Citat:
Ursprungligen postat av
Cornerofhope
Hej, tänkte på polacken som satt häktad för brottet för några år sedan. Sades att hans fingeravtryck hittats på kniven, att han var psyksjuk och hade vistats i Linköping vid tillfället. Misstänker att inte allt detta stämde eftersom man knappast kunde ha låtit honom gå i så fall. Hade ju varit alldeles för "bra" för att släppa tänker jag.
Pulver-henke har jag inte kollat så mycket på, känns väl lite långsökt men vem vet, kan tycka att han borde vara kollad av polisen.
Har inga bra argument varför två gärningsmän-spåret måste vara felaktigt. Jag tänker dock att sannolikheten att lyckas hålla detta hemligt för bekanta och familj minskar drastiskt med antalet inblandade och med deras sociala status, så att säga. Det får mig att tro på den ensamme och mer socialt isolerade gärningsmannen. Men, liksom allt annat, spekulaitoner.
Ja, håller med dig om det du skriver. Det enda jag tänkte på angående två gärningsmän är att den ena då kan skydda den andre. Om man utgår från att gärningsmannen blev skadad vid tillfället så borde detta ha fått människor i hans närhet att misstänkliggöra honom. Men om han då intygat, och på nåt sätt bevisat, att han var med sin kompis vid tillfället så kanske det ha skingrat misstankarna. Det är också en förklaring till varför GM befann sig på platsen vid den tidpunkten, att han sov över hos en kompis som bodde i området. Kompisen behöver alltså inte ha varit skyldig till gärningen utan kan vara den person som sopgubbarna såg stå vid en häck och vänta på någon.
Det kan ju vara så att polisen topsat honom, men eftersom inte hans DNA finns på kniven, och polisen utgår från att det var en ensam gärningsman, så avfördes han utan vidare förhör.
Sen är det inte omöjligt för två personer att hålla tyst om något, iallafall inte när båda känner skuld till det inträffade. Om vi ponerar att GM hade en kompis som var med på att snacka med Mohammad den morgonen, men inte var inblandad i själva gärningen, så är det nästan givet att även han skänner skuld. Att skydda sin kompis blir därför ett sätt att skydda sig själv.
Det kanske blev lite rörigt. Och håller med dig om att det är långsökt.