2012-08-08, 21:27
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vad är det du misstänker inte stämmer, du får gärna vidareutveckla det, alla möjliga och omöjliga infallsvinklar är definitvt värda att dryftas, och förhoppningsvis träffar någon rätt någon gång.

En tanke har slagit mig när det gäller mördarens kroppslängd, vad jag förstår antas han vara mellan 180-190 cm lång. Samtidigt har det spekulerats i att han kan ha varit väldigt ung, 15-16 år, möjligen så ung som 13. Då får man komma ihåg att i dessa åldrar är man inte fullväxt, kan som exempel säga att min bror är 198 cm, när han var 13 var han 175 cm. GM kan således ha växt sedan mordet och idag vara upp emot, eller t.om. över 2 meter. Det skulle kunna vara en anledning till att ingen misstänkt honom, omedelbart efter mordet tänkte ingen på honom då han var så ung, i början sade alla uppgifter att han var i 20-årsåldern eller något över, senare har ingen tänkt på honom då de trott att han är för lång för att kunna vara GM.

Så alla som känner någon som stämmer till på profilen, bortsett från att han är för lång, borde tipsa polisen om detta. Och givetvis även om man känner någon med kortare kroppslängd, min teori är ju bara en teori bland andra.

Egentligen nästan den enda som tror att GM var så ung som 13-14 är GW Persson, men iaf.. Vid 16-17 brukar man väl inte bli något längre, isf knappt märkbart. När GW sa 13 år kanske han tog i lite i överkant, om man säger så, för att testa hur bra teorin håller kanske. När man lägger fram en teori kan man kanske göra det. Det här med om längden stämmer in så precis tror jag inte är så väldigt avgörande, folk kan uppfattas som olika långa i olika situationer, det är aningen svårt att uppskatta en persons längd om man är tvungen att göra det mellan tummen och pekfingret i en flyktig situation och inte vet att du bör komma ihåg det senare. Sen beror det kanske även på hur lång du själv (vittnet) är och hur lång nån verkar vara jämfört med dig.
Citera
2012-08-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LouisDega
Avförd http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10501375.ab
Sen är ju frågan om man verkligen topsade honom.

Det undrar faktiskt jag också (om dom toppsade honom), han hörde ju av sig till polisen och berättade att det inte var han o.s.v. Polisen hörde honom men han var inte tillräckligt intressant. Jag har en magkänsla av att GM har varit i kontakt med polisen tidigare på ett eller annat sätt.
- Har dom pratat i telefonen med "Jasmine", eller var det bara skriftliga samtal? Varför vill hon vara anonym? Är det säkert att det är en tjej som kallar sig Jasmine? Kanske är en kille som antingen spelar jävligt bra eller något annat. "Jasmine" kanske ringer in till polisen med falska tips som ändå låter jätteintressanta för polisen. Dom har ju t.ex inte fått tag i den som körde bussen, vilken busschaufför blir inte fundersam när den ser en blodig man/pojke gå på bussen samtidigt som man vet vad som har hänt. (Chaufförerna i östgötatrafiken får meddelande så fort det har hänt något.)
Vad tror ni om den såkallade "Jasmine"?
Citera
2012-08-09, 21:36
Medlem
blueyellowlions avatar
Det har sagts att gärningsmannen troligen är smart/slug osv...Han är egentligen inte särskilt smart...Att lämna mössan där han gjorde tyder inte direkt på någon slughet, hade han inte gjort det hade polisen troligen inte haft DNA-spår (detsamma gäller kniven). Man får nästan känslan av att det var något han gjorde på skoj (ta fast mig om ni kan... ). Han hade faktiskt lika gärna kunnat stoppa kniven och mössan i byxfickan eller nåt. Nån kanske säger att han gjorde sig av med dessa grejor för att det inte skulle vara så bra om polisen stoppade honom med det på sig, men risken att han skulle verka misstänkt ändå genom ett vittnes signalement och sårskadan i handen är nog lika stor...Iaf skulle han nog ha verkat intressant efter att polisen topsat honom...Om nån fattar hur jag menar så skulle det ha gått på ett ut.

Antingen så tyder det på total orutin av nån som är ganska grön eller också möjligen på raka motsatsen: nån torped som har dragit långt bort omedelbart och som inte tänker återkomma...

Men det kanske är tur för polisen att han var så här pass "smart", annars hade man nog inte haft DNA-bevisning heller, i vilket fall så var det inte särskilt smart enligt mig.
Citera
2012-08-09, 22:39
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Det har sagts att gärningsmannen troligen är smart/slug osv...Han är egentligen inte särskilt smart...Att lämna mössan där han gjorde tyder inte direkt på någon slughet, hade han inte gjort det hade polisen troligen inte haft DNA-spår (detsamma gäller kniven). Man får nästan känslan av att det var något han gjorde på skoj (ta fast mig om ni kan... ). Han hade faktiskt lika gärna kunnat stoppa kniven och mössan i byxfickan eller nåt. Nån kanske säger att han gjorde sig av med dessa grejor för att det inte skulle vara så bra om polisen stoppade honom med det på sig, men risken att han skulle verka misstänkt ändå genom ett vittnes signalement och sårskadan i handen är nog lika stor...Iaf skulle han nog ha verkat intressant efter att polisen topsat honom...Om nån fattar hur jag menar så skulle det ha gått på ett ut.

Antingen så tyder det på total orutin av nån som är ganska grön eller också möjligen på raka motsatsen: nån torped som har dragit långt bort omedelbart och som inte tänker återkomma...

Men det kanske är tur för polisen att han var så här pass "smart", annars hade man nog inte haft DNA-bevisning heller, i vilket fall så var det inte särskilt smart enligt mig.

Anna Lindhs mördare betedde sig på samma sätt, dumpade direkt kniven och efter ett tag även sin keps.

Jag tror inte dessa mördare i skedet direkt efter morden tänker så långt som på DNA-spår, hår eller fingeravtryck. De vill snarare bara undkomma situationen så snabbt och obemärkt som möjligt.

En sak skiljer dock dessa mördare åt - dubbelmördaren dödade det bästa vittnet, medan Lindhs mördare inte brydde sig överhuvudtaget om alla vittnen. Vad är det som gör att dubbelmördaren mördar vittnet? Han tar en ytterst risk i att göra så, eftersom han tvingas kvar på platsen längre tid, det var t o m så att han lämnade henne men återvände (för fler knivhugg) när han hörde att hon fortfarande levde. Varför ansåg han det värt risken att stanna kvar för att döda henne men inte värt risken att hon skulle få leva och kunna berätta?
Citera
2012-08-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Anna Lindhs mördare betedde sig på samma sätt, dumpade direkt kniven och efter ett tag även sin keps.

Jag tror inte dessa mördare i skedet direkt efter morden tänker så långt som på DNA-spår, hår eller fingeravtryck. De vill snarare bara undkomma situationen så snabbt och obemärkt som möjligt.

En sak skiljer dock dessa mördare åt - dubbelmördaren dödade det bästa vittnet, medan Lindhs mördare inte brydde sig överhuvudtaget om alla vittnen. Vad är det som gör att dubbelmördaren mördar vittnet? Han tar en ytterst risk i att göra så, eftersom han tvingas kvar på platsen längre tid, det var t o m så att han lämnade henne men återvände (för fler knivhugg) när han hörde att hon fortfarande levde. Varför ansåg han det värt risken att stanna kvar för att döda henne men inte värt risken att hon skulle få leva och kunna berätta?

Jag tror anledningen till att han dödade Anna-Lena är att hon sprang mot honom för att ingripa. Mördaren kände sig då hotad och valde att hugga ner henne i "självförsvar". När Anna Lindh mördades så var det väl inget vittne som försökte ingripa på samma sätt?

Och håller med dig om att GM inte tänker så långt som på DNA-spår, etc. Det mesta som står att läsa om GM:s agerande efter mordet tycker jag tyder på att han agerat impulsivt. Han kanske har väntat på Mohammed för att skrämma honom, som många varit inne på, men verkar inte alls ha varit mentalt förberedd på att mörda någon.. än mindre två. Att han dessutom troligtvis var en snusare och inte rökare (har ingen källa men den informationen står att finna längre bak i tråden) minskar sannolikheten för att han varit en inhyrd torped från andra sidan Östersjön. Jag tycker personligen att det minskar sannolikheten för att han var i yngre tonåren, som GW framhållit, även om det finns massor av pojkar som snusar i såpass ung ålder.
Senast redigerad av clandeztino 2012-08-09 kl. 23:57.
Citera
2012-08-10, 01:19
Medlem
CarlMichaelBellmans avatar
Hur många toppsningar har gjorts? Det här är märkligt.
Citera
2012-08-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Håller med om ett det är ett märkligt beteende att döda vittnet, även om jämförelsen med Anna Lindh inte riktigt funkar då det på NK är så mycket folk i rörelse, och hela tiden kommer nya, att inte ens den mest kallhamrade mördaren skulle få för sig att försöka döda alla vittnen, då det helt enkelt är omöjligt.

Varför den här killen attackerade Anna-Lena kan man bara spekulera om, kan som tidigare nämts vara att hon försökte stoppa honom. Möjligheten finns även att hon kände igen honom.
Citera
2012-08-10, 11:48
Medlem
Jag tror mördaren hade mössa och andra kläder för att inte göra sig igenkänd den här morgonen.
Att allt var planerat. Kanske inte att mörda kvinnan (om nu hon mördades sist). Men den som dödades först var målet.

Normalt sett tror jag inte speciellt många hade mössa tiden det här hände. Det var inte så kallt.
Direkt efter morden gör man sig av med mössan. Sätter sig i en bil som väntar och åker därifrån.

Precis som någon skrev om Anna Lindhs mördare gjorde han ungefär lika fast då med sin keps.
Han var ute efter henne och hade planerat allt.

Teorin att det här inte skulle vara ett planerat mord utan ett helt random överfall tror jag inte på.
Sen är det ju inte helt omöjligt att någon ger påhittade tips för att leda polisen i fel riktning.
Citera
2012-08-10, 13:01
Medlem
blueyellowlions avatar
Men om det nu var så planerat (vilket jag också tror) så borde han väl ha tänkt på att polisen kan analysera DNA-spår...Mössa går en del runt med mitt i sommaren, det har inte med kyla att göra. Hur som helst, allt detta tyder på att det är någon halvfumlig grabb som inte borde vara så svår att hitta isf...Annars är det nån som vet att han troligen aldrig kommer att hittas och bara vill spela polisen ett spratt. För övrigt verkar polisen vara fruktansvärt "tipsstyrd" om man bara tänker efter, inte enbart i Anders Eklund-fallet, bedriver dom egentligen nån egen spaning när dom efterfrågar tips för jämnan?, det känns nästan som att "vanligt folk" styr polisutredningarna...En bra samverkan med allmänheten är A och O, säger dom, men vanligt folk är inte, och ska inte vara, polisen...Det finns en gräns...Det skulle alltså vara möjligt att hitta på felaktiga tips för att leda polisen fel. Vem fan vet, kanske GM själv har lämnat "tips"...? Jag skulle vilja veta vart kvinnan var lärare nånstans, i vad och på vilken nivå?, "språklärare" är allt jag har hört.
Citera
2012-08-10, 14:08
Medlem
Vad kan nån haft för motiv mot ett så litet barn? Och om någon hade det borde det inte upptäckts, skolan borde väl vetat, familjen osv? Ett så litet barn kan inte hålla för sig själv att det finns en "hotbild" mot honom. Det måste varit nån konflikt om någon retat sig på pojken ju. En konflikt hade ett så ungt barn aldrig kunnat döljt eller hållit för sig själv.

Mer sannolikt är det då att någon ville skada någon i pojkens familj. Den värsta smärta är att förlora en familjemedlem.. Vad fanns där för andra i familjen? Syskon?
Citera
2012-08-10, 15:08
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Men om det nu var så planerat (vilket jag också tror) så borde han väl ha tänkt på att polisen kan analysera DNA-spår...Mössa går en del runt med mitt i sommaren, det har inte med kyla att göra. Hur som helst, allt detta tyder på att det är någon halvfumlig grabb som inte borde vara så svår att hitta isf...Annars är det nån som vet att han troligen aldrig kommer att hittas och bara vill spela polisen ett spratt. För övrigt verkar polisen vara fruktansvärt "tipsstyrd" om man bara tänker efter, inte enbart i Anders Eklund-fallet, bedriver dom egentligen nån egen spaning när dom efterfrågar tips för jämnan?, det känns nästan som att "vanligt folk" styr polisutredningarna...En bra samverkan med allmänheten är A och O, säger dom, men vanligt folk är inte, och ska inte vara, polisen...Det finns en gräns...Det skulle alltså vara möjligt att hitta på felaktiga tips för att leda polisen fel. Vem fan vet, kanske GM själv har lämnat "tips"...? Jag skulle vilja veta vart kvinnan var lärare nånstans, i vad och på vilken nivå?, "språklärare" är allt jag har hört.
Svaret på din sista fråga tror jag är att hon arbetade på "Competens i Götaland AB", möjligen som SFI-lärare.
Citat:
Anna-Lena Svensson hade i många är jobbat som lärare i svenska för invandrare.
Under flera år undervisade hon på komvux i Linköping.
...
Citat:
För fem år sedan övergick Anna-Lena Svensson till att undervisa åt det privata undervisningsföretaget Competens i Götaland AB.
På förmiddagen i går började hennes kolleger att ana att något var fel när hon inte kom till arbetsplatsen.
Senare fick de beskedet att Anna-Lena Svensson huggits ner av en knivman på väg till skolan i centrala Linköping.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article10496016.ab?dxwIndex=2
Senast redigerad av Mandelbrot 2012-08-10 kl. 15:19.
Citera
2012-08-10, 15:25
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pippiflyger
Det måste varit nån konflikt om någon retat sig på pojken ju.

Det kan vi nog förutsätta, ja....Men det verkar ändå inte vara polisens huvudteori, eftersom de fortfarande verkar tro på den slumpmässige galningen, varför man möjligen kan komma till slutsatsen att vanligt folks slutledningsförmåga verkar vara något bättre...Helt klart att det finns en konflikt nånstans.

Om Anna-Lena undervisade på Komvux så kan det ju säkert finnas en del att välja bland, brukar vara skapligt mycket lodisar som läser där...mycket möjligt att hon kände igen honom, eller åtminstone att han kände igen henne och trodde sig bli igenkänd själv. Kanske även SFI-teorin skulle kollas upp; nån kokko balt eller pollack som inte fick godkänt...
Senast redigerad av blueyellowlion 2012-08-10 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in