2017-01-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Just det här: "– Han hade blodiga kläder på sig och i väskan. Han hade också en Rubiks kub, en hammare, batterier och lite verktyg, säger Christer Sammens."

Frågan är var ficklampan har tagit vägen, har han tappat den, varför har man batterier med sig om inte till en ficklampa?

Annars vittnar innehållet i väskan, enligt min mening på en kringvandrande inbrottstjuvs och biltjuvs(man behöver inte ta bilen utan bara saker i den) instrumentaluppsättning.

Hammaren krossar man rutor/slår sönder lås med, lås till bodar, cyklar mm... andra verktyg, ja vad kan en biobesökande ung man behöva...nej just det, han hade väl ingen EPA-traktor som han behövde meka med.

Ja jag tror att han brukade ha de grejorna med sig.Varför skulle han efter dådet plocka på sig verktyg, blir ju bara tungt att släpa på onödiga grejor, det var hans "yrkesverktyg".

Den här kompisen som han brukade ta sällskap med hem med kvällsbussen, han som bodde en bit åt samma håll hade han tillgång till bil eller körkort? Hur långt åt samma håll bodde han?

Naturligtvis visste gärningsmannen precis vart han skulle och till vilka, de här husen ligger lite speciellt.

Det mest skrämmande är gärningsmannens/den häktades, totala iskyla, påminner om Lisa Holm mördaren Nerjius Bilevicius (eller hur det stavas), totalt iskall och samtidigt beskrivs han av omgivningen som lugn, icke våldsam och normal.

Jag är övertygad om att han haft ficklampa och att han tagit sig in någonstans för att vårda sin skada eller bida sin tid.
Det vore orimligt att sitta i skogen fram till gryningen med en blödande hand.

Hans kompis borde vara intressant för utredningen liksom jag misstänker att taxichaffören vet mer. Det måste ha funnits något speciellt i Råbo, inte bara gammalt bråte.

Någon kan ha hjälpt honom föra iväg mordvapnet och om det var något speciellt värdefullt byte i Råbo han var ute för att stjäla.

Batterier kan vara av typen små passande till led-ficklampor eller stora ficklampsbatterier.
Citera
2017-01-06, 17:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Jag påstod på intet sätt att sjukhuspersonal är mer ignorant än andra. Jag ifrågasatte informationen att personalen på akuten ringt polisen pga att SN kom in med näven nertryckt i en väska och att de tolkade detta som att han bar vapen. Det är ju en jäkla skillnad jämfört med vad det stod i media, nämligen:

"Sjukvårdspersonalen larmade senare polisen eftersom de tyckte att hans skador var misstänkta."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7ve3o/aklagarens-bevis-mot-misstankte-dubbelmordaren

Njä men jag är tämligen övertygad om att de kopplar ihop skadan med det som hänt kvällen innan. Jag tror inte precis de pratade om vem som åker ut i Idol eller Paradise Hotel på fikarasten den morgonen på akuten i Hudik.
Citera
2017-01-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag är övertygad om att han haft ficklampa och att han tagit sig in någonstans för att vårda sin skada eller bida sin tid.

Hans kompis borde vara intressant för utredningen liksom jag misstänker att taxichaffören vet mer. Det måste ha funnits något speciellt i Råbo, inte bara gammalt bråte.

Någon kan ha hjälpt honom föra iväg mordvapnet och om det var något speciellt värdefullt byte i Råbo han var ute för att stjäla.

Batterier kan vara av typen små passande till led-ficklampor eller stora ficklampsbatterier.
Om GM hade en ficklampa med sig, hoppas den blev kvar på mordplatsen så teknikerna hittat den.
Blir intressant höra vad LGW Persson har säga framöver i Veckans brott om detta fruktansvärda dåd. Måste vara näst till en omöjlighet för tekniker ta hand om allt.
Citera
2017-01-06, 17:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Just det här: "– Han hade blodiga kläder på sig och i väskan. Han hade också en Rubiks kub, en hammare, batterier och lite verktyg, säger Christer Sammens."

Frågan är var ficklampan har tagit vägen, har han tappat den, varför har man batterier med sig om inte till en ficklampa?

Annars vittnar innehållet i väskan, enligt min mening på en kringvandrande inbrottstjuvs och biltjuvs(man behöver inte ta bilen utan bara saker i den) instrumentaluppsättning.

Hammaren krossar man rutor/slår sönder lås med, lås till bodar, cyklar mm... andra verktyg, ja vad kan en biobesökande ung man behöva...nej just det, han hade väl ingen EPA-traktor som han behövde meka med.

Ja jag tror att han brukade ha de grejorna med sig.Varför skulle han efter dådet plocka på sig verktyg, blir ju bara tungt att släpa på onödiga grejor, det var hans "yrkesverktyg".

Den här kompisen som han brukade ta sällskap med hem med kvällsbussen, han som bodde en bit åt samma håll hade han tillgång till bil eller körkort? Hur långt åt samma håll bodde han?

Naturligtvis visste gärningsmannen precis vart han skulle och till vilka, de här husen ligger lite speciellt.

Det mest skrämmande är gärningsmannens/den häktades, totala iskyla, påminner om Lisa Holm mördaren Nerjius Bilevicius (eller hur det stavas), totalt iskall och samtidigt beskrivs han av omgivningen som lugn, icke våldsam och normal.

Eh, jag har sett advokaten säga att det är upp och ner som svar på hur GM mår. Var har du sett denna såkallade iskyla manifistera sig?
Citera
2017-01-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja du har rätt. Men det vore logiskt om sjukhuspersonalen ändå får vetskap om att det skett ett dubbelmord under natten och att dom ska vara uppmärksamma på underligheter. Jag gissar på att läkare och syrror känner igen dom skadorna Simon hade som typiska skador från knivvåld.
MGMs syster ser ut att vara förlovad med en som arbetar på aktuellt sjukhus

Tillägg: kollar man Facebook verkar hans avdelning vara ambulansen
Senast redigerad av bullmamman84 2017-01-06 kl. 18:41.
Citera
2017-01-06, 18:24
Medlem
Citat:

Om en någon har fört iväg mordvapnet så undrar jag varför denne inte hjälpt den MGM med handen eller dylikt. Körde dessutom denne bil så kunde dom lika gärna dragit iväg till Sundsvall eller längre för att fixa hans hand. Varför då vänta i skogen? 🤔
Senast redigerad av Buddisten 2017-01-06 kl. 18:32.
Citera
2017-01-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisten
Om en någon har fört iväg mordvapnet så undrar jag varför denne inte hjälpt den MGM med handen eller dylikt. Körde dessutom denne bil så kunde dom lika gärna dragit iväg till Sundsvall eller längre för att fixa hans hand. Varför då vänta i skogen? 🤔

Har GM medhjälpare så är dom nog bara intresserade av inbrottet. Kanske någon hjälpt honom med handen men fått kalla fötter när det visade sig att han knivat folk.

Att fly till Sundsvall hade knappast hjälpt om handen var totalt lemlästad.
Citera
2017-01-06, 22:05
Medlem
Citat:
Har GM medhjälpare så är dom nog bara intresserade av inbrottet. Kanske någon hjälpt honom med handen men fått kalla fötter när det visade sig att han knivat folk.

Att fly till Sundsvall hade knappast hjälpt om handen var totalt lemlästad.

Så kan det absolut vara, intressant med alla teorier faktiskt, men i slutändan så åkte han väl helt enkelt dit för att mörda VN. Det vore så jäkla wierd. Speciellt när man läst alla tänkbara motiv och scenarion 😝
Citera
2017-01-06, 22:11
Medlem
Angående resan i taxin så åkte han ca 5-600 meter bara, så bromsvallen var hållplatsen han måste ha stigit av 😊

Mer info,

"Antingen är jag död eller så står jag på förstasidan i morgon" Det hade han sagt när han åkte från bion i Hudiksvall samma kväll. Återkommer när jag vet mer ang detta.
Senast redigerad av Buddisten 2017-01-06 kl. 23:00.
Citera
2017-01-06, 22:19
Medlem
Citat:
Så kan det absolut vara, intressant med alla teorier faktiskt, men i slutändan så åkte han väl helt enkelt dit för att mörda VN. Det vore så jäkla wierd. Speciellt när man läst alla tänkbara motiv och scenarion 😝
Håller med där! Han åkte dit för att begå ett rånmord på VN. Att KL skulle dyka upp och komplicera situationen fanns inte med i kalkylen.
Citera
2017-01-06, 22:44
Medlem
Citat:

Ja ett totalt meninglöst illdåd mot en försvarlös äldre kvinna. Motivet är - det finns inget motiv.
Verktygen kanske inte var till ett inbrott utan till en inbrytning hos henne.
Blir nog inlåsning tillsvidare om så är fallet.

Men förstår fortfarande hur 10 patruller och en helikopter kunde missa honom med en kass blödande högerhand, som om han vore Rambo.
Citera
2017-01-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ja ett totalt meninglöst illdåd mot en försvarlös äldre kvinna. Motivet är - det finns inget motiv.
Verktygen kanske inte var till ett inbrott utan till en inbrytning hos henne.
Blir nog inlåsning tillsvidare om så är fallet.

Men förstår fortfarande hur 10 patruller och en helikopter kunde missa honom med en kass blödande högerhand, som om han vore Rambo.

Kan någon ha hjälpt honom att hålla sig undan? Teorier om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in