2017-01-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
När jag var förhörd var de intresserade av en nordamerikan.

Det var många svenskar som utvandrade till Nordamerika så söker nog lite bredare. Men hur vet du att de var intresserade av en nordamerikan? Får de berätta sådant?
Citera
2017-01-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Okej, bra sammanfattning.

Jag är inte alls insatt i baltspåret men jag ville bara poängtera att gärningsmannen sannolikt inte är balt. Det är väldigt många som verkar tro på Öststatsspåret och det kan ju då vara lämpligt att berätta om DNA-test och vad man kan få fram av dem.

Ja, bra att du poängterar det. Jag var själv lite otydlig. Men jag tycker spåret är intressant om en inneboende person i en källare antingen på Lasarettsgatan eller Barnhemsgatan. Och då kanske snarare Lasarettsgatan än Barnhemsgatan, eftersom användaren som föreslog Barnhemsgatan också kan antas vara den som föreslog att det var en balt som bodde i källaren. Vilket jag spekulerar skulle kunna vara en rökridå.
Citera
2017-01-07, 20:39
Medlem
Jag skrev det o allt stämmer även pratat med staaf. Men dom har ej kollat upp detta ..
Citera
2017-01-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nylaserman
Jag skrev det o allt stämmer även pratat med staaf. Men dom har ej kollat upp detta ..

Var det han som flyttade hem till sina föräldrar och bytte namn? Hur vet du att polisen inte kollat upp honom? Det låter helt inkompetent av dem att inte titta närmare på honom.
Citera
2017-01-08, 22:07
Medlem
Nej det va ej han ja tänkte På. ska stå i tråden Här Oxå att detta tips är avfärdat.
Och att denne person är topsad. Vilket ja ej tror.han har bytt namn. Oxå
Citera
2017-01-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Man har rätt att ladda upp DNA på vem man vill. Om matchningar ges kan man ofta se de andra personernas släktträd, och då kan man med släktträden vandra nedåt till den offentliga folkbokföringen. Det är inte säkert att ett domstolsbeslut är nödvändigt.

Kan domstol , åklagare ta DNA från en avliden?Rent hypotetiskt i fall en gm bedöms begått brottet och denne är avliden ?
Citera
2017-01-09, 13:15
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PepsPersson
Kan domstol , åklagare ta DNA från en avliden?Rent hypotetiskt i fall en gm bedöms begått brottet och denne är avliden ?
Om personen är kremerad så blir det svårt såvida det inte finns andra ställen att ta ifrån (ex prov på sjukhus, tandborste etc). Däremot kan man ju ta på en anhörig.
Citera
2017-01-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Vilken polack pratar du om?

Jag är lite intresserad av estländaren som sades bo i en källare nära brottsplatsen. Ska försöka leta upp inlägget. Och även om två gärningsmän-spåret, som jag skrev om i mitt förra inlägg och som varit uppe mycket tidigare.

Ett tredje intressant spår är "pulver-henke"-spåret, även om det är svårt att komma vidare i det.

Hur tänker du kring två gärningsmän-spåret?

Hej, tänkte på polacken som satt häktad för brottet för några år sedan. Sades att hans fingeravtryck hittats på kniven, att han var psyksjuk och hade vistats i Linköping vid tillfället. Misstänker att inte allt detta stämde eftersom man knappast kunde ha låtit honom gå i så fall. Hade ju varit alldeles för "bra" för att släppa tänker jag.

Pulver-henke har jag inte kollat så mycket på, känns väl lite långsökt men vem vet, kan tycka att han borde vara kollad av polisen.

Har inga bra argument varför två gärningsmän-spåret måste vara felaktigt. Jag tänker dock att sannolikheten att lyckas hålla detta hemligt för bekanta och familj minskar drastiskt med antalet inblandade och med deras sociala status, så att säga. Det får mig att tro på den ensamme och mer socialt isolerade gärningsmannen. Men, liksom allt annat, spekulaitoner.
Citera
2017-01-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Hej, tänkte på polacken som satt häktad för brottet för några år sedan. Sades att hans fingeravtryck hittats på kniven, att han var psyksjuk och hade vistats i Linköping vid tillfället. Misstänker att inte allt detta stämde eftersom man knappast kunde ha låtit honom gå i så fall. Hade ju varit alldeles för "bra" för att släppa tänker jag.

Pulver-henke har jag inte kollat så mycket på, känns väl lite långsökt men vem vet, kan tycka att han borde vara kollad av polisen.

Har inga bra argument varför två gärningsmän-spåret måste vara felaktigt. Jag tänker dock att sannolikheten att lyckas hålla detta hemligt för bekanta och familj minskar drastiskt med antalet inblandade och med deras sociala status, så att säga. Det får mig att tro på den ensamme och mer socialt isolerade gärningsmannen. Men, liksom allt annat, spekulaitoner.

Ja, håller med dig om det du skriver. Det enda jag tänkte på angående två gärningsmän är att den ena då kan skydda den andre. Om man utgår från att gärningsmannen blev skadad vid tillfället så borde detta ha fått människor i hans närhet att misstänkliggöra honom. Men om han då intygat, och på nåt sätt bevisat, att han var med sin kompis vid tillfället så kanske det ha skingrat misstankarna. Det är också en förklaring till varför GM befann sig på platsen vid den tidpunkten, att han sov över hos en kompis som bodde i området. Kompisen behöver alltså inte ha varit skyldig till gärningen utan kan vara den person som sopgubbarna såg stå vid en häck och vänta på någon.

Det kan ju vara så att polisen topsat honom, men eftersom inte hans DNA finns på kniven, och polisen utgår från att det var en ensam gärningsman, så avfördes han utan vidare förhör.

Sen är det inte omöjligt för två personer att hålla tyst om något, iallafall inte när båda känner skuld till det inträffade. Om vi ponerar att GM hade en kompis som var med på att snacka med Mohammad den morgonen, men inte var inblandad i själva gärningen, så är det nästan givet att även han skänner skuld. Att skydda sin kompis blir därför ett sätt att skydda sig själv.

Det kanske blev lite rörigt. Och håller med dig om att det är långsökt.
Citera
2017-01-09, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nylaserman
Nej det va ej han ja tänkte På. ska stå i tråden Här Oxå att detta tips är avfärdat.
Och att denne person är topsad. Vilket ja ej tror.han har bytt namn. Oxå

Okej ber om ursäkt. Vad är det som får dig att tro att han inte är topsad? Var bodde han?
Citera
2017-01-10, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Okej ber om ursäkt. Vad är det som får dig att tro att han inte är topsad? Var bodde han?

Jag kan inte förstå varför DNA inte får köras mot PKU registret. Helt vansinnigt. DNA från alla födda från 1975 o framåt finns men polisen får inte använda uppgifterna. En gång har regsistret använts, vid mordet på Anna Lindh. Ansvariga för registret protesterade då men polisen valda ändå att hämta prov från registret. Övrig begäran har fått avslag med hänvisning till att det kan rubba allmänhetens förtroende för registersamhället???

Allmänhetens förtroende för samhället i övrigt då och polisens förmåga att lösa brott,chans för anhöriga att få ett avslut då ???

I en artikel iDagens Nyheter i somras sägs att det pågår en utredning om polis ska få tillgång men inget är bestämt ännu . De som säger nej till att polisen ska få använda registret har flummiga argument tycker jag.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pku-register-kan-oppnas-for-polisen/
Citera
2017-01-10, 07:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PepsPersson
Jag kan inte förstå varför DNA inte får köras mot PKU registret. Helt vansinnigt. DNA från alla födda från 1975 o framåt finns men polisen får inte använda uppgifterna. En gång har regsistret använts, vid mordet på Anna Lindh. Ansvariga för registret protesterade då men polisen valda ändå att hämta prov från registret. Övrig begäran har fått avslag med hänvisning till att det kan rubba allmänhetens förtroende för registersamhället???

Allmänhetens förtroende för samhället i övrigt då och polisens förmåga att lösa brott,chans för anhöriga att få ett avslut då ???

I en artikel iDagens Nyheter i somras sägs att det pågår en utredning om polis ska få tillgång men inget är bestämt ännu . De som säger nej till att polisen ska få använda registret har flummiga argument tycker jag.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pku-register-kan-oppnas-for-polisen/
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Därför att det är en blodbank med 10.000-tals blodprov, kanske 100.000-tals. För att jämföra DNA med dessa måste blodproven DNA-analyseras, och det låter sig inte göras. Man kan göra det med en enstaka person vars DNA man behöver.
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in