Citat:
Ursprungligen postat av
MrLegendary
Jag brukar också gå för kortlinjen och sedan ett lågt inspel om backen följer med, alternativt om jag lyckas skapa yta så kan jag ta ett kliv in och sedan avsluta. Viker sällan in redan i höjd med straffpunkten, det är som du säger också det som motståndaren väntar sig. Istället brukar jag minska hastigheten eller skottfinta och fortsätta. Brukar skapa lite yta för mig. Sedan släpper jag snabbknappen och är det flera försvarare runt mig så använder jag L2 på xbox för att kunna gå förbi på liten yta precis vid kortlinjen, få som förväntar sig att man kan vandra längs linjen utan att tappa ut bollen.
Exakt det du skriver har jag också noterat om kortlinjen. Alla förväntar sig att man viker inåt, att fortsätta mot kortlinjen är det oväntade draget. Många som bara går bort sig om man väntar ut dem. Samma med att "promenera" parallellt med kortlinjen. Om man bara är försiktig så är det många som säljer sig genom att antingen glidtackla eller försöka täcka när de förväntar sig att man viker inåt. Plus, som sämst får man hörna (vilket jag iofs aldrig målar på, men behåller bollen iaf).
------
En helt annan grej - stänga matcher. Leder jag med uddamålet mot slutet har jag börjat med en metod som är mest effektiv för mig. Den är dock äcklig och jag förstår om folk blir förbannade.
Jag har tidigare prövat att hålla bollen inom laget eller park the bus. Båda funkar dåligt. Om jag försöker hålla bollen inom laget och spela runt är det som förgjort. Jag tappar bollen inom 2-3 passningar när han sätter allt framåt. En dålig mottagning, en felpass och sen är hans tryck mot mitt mål tillbaka. Här kommer väl många säga att spelet är scriptat, jag håller inte med men blir förbannad på hur ofta det blir sista minuten mål. Så det har jag lagt ner.
Kontringar är lite samma. Jag når sällan fram till en anstormande forward utan bollen bryts före och genast är den utanför mitt straffområde igen med chans för kvittering för min motståndare.
Park the bus lirar inte alls. Upplever att mitt lag ger bort 75% av planen, så det bara är för motståndaren att ta bollen och springa rakt fram så är han i närheten av straffområdet. Visst, det är jävligt tjockt med mina spelare runt eget mål, men det blir en belägring av mitt mål som jag sällan lyckas freda mig från.
Så vad är då bästa metoden att stänga matchen? För mig är det hörnflaggan. Hitta en fri ytter, sätt fart mot hörnflaggan och håll sedan inne RT för att täcka bollen när jag kommer fram. Inte sällan blottar en stressad motståndare sig och jag kan få ett bra skottläge att göra ett mål till på. Alternativt om han låter datorn styra försvararen som är på mig är det bara hålla inne knappen, för hans spelare kommer inte försöka bryta. I sämsta fall får jag inkast eller hörna.
Jag hatar det i riktig fotboll, det är en riktigt svinig metod för att döda tid - men det är det enda som funkar för mig. Jag hade helst passat runt och försökt skapa mer mål men... jag hatar verkligen att vad jag än gör så skapar motståndaren chanser i slutet mot mig. Detta är det enda som motverkat detta.