfarsfar för att hiva upp dig i överklassen? Blev rik på svarta börsaffärer under kriget?
Citera
2017-01-10, 17:08
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du har alltså anor tillbaka till mellankrigstiden!😂

Jaha! Så vad gjorde din farfarsfar för att hiva upp dig i överklassen? Blev rik på svarta börsaffärer under kriget?

1) Min farfar var född 1903 hans far var född några decennier tidigare obviously.

2) Jag vet inte vad min farfars-far gjorde (jag kan ta reda på det). På min mors sida var han borgmästare. De var redan överklass vid den här tiden.

3) Om jag skulle fråga när min släkt blev överklass skulle svaret bli "jag vet inte vi har alltid sysslat med sånt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in