2015-11-05, 21:41
  #1381
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja alltså, hade det inte funnits något som var finare, så hade det ju inte heller funnits något att kämpa för... Då hade alla kunnat ligga på stranden och dricka öl. Och låta sina döttrar göra du-vet-vad med luffare och tattare!

Det är så överklassen fungerar. Om någon vill knulla luffare och tattare är det deras val.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Snälla, kan inte du köpa ett brittisk gods imorgon samt lägga upp en bild på dig och godset samt avtal på ditt nya flådiga instagram-konto. Bara för att visa hur lätt det är. Ok?

Jag har bott i UK och det suger. Jag har inte heller lust att bo på ett gods ute i ingenstans. Gör det själv.
Citera
2015-11-05, 21:47
  #1382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är så överklassen fungerar. Om någon vill knulla luffare och tattare är det deras val.



Jag har bott i UK och det suger. Jag har inte heller lust att bo på ett gods ute i ingenstans. Gör det själv.

Du behöver inte bo där, det räcker att du "bara" köper det, instagrammar om det och sen säljer det vidare. Bara att du haft det i ägo någon dag lär ju öka värdet på godset i miljoner, du är ju en sådan härlig klockren överklassprofil som alla vill efterlikna.
Citera
2015-11-05, 21:55
  #1383
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Du behöver inte bo där, det räcker att du "bara" köper det, instagrammar om det och sen säljer det vidare. Bara att du haft det i ägo någon dag lär ju öka värdet på godset i miljoner, du är ju en sådan härlig klockren överklassprofil som alla vill efterlikna.

1) Brittiska huspriser är extemt övervärderade och det gäller ännu mer saker som gods.

2) Så det är en väldigt dålig deal.

3) Om du köper ett gods kommer du aldrig att kunna sälja det. Googla så kommer du att se att det finns massor med brittiska gods till salu för fantasi-priser. Varför tror du att det är så?

4) Thanx. Det är alltid kul med fans.
Citera
2015-11-05, 21:59
  #1384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Brittiska huspriser är extemt övervärderade och det gäller ännu mer saker som gods.

2) Så det är en väldigt dålig deal.

3) Om du köper ett gods kommer du aldrig att kunna sälja det. Googla så kommer du att se att det finns massor med brittiska gods till salu för fantasi-priser. Varför tror du att det är så?

4) Thanx. Det är alltid kul med fans.

1. Jaså är dom det.
2. Ok ännu mer saker som gods.
3. Aldrig kunna sälja det, det lät illa, då måste det finnas jättemånga gods till salu då?
4. Eller?
5. Varför jag tror så...
6 Jo det kan bero på att det är värt sitt pris kanske? Gediget, historiskt...
7. m.m.
5. Varsågod.
Citera
2015-11-05, 22:03
  #1385
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
1. Jaså är dom det.
2. Ok ännu mer saker som gods.
3. Aldrig kunna sälja det, det lät illa, då måste det finnas jättemånga gods till salu då?
4. Eller?
5. Varför jag tror så...
6 Jo det kan bero på att det är värt sitt pris kanske? Gediget, historiskt...
7. m.m.
5. Varsågod.

1) Yep.

2) Om ett vanligt hus är övervärderat då är ett gods super-övervärderat.

3) Yep. Googla. Folk har ärvt dem, de blir ruinerade av underhåll och driftskostnader, letar efter en sucker att dumpa dem på.

4) Det är inte värt sitt pris det är värt -1.000.000. Bara en komplett idiot skulle köpa ett gods speciellt i UK.
Citera
2015-11-05, 22:05
  #1386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Yep.

2) Om ett vanligt hus är övervärderat då är ett gods super-övervärderat.

3) Yep. Googla. Folk har ärvt dem, de blir ruinerade av underhåll och driftskostnader, letar efter en sucker att dumpa dem på.

4) Det är inte värt sitt pris det är värt -1.000.000. Bara en komplett idiot skulle köpa ett gods speciellt i UK.

1. 1
2. X
3. 1
4. 2
Citera
2015-11-05, 22:17
  #1387
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Yep.

2) Om ett vanligt hus är övervärderat då är ett gods super-övervärderat.

3) Yep. Googla. Folk har ärvt dem, de blir ruinerade av underhåll och driftskostnader, letar efter en sucker att dumpa dem på.

4) Det är inte värt sitt pris det är värt -1.000.000. Bara en komplett idiot skulle köpa ett gods speciellt i UK.

Ja här tror jag att du har rätt. Det går inte att försörja sig på godsen längre, nu när det inte längre finns statare, torpare, arrendebönder o.s.v. som gör jordbruksarbetet gratis - eller massor av billigt tjänstefolk till inomhussysslorna. Utan man måste ha något annat som man tjänar mega-mycket pengar på (t.ex. en industri, ett fotbollslag, eller om man är en mycket framgångsrik skådespelare, sångare etc.), som man hela tiden kan pumpa in i godset. Läste någonstans att det nästan inte finns några Highland Lairds kvar av de gamla ätterna längre, utan de fina gamla skotska slotten o herresätena ägs av rika utlänningar typ saudier som kallar sig Lairds... På så sätt försvinner ju alla fina gamla traditioner också.

Men för att återgå till det vi diskuterade, så bevisar ju detta att det är en enastående bedrift att få sin dotter bortgift med en av de få riktiga brittiska lorder/godsägare som fortfarande finns kvar, eller hur..?! Jag menar: hur många unga kvinnor världen över - och deras mammor - fantiserar inte om just detta..?
Citera
2015-11-05, 22:24
  #1388
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men för att återgå till det vi diskuterade, så bevisar ju detta att det är en enastående bedrift att få sin dotter bortgift med en av de få riktiga brittiska lorder/godsägare som fortfarande finns kvar, eller hur..?! Jag menar: hur många unga kvinnor världen över - och deras mammor - fantiserar inte om just detta..?

1) Men vad är så speciellt med en brittisk man som äger ett värdelöst gods? Vem som helst kan åka till UK och köpa en sån där hemsk cottage och kalla sig för Lord of the Rings om de vill det. Jag ser inte vad som är så bra med det?

2) De fantiserar inte om verkligheten av att leva i UK med en brittisk överklass man. De fantiserar om något som de har sett på TV typ Downton Abbey som har 0 med verkligheten att göra.
Citera
2015-11-06, 09:32
  #1389
Medlem
Babianens avatar
1) Här är en treat för en som vill vara som på TV, http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/09/09/article-2415711-1BB4680F000005DC-97_634x502.jpg ni kan ha en middag med era vänner och klä upp er i bal-kläder, frack för män, balklänning för kvinnorna, först träffas man och pratar, sen äter man de olika rätterna (minst 3), och sen dansar man. Så går det till på en överklass bal ni kan ju också testa det. Det är minst 5 timmar. Standard är kanske 7 timmar. Sen kan ni ju sätta upp det på ert instagram konto eller nåt.

Jag har aldrig varit på bal själv för att jag har vägrat. Jag ser fram emot att följa eran progress.

2) Meanwhile i verkligheten,

Citat:
the Earl and Countess of Carnarvon admitted their estate needed £11.75million repairs, including £1.8million of urgent work on the main house.

Ravaged by damp and rot, at least 50 rooms were uninhabitable and stone turrets were in disrepair.

ni kan se att slottet där de filmar Downton Abbey behöver reparationer för 160 miljoner kronor, varav 25 miljoner kronor i omedelbara reparationer. Ni kan också se att 50 rum behöver total-renoveras.

3) Här kan ni se att det skulle gå på 50 miljoner om året att leva som i TV serien,

Citat:
Behöver du skära lite i de fasta kostnaderna?

Flytta inte in i godset från tv-serien "Downton Abbey".

Det skulle kosta dig 53 miljoner kronor – om året.

Citat:
4,5 miljoner kronor i månaden skulle det kosta att driva ett gods i "Downton Abbey"-klass i dag.

Bara tjänstefolkets löner går loss på fyra miljoner kronor årligen, skriver The Telegraph. Netvouchers.co.uk har gjort en genomgång av kostnader som el, vatten, gas och försäkringar.
Hisnande siffror

Underhållet av godset beräknas uppgå till 18 miljoner kronor, städningen till 11 miljoner.

tänk på att det här är UK där allt är mycket billigare än i Sverige speciellt tjänster. Ni får lägga på minst 30% för vad det skulle kosta i Sverige typ 65 miljoner/år. Så hur många människor tror ni lever som på TV? Exakt 0.
Citera
2015-11-06, 09:42
  #1390
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Här är en treat för en som vill vara som på TV, http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/09/09/article-2415711-1BB4680F000005DC-97_634x502.jpg ni kan ha en middag med era vänner och klä upp er i bal-kläder, frack för män, balklänning för kvinnorna, först träffas man och pratar, sen äter man de olika rätterna (minst 3), och sen dansar man. Så går det till på en överklass bal ni kan ju också testa det. Det är minst 5 timmar. Standard är kanske 7 timmar. Sen kan ni ju sätta upp det på ert instagram konto eller nåt.

Jag har aldrig varit på bal själv för att jag har vägrat. Jag ser fram emot att följa eran progress.

2) Meanwhile i verkligheten,



ni kan se att slottet där de filmar Downton Abbey behöver reparationer för 160 miljoner kronor, varav 25 miljoner kronor i omedelbara reparationer. Ni kan också se att 50 rum behöver total-renoveras.

3) Här kan ni se att det skulle gå på 50 miljoner om året att leva som i TV serien,





tänk på att det här är UK där allt är mycket billigare än i Sverige speciellt tjänster. Ni får lägga på minst 30% för vad det skulle kosta i Sverige typ 65 miljoner/år. Så hur många människor tror ni lever som på TV? Exakt 0.

Ja - det var ju exakt det jag sa. Att det inte går att få lönsamhet i ett gods idag, utan de som kan ha godsen är folk som tjänar stora pengar på annat (t.ex. saudiska oljemiljardärer), som de hela tiden kan pumpa in i godset. Och sedan åker de bara till godset ibland och leker "upplevelsen" av att vara en engelsk Lord med dyraste tweedkostymerna från Savile Row, butler, baler (precis som du beskriver), jakt, ridning, hundar, golf, fiske...
Citera
2015-11-06, 09:51
  #1391
Medlem
Merwinnas avatar
Baler har JAG för övrigt varit på! Bland annat några vinterbaler på olika slott när jag bodde i Wien. (Det var alltså sådana som vem som helst fick gå på bara man köpte biljett, och pengarna gick sedan till någon organisation som samlade in pengar på det sättet. Detta är en stor grej i Österrike.)

Fast de blev oftast en besvikelse eftersom folk där antingen inte kunde dansa (bara stod och vaggade lite), eller endast ville dansa med sin egen partner. Sedan hade vi förstås danskvällar i dansföreningarna som jag var med i som vi kallade "baler", och där kunde folk dansa, men det var inte samma sak ändå... Man kan aldrig få allt!

Det är synd att så få människor lär sig att dansa nuförtiden. De flesta i discogenerationerna (födda från slutet av 1940-talet och framåt) kan ju inte det.
Citera
2015-11-06, 09:59
  #1392
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja här tror jag att du har rätt. Det går inte att försörja sig på godsen längre, nu när det inte längre finns statare, torpare, arrendebönder o.s.v. som gör jordbruksarbetet gratis - eller massor av billigt tjänstefolk till inomhussysslorna. Utan man måste ha något annat som man tjänar mega-mycket pengar på (t.ex. en industri, ett fotbollslag, eller om man är en mycket framgångsrik skådespelare, sångare etc.), som man hela tiden kan pumpa in i godset. Läste någonstans att det nästan inte finns några Highland Lairds kvar av de gamla ätterna längre, utan de fina gamla skotska slotten o herresätena ägs av rika utlänningar typ saudier som kallar sig Lairds... På så sätt försvinner ju alla fina gamla traditioner också.

Men för att återgå till det vi diskuterade, så bevisar ju detta att det är en enastående bedrift att få sin dotter bortgift med en av de få riktiga brittiska lorder/godsägare som fortfarande finns kvar, eller hur..?! Jag menar: hur många unga kvinnor världen över - och deras mammor - fantiserar inte om just detta..?

Jo, visst går det nog försörja sig på att ha gods, precis som vilken bonde som helst. I lilla UK är det väl en sak. I Sverige har vi dock andra möjligheter. På många sätt är Sverige betydligt mera resursrikt än UK. Sverige har små gods och stora arealer, i UK är godsen monster men små arealer att slåss om som dessutom är värdelösa. Sverige är inte minst välsignat med jävligt mycket skog, och det behövs knappast mycket kroppsarbetare här inte. Brittisk överklass har väl också, kan jag tänka, varit beroende av kolonialismen för att driva sina monster till gods, medans svensk har kunnat satsa på hemmaplan och den egna myllan. Sedan får väl många gårdar bidrag från staten för att hållas i ordning. Ja, det är inte bara kungen som lever gott på skattebetalarna. Inget mig emot dock, det hamnar i alla fall inte lika lätt i händerna på saudier eller andra och vårt kulturarv bevaras. Min gissning är att vi har inte på samma sätt som i UK heller i samma utsträckning låtit marknaden varit den som reglerat hur godsen ska får fortleva.

Jag har inte alla fakta på borden här, men tror inte det är en vild gissning att förutsättningarna för att driva gods i Schweden är långt mer superior än i UK. Gran och fur slår sketen fårskötsel och övervärderade ruckel med ljusår.
__________________
Senast redigerad av Ålen 2015-11-06 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in