2017-01-07, 22:18
Medlem
Larva er inte..Det byggs inte för lite....Det importeras för många somalier och araber..det är den STORA grund som håller uppe bostadspriserna..Ni hör ju själva : Vilken omöjlig ekvation detta är ! Vi importerar okunskap och kaoz..detta är den SOLIDA grund för bostadsprisutvecklingen vi haft de senaste 10 åren....ALLA tror att de är miljonärer fast det verkliga värdet på deras bostäder är ca !/3,,,,jävlar vilken bluff..lävlar vilken BUBBLA...Detta kommer gå till historien alltså ! AMEN !!
2017-01-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeineKenM
Problemet är att det byggs för lite. Det som är grundproblemet ju. Så länge befolkningen ökar fortare än antalet bostäder så kommer priserna att stiga, och det verkar ju fortsätta vara så.

Fast befolkningen ökar ju inte längre ( Stockholm ) och det byggs väldigt mycket just nu.

http://www.dn.se/ekonomi/flyttlassen-gar-nu-till-fororterna/
2017-01-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Utan att lägga några värderingar i hur de har räknat, eller huruvida de har rätt eller inte, så kan man i alla fall konstatera att det finns privatägda finansiella institut som har synpunkter på den svenska bostadsmarknaden:
Synpunkter kan man ju ha.
Men dessa ovan ser mest ut att vara på nivån "Oj vad bostadspriserna har stigit de senaste åren".
Och observationen att det stigit är ju en riktig observation. Så det är inte mycket att orda om. Att man sedan kallar det bubbla ser inte jag som seriöst. (Man kan ju tro att det mest är för att synas och få "klick", som dom uttrycker sig så).

En annan är "Så kan det inte fortsätta". Och det finns ett visst uns av rimlighet i. Jag förväntar mig inte att det stiger mer än BNP/Capita på sikt.
Sedan kan det ske vissa omvärderingar. T ex kan Stockholm öka mer och någon annan mindre. Det har vi redan sett. Och det kan eventuellt fortsätta en bit till.

Men någon rejäl korrektion har jag svårt se inträffa med mindre än att en smärre katastrof inträffar som orsak. Och inte heller kunde jag hitta något ovan. Annat än på oj-nivån.
Och "Oj vad priserna har stigit, nu kommer dom nog att falla tillbaka". Det är lite mean-reversion över det. Men här verkar dom ha tillämpat det på driften istället för svängningarna runt långtidstrenden.
2017-01-07, 22:43
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Larva er inte..Det byggs inte för lite....Det importeras för många somalier och araber..det är den STORA grund som håller uppe bostadspriserna..Ni hör ju själva : Vilken omöjlig ekvation detta är ! Vi importerar okunskap och kaoz..detta är den SOLIDA grund för bostadsprisutvecklingen vi haft de senaste 10 åren....ALLA tror att de är miljonärer fast det verkliga värdet på deras bostäder är ca !/3,,,,jävlar vilken bluff..lävlar vilken BUBBLA...Detta kommer gå till historien alltså ! AMEN !!

1/3 del av nuvarande värde är en siffra jag räknat fram också och kommit fram till är korrekt när jag analyserat historiska index, ekonomsiska siffror och förändringar som skett.

60-70% prisfall på borätter och 40% på villor i stockholm när skiten träffar fläkten.

Vid ett prisfall på 65 % kommer priserna se ut såhär:

2:a i abrahamsberg 1.1 miljoner
1:a i stan 1.4 miljoner
2:a i farsta 0.9 -1 miljon
3:a i vasastan 2.45 miljoner
Villa i huddinge 3 milj

Detta är rimliga priser och vad det kommer sluta med, år 2006-2007 prisnivå i bästa fall. Tror nästan villorna kan gå ner 50% till 2.5 milj för en förortsvilla i huddinge. 2.5 miljoner för denna villa är fortfarande väldigt mycket pengar.
Det var inte länge sen tycker jag priserna låg på dessa nivåer. Redan år 2010 såg jag en sekelskift 3.a i stan på bästa adress för 2.5 milj som utgångpris, tror den gick för 2.8 milj!
Vad har hänt med Stockholm att priset är mer än dubbelt så högt på 6 år, är det en bättre stad eller mer populär? haha tillåt mig skratta.
Senast redigerad av slemhog 2017-01-07 kl. 22:57.
2017-01-07, 22:50
Medlem
brutalares avatar
Ni som tror på prisfall. När kommer det och vad utlöser det? Jag hoppas att ni har rätt nämligen.
2017-01-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men någon rejäl korrektion har jag svårt se inträffa med mindre än att en smärre katastrof inträffar som orsak.

Kan du ge något exempel på hur en sådan katastrof skulle se ut?

Försöker inte vara dryg utan är bara intresserad över hur du tänker just när det kommer till ev triggers.
2017-01-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ni som tror på prisfall. När kommer det och vad utlöser det? Jag hoppas att ni har rätt nämligen.

Ekonomiska händelser i utlandet som leder till inflation från någon eller alla följande.

1) Ökade kostnader för USA att låna pengar till sitt underskott

2) Snabbt stigande inflation i USA

3) Kina devalverar sin valuta med börsfall runt hela världen

4) Börsbubblan spricker i USA

Sverige kommer hamna i en situation där Ingves måste välja mellan kontrollerad inflation med höjda räntor eller okontrollerad inflation med låga räntor.
2017-01-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Kan du ge något exempel på hur en sådan katastrof skulle se ut?

Försöker inte vara dryg utan är bara intresserad över hur du tänker just när det kommer till ev triggers.
1. Något som leder till minskad befolkningsmängd. T ex någon farsot som folk dör i. Då skadas ekonomin och BNP/Capita faller. Och då minskar förmågan att betala. Samtidigt minskar behov av bostadsyta så nyproduktionen kan gå ned till 0 i decennier.

2. En ekonomisk katastrof. T ex att protektionism och handelskrig bryter ut. Då skadas ekonomin och BNP/Capita faller. Och då minskar förmågan att betala. Folk bor tränger och nyproduktion går ned till 0. (Boendestandarden sjunker).
2017-01-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Tänker du köpa då?

Hur ska det kunna bli prisfall om det är en drös som tänker köpa?

Förstår ni inte att om det blir prisfall så är orsakerna bakom det så allvarliga att tanken på att köpa är absurd. Ni kissar på er av blotta tanken.
Är inte orsakerna som leder till prisfallet tillräckligt allvarliga så blir det inget fall.
2017-01-07, 23:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
En hyra för en medelstor 1,2,3a ska kosta 4500,6000, 7000 det är väl ok.

Svenne i banan, vad fan håller du på med i din lägenhet, renoveringar??
Du tapetserar och målar en gång vart 10 år, det är ok att ha en 15-20 år gammal soffa, spis etc.
Gå och ränna på Hornbach i snickarbyxor

Vem har sagt att man gör det hela tiden, jag talade om att det är en frihet att själv kunna avgöra vad och när man vill göra saker. Inte som i HR att det bestäms av hyresvärden. Då kan du få betala för en lyxrenovering du inte vill ha men inte få en billigare sak du faktiskt vill ha t.ex.

Nytt fint golv, inbyggnadsgarderob, sovloft om du har bra takhöjd men lite yta t.ex. Kostar inte mycket men inte gör man sådant för egna pengar om man inte äger sin bostad. Då får man betala för det som hyresvärden tycker du ska ha.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-07 kl. 23:37.
2017-01-07, 23:47
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men unga människor som förstår att man måste spara istället för att ge dig av på resor lär klara sig väl även idag.
Ni är ett utdöende släkte; att se den yngre generationen kommer bara kännas konstigare och konstigare för dig. Faktum är att redan dagens unga är relativt globala; dagens genomsnittliga 25åring förstår mer av världen än ni.

Så jo, att Sverige erbjuder en så outvecklad bostadsmarknad är direkt u-lansvarning. Du kan säga åt andra fattiga populationer att spara till mat istället för att leva ett modernt liv också - det betyder dock inte att de kommer gilla situationen, de kommer undra varför deras land är så mycket sämre att leva i än andras.

Speciellt blir det så i ett land som Sverige som haft okej levnadsvillkor de senaste generationerna, och nu ska en generation plötsligt acceptera att de bor på Europas baksida som inte hängt med i utvecklingen.

Dock kan omöjligen problemet i sig vara hur länge som helst. Antingen dimper landet som helhet ner till den där ulands-nivån, eller så korrigeras marknaden. Det sistnämnda skulle bland annat innebära kraschade BR-priser (i lokal valuta). Det förstnämnda sänker snarare den lokala valutan.
Senast redigerad av Trillske 2017-01-07 kl. 23:52.
2017-01-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Valutakollapsen kommer inledas med enorma räntestegringar ( för att de som köpt statsobligationer inser att de gjort en dålig affär )= kraftigt höjda räntor = Panik hos babbesvesson.....SÄLJ ! Fast ingen vill köpa = priserna sjunker med 50 % på bara några månader...och bankerna som lånat till kalaset börjar gå KK över heka värl den..LYCKA TILL DOMHUVUDEN !
Kjell Alinge och Janne Forsell som gjorde Hemma-hos-programmen på 70-talet gjorde en sketch om när folket hade insett. Insett det meningslösa med allt skräp dom omgav sig med och tittade på. Och så vallfärdade dom till soptippen och dumpade allt skrot (t ex tv-apparater).

Vad jag kan se väntar vi fortfarande på att folket skall inse. (Men detta var en förvirrad föreställning som motsvarande vänstermuppar hade på den tiden).

Men visst är det intressant att de som sitter på statsobligationer skall inse att dom gjort en dålig affär och kommer att vilja sälja av.
Vad ska hända som orsakar en sådan förtroendebrist. Löfven har dom redan sett. Och vi har S+Mp i regeringen. Vad återstår för fasa? SD i regeringen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in