2017-01-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
När man nu fantiserar så varför inte dra till med 125%.

Tittar vi i Finansinspektionens studie av bolåntagare förra året ser vi att.

* Räntekvoten är i snitt drygt 4%. Dvs bolåntagare lägger drygt 4% av nettolånen på ränta. Mer än så är det inte.

* Skulle boräntan gå upp till 7% skulle ca 5% av hushållen få det svettigt. (Dvs dra in på utlandssemester och så). Ca 5% alltså. Inte fler. Och då talar vi om att Riksbankens referensränta ska upp i 6%. Och KPI antagligen uppe i 7%. Det är i sig ingen omöjlighet. Men jag räknar inte med att få uppleva det. Jag förstår inte riktigt hur vi ska kunna hamna i den situationen.

Ni känslostyrda brukar ju har det lite svårt med fakta och beräkningar. Men det finns väl andra läsare här.

Haha, jo men tjena!

Finns det en minsta cell kvar i din ärthjärna.

Förstår inte du att när köparna tillslut ej har råd att först vara tvungen till ett blancolån som ska täcka upp insatts, pantbrev samt lagfart för att bli beviljade ett bolån håller på att ta slut.

Dessa stackars "dumma" människor som på senaste åren skuldsatt sig på det viset är just precis personerna som är först tvungna att låna för att skuldsatta sig för strax efter sälja med minus på kontot!

Du är en extremt enögd människa med huvudet i svennes sönderknullade brunöga!
2017-01-07, 17:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Haha, jo men tjena!

Finns det en minsta cell kvar i din ärthjärna.

Förstår inte du att när köparna tillslut ej har råd att först vara tvungen till ett blancolån som ska täcka upp insatts, pantbrev samt lagfart för att bli beviljade ett bolån håller på att ta slut.

Då borde priserna stanna upp och det skulle inte vara något bekymmer men detta ser vi inte.
2017-01-07, 18:42
Medlem
Jag är verkligen inget ekonomiskt geni, men i den här tråden (där allra sämsta vulgoliberalismen representeras av Bananskalle & Co) behöver man ju inte skämmas.

Det var länge sen jag läste så mkt 24-karatiga dumheter på Flashback, och konkurrensen om sämsta möjliga tänk är ju hård på Flashback, som vi vet.

Och inte ens på hög politisk nivå har man nåt som tillnärmelsevis liknar koll. Man har inget helhetsgrepp om skuldbubblan, men visst varnas det för skuldbubblan, och det har varnats i tid också ... vilket stör bolånetorskarna.

De tolkar långvariga varningar som idioti, istället för att vara jordnära och tacksamma.

Ni kan ju vara glada för att nån säger till i tid, nötter.

Just nu är svensk ekonomi helt missbildad. Man försöker idogt blåsa upp en badkrokodil, men det är bara svansen och ena benet som växer, tills krokodilen ser helt grotesk ut. Och vi tror att den inte kommer att spricka, för den sprack inte nyss

Och om vi bara pumpar i fem minuter till kommer hela krokodilen att bli luftfylld.

Eller inte ...

Jag tror faktiskt att Ingves & Co har fått sin j-a inflation, och man har fått mkt mer än man bad om, och hela inflationstrycket riktas mot: den spekulativa bostadsmarknaden.

Just nu rusar spekulationståget mot undergången, på glödhet räls.

Lägenheter säljs utan visning, och lägenheter byter ägare lika snabbt som Persbrandt byter langare ...

En grov uppskattning är att 30% av bostadsrätterna i S-holm säljs i spekulativt syfte, och inte ens bostadsklipparna litar på marknaden.

Dom jävlarna ska självklart äta upp 30% av bostadskön också. Man vill ha en livlina, lägga alla pengar i handen, utan att köpa ny bostad osv.

Så rika människor med ordnade boenden ställer till det för de som verkligen behöver bostad, och allmännyttan är såklart jättebra, bara man kan utnyttja den.

Och i bra tider skäller man på kommun och stat, men rätt som det är så får man kass ekonomi, och då är plötsligt kommunen och staten toppenbra.

När bubblan spricker kommer självgoda låtsasmiljonärer att panikrusa till bostadsköerna, och det är inte ett dugg synd om nån.

Ni gick in i detta med öppna ögon.

Idioter.
2017-01-07, 19:12
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Dom jävlarna ska självklart äta upp 30% av bostadskön också. Man vill ha en livlina, lägga alla pengar i handen, utan att köpa ny bostad osv.

Nu består väl en stor del av Stockholms bostadskö av "passiva" personer... När jag flyttade hemifrån efter lumpen så tjackade jag en BRF för muckarbidrag + sommarjobbspengar. Har dock alltid stått i kön för att kunna realisera "låst kapital", eller skaffa något större om familjesituationen skulle kräva det... De flesta i min bekantskapskrets har gjort samma bedömning. Så länge man inte är aktiv, så påverkar det ju inte situationen för de andra...
2017-01-07, 19:28
Medlem
Kända bubbelvarnare

UBS, Robert Shiller, Anders Borg, Stefan Ingves, Jan Björklund, OECD, KI, IMF, Bengt Hansson/Boverket och EU-kommissionen är några av dem som uttrycker stark oro inför svenskarnas bolånande, men nu är det antagligen för sent att ha vettiga samtal och mjuklanda.

Att man kan ignorera alla dessa insatta personer är verkligen märkligt.

Pratet om "pyspunka" känns f.ö. väldigt krystat och naivt, och hur man än stannar tåget så kommer det att göra ont ...

Och att man inte kan se en partiell inflation, en grotesk jättebolånebubbla, det är för mig helt obegripligt.
2017-01-07, 19:51
Medlem
Intressant är ju att 100 tusentals hyresrätter har omvandlats till bostadsrätter de senaste 15 åren.
Finns det någon som menar på att det skapats något värde här??

Jag befann mig i 20-25 års åldern i slutet av 90-talet och början av 00-talet när man fortfarande kunde köpa billiga lägenheter.
Det fanns ju inte på kartan att jag skulle binda ner mig i en bostadsrätt i min ungdom, jag hade ju världen vid mina fötter och gav mig iväg kors och tvärs över kontinenter.
När pengarna var slut, man fått sparken eller saknade mamma fick man ju komma tillbaka igen.
Då hyrde man en etta som man bodde i tills rastlösheten kom tillbaka.
Jag menar, fy fan, friheten har försvunnit ju för unga människor.
2017-01-07, 20:00
Bannlyst
Citat:
Kända bubbelvarnare

UBS, Robert Shiller, Anders Borg, Stefan Ingves, Jan Björklund, OECD, KI, IMF, Bengt Hansson/Boverket och EU-kommissionen är några av dem som uttrycker stark oro inför svenskarnas bolånande, men nu är det antagligen för sent att ha vettiga samtal och mjuklanda.

Det är å andra sidan auktoritets-knepet och jag gillar det inte. Den där djävla Borg, han gillade ju Ghana. Kan han inte åka dit och stanna där för all framtid? Odla kakao och göra nytta för en gångs skull.
2017-01-07, 20:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Intressant är ju att 100 tusentals hyresrätter har omvandlats till bostadsrätter de senaste 15 åren.
Finns det någon som menar på att det skapats något värde här??
Det ändrar inte på antalet bostäder iaf, men såklart blir det ett stort värde för den som istället får äga sitt eget hem istället för att hyra det.

Citat:
Jag befann mig i 20-25 års åldern i slutet av 90-talet och början av 00-talet när man fortfarande kunde köpa billiga lägenheter.
Det fanns ju inte på kartan att jag skulle binda ner mig i en bostadsrätt i min ungdom, jag hade ju världen vid mina fötter och gav mig iväg kors och tvärs över kontinenter.
När pengarna var slut, man fått sparken eller saknade mamma fick man ju komma tillbaka igen.
Då hyrde man en etta som man bodde i tills rastlösheten kom tillbaka.
Jag menar, fy fan, friheten har försvunnit ju för unga människor.

Det kan du tacka hyresregleringen för...

Men unga människor som förstår att man måste spara istället för att ge dig av på resor lär klara sig väl även idag.
2017-01-07, 20:08
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Vilka finansiella institut då?

Utan att lägga några värderingar i hur de har räknat, eller huruvida de har rätt eller inte, så kan man i alla fall konstatera att det finns privatägda finansiella institut som har synpunkter på den svenska bostadsmarknaden:
2017-01-07, 20:10
Bannlyst
Citat:
Här har vi möjligen ett problem.
http://www.di.se/nyheter/danmark-2017-bopriserna-tar-fart/

Bostadspriserna i kommunisthelvetet Danmark börjar krypa uppåt. Men det gör inte BNP/Capita. Vi har alltså en omotiverad prisökning som inte är hållbar. Möjligen handlar det om att byggfacken utpressat till sig löneökningar. Och det är inte heller hållbart om BNP/Capita inte ökar.

Det är ju precis som i Sverige. Bopriserna fortsätter uppåt men det gör inte BNP/capita.

BNP/capita växer bara i Sverige om man räknar inflationen med KPI och det är ju bedrägeri. KPI är bara ett prisindex.

Vi i Sverige har alltså omotiverade prishöjningar som inte är hållbart.

Så har det varit lite varje år.
2017-01-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det ändrar inte på antalet bostäder iaf, men såklart blir det ett stort värde för den som istället får äga sitt eget hem istället för att hyra det.

Det kan du tacka hyresregleringen för...

Men unga människor som förstår att man måste spara istället för att ge dig av på resor lär klara sig väl även idag.

Ja, men äga en lägenhet vs hyra, vad är skillnaden egentligen?
Jag tycker det är intressant med en lägenhet som köptes loss för 500k 2007 idag kan säljas för 2 miljoner. Något stämmer inte här

Spara ja, att leva för, det köper jag
Senast redigerad av Lapplisan 2017-01-07 kl. 20:22.
2017-01-07, 20:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, men äga en lägenhet vs hyra, vad är skillnaden egentligen?
Jag tycker det är intressant med en lägenhet som köptes loss för 500k 2007 idag kan säljas för 2 miljoner. Något stämmer inte här

Spara ja, att leva för, det köper jag

Ja det var alldeles för låga priser förut precis som jag sa då också.

Citat:
Jag är verkligen inget ekonomiskt geni

Instämmer.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-07 kl. 20:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in