Citat:
Ursprungligen postat av
Carl-Willhelm
Bjäbb bjäbb. Ni är så jävla tröttsamma att man ibland inte vet vart man skall ta vägen. Vad är din mission på FB? Jag har då aldrig lagt märke till dig tidigare...
Den här tråden är inte alls särskilt perfekt. Om vi skulle ha de perfekta överklasstråden skulle rimligen jag ha startat den och den hade varit något mer initierad. Att leta ett semantiskt begrepp kring ordet överklass är totalt ointressant. Du kan liksom inte "bli". Du antigen "är" eller så är du inte.
/CW
Ja, det tror jag att du har rätt i. Men barnen (om de är tillräckligt små när föräldrarna uppnår tillräcklig förmögenhet för att kunna börja utveckla kontakter i överklassen) kan ju bli. Om de får gå rätt skolor, får lära sig rätt sporter och andra fritidsaktiviteter, får rätt uppfostran från början, har rätt kamrater o.s.v..
Adel kan man ju däremot inte bli om man inte antingen föds in i den. Gifter man sig som kvinna med en greve (exempelvis) så tillhör man adeln på nåder så länge som äktenskapet varar, men man tappar sitt adelskap direkt vid en skilsmässa. En man kan aldrig gifta sig till adel (men däremot till kunglighet märkligt nog, se bara på vår egen Daniel).