2017-01-04, 19:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Ska bli intressant när proverna börjar bli klar och förhören kommer igång. Jag tror som Quarrel att SP haft ett syfte med att bege sig dit men att han inte vill berätta om det av någon orsak. Inte nödvändigtvis att han inte skulle kunna på grund av minnesförlust eller liknande.
Citera
2017-01-04, 20:03
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
som t.ex "i hastigt mod" eller liknande.

Ja, visst om du nu vill få det till det. Men det räcker ju inte med att det är gjort "i hastigt mod" i sig utan det måste ju också finnas en anledning bakom tex att känna sig hotad till livet. Det är ju det som är den förmildrande omständigheten i så fall.
Citera
2017-01-04, 20:08
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Ja, visst om du nu vill få det till det. Men det räcker ju inte med att det är gjort "i hastigt mod" i sig utan det måste ju också finnas en anledning bakom tex att känna sig hotad till livet. Det är ju det som är den förmildrande omständigheten i så fall.

Just det. Nu har vi räknat upp två förmildrande omständigheter och det finns oändligt många fler. Det är nog därför att man har valt att inte specificera dessa i lagen utan man har lämnat denna uppgift till den berörda rätten att värdera.
Citera
2017-01-04, 20:13
Medlem
meadowstreets avatar
Utdrag ur "Gränsdragningen mellan mord och dråp". Mina fetningar. Tydligt och bra och därmed sätter jag punkt.:

Citat:
3 kap. 1 § BrB stadgas att den som berövar annan livet ska dömas för mord. Detta är normalgraden för uppsåtligt dödande. Är brottet dock med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anses som mindre grovt, ska gärningsmannen istället dömas för dråp enligt 3 kap. 2 § BrB.
I SL, som gällde innan BrB trädde i kraft 1962, skildes istället mellan dödande med berått mod och dödande av hastigt mod. Hade dödandet skett med berått mod dömdes gärningsmannen för mord i enlighet med 14 kap. 1 § SL, medan han eller hon dömdes för dråp enligt 14 kap. 3 § SL om dödandet istället ansågs ha skett i hastigt mod. Att dödandet skett med berått mod innebar att gärningen varit överlagd eller att gärningsmannen åtminstone haft tid till överläggning innan brottet skett. Enligt SL skulle ett dödande som skett trots att gärningsmannen endast haft uppsåt till misshandel ändå rubriceras som dråp. Vid brottsbalkens införande förändrades gränsdragningen till viss del. Idag är alltså rubriceringen inte längre beroende av frågan om huruvida gärningen begåtts med berått mod eller ej, utan avgörs istället med hänsyn till samtliga omständigheter vid brottet. För att en gärning ska kunna falla in under någon av de aktuella bestämmelserna krävs att gärningsmannen åtminstone haft likgiltighetsuppsåt till effekten av våldet.

Som skäl till införandet av förändringen av gränsdragningen anförde Straffrättskommittén att samtliga fall av överlagt dödande knappast kan räknas till de grövsta fallen, medan vissa fall av dödande i hastigt mod bör betraktas som särskilt grova. Som exempel på överlagt dödande med förmildrande drag gavs det fall att en man på grund av svåra förhållanden tar livet av sin hustru men misslyckas med sitt självmordsförsök, eller fall då någon som under en längre tid utsatts för svårartad fysisk eller psykisk misshandel tar livet av sin så kallade plågoande. Straffrättskommittén anförde därutöver att till exempel dödande av ett vittne i samband med genomförandet av ett annat brott bör betraktas som särskilt grovt, även om dödandet skett i hastigt mod.
Man föreslog att dråp skulle vara huvudbrottet medan mord skulle vara benämningen på grovt dråp. Detta ändrade dock departementschefen på, då denne ansåg uppsåtligt dödande vara ett så pass allvarligt brott i sig att den grövre graden bör tillämpas som huvudstadgande. Dråp skulle istället anses föreligga om brottet bedömdes som mindre grovt. Vilka omständigheter som skulle kunna anses föranleda att brottet betecknas som dråp ansåg departementschefen inte lämpligt att ange, utan detta skulle fortsättningsvis bero på omständigheterna i varje enskilt fall. I bestämmelsen angavs dock att det bland annat är de omständigheter som föranlett gärningen som kan leda till en lindrigare bedömning.24 Denna konstruktion finns kvar än idag.
Citera
2017-01-04, 20:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trodeialf
För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog. Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död. Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död.
- Herr ordförande, och rättens ledamöter, med hänvisning till att det står i Wikipedia att det anses avgörande om dödandet skedde i hastigt mod yrkar jag att min huvudman döms för dråp. Glöm det här tramset:
Citat:
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid. Lag (2014:274).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
Citera
2017-01-04, 21:20
Medlem
I hastigt mod skulle väl kunna vara tex,
Du finner din hustru med en älskare och dödar honom eller henne.
Din dotter har blivit våldtagen och du hinner ikapp gärningsmannen och tar honom av daga.

Det hastigt uppkomna dådet måste vara knytet till ett motiverat vredesmod. Ett vansinnesdåd typ mordet på Anna Lindh kan inte vara i hastigt mod.
Citera
2017-01-04, 22:59
Medlem
.

Det står ett par grejor på SP:s facebooksida.

MEOW kan väl vara allt ifrån "mjau", "meow-mangakatten" men enligt Google även nåt knark. Jag gissar på mangakatten.

Sc:roffep

Vad kan detta vara? Hittar nåt på nätet om nån 19-åring i fjol som letar vänner som vill spela League. SP kanske?

Den här scenen ser jag:

SP påbörjar planerat inbrott i grannhuset - planerat, för någon hade visst sett honom i krokarna var det dagen före tror jag - läst i tråden. Kanske på beställning av kompis (en som nämndes tidigare i tråden och som jag inte hittar längre på Facebook?) för att finansiera kommande resan? Blir påkommen av BO2. Stöds av det ngn i tråden sa tidigare om att rutan är krossad men liksom inte rensad så att nån kunnat ta sig in där. SP spelar att han tappat minnet för att komma undan med att han försökt göra inbrott.
BO2 och SP går till BO1 eftersom BO2 känner sig rådvill och skaffar stöd hos grannen. Ringer polisen och SP känner sig plötsligt trängd och får panik - han kommer att åka fast för inbrottet. Det svartnar och han kan där ha fått en minneslucka. Attackerar BO2 först som ju "anger" SP och måste hindras fort, vilket förklarar att det är BO1 som skriker. Hon blir vettskrämd.

Som jag förstår det är han inte dömd tidigare, så det kan vara en jättestress som slår på och han flippar. Känner man sig trängd / "hotad" kan nog de underligaste personlighetsdragen träda fram. Oavsett hur snäll man egentligen är.

Jag tror hammaren var till inbrottet och saxen vapnet.

Jag tänker att SP nog är en första gångens inbrottstjuv. Klumpig, går in på framsidan av huset där han syns, tänker inte på att busschaufförer på
kvällen lägger märke till vart man kliver av och på. Liftar till sjukhuset!

Jag tänker inte DEATH NOTE/copycat.
Senast redigerad av Wikaam 2017-01-04 kl. 23:03. Anledning: .
Citera
2017-01-04, 23:21
Medlem
Huvudsakligen är jag intresserad av vafan han gjorde i råbo utan att känna nån. Jag har själv varit där och där är skog, skog, skog och råbosjön. Vill ha information nu om vad det är för motiv som Sammens tror sig uppdagat.
Citera
2017-01-04, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikaam

MEOW kan väl vara allt ifrån "mjau", "meow-mangakatten" men enligt Google även nåt knark. Jag gissar på mangakatten.

Vad kan detta vara? Hittar nåt på nätet om nån 19-åring i fjol som letar vänner som vill spela League. SP kanske?

Sc = Snapchat.
Citera
2017-01-05, 00:08
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Är du dum på riktigt?
Ursäkta att jag blandar mig i här...
Näe, Quarrel är inte dum. Det jag tror att medlemmen avser är att Wikipedia, om det nu är det som åsyftas, anses vara ett icke trovärdigt underlag för faktainhämtning. I akademiska sammanhang t ex. är det inte ok att hänvisa till fakta som härrör från Wiki... möjligen för att en uppslagsbok som bygger på medverkan från "vem som helst" inte kan toppstyras. Därmed inte sagt att det som där publiceras är osant.
Jag brukar tänka så här: Wiki är ok, som en första inhämtning av "fakta" - innan jag går vidare och får mer kött på benen på annat håll.

Teorin om inbrottsförsöket är faktiskt rätt intressant, med undantag för att jag inte tror att KL skulle ha stått handfallen med en 20 årig liten räka. Så pass att han måste blanda in en grannfru i 70-års åldern.
Citera
2017-01-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trodeialf
Huvudsakligen är jag intresserad av vafan han gjorde i råbo utan att känna nån. Jag har själv varit där och där är skog, skog, skog och råbosjön. Vill ha information nu om vad det är för motiv som Sammens tror sig uppdagat.

I Råbo gjorde han mord vafan. Dit åkte han för att mörda.
Citera
2017-01-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikaam

Den här scenen ser jag:

SP påbörjar planerat inbrott i grannhuset - planerat, för någon hade visst sett honom i krokarna var det dagen före tror jag - läst i tråden. Kanske på beställning av kompis (en som nämndes tidigare i tråden och som jag inte hittar längre på Facebook?) för att finansiera kommande resan? Blir påkommen av BO2. Stöds av det ngn i tråden sa tidigare om att rutan är krossad men liksom inte rensad så att nån kunnat ta sig in där. SP spelar att han tappat minnet för att komma undan med att han försökt göra inbrott.
BO2 och SP går till BO1 eftersom BO2 känner sig rådvill och skaffar stöd hos grannen. Ringer polisen och SP känner sig plötsligt trängd och får panik - han kommer att åka fast för inbrottet. Det svartnar och han kan där ha fått en minneslucka. Attackerar BO2 först som ju "anger" SP och måste hindras fort, vilket förklarar att det är BO1 som skriker. Hon blir vettskrämd.

Som jag förstår det är han inte dömd tidigare, så det kan vara en jättestress som slår på och han flippar. Känner man sig trängd / "hotad" kan nog de underligaste personlighetsdragen träda fram. Oavsett hur snäll man egentligen är.

Jag tror hammaren var till inbrottet och saxen vapnet.

Jag tänker att SP nog är en första gångens inbrottstjuv. Klumpig, går in på framsidan av huset där han syns, tänker inte på att busschaufförer på
kvällen lägger märke till vart man kliver av och på. Liftar till sjukhuset!

Jag tänker inte DEATH NOTE/copycat.

Jag köper att han vill sno nåt. Men vad. Vad kan man hitta i en sommarstuga såhär års. Kontanter. Knappast. Smycken. Tveksamt. Maskiner, fiskespön och diverse bråte kanske men Simon har ingen transport.
Och varför kliver han på en taxi.
Taxiåkaren känner säkert varenda jävel i krokarna vilket gör det stendumt att kliva på stunden innan han ska göra sin lilla stöt.

Jag tror snarare det är frågan om svensk psykvårds totala haveri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in