2017-01-08, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ni som tror på prisfall. När kommer det och vad utlöser det? Jag hoppas att ni har rätt nämligen.

Jag tror på prisfall. När det väl blir ett prisfall beror det på saker som inte är bra för någon.

Politikerna är rädda för ett prisfall och dess konsekvenser. Därför ser vi en passivitet i bostadsfrågor som är anmärkningsvärd. De åtgärder som behövs för att få en sund marknad, känner politikerna till men de vågar inte göra något som kan påverka marknaden, med risk att sätta igång så starka krafter som de inte kan kontrollera.

Om du hoppas på prisfall, är det för att du inte tänkt igenom vad sämre tider kommer innebära för dig personligen! Saker kommer ändras för dig också, när folk omkring dig förlorar jobben, räntorna stiger, kronan försvagas och alla runt omkring dig blir bipolära.

Kommer du verkligen vilja köpa när bubblan spricker, och vid vilken tidpunkt? Risken är ju att du köper, på en nedåtgående marknad.
2017-01-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
När "SMÄLLEN" med stort S kommer . då kommer åtminstone de senaste 10 årens boköpare förbanna sig själva för att de begav sig in på marknaden ! Det är ett löfte ! När lånetillväxten år efter år är ca 8 % (och det mesta är bostadsspekulation) fast tillväxten bara är 1-3 %...Då går inte ekvationen ihop i slutändan. Dessa tal måste någorlunda följas åt ...annars är det en BUBBLA...detta är ALLA ekonomer ense om...Den som inte säljer NU och investerar i T.ex fysiskt GULD...måste ju allvarligt vara efterbliven....Tror de på ytterligare värdestegring ???? Det enda som väntar är krasch och bankdöd (förstatligade banker, över hela världen).samt värdeförlust för papperspengar....När DOMINOT statar då finns ingen återvändo.
Hm när jag tittar på guldprisets utveckling ser det ut som man lika gärna hade kunna ha pengarna på banken de senaste 8 åren.
Den som sålde sin BR och köpte guld och bott i tält de senaste 8 åren har inte gjort en bra affär.

Men den som däremot sålde sitt guld och köpte en BR för 8 år sedan, har gjort en ganska bra affär.

Känns det lite stressigt?
2017-01-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Det har blivit på tok för höga boendekostnader i detta landet.
Man tvingas alltså ut på en köpemarknad som är grovt övervärderad pga bostadsbrist.
Läser någon politiker som läser denna tråden??
Det finns ingen flexibilitet/rörlighet kvar.
22 åringar måste belåna sig med lån på löptid på 50år enligt vad du säger Kurt Sune" Det är billigare att bo genom att belåna sig i 50år eftersom det är så dyrt" What.the.fuck?
Vi snackar tak över huvudet till sina medborgare
Vet jag inte om jag håller med om. HGF har redovisat boendeutgifterna och de ha minskat med åren.
Villaägare ligger på ca 15% av nettolönen. Det får man väl säga är ganska lågt för att bo.

För ungdomar är hyresregleringen ett helvete. Den hindrar dom på ett effektivt sätt att få sig en HR.
Hade den varit borta hade ungdomar kunna skaffa sig en HR medan dom sparade ihop till en kontantinsats.
2017-01-08, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Kända bubbelvarnare

UBS, Robert Shiller, Anders Borg, Stefan Ingves, Jan Björklund, OECD, KI, IMF, Bengt Hansson/Boverket och EU-kommissionen är några av dem som uttrycker stark oro inför svenskarnas bolånande, men nu är det antagligen för sent att ha vettiga samtal och mjuklanda.

Att man kan ignorera alla dessa insatta personer är verkligen märkligt.
De troende måste naturligtvis tro enligt sina imamer.

Man borde kanske ta med Mona Sahlin där. Hon har trots allt varit partiledare. Och Åsa Romson som varit språkrör.
Så insatta som dom är borde man lyssna till dom i alla frågor egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Pratet om "pyspunka" känns f.ö. väldigt krystat och naivt, och hur man än stannar tåget så kommer det att göra ont ...

Och att man inte kan se en partiell inflation, en grotesk jättebolånebubbla, det är för mig helt obegripligt.
Hur har nu boendeutgifterna ändrat sig med åren?

Eller är det kanske irrelevant hur mycket hushållen måste betala av månadslönen för att bo.
2017-01-08, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
1. Något som leder till minskad befolkningsmängd. T ex någon farsot som folk dör i. Då skadas ekonomin och BNP/Capita faller. Och då minskar förmågan att betala. Samtidigt minskar behov av bostadsyta så nyproduktionen kan gå ned till 0 i decennier.

2. En ekonomisk katastrof. T ex att protektionism och handelskrig bryter ut. Då skadas ekonomin och BNP/Capita faller. Och då minskar förmågan att betala. Folk bor tränger och nyproduktion går ned till 0. (Boendestandarden sjunker).

Jag tycker bara det låter väldigt extremt att det enda som skulle kunna skada bostadsmarknaden är en farsot som dödar folk ( jämför gärna med Svenne-i-banans "öhh om en meteor slår ner" ).

Någon vidare protektionism skulle vi aldrig få till i det här landet eftersom vi knappt producerar något här längre.
2017-01-08, 09:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag tycker bara det låter väldigt extremt att det enda som skulle kunna skada bostadsmarknaden är en farsot som dödar folk ( jämför gärna med Svenne-i-banans "öhh om en meteor slår ner" ).

Någon vidare protektionism skulle vi aldrig få till i det här landet eftersom vi knappt producerar något här längre.

Jag förstår att du är desperat och verkligen vill tro att det ska rasa för att du ska kunna köpa men det är väldigt billigt att äga sitt boende. Det krävs kraftigt höjda räntor för att ändra detta men marknadens bedömning är att det inte kommer ske under överskådlig tid.

Tror du annorlunda kan du tjäna massor av pengar på att gå emot marknaden, har du gjort det?
2017-01-08, 09:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Det har blivit på tok för höga boendekostnader i detta landet.

Skämtar du, boendekostnaderna är väldigt låg., Det kan inte gärna bli billigare för då har alla råd med de bästa adresserna.
2017-01-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag förstår att du är desperat och verkligen vill tro att det ska rasa för att du ska kunna köpa men det är väldigt billigt att äga sitt boende. Det krävs kraftigt höjda räntor för att ändra detta men marknadens bedömning är att det inte kommer ske under överskådlig tid.

Tror du annorlunda kan du tjäna massor av pengar på att gå emot marknaden, har du gjort det?

Nej eftersom du tror att jag är desperat och väntar på att få köpa så förstår du exakt INGENTING

Du är så ytligt enkel att läsa att det praktiskt taget slår gnistor om skallen på mig av överkapacitet som inte kommer till nytta vid analys av dig....

Enkelt uttryckt, det finns ingen som helst anledning för mig att kommunicera med dig, du tillför absolut ingenting.

Det har du precis bevisat för mig med din "analys"

Hoppas vi aldrig behöver kommunicera mer ( lite samma känsla som att få en fästing, usch hoppas jag slipper det igen )

( i din hjärna uppkommer nu en tanke om att du helt enkelt måste vara för smart för att jag skall vilja kommunicera med dig, vilket ytterligare stärker min tes om dig som simpel psykopat, dessutom blir du så provocerad av att jag faktiskt har rätt att du bara måste skriva något till försvar. )
2017-01-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Skämtar du, boendekostnaderna är väldigt låg., Det kan inte gärna bli billigare för då har alla råd med de bästa adresserna.

Fast enligt din egen logik skulle ju då de bästa adresserna öka ännu mer, just för att inte alla ska ha råd med dessa, så hur tänkte du nu? Enligt dig är det ju boendekostnaderna som drivit priserna, ännu lägre kostnader, ännu högre priser.

Hur ska du ha det?
2017-01-08, 10:02
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Synpunkter kan man ju ha.
Men dessa ovan ser mest ut att vara på nivån "Oj vad bostadspriserna har stigit de senaste åren".
Och observationen att det stigit är ju en riktig observation. Så det är inte mycket att orda om. Att man sedan kallar det bubbla ser inte jag som seriöst. (Man kan ju tro att det mest är för att synas och få "klick", som dom uttrycker sig så).

En annan är "Så kan det inte fortsätta". Och det finns ett visst uns av rimlighet i. Jag förväntar mig inte att det stiger mer än BNP/Capita på sikt.
Sedan kan det ske vissa omvärderingar. T ex kan Stockholm öka mer och någon annan mindre. Det har vi redan sett. Och det kan eventuellt fortsätta en bit till.

Men någon rejäl korrektion har jag svårt se inträffa med mindre än att en smärre katastrof inträffar som orsak. Och inte heller kunde jag hitta något ovan. Annat än på oj-nivån.
Och "Oj vad priserna har stigit, nu kommer dom nog att falla tillbaka". Det är lite mean-reversion över det. Men här verkar dom ha tillämpat det på driften istället för svängningarna runt långtidstrenden.

Jag skulle vilja sammanfatta det i första hand med det för finansbranschen typiska mantrat "past performance is not a reliable predictor of future performance". Att överhuvudtaget starkt förlita sig på någon "långtidstrend" är helt enkelt inte karaktäristiskt för hur man tenderar att resonera inom finansbranschen.
2017-01-08, 10:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast enligt din egen logik skulle ju då de bästa adresserna öka ännu mer, just för att inte alla ska ha råd med dessa, så hur tänkte du nu? Enligt dig är det ju boendekostnaderna som drivit priserna, ännu lägre kostnader, ännu högre priser.

Hur ska du ha det?

De ökar ju så det är inga brister i logiken och de begränsande faktorerna som gör att det inte ökar snabbare är möjligheten att få banklån samt att en del tror att räntorna ska stiga. Det sistnämnda strider dock mot marknadens bedömningar som visar på mycket låga räntor under överskådlig tid och de som tror att marknaden har fel kan tjäna massor på att gå emot. Du glömde att svara om du har gjort det!

Möjligheten att få banklån kan öka i takt med att bankerna sänker sina kalkylräntor vilket är rimligt när räntorna år efter år ligger kvar långt under dessa. Alltså även om räntan ligger still eller ökar marginellt kan möjligheterna att låna öka.

Skulle priserna dippa blir det ännu fler som kan få lån som möjliggör ännu lägre boendekostnader än de idag väldigt låga kostnaderna.

Citat:
Nej eftersom du tror att jag är desperat och väntar på att få köpa så förstår du exakt INGENTING

Skämta inte nu, vi hör ju hur desperat du låter.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-08 kl. 10:21.
2017-01-08, 10:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag skulle vilja sammanfatta det i första hand med det för finansbranschen typiska mantrat "past performance is not a reliable predictor of future performance". Att överhuvudtaget starkt förlita sig på någon "långtidstrend" är helt enkelt inte karaktäristiskt för hur man tenderar att resonera inom finansbranschen.

Nej och ändå baserar bubbelbabblarna sina argument helt på past performance, det måste rasa eftersom det har stigit så mycket.

Stiger det konstant under lång tid beror det oftast på underliggande faktorer som driver priset. Att tro att dessa faktorer plötsligt ska upphöra bara för att man själv tycker det är dyrt är naivt.

Den som är insatt i finansmarknaden vet att det är betydligt större sannolikhet att trenden fortsätter än att den bryts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in