2015-11-23, 18:00
  #1861
Medlem
Babs, nu är du som den svartklädde riddaren i Monty Python-klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=gXY9TuuwyL8

Fast som en förlängning där endast käken ligger kvar på marken och gläfser.
Citera
2015-11-23, 18:13
  #1862
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Om personen tappar bort handväskan så är ni inte överklass längre då?

1) Man är inte överklass för att man äger något speciellt. Man är överklass om man har vuxit upp med pengar. Till exempel om du har vuxit upp på ett överklass-gods för då har du vuxit upp i överklass kulturen.

2) Till exempel en person som vinner på lotto är inte överklass för han har inte vuxit upp i överklass kulturen. Det spelar ingen roll att han kan köpa exakt samma saker som folk i överklassen.

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Överklass by proxy?

Är det din familj babianen eller är det din ingifta familj?

Ju mer du skriver, desto mer slås jag av att "vilja men inte kunna".

1) Hemmet var bara ett exempel för att Brewingmob tog upp det.

2) Det är min familj.

3) Jag tror att du projicerar.
Citera
2015-11-23, 18:18
  #1863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Man är inte överklass för att man äger något speciellt. Man är överklass om man har vuxit upp med pengar. Till exempel om du har vuxit upp på ett överklass-gods för då har du vuxit upp i överklass kulturen.

2) Till exempel en person som vinner på lotto är inte överklass för han har inte vuxit upp i överklass kulturen. Det spelar ingen roll att han kan köpa exakt samma saker som folk i överklassen.


Vad har då denna berömda väska med diskussionen att göra då?
Citera
2015-11-23, 18:22
  #1864
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vad har då denna berömda väska med diskussionen att göra då?

1) Du skrev,

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
På vilket sätt gör en annans bostad dig till överklass?

På vilket sätt tyckte du den bostaden signalerar överklass? Det centrala i bilden är ett skepp som har placerats väldigt strategiskt, som dock inte kostar många hundralappar.

aka "den bostaden är inte överklass för att det finns ingenting dyrt i bilden". Då påpekade jag att det finns något dyrt i bilden (en handväska) som de flesta Svenssons inte skulle äga. Då började du att tramsa istället för att erkänna att du inte har några argument kvar.

2) Jag har skrivit massor med inlägg i den här tråden som förklarar att överklassen är en kultur. Till exempel om vi tar handväskan så är det ingen väska med strass som kostar 50.000 men det är inte heller en väska som kostar 100 kronor. Det är typiskt för överklass-kulturen.
__________________
Senast redigerad av Babianen 2015-11-23 kl. 18:27.
Citera
2015-11-23, 18:39
  #1865
Medlem
Babs, ett råd, om du nu ska försöka låtsas vara överklass så får du här några goda råd.

Det finns några grundelement du måste ha högsta nivå på för att ens komma in i diskussionen om att vara överklass.

Kläder, allt ska vara köpt av bra material, det ska vara välklätt, säsongsbaserat, sitta bra, väl genomtänkt, rent, välstruket, putsat, helt, passande smycken och accessoarer, gärna extra påklätt osv osv

Inredning, gärna i äldre stil, enhetligt, gediget, rejält, välstädat, genomtänkt, väl planerade och generösa samlingsplatser som stort matsalsbord och mer svslappnad hörna med soffor och fåtöljer, stora kandelabrar (generellt mycket inventarier med levande ljus), kultur som böcker eller musikinstrument (ett piano eller bibliotek) osv osv

Servis, en eller flera kompletta högkvalitativa (gärna äldre) serviser om minst 16 delar av varje så man kan ha större bjudningar med enhetlig dukning, så mycket i silver som möjligt som är superputsat,

Yrke/samhällsinsats/kultur, ett respekterat yrke, alternativt om du har stor förmögenhet gör synliga samhällsinsatser såsom volontär eller föreningsinsatser, alternativt ägna dig åt poesi, musik eller konst på hög erkänd nivå.

Uppförande, kunna allt om vett och etikett, bra hållning, vänligt sätt och bemötande, hjälpsam, lugn, laglydig, föregå med gott exempel, välfriserad, välmående hy (välansade naglar, ansiktshår m.m.) ståtlig gångstil osv osv

Har du allt detta kan du komma undan med din avsaknad av gods, förmögenhet, adlig släkt m.m.
Citera
2015-11-23, 18:47
  #1866
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Babs, ett råd, om du nu ska försöka låtsas vara överklass så får du här några goda råd.

Det finns några grundelement du måste ha högsta nivå på för att ens komma in i diskussionen om att vara överklass.

Kläder, allt ska vara köpt av bra material, det ska vara välklätt, säsongsbaserat, sitta bra, väl genomtänkt, rent, välstruket, putsat, helt, passande smycken och accessoarer, gärna extra påklätt osv osv

Titta på bilderna av överklass människor som jag länkade till i ett tidigare inlägg i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Inredning, gärna i äldre stil, enhetligt, gediget, rejält, välstädat, genomtänkt, väl planerade och generösa samlingsplatser som stort matsalsbord och mer svslappnad hörna med soffor och fåtöljer, stora kandelabrar (generellt mycket inventarier med levande ljus), kultur som böcker eller musikinstrument (ett piano eller bibliotek) osv osv

Läs mina inlägg i den här tråden, (FB) Prylar som enbart välbärgade människor har hemma? så kan du se hur överklassen inreder sina hem. Jag har länkat till massor med bilder.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Servis, en eller flera kompletta högkvalitativa (gärna äldre) serviser om minst 16 delar av varje så man kan ha större bjudningar med enhetlig dukning, så mycket i silver som möjligt som är superputsat,

Nej för ingen håller stora formella middagar längre. Ifall man gör det då hyr man in catering.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Yrke/samhällsinsats/kultur, ett respekterat yrke, alternativt om du har stor förmögenhet gör synliga samhällsinsatser såsom volontär eller föreningsinsatser, alternativt ägna dig åt poesi, musik eller konst på hög erkänd nivå.

Nej. Jag har redan förklarat att överklassen ofta jobbar med udda yrken.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Uppförande, kunna allt om vett och etikett, bra hållning, vänligt sätt och bemötande, hjälpsam, lugn, laglydig, föregå med gott exempel, välfriserad, välmående hy (välansade naglar, ansiktshår m.m.) ståtlig gångstil osv osv

Nej det finns ingen etikett eller "ståtlig gångstil" (seriously?).

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Har du allt detta kan du komma undan med din avsaknad av gods, förmögenhet, adlig släkt m.m.

Om du är hel och ren och inte CP så är det ingen som bryr sig.
Citera
2015-11-23, 18:51
  #1867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Titta på bilderna av överklass människor som jag länkade till i ett tidigare inlägg i den här tråden.



Läs mina inlägg i den här tråden, (FB) Prylar som enbart välbärgade människor har hemma? så kan du se hur överklassen inreder sina hem. Jag har länkat till massor med bilder.



Nej för ingen håller stora formella middagar längre. Ifall man gör det då hyr man in catering.



Nej. Jag har redan förklarat att överklassen ofta jobbar med udda yrken.



Nej det finns ingen etikett eller "ståtlig gångstil" (seriously?).



Om du är hel och ren och inte CP så är det ingen som bryr sig.

Glömde en detalj, skaffa självinsikt, utan det kommer du stampa kvar i din horiga vardag. Adjö.
Citera
2015-11-23, 20:08
  #1868
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Hemmet var bara ett exempel för att Brewingmob tog upp det.

2) Det är min familj.

3) Jag tror att du projicerar.
Du är alltså ingift? Vilka förhållanden kommer du från själv?

Vad menar du att jag skulle projicera? Jag har inte sagt någonting om mig själv. Men det är rätt uppenbart att du inte ens lever upp till din egen skeva föreställning om hur saker och ting ska vara.
Citera
2015-11-23, 20:34
  #1869
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Du är alltså ingift? Vilka förhållanden kommer du från själv?

1) Vad menar du med ingift? Jag är överklass från början.

2) Vad menar du med förhålladen? Min familj har alltid haft det gott ställt.

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Vad menar du att jag skulle projicera? Jag har inte sagt någonting om mig själv. Men det är rätt uppenbart att du inte ens lever upp till din egen skeva föreställning om hur saker och ting ska vara.

1) Det här,

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Ju mer du skriver, desto mer slås jag av att "vilja men inte kunna".

det är ingen i överklassen som tycker att det är speciellt.

2) Wut? Det finns inget "hur saker och ting ska vara" det är något som underklass människor tror för att de har tittat för mycket på TV alla gör som de vill. Det finns "guidelines" men det är inget tvång att följa dem.
Citera
2015-11-24, 01:52
  #1870
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Den blir inte sämre det är inte så att man låter den stå i timmar.



Men det är inte omaka för att mat är en sak och desert är en annan sak.



Det är det verkligen inte.



1) Titta på videon som jag länkade till, noterade du hur underklass-kvinnan blev tillrättavisad när hon severade 2 bitar lamm istället för 1? Såg du hur de serverade 1 pannkaka per person?

2) Om du tittar på resten av videon kan du se att de som dricker sig fulla är underklass-kvinnorna.



Silver är bara för privat bruk och för högtider.
Alla som har någon koll vet att varm mat serveras och äts så snart den är tillagad. Man låter inte varm mat stå framme.
Citera
2015-11-24, 02:00
  #1871
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Titta på bilderna av överklass människor som jag länkade till i ett tidigare inlägg i den här tråden.



Läs mina inlägg i den här tråden, (FB) Prylar som enbart välbärgade människor har hemma? så kan du se hur överklassen inreder sina hem. Jag har länkat till massor med bilder.



Nej för ingen håller stora formella middagar längre. Ifall man gör det då hyr man in catering.



Nej. Jag har redan förklarat att överklassen ofta jobbar med udda yrken.



Nej det finns ingen etikett eller "ståtlig gångstil" (seriously?).



Om du är hel och ren och inte CP så är det ingen som bryr sig.
Så catering är acceperat men inte att hyra en kock? Nu säger du emot dig själv. Igen.
Jo det finns vett och etikettregler. Ganska tydliga sådana dessutom. Ståtlig gångstil a la "gå med rak och stolt hållning" istället för att gå som en slusk.
Vad har cp med nåt att göra?
__________________
Senast redigerad av Cineasten 2015-11-24 kl. 02:05.
Citera
2015-11-24, 02:05
  #1872
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Du klagade på att båtmodellen inte var särskilt dyr aka inget som bevisar att det är ett överklass hem då påpekade jag att en dyr handväska inte är något som Svensson brukar ha.



15k är inte särskilt mycket men det är inget som Svensson kommer att köpa.
Tidigare påstod du att det är typiskt underklassen att köpa dyra prylar för att försöka imponera. Hur ska du ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in