Jag är verkligen inget ekonomiskt geni, men i den här tråden (där allra sämsta vulgoliberalismen representeras av Bananskalle & Co) behöver man ju inte skämmas.
Det var länge sen jag läste så mkt 24-karatiga dumheter på Flashback, och konkurrensen om sämsta möjliga tänk är ju hård på Flashback, som vi vet.
Och inte ens på hög politisk nivå har man nåt som tillnärmelsevis liknar koll. Man har inget helhetsgrepp om skuldbubblan, men visst varnas det för skuldbubblan, och det har varnats i tid också ... vilket stör bolånetorskarna.
De tolkar långvariga varningar som idioti, istället för att vara jordnära och tacksamma.
Ni kan ju vara glada för att nån säger till i tid, nötter.
Just nu är svensk ekonomi helt missbildad. Man försöker idogt blåsa upp en badkrokodil, men det är bara svansen och ena benet som växer, tills krokodilen ser helt grotesk ut. Och vi tror att den inte kommer att spricka, för den sprack inte nyss
Och om vi bara pumpar i fem minuter till kommer hela krokodilen att bli luftfylld.
Eller inte ...
Jag tror faktiskt att Ingves & Co har fått sin j-a inflation, och man har fått mkt mer än man bad om, och hela inflationstrycket riktas mot: den spekulativa bostadsmarknaden.
Just nu rusar spekulationståget mot undergången, på glödhet räls.
Lägenheter säljs utan visning, och lägenheter byter ägare lika snabbt som Persbrandt byter langare ...
En grov uppskattning är att 30% av bostadsrätterna i S-holm säljs i spekulativt syfte, och inte ens bostadsklipparna litar på marknaden.
Dom jävlarna ska självklart äta upp 30% av bostadskön också. Man vill ha en livlina, lägga alla pengar i handen, utan att köpa ny bostad osv.
Så rika människor med ordnade boenden ställer till det för de som verkligen behöver bostad, och allmännyttan är såklart jättebra, bara man kan utnyttja den.
Och i bra tider skäller man på kommun och stat, men rätt som det är så får man kass ekonomi, och då är plötsligt kommunen och staten toppenbra.
När bubblan spricker kommer självgoda låtsasmiljonärer att panikrusa till bostadsköerna, och det är inte ett dugg synd om nån.
Ni gick in i detta med öppna ögon.
Idioter.