2017-01-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
Och vad skulle trigga gärningen/gärningarna? Vansinne eller ett mer distinkt uppsåt?

Inget av vardera...
Citera
2017-01-04, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Inget av vardera...

...utan?
Citera
2017-01-06, 12:28
Avslutad
Hej! relativt nyinläst i händelsen, kan någon länka fup ?
Citera
2017-01-06, 13:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp33
Hej! relativt nyinläst i händelsen, kan någon länka fup ?
Tyvärr inte, åtal har inte väckts så FUP är sekretessad.
Citera
2017-01-06, 17:17
Medlem
Det finns en ofantlig massa information sammanställd tidigare i tråden, taget från media och polisens egen kommunikation. Det finns även, inte oväntat, väldigt fantasifulla teorier. Jag vill dock klargöra att polisens "masstopsning" inte är så oselektiv som det ibland beskrivs. Jag bodde mindre än en kilometer från platsen, är i "rätt" ålder och har aldrig blivit förhörd, så visst väljer de lite grann bland folk baserat på andra parametrar.

De två teorier som jag funnit mest intressanta, även om jag inte tror på dem, är Öststatsspåret och Två gärningsmän-spåret. Är också fundersam runt Polackspåret, varför han blev så hastigt avförd från utredningen (om han nu blev det).
Citera
2017-01-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det finns en ofantlig massa information sammanställd tidigare i tråden, taget från media och polisens egen kommunikation. Det finns även, inte oväntat, väldigt fantasifulla teorier. Jag vill dock klargöra att polisens "masstopsning" inte är så oselektiv som det ibland beskrivs. Jag bodde mindre än en kilometer från platsen, är i "rätt" ålder och har aldrig blivit förhörd, så visst väljer de lite grann bland folk baserat på andra parametrar.

De två teorier som jag funnit mest intressanta, även om jag inte tror på dem, är Öststatsspåret och Två gärningsmän-spåret. Är också fundersam runt Polackspåret, varför han blev så hastigt avförd från utredningen (om han nu blev det).

Vilken polack pratar du om?

Jag är lite intresserad av estländaren som sades bo i en källare nära brottsplatsen. Ska försöka leta upp inlägget. Och även om två gärningsmän-spåret, som jag skrev om i mitt förra inlägg och som varit uppe mycket tidigare.

Ett tredje intressant spår är "pulver-henke"-spåret, även om det är svårt att komma vidare i det.

Hur tänker du kring två gärningsmän-spåret?
Citera
2017-01-06, 19:52
Medlem
Det här inläggen berör baltspåret:

Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Enligt ett pm jag fått tidigare så skall det enligt honom rört sig om en estlänsk student som skall ha varit väldigt ljusskygg. Personen som skrev pm et bodde så han såg källarlokalen från sitt fönster. Enligt egen uppgift skall han en gång slunkit in in i lokalen/bostaden vid ett tillfälle då dörren var öppen. Det skall ha varit väldigt omodernt och känts 70 tal. Det skall även ha hängt båtbiljetter på väggen.

Jag är dock tveksam till sanningen i detta. Förstår inte hur han burit sig åt för att kunna slinka in och titta i dennes bostad.Enligt pm et skall eständaren varit vaken på nätterna då det var endast då det lös i lokalen/bostaden.

Men detta tror jag polisen kollat redan. Det är nog ett kallt spår

edit: Ul påstår att ingen i huset sett denne person. I lägenheten skall han enligt uppgift oxå hunnit se en lista med måsten. Att våga gå ut var ett av dom.

Låter uppdiktat om du frågar mig.

Användaren Nylaserman har skrivit om detta spår.

Jag får intrycket av att baltspåret kan vara en rökridå för något annat. Kanske att det inte var en balt som bodde där, eller dylikt.
Citera
2017-01-06, 21:37
Medlem
Jag får intrycket av att baltspåret kan vara en rökridå för något annat. Kanske att det inte var en balt som bodde där, eller dylikt.[/quote]

Man har sett på hans DNA att han mer specifikt kommer från Skandinavien. Det beskrivs ofta bara att han kommer från "Norra Europa". Dagens teknik kan se vilka etniska regioner man härstammar från och finnar, balter och ryssar har ett annat DNA än vi Skandinaver. Därför tror jag inte på Öststatsspåret.

Angående polacken så påstods det att hans fingeravtryck fanns på kniven, dock verkar den enda källan vara Expressen...
Citera
2017-01-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Man har sett på hans DNA att han mer specifikt kommer från Skandinavien. Det beskrivs ofta bara att han kommer från "Norra Europa". Dagens teknik kan se vilka etniska regioner man härstammar från och finnar, balter och ryssar har ett annat DNA än vi Skandinaver. Därför tror jag inte på Öststatsspåret.

Angående polacken så påstods det att hans fingeravtryck fanns på kniven, dock verkar den enda källan vara Expressen...

Asså, håller ju med dig angående det. Men vad jag menade med rökridå var att just att det inte nödvändigtvis behöver ha varit en balt som bodde där. Om du går igenom sidorna där detta spår framförs så är några användare väldigt aktiva. Den användare som presenterar spåret har fått det i PM av en annan användare, vars namn han inte nämner men som väl inte är så svårt att klura ut om man ser vilka som var aktiva just då. Denna person ger ett väldigt tvetydigt intryck, han är säker på vissa saker och utger sig för att ha insyn i polisutredningen, samtidigt som han några inlägg senare bedyrar att han ingenting vet. Ja, jag tror kanske inte att denna person är inblandad men att han kanske vet eller tror sig veta, och måhända vill styra polisen i fel riktning. Jag är ingen psykolog men man kan tänka att människor som vet om hemligheter har ett behov av att sprida vetskapen och dela med sig av hemligheten, dels för att den är tung att bära på men också för att det blir ett sätt att briljera på, samtidigt som de inte vill riskera att "outa" den de skyddar. Vad blir kontentan, eller vad skulle kunna bli kontentan? Att man säger hemligheten men förkläder den.

Jag är inte alls säker på att det är så, men det skulle kunna vara så. Användaren i fråga kan minst lika gärna ha varit förvirrad eller bara ha trollat, men hans korta men intensiva medverkan i tråden väcker vissa frågetecken.

Vill även betona att det är två olika användare, båda med god lokalkännedom, som talar om en inneboende som inte ska ha varit skriven på adressen. Baltspåret är den ena, den andra talar om en stockholmare, om jag inte minns fel. Jag vet inte om det går att få ihop dessa båda användares stories, jag har åtminstone inte lyckats. Ändå kan det kanske ligga något i att det var en person som var inneboende i området och som enligt uppgift ska ha levt ett undandraget liv, präglat av psykisk instabilitet.
Citera
2017-01-07, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Asså, håller ju med dig angående det. Men vad jag menade med rökridå var att just att det inte nödvändigtvis behöver ha varit en balt som bodde där. Om du går igenom sidorna där detta spår framförs så är några användare väldigt aktiva. Den användare som presenterar spåret har fått det i PM av en annan användare, vars namn han inte nämner men som väl inte är så svårt att klura ut om man ser vilka som var aktiva just då. Denna person ger ett väldigt tvetydigt intryck, han är säker på vissa saker och utger sig för att ha insyn i polisutredningen, samtidigt som han några inlägg senare bedyrar att han ingenting vet. Ja, jag tror kanske inte att denna person är inblandad men att han kanske vet eller tror sig veta, och måhända vill styra polisen i fel riktning. Jag är ingen psykolog men man kan tänka att människor som vet om hemligheter har ett behov av att sprida vetskapen och dela med sig av hemligheten, dels för att den är tung att bära på men också för att det blir ett sätt att briljera på, samtidigt som de inte vill riskera att "outa" den de skyddar. Vad blir kontentan, eller vad skulle kunna bli kontentan? Att man säger hemligheten men förkläder den.

Jag är inte alls säker på att det är så, men det skulle kunna vara så. Användaren i fråga kan minst lika gärna ha varit förvirrad eller bara ha trollat, men hans korta men intensiva medverkan i tråden väcker vissa frågetecken.

Vill även betona att det är två olika användare, båda med god lokalkännedom, som talar om en inneboende som inte ska ha varit skriven på adressen. Baltspåret är den ena, den andra talar om en stockholmare, om jag inte minns fel. Jag vet inte om det går att få ihop dessa båda användares stories, jag har åtminstone inte lyckats. Ändå kan det kanske ligga något i att det var en person som var inneboende i området och som enligt uppgift ska ha levt ett undandraget liv, präglat av psykisk instabilitet.

Okej, bra sammanfattning.

Jag är inte alls insatt i baltspåret men jag ville bara poängtera att gärningsmannen sannolikt inte är balt. Det är väldigt många som verkar tro på Öststatsspåret och det kan ju då vara lämpligt att berätta om DNA-test och vad man kan få fram av dem.
Citera
2017-01-07, 10:12
Medlem
När jag var förhörd var de intresserade av en nordamerikan.
Citera
2017-01-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBenet
Efter att ha kollat satellitbild över kanberget så börjar jag fundera på om socialkontoret kan ha något med detta att göra. Ett avslag på en ansökan eller ett rop på hjälp som ej fått önskad respons. Kontoret ligger mycket nära och kan haft möten runt 07.30, 20 min innan. Åsgatan går ej ända fram till "soss" men sista biten ser ut att gå och gena.

Ny i tråden så detta kanske har diskuterats.
Tror inte nåt soc kontor öppnar innan 9. Jag har aldrig varit med om det iaf.. de går ju efter normala kontorstider. Att de skulle ha möten mellan 7-8 får nog anses som uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in